Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

638 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars-Göran Larsson

Possenten, min vän, de e possenten som räknas.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Nu när du har börjat läsa alla mina rader i inläggen, kan jag tipsa om att en viss ironi skymtar även emellan dem. För den saken ska du inte bli arg på mig.

Sidor

Per Jephson

Nää…blir jag inte heller, jag är inte främmande för att dela ut ett och annat nålstick själv…..
” Ironi är det lilla saltkorn som gör det serverade smakligt.” (Goethe)

Sidor

Leif Lundberg

Hade en ”kul” bricka i gårdagens tävling.

A8
A6
AKQ97
KQJ8

Nu spelar jag med 2kl som starkt och 2ru som enda krav. Det går inte att välja 2kl som enda krav med utgångskrav i settings, utan är nåt semikravtjafstrams som fransoserna hittat på. Tyckte handen var värd en UK-2k, dvs det blev 2ru som är UK med vadsomhelst.
Min skojige partner bjöd 2Nsom visar minst 8hp. Fel hand som spelförare i sang…vad göra?
I stället för att sunt bjuda mina färger så kom jag fram till att partnern säkert har en av högfärgskungarna och bjöd korkade 6N.

QJ
QJ874
6
AT965

2N som 8+hp även med en 5-5 hand är inte så helt lyckat ut kan jag tycka.

När både spaderkung och hjärterkung satt fel och jag fick spader ut med spadervända gick jag välförtjänta 4 bet då jag försökte klara mig undan på nån enstaka bet.
-16 imp..6kl hade gett +9 istället..
Den som gapar efter mycket…suck

Slog Torbjörn med 60 imp trots detta ”missöde” Smile

Sidor

Stefan Olausson

Leif Lundberg skrev:


Det går inte att välja 2kl som enda krav med utgångskrav i settings, utan är nåt semikravtjafstrams som fransoserna hittat på.

Jo, det går väl…
Det är väl det dom kallar ”Albarran”…(eller nåt liknande)?

Sidor

Stefan Olausson

forget it Smile

Sidor

Stefan Olausson

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Leif Lundberg skrev:


Det går inte att välja 2kl som enda krav med utgångskrav i settings, utan är nåt semikravtjafstrams som fransoserna hittat på.


Det är möjligt att det inte går att ändra i det systemet du har valt men det går (tack och lov) att ta bort om du väljer ”fri profil”.

Sidor

Leif Lundberg

Jag har valt fri profil, men den har ändå passat ett par gånger efter
2kl-2ru, 2hö
Eftersom jag ville få med 22-23nt i öppningsbudet.

Ledsnade sen och valde franska tjafsvarianten.

Sidor

Stefan Olausson

Leif Lundberg skrev:


Jag har valt fri profil, men den har ändå passat ett par gånger efter
2kl-2ru, 2hö
Eftersom jag ville få med 22-23nt i öppningsbudet.

Ledsnade sen och valde franska tjafsvarianten.

Jag bjöd igår
2KL-2RU
2SP
och då stod det ”Forcing”.

Tror du behöver titta över inställningarna ordentligt….

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

965
D732
9874
K8
K4
Kkn10
E102
EDkn42
ED732
E94
KD
1076
kn108
865
kn653
953
27
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Kalle Kanin
1NT
Pass
Pass
Pass

Väst spelade ut en ruter till esset och Öst spelade en till. Jag la ner spaderess (Sörling säger att jag inte tar mina takstick) och Öst la - kungen. Jag skulle vilja se hur många klubbspelare som hade hittat det.

Sidor

Per Jephson

Kunde du inte ha EDKnxx? Östrobban borde ha full koll på ekipaget utan att avblockera men han glömde tydligen att ”offra” rutertian i stick två för att tvinga Väst att ta den tredje rutern, det indikerar väl att bordet saknar ingångar? Därefter blir klövervändan mer eller mindre automatisk…. skulle dubbelt av Öst (om även i ofördelaktig position) ha någon konventionell innebörd?

Sidor

Stefan Olausson

Ja, på den aktuella sitsen (med double-dummy-spel) verkar Kungen eller 4’an egalt.

Byt plats på sp-2 och sp-J, så är Kungen ett katastrofalt misstag.

Så det är uppenbarligen andra möjliga layouts (Syds fördelning är ju nästan helt okänd för Öst) i robotens monte-carlo-sampling som gör kungen till ett statistiskt vinnande kort.

Sidor

Per Jephson

Tycker inte ens att det är double-dummy, om Väst inte har spelat ut från tre hackor kan ju Öst räkna in två bet när partnern kommer in …… eller kan den lurige Jönsson ha öppnat med 1NT på EDxxx-Ex-KD-Txxx? (då han måste saka något vitalt på ru Kn…).

Sidor

Stefan Olausson

Öst vet inte att Syd har 5korts spader.

Vet inte hur noga robotarna är med att varken följa eller tolka utspelsregler heller, så Syd skulle förmodligen ur Östs synvinkel även kunna ha KQJ(xx) i ruter.

Så det finns många andra möjligheter än dessa två för roboten att ta hänsyn till….

Sidor

Stefan Olausson

Så som robotarna ”tänker” så skulle väl Syd
hypotetiskt lika gärna kunna ha t ex

AJ
Axx
KQJxx
Txx

Såvitt jag känner till, gör dom inga antaganden som utesluter denna möjlighet och då förstår man ju att den kan komma fram till att avblockera sp-K – men på helt andra grunder än vad Jönsson förmodligen föreställde sig …. Nerd

”Dom tänker inte som vi.”

Sidor

Viktor Andréasson

Roboten spelar alltid ut sin längsta färg mot NT (om partner varit tyst hela budgivningen). Därav kan han lätt räkna ut att herr Jönsson har minst 4korts spader.

Sidor

Stefan Olausson

Viktor Andréasson skrev:


Roboten spelar alltid ut sin längsta färg mot NT (om partner varit tyst hela budgivningen). Därav kan han lätt räkna ut att herr Jönsson har minst 4korts spader.

Ofta är det nog så, men är det verkligen en generell regel?

Och framför allt: är den andra roboten programmerad att förutsätta det i sina simuleringar?

Exempel, opps bjuder 1NT-6NT.

5432
KQJ
432
432

Roboten spelar alltid ut spader, är det så?

Sidor

Viktor Andréasson

Dåligt ordval av mig. Men sannolikheten att roboten skulle ha 5-6korts spader på brickan vi pratar om är 0%

Sidor

Stefan Olausson

Viktor Andréasson skrev:


Dåligt ordval av mig. Men sannolikheten att roboten skulle ha 5-6korts spader på brickan vi pratar om är 0%

Ja, ur ”mänsklig” synvinkel givetvis.

Men som sagt:
”Såvitt jag känner till, gör [robotorna] inga antaganden som utesluter denna möjlighet.”

Har du nån info som motsäger detta,
så är jag givetvis intresserad.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

När jag började läsa mina föräldrars gamla nummer av Bridgetidningen var Victor Mollo favoriten efter Tore Sandgren. Man ville vara Vänlige Viktor men var som det framgått mer lik Kalle Kanin. Den senare klantade ofta till det men hade en skyddsängel som ibland gjorde att enda sättet att få hem kontraktet var att som Kalle sätta en klöver bland spaderna.

K43
973
EK983
K8
kn8
kn652
42
kn10932
D9652
ED84
D
D54
E107
K10
kn10765
E76
17
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Jag spelade som Syd 4Sp och fick ruterknekt ut av Väst som gick till damen. Klöver mot bordet, Väst gick upp med esset och spelade en till. Ruteress, oops, Kalle tryckte fel och spelade ruternio istället … Jaha, det var bara att gilla läget, stjäla och spela spader till kungen. Nytt försök med ruteress men Öst stjäl med knekt och jag stjäl över med damen. Klöverdam till stöld och ruterkung med hjärtersak och jag inser att det kan bli något bra av det här.

4
973
8
kn652
10
96
ED8
E10
K10
10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Ruter till stöld och den sista trumfen, Väst kan ta sina två trumfstick men måste sedan spela hjärter och ge Kalle Kanin 94% på brickan.

(Funbridge, korta tävlingen,12/7).

Sidor

Per Jephson

Härlig giv, KK… Pappa Greken, Professorn och Charlie Chimpans gick alla bet och Karapet fick en ensamnolla när the Hideous Hog som Nord slugt passade och han klev in med 2ruter efter Valter Valross spaderöppning… curse of the Djoulikyans!
Du borde ha en återkommande spalt i förbundets mediokra (förutom Sundelin/Gullberg/Wirgren) publikation…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Du har:

K53
72
K74
KJ872

och motståndarna bjuder:

2Kl-2Ru
2Hj-4Hj

(2Kl: enda krav)

Vad spelar du ut? Trumf, eller hur? Men vilken (ja, det har stor betydelse)? På din deklaration står: ”10-12-regeln”.

Sidor

Stefan Andersson

Spelar ut lägsta.
Bara det inte blir en långkörare om det här med .

Sidor

Per Jephson

Tror inte att TJ vill spä på den ändlösa 10-12-tråden.. just denna gång är säkert sjuan rätt för att inte slakta partners långsamma överstöld…

Sidor

Ola Brandborn

Om jag har vunnit St Eriks proamutlottning och spelar med Jan Lagerman så spelar jag ut tvåan.
Om jag spelar med min partner Lennart mot Lagerman så spelar jag ut sjuan, det här kan vara en hand där jag behöver veta hans fördelning.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag spelar ju naturligtvis ut 7:an såvida vi inte precis innan ronden beslutat oss för att sluta spela 10-12. Och det finns det ju ingen uppgift om här så jag förstår inte varför man skulle spela ut något annat?

P.S.
Torbjörn, jag saknar dina analyser i den andra tråden!?

Lycka till med bridgen
Mikael Westerlund

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Per-Ola Cullin, affischnamnet och högsta domstolen. Alla gillar honom. De flesta för att han är väldigt trevlig men Argine för att det är ordning och reda med honom. Han har gjort alla de senaste uppdateringarna på datorn, har två antivirusprogram och mailen är sorterade i 15 mappar. Bäst är att att han följer systeminställningarna och spelar ut hjärtersju, inte tvåan, mot 4Hj.

(Funbridge 15/7, långa tävlingen).

kn109764
K
D10865
3
D2
EDkn954
E
ED104
K53
72
K74
Kkn872
E8
10863
kn932
965
4
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Alla i zon

Karman är alltså god mellan de två och Argine vill verkligen att det skall gå bra för Pocken (som om han behöver det). Hon slår en klövermask med damen mest för syns skull och försöker lite tafatt toppa ut klöverknekt. Två klöverstick och 58% till Pocken och båda är nöjda.

Nu kommer Jönsson till bordet. Karma? Not so much. Gillad av familj, barn och hund men för övrigt? Slarver. Har inte haft ett riktigt jobb på 20 år. Hans tangentbord är klibbigt, har inte rensat skräpmail på ett halvår och har åtta uppdateringar som väntar. Värst av allt, han spelar ut hjärtertvå, inte sjuan. Ingen respekt för regler. Tölp.

Argine som redan spelat brickan kör nu värsta dubbeldummyprogrammet för att hitta ett extra stick men inget fungerar och får istället lita på den mänskliga faktorn. Brukar fungera mot Jönsson et al.

Hjärtertvå (fy) till esset, ruteress och hjärter till åttan. Ruter till stöld (Jönsson har fobi mot inpetningar och lägger meningslöst kungen), hjärter till tian och ny ruterstöld. Manegen är krattad:

10976
D8
3
D2
D
ED104
K53
Kkn72
E8
6
kn
965
4
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Alla i zon

Argine spelar lömskt klöverfyra mot bordet och Jönsson med sin fobi lägger naturligtvis lågt men hade inte räknat med att nian skulle stå (”men vänta lite vad hände här?”). Inpetad blir han istället när hon spelar klöver till damen och det är så dags att pissa till kväll när halva natten är gången men Jönsson har nu fått sitsen klar för sig och försöker desperat med en spader (partnern la kanske spaderknekt som Russinow?) men det är naturligtvis kört.

12 stick till Argine och 8% till Jönsson och av 32 bord var det bara ett annat med samma spelföring. Undrar vad den stackars saten gjort för ont (förutom hjärtertvå naturligtvis)?

Sidor

Ola Brandborn

Argine tror alltså att du spelar med Vinje-utspel i trumf. Då vet han ju din fördelning (tre udda färglängder) och kan köra denna halvdubbeldummy mot dig Smile

Sidor

Micke Melander

Vad är Vinje-utspel? Har jag missat något?

Sidor

Logga in för att kommentera