Forum » Allmänna diskussioner » Jönsson förklarar

Jönsson förklarar

638 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mindre snack, mer verkstad.

Sidor

Per Jephson

Så ska det låta…. snart Player of the month!
Då väntar vi andäktigt på en giv där du lurar upp robotarna på läktaren….

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Väst spelar ut klöveress, Öst lägger damen och när Väst fortsätter med kungen lägger Öst sjuan (vanliga markeringar). Hur spelar du i lagtävling? Det rätta svaret är ”inte som du” om det kan vara en ledtråd.
(Funbridge, IMP, 3/7).

95
Ekn987
kn864
82
EK108732
K10
D105
3
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
_
Pass
1
Dbl
Pass
1NT
3
Pass
4
Pass
Pass
Pass

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Medan ni tänker vill jag passa på att hjälpa förbundet med resultaten nu när de inte visar dem på helgerna och samtidigt gratulera Pocken till en fin andraplats. (Gårdagens partävling Funbridge, 20 brickor).

Sidor

Per Jephson

Hj 10 till Kn för en djupmask i spader spricker på att den alltid lika alerte Väst går i med damen, då får man fälla Kn singel och sedan gå in på hj E och maska ut damen…men det är ju inte särskilt originellt, so what’s the catch?

Sidor

Per Jephson

LOL….You’re on a roll, maverick!

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Jönsson verkar ha fått tag på källkoden till Argines algoritmer. Någon annan logisk förklaring till två segrar på kort tid går helt enkelt ej att finna. Blixten slår liksom inte ner två gånger på samma ställe.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:


Jönsson verkar ha fått tag på källkoden till Argines algoritmer. Någon annan logisk förklaring till två segrar på kort tid går helt enkelt ej att finna. Blixten slår liksom inte ner två gånger på samma ställe.


Jäklar, skrev precis in mig på för mig mer normala 49% i dagens tävling för att inte någon skulle fatta misstankar men det var tydligen redan försent. Det var också lite väl fåfängt av mig att vinna så överlägset.

Sidor

Leif Lundberg

Sp A+K
Hj K
Hj till mask
Hj A med ruterkast
Hj med ruterkast.

Hoppas på spadern 3-2 och hjärtern 3-3 med damen rätt.

Finns säkert någon bättre spelföring, men nån måste ju föreslå nåt. Smile

Sidor

Per Jephson

Haha…. de visste inte att du har jobbat som systemutvecklare hos Funbridge i flera år, snart upptäcker någon att jag, Martin och Linnea uppbär ett icke oansenligt honorar för våra styrelseuppdrag i detta högkvalitativa företag…

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

1x-3NT: ”to play” visandes en jämn hand måste vara den sämsta ”bridgekonventionen” som finns (efter DONT naturligtvis). Det är nu tredje gången Argine använder den och det har inte varit rätt ännu.

(Skall det vara ”visandes” eller ”visande” eller går båda bra?).

Sidor

Christer Edlund

Torbjörn Jönsson skrev:


1x-3NT: ”to play” visandes en jämn hand måste vara den sämsta ”bridgekonventionen” som finns (efter DONT naturligtvis). Det är nu tredje gången Argine använder den och det har inte varit rätt ännu.

(Skall det vara ”visandes” eller ”visande” eller går båda bra?).

Instämmer tillfullo. (Vad gäller 1x - 3 NT alltså). Själv har jag tappat räkningen på alla dåliga brickor som konventionen i kombination med partnerns dåliga omdöme har producerat. Oftast börjar motståndarna med att ta 5 - 6 spel i en färg där vi sitter med ett par hackor var.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Per Jephson skrev:


Hj 10 till Kn för en djupmask i spader spricker på att den alltid lika alerte Väst går i med damen, då får man fälla Kn singel och sedan gå in på hj E och maska ut damen…men det är ju inte särskilt originellt, so what’s the catch?


Jag tänkte att hon aldrig skulle hitta att täcka hjärtertio och det gjorde hon inte heller … -7 imp istället för +7 om man lagt ner en spaderhonnör.

95
Ekn987
kn864
82
D64
D6
K93
Dkn1076
EK108732
K10
D105
3
kn
5432
E72
EK954
30
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ingen i zonen

Sidor

Per Jephson

LOL, man kan inte klandra henne för den uteblivna täckningen….jag tycker precis som du att 1NT inte bör bjudas på Dxx när man bevisligen har DKn femte ( eller sjätte ) i klöver, därför spelade du med sedvanlig flair och blev bestraffad för robotarnas usla budgivning…
Börjar din förtjusning över Funbridge att avta något?

Sidor

Lars Adie

Per Jephson skrev:


LOL, man kan inte klandra henne för den uteblivna täckningen….jag tycker precis som du att 1NT inte bör bjudas på Dxx när man bevisligen har DKn femte ( eller sjätte ) i klöver, därför spelade du med sedvanlig flair och blev bestraffad för robotarnas usla budgivning…
Börjar din förtjusning över Funbridge att avta något?

Ja sådana usla bud förekommer ofta tyvärr, dam tredje är inte ens ett håll när det finns minst 8 klöver ihop, har även sett NT bjudas med hackor.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Per Jephson skrev:

Börjar din förtjusning över Funbridge att avta något?


Just nu känns det som om jag måste hålla igen lite för om jag vinner för ofta börjar Andersson misstänka oegentligheter.

(Gårdagens 20-brickors).

Sidor

Per Jephson

Ja, du borde slaktat någon bricka på slutet, 66% sticker i ögonen….

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

I första hand, grönt mot rött, har du (IMP):

AQ8763
2
10
A9874

Öppnar du?

Sidor

Joakim Nordlindh

eftersom du frågar så passar jag

Sidor

Thomas Ålander

Ja.

Sidor

Leif-Åke Nilsson

Ja med 2 Sp ”Askeröd”

Sidor

Micke Melander

Japp, 4Sp!

Sidor

Conny Wahlgren
Bild för Conny Wahlgren

Jag passar och lyssnar ett varv då handen vanligtvis är lätthanterad i defensiven. Håller mig konsekvent till hp gränserna när jag spelar med Argine. Det funkar bäst.

COW

Sidor

Lars-Göran Larsson

Leif-Åke Nilsson skrev:


Ja med 2 Sp ”Askeröd”


Bara som info. Mats N skriver i sin bok 5c Majors om öppningen:
7-korts seldom, sometimes with 7222
6-5 never
6-4 (majors) seldom
6-4 (minor) often
6331, 6322 always
Jag tycker aktuell hand är för spelstark och skulle öppna 1sp. Också pga defensivsticken (men jag har ingen åsikt om vad man gör på Funbridge och inte hur andra ska bjuda).
4sp tror jag är för de som vill sätta partnern ur spel, vilket det kan finnas anledning till (liksom ofta fienden) men kommer inte att hitta slam på egen sida.

Sidor

Per Jephson

Är inte frågan ”Vad öppnar du med”? Här ligger som vanligt en hel kennel begraven så jag nöjer mig med en klöver, därefter bjuder fi en hjärter- fyra hjärter och jag har ett bekvämt fyra spader….
Dags för en groda?

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Det var Argine som hade handen och hon öppnade med 1Sp och det fortsatte:

ED8763
2
10
E9874
10954
985
kn9
kn532
Kkn2
D74
KD3
KD106
EKkn1063
E876542
9
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ö-V i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Kalle Kanin
1
Pass
2
2NT
3
3
3
4
4NT
Pass
5
5
Dbl
Pass
Pass
Pass

Jag spelade ut klöverkung och eftersom Öst inte kunde se mig med damtredje i hjärter behövde vi i alla fall bara betala ut -850 vilket ändå inte kändes som en höjdare eftersom vi gjorde 4Sp. Borde ändå inte bli en fullständig katastrof eftersom Argine rimligen fått för sig att dubbla vid andra bord också. Fem sekunder senare fick jag facit: -17 Imp! Amenvafan.

Idag när jag tittade på vad som hänt vid de andra borden förstod att det var mitt eget fel. På Funbridhe kan du förutom att välja vilket system du vill spela, Modern Standard, bästa lågfärg etc även mer detaljerat bestämma tex hur många poäng du skall ha för att öppna. Jag tänkte inte mycket på det när jag klickade boxen för ”10 poäng” utan mer: ”vi spelar väl bridge?”.

Det kom nu tillbaka och bet mig i arslet eftersom de flesta klickat för ”11 poäng”, Nord passat, Syd öppnat med 1NT och den fortsatta budgivning blivit helt annorlunda (Öst/Väst har spelat 6Hj eller Nord/Syd fått behålla 4Sp.

Har jag ändrat inställningen? Nah, jag gillar att hon bjuder som om hon var av kött och blod. Låt de andra spela robotbridge.

(Från gårdagens IMP-tävling på Funbridge).

Sidor

Leif-Åke Nilsson

Det hade inte varit så dumt att öppna med 2 Sp ”Askeröd”(6 Sp 10-13P)

Sidor

Micke Melander

Jag fick en gång lära mig en av Manfred Kamras klassiska regler (1993 tror jag det var). Elva kort i två färger (6+/5+)och strax under öppning - bjud utgång om den ena är en högfärg och i den färgen… En strategi som jag följt och väldigt ofta blivit belönad för.

Skälen till dessa är många, visst man missar ibland kanske en slam eller två.,MEN man tar bort budutrymme och kommer väldigt ofta hamna i ett spelbart kontrakt. Dessutom har motståndarna för stunden inte en susning om vad som pågår eller hur motspelet vanligtvis ska bedrivas. Avslutningsvis brukar det inte sitta runt - och har pantern 4-3-3-3 och inga kort kastar motståndarna normalt sett ett mycket högt kontrakt.

Rätt eller fel jag vet inte. Men praktiken talar för det förstnämnda.

Med det sagt är denna hand en betydligt starkare hand, men då hade du ju aldrig ställt frågan… :-D

Sidor

Per Jephson

Så om man klickat för 11+ är alla 1-öppningar med tio hp blockerade?? Jfr EKDKnxxxxx-x-x-xx….(nää…. inte många som väljer en spader med de pjäserna…)
Jag förmodar att du valde ett system med 4-korts hö eftersom du inte bjöd 2NT på en spader, men Wonderwoman’s sällsynt blodfattiga 3 klöver ger jag inte mycket för, inte heller ”varningsdubblingen” på 5 hjärter när 5 spader rimligen står som ett segel….Östrobbans tre hjärter har ju också en lätt kamikaze-prägel…
För detta primitiva tidsfördriv tar Funbridge alltså betalt??

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Ingen bra dubbling på 5hj men också synnerligen tveksamt pass på 5hjX om du frågar mig.

Din bot driver på mot slam och du har massvis med svarta nyckelkort.

Sidor

Logga in för att kommentera