Forum » Tävlingsledare och domslut » RealBridge - Tips och tricks för dig som är Tävlingsledare

RealBridge - Tips och tricks för dig som är Tävlingsledare

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund
RealBridge - Tips och tricks för dig som är Tävlingsledare

Hej!

I den här tråden tänkte jag försöka lägga upp lite allmänna tips och råd för tävlingsledare på RealBridge, samt tipsa om nya funktioner som lanseras.

(Jag kommer att göra flera olika inlägg som berör lite olika saker, så att jag enkelt kan skicka länkar vidare till just den informationen någon har efterfrågat - sorry om det blir lite spam här till en början!)

Ställ gärna frågor och kom med funderingar så försöker jag besvara dessa så gott jag kan!

Bra länkar:
Info om Svenska bridgeförbundet och RealBridge
Officiell spelarmanual på svenska
Officiell tävlingsledarmanual på engelska
Videoinstruktion för hur det ser ut för spelare

//Linnea

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Nya funktioner som lanseras i version 0.9.11

(kommer förhoppningsvis onsdag kväll 24 feb)

1. Svenskt gränssnitt! Vid inloggningsrutan kan spelaren välja språk.

Nu får man alltså plattformen på RIKTIG BRIDGESVENSKA, inte maskinöversättningar (Dealer/Återförsäljare etc).

Tips till tävlingsledaren - när du distribuerar din länk till spelarna (antingen som länk på hemsidan eller utskick via mail) så kan du lägga till &l=sv i slutet av länken för att spelarna automatiskt ska få svenska som förvalt språk. Exempel: https://play.realbridge.online/cq.html?p=123456789&q=DinSessionslänk&l=sv

1. Du som tävlingsledare kan gå in och korrigera felstavade namn eller saknade MID-nummer via Avancerat-menyn, ”sida två”. Denna inställning följer med så den är automatiskt föreslagen vid nästa inloggning. OBS! Du kan bara korrigera efter att spelaren tagit plats vid ett bord.

2. När tävlingsledaren kommer till bordet kan hen välja att prata med en enskild spelare, 2 spelare, 3 spelare, eller alla 4. Man får upp plus- och minustecken under respektive spelares kamera, där man kan lägga till eller ta bort spelare ur konversationen.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Åtgärda maskinöversättning av webbläsaren!

Det händer väldigt ofta att webbläsare (både Chrome och Edge) automatiskt översätter den engelska plattformen till svenska. Det blir helknasigt i vissa fall. Istället för rundpass så blir det ”svimmat”, istället för tävlingsledare är det direktör, kontrakt är avtal etc.

Så här åtgärdas det

Chrome

För att stänga av översättningen så klickar du på ikonen i adressfältet.
- välj sedan Översätt aldrig den här webbplatsen

Edge

För att stänga av översättningen klickar du på ikonen i adressfältet och väljer ”Visa ursprung”.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Supporttips för att få igång kamera och mikrofon

I de allra flesta fall fungerar plattformen bäst i webbläsaren Chrome!

OBS! Se till att din kamera inte redan används av något annat program (Skype, Teams, Messenger etc)

Första gången du loggar in på RealBridge kommer din webbläsare att fråga dig om du vill tillåta åtkomst till kamera och mikrofon. Svara Tillåt på denna fråga! Kontrollera också att ditt ljud hörs, det ser du om volymmätaren på inloggningssidan rör på sig.

Om du redan råkat neka tillgång till kamera och mikrofon kommer du att se i adressfältet att ikonen är överkryssad. Klicka på den, och välj Låt webbplatsen använda kamera/mikrofon.

Obs - Ibland i Chrome kan du behöva gå in och kontrollera under chrome://settings/content/camera att inte webbplatsen fastnat under blockeringar. Du kan antingen klistra in den kursiva texten ovan direkt i adressfältet i Chrome, eller navigera det via menyn, Inställningar, Webbplatsinställningar, Behörigheter, Kamera.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Hantering av udda antal spelare vid partävling

Än så länge bara klippt och klistrat från mail från RealBridge - återkommer med lite skärmdumpar och översättning!

Half Table: because you started with a genuine half table

• A half table is not a table with lots of skipped boards.
  • The system manages their score correctly - they are awarded their average for the session for every board they do not play.
  • It does not give them 50% for every board they do not play. As director, please do nothing.

Half Table: because you started with full tables, for example, but a pair left
* A pair left the event. No substitute can be found, some rounds need to be skipped.
* This now means you need to SKIP the boards for every round.
* You can choose to adjust the score, via =/+ or -/+ etc.

Genuine skipped board, because of lateness, or bridge reason
* A board needs to be skipped.
* This now means you need to SKIP to make the skip happen.
* You can allow the system to give =/= (default action)
* You can choose to adjust the score, via =/+ or -/+ etc later, if one pair is at fault.

Half Table: because you started with a genuine half table, but somebody later sat in one seat, and the director accidentally clicked Play Round
* Here, by accident, a person sat in one of the seats. Then, the director clicked Play Round.
* They are now “part of the movement”.
* This now means you need to SKIP the boards for every round.
* You can choose to adjust the score, via =/+ or -/+ etc later.
This is not ideal. We plan to change the system to stop this from happening.

För den sista varianten så är det viktigt att tävlingsledaren INTE ÖPPNAR de lediga platserna om det inte är så att man har spelare som ska komma in efter att tävlingen startat. Då blir det alltså en ”äkta frirond” där spelarna automatiskt får sitt eget medel, och rapportering till Ruter fungerar utmärkt. Annars blir det stök! Sadsmile

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Fördröjning på utspel

En fråga som mailats till mig!
Vad kan man ha för nytta av detta och hur det funkar?
Ser ut att vara en ny funktion som tillkommit.

Mitt svar:
Den funktionen lägger in en fördröjning på angivet antal sekunder till att man 1. kan spela ut, 2. kan spela på ett kort från träkarlen, 3, påspel från tredje hand.

Anledningen är att man inte ska kunna ”blixtutspela” för att ge partnern otillåten information om det exempelvis är en singel eller så.

Dessutom är det ju allmänt hyfs att spelföraren ska göra upp en spelplan innan man spelar på från träkarlen. Smile

I Uppsala sätter vi dessa till 5 sekunder för utspel, 10 sekunder för träkarlen och 5 på tredje hand.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

I Norge pågår en stor lagturnering med 100+ lag på Realbridge nu. Tävlingsarrangören informerade om införandet av samma sak 5/10/5 sek nu inför 4:e rundan. Bra sak.

Carl-Henrik Nauclér

Vore det inte trevligt med en kalender över klubbar som arrangerar tävlingar på Realbridge och välkomnar utomsocknes spelare? De enda jag känner till i dagsläget är Västergötlands BF’s seriespel samt Uppsalabridgens seriespel och partävlingar. Visst måste det finnas fler klubbar som har verksamhet på Realbridge?

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Det är ganska många klubbar som väldigt nyligen aktiverat konton hos RealBridge, men jag vet inte om de har öppna tävlingar där vem som helst kan vara med.

Men vi kan ju skapa en sida där vi listar de som välkomnar utomsocknes också.

Jag börjar lite här, och hoppas på att få reda på om de är fler som kör regelbundet!

Klubb Speldag Kontaktperson Infolänk
Uppsalabridgen Tisdagar 18:30 Linnea Edlund Lagserie start 9 mars
Uppsalabridgen Onsdagar 18:30 Linnea Edlund Partävling 18:30
Uppsalabridgen Torsdagar 18:30 Linnea Edlund Lagserie start 11 mars
Uppsalabridgen Torsdagar 18:30 Linnea Edlund Lagserie Nybörjare start 11 mars
Västergötlands BF Torsdagar 18:15 Björn Sörling Lagserie start 2 mars
Nya Bridgeskolan Måndagar 11:00 Krister Ahlesved Träningsspel nybörjare
Nya Bridgeskolan Tisdagar 18:00 Krister Ahlesved Lagserie max ruternål
Nya Bridgeskolan Fredagar 11:00 Krister Ahlesved Fredagsgodis, partävling max ruternål
Logga in för att kommentera