Uppsökande arbete

Uppsökande arbete syftar på alla tillfällen då ni träffar personer med avsikten att rekrytera dem som bridgespelare. Det här är den svåraste och mest krävande delen av er rekrytering, så se till att ni har en genomtänkt plan!

Oavsett om ni vänder er till bekanta personer/miljöer eller om ni träffar främlingar på offentliga platser, så kommer ni alltid ha nytta av att ha ”grundat” med utåtriktat arbete. Ert Facebook-inlägg, lappen på anslagstavlan eller flygbladet i fikarummet på jobbet har betydelse - även när ni pratar med personer ni känner sedan tidigare!

Vad är viktigt?

Oavsett metod så ska ert uppsökande arbete inkludera en tydlig fråga. Kommer någon fram till er är det ni som ska fråga ”Vill du vara med?” Vill du lära dig spela bridge?” Vill du testa?” etc. Det är ofantligt mycket lättare för er tilltänkta spelare att svara ”Ja” på en uttrycklig fråga, än att själv behöva vara den som säger ”Får jag vara med”. Det är också en stor fördel om ni har någon slags material, med kontaktuppgifter till just er klubb, att sätta i händerna på dem som är intresserade.

Det andra som är viktigt är att ni ofta behöver ge folk flera chanser innan de kommer ta kontakt med er. Många är blyga eller eftertänksamma, och skaffar sig vare sig nya intressen eller tar kontakt med främmande personer vid första ögonkastet. Därför bör ni göra upprepade insatser där ni strävar efter att nå samma personer vid flera tillfällen. Den som passerar ointresserat första gången och vänder på huvudet andra gången behöver även få en tredje eller fjärde chans innan hen kommer prata med er.

Om någon visar intresse, fråga alltid efter kontaktuppgifter! Det är lätt glömma eller strunta i överenskommelser med personer man inte har en relation till, så bara för att någon säger att hen ska komma till er lokal eller börja er kurs är det långt ifrån säkert att det blir av. Genom att skicka en påminnelse dagarna innan, eller ringa och fråga varför någon inte dök upp, ger ni er själva bättre chans att förvalta intresset.

Metoder

Spelare värvar spelare: Det enklaste - och ofta även det bästa - sättet att bedriva rekrytering är att be era medlemmar hitta nya spelare bland sina vänner och bekanta. Skälet till att metoden är effektiv är naturligtvis att ni drar nytta av redan befintliga relationer, istället för att starta kontakten från noll. Bäst resultat når ni om ni genomför samordnade (och helst återkommande) spelare värvar spelare-kampanjer, så att ni får in många nya spelare samtidigt. Ett obligatorium för varje seriös klubb!

Lunchkurs på jobbet: Bjud in intresserade kollegor till en anspråkslös introduktionskurs som du håller i själv under lunchtid. Ta stöd av förbundets utbildningsmaterial och välj ett upplägg som passar just er. Med ett upplägg på tio långluncher (60-80 minuter), lite uppmuntran och dig som partner kanske någon av dem redan då är redo för en nybörjartävling på klubben.

Informationsbord eller monter: Ta med minibridgefoldrar, böcker, flygblad och information om er klubb och gör er tillgängliga för samtal. Var tydliga med att ni är på plats i syftet att rekrytera nya spelare, och se till att ni har en lista där intresserade kan ange sina kontaktuppgifter. Metoden lämpar sig bäst på platser som ni kan besöka upprepade gånger (exempelvis universitet/högskolor eller bibliotek), alternativt på mässor eller marknader där folk befinner sig under lite längre tid.

”Prova på-event”: En bättre variant av informationsbord, som kräver gott om utrymme och minst fem personer på plats. Fyra av er sätter sig vid ett bridgebord och börjar spela. Den femte har i uppgift att prata med dem som ställer sig intill och tittar. Erbjud dem gärna att ta plats vid bordet och spela några provgivar ihop med någon av era spelare vid bordet. Självklart har ni listor med er där intresserade kan ange sina kontaktuppgifter.

Bridgefest: En aktivitet som kommer göra sig allra bäst på universitet och högskolor. Bjud in till en kul eftermiddag/kväll, där ni inleder med en bridgetävling och därefter dukar fram mat och umgås. Alla kan vara med - även de som aldrig tidigare har spelat bridge. Totala nybörjare kommer två timmar före tävlingen börjar och får en expresskurs om hur spelet går till, hur poäng beräknas och hur budgivningen fungerar. Tävlingen spelas individuellt (och självklart med handikapp) för att ge deltagarna möjlighet att bekanta sig med varandra. Alla tar med egen dryck till den följande middagen och kvällens häng. Det här är en aktivitet som i första hand är social, och handlar om att knyta nya kontakter. Men självklart följer ni upp vilka som är intresserade och vill lära sig spela bridge ”på riktigt”.

Organisation och funktioner

Varje klubb bör ha en rekryteringsgrupp, som fungerar som initiativtagare, samordnare och motor för arbetet. Minst fem-sex personer är naturligtvis önskvärt, men faktum är att det går att åstadkomma ganska mycket på två personer också. Tänk bara på att anpassa era ambitioner och metoder efter era resurser.

Rekryteringsgruppen bör kontinuerligt sträva efter att ”bygga ut” er verksamhet, så att ni kan arbeta gentemot fler målgrupper och genomföra fler aktiviteter. Huvudmetoden i det arbetet bör vara initiativtagande gentemot andra inom klubben, så att ni bygger upp en stab av personer som kan ansvara för olika delar av er rekrytering.

Någon gång per år (kanske i början av varje termin) är det också bra om rekryteringsgruppen kan initiera kampanjer som riktar sig till alla spelare i klubben. Detta dels för att ta tillvara alla medlemmars kapacitet, men också för att fler ska få upp ögonen för ert arbete, och kanske vilja bidra till det.