Rekrytering på fritids (mellanstadiet)


Många mellanstadiebarn spenderar flera timmar om dagen på fritids, där delar av tiden består av uppstyrda/schemalagda aktiviteter, men där mycket tid även går att beteckna som ”fri lek”. Det går inte att ta någon skolas intresse för givet, men många skulle säkert uppskatta ett erbjudande om en återkommande bridgeaktivitet för de elever som är intresserade.

Metod

Ni erbjuder er att komma till skolan regelbundet (förslagsvis en gång per vecka) och spela bridge med de barn som är intresserade. Aktiviteten bör självklart vara frivillig, och endast rikta sig till de barn som vill vara med. Spelandet bör ske i skolans lokaler - ni bör inte ta med barn till er klubb eller andra lokaler/miljöer utan fritidspersonal närvarande (det är skolan som har tillsynsansvar för barnen - inte ni).

Instruktion

  1. Den inledande kontakten kan tas med rektor, lärare eller fritidspersonal - om ni redan känner någon som arbetar på skolan är det förmodligen där ni ska börja. Det är lämpligt att ni förbereder en beskrivning av er idé i skrift, vilket gör det lättare för skolan att se hur ni har tänkt.

  2. Ställer sig skolan positiv till ert förslag bör ni göra ett ordentligt förarbete innan ni presenterar ert erbjudande för barnen. Sätt upp affischer om ert projekt på skolan. Be om att få göra ett utskick till alla föräldrar (eller dela ut lappar som alla elever får ta med sig hem) innan ni möter eleverna på skolan.

  3. Ert första möte med eleverna bör ske i klasser eller fritidsgrupper så att ni når alla. Håll era genomgångar så korta ni kan. Ni behöver inte förklara hur bridge spelas annat än väldigt översiktligt. Det är bättre att väcka deras intresse och låta dem förstå hur spelet går till vid sittande bord. Det är en stor fördel om ni kan göra er tillgängliga på skolan under dagen och ge eleverna möjlighet att ställa frågor. Kanske kan ni sätta upp ett bord och erbjuda provspel. Var noga med att tydliggöra vem som har ansvar att samla upp elevernas intresse - är det ni eller är det personalen på fritids?

  4. När ni väl börjar spela ska ni alltid vara minst en ledare per bord, så att alla kan få den hjälp de behöver. Räkna med att några kommer att droppa av de första gångerna ni träffas. Det är inget att vara bedrövad över, det kan till och med vara en fördel om de inte är för många.

  5. Skulle de deltagande barnen vilja spela mer, och kanske även komma till er klubb och spela, så är det viktigt att ni etablerar en kontakt med barnens föräldrar. Det måste vara tydligt om spelandet hör till verksamheten på fritids eller om det är en aktivitet utanför skolans verksamhet och ansvar.