Max tur

26 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Göran Larsson
Max tur

… eller kanske ”maxiatyr”?

432
432
5432
432
EKDkn
EKDkn
EKD
D5
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Du
Jag
4NT
Pass
Pass
Pass
Klöverutspel, bästa försvar och jämn hemgång. Det var tur jag hade spelföringen för annars går kontraktet två straff. Sitsen?
.
Trevligt av er att ”laika” istället för att avslöja svaret så att andra får nöjet att fundera en stund först.
Per-Ola Cullin

Jag hoppas att du fått inspiration av en giv som spelades på nätet i går, annars är sammanträffandet kusligt. (Jag hade spelföringen på fel hand.)

Lars-Göran Larsson

Per-Ola Cullin skrev:


Jag hoppas att du fått inspiration av en giv som spelades på nätet i går, annars är sammanträffandet kusligt. (Jag hade spelföringen på fel hand.)


Jodå, så är det. Smile Ni inspirerade mig igår.
Pocken tog trisingen ”ordnar sig alltid” på 8xx till Marions Dx (klöver var bjuden av fi), även om de andra färgerna var lite annorlunda. Det ordnade sig - med annan utspelsfärg (men jag la märke till det ovanliga att Dx-handens 3NT aldrig gick att straffa).
.
Grattis till en bra budbedöming i ett ytterst svårt läge. Utgångsbonus istället för delis i ruter hade ju även 4-4 i klöver som chans (och tre förlorare i ru-kontrakt).
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Tack för passningen, L-G!
(Jag svarar privat till dig, för att inte förta nöjet för andra.)

Lars-Göran Larsson

Max har inte just ”tur” när han jobbar med pyssellösningar. En guldstjärna Star , men tror ni inte på ”bara den” - han hittade en annan lösning än min tänkta, så nu vet vi det finns två (minst).

Per Jephson

Rent nominellt finns väl t o m tre hemgångar med Väst vid rodret men fortfarande bara en som betar om Öst spelar ut….. fint problem, L-G, men budgivningen måste väl ändå vara ett falsarium?

Lars-Göran Larsson

Partnern hade inga ess, alltså passade han. E inte de lägsta svaret på en essfråga i ditt system, Per?
För övrigt verkar du ha fattat poängen. Yes

Per Jephson

Verkar vara lite bråttom, bara…. partnern kan ju ha både singelklöver och kungen….

Joakim Nordlindh

ska bli spännande med facit, (det kommer väl snart?) för jag lyckas bara hitta de 2 snarlika lösningarna.

Edit: Vid närmare eftertanke så hade jag inte löst det alls.

Edit: men nu hittade jag en lösning Smile

Lars-Göran Larsson

Per Jephson skrev:


Verkar vara lite bråttom, bara…. partnern kan ju ha både singelklöver och kungen….


Jag bara skojade, 4NT visar naturligtvis 28-31 bal, så varken korten eller budgivning är det minsta fejk.
Lars-Göran Larsson

Joakim Nordlindh skrev:


ska bli spännande med facit, (det kommer väl snart?) för jag lyckas bara hitta de 2 snarlika lösningarna.

Edit: Vid närmare eftertanke så hade jag inte löst det alls.

Edit: men nu hittade jag en lösning :)


Kul du tycker det är spännande. Ja, det finns två snarlika lösningar (eftersom kl ess och kung är likvärdiga) plus en till!
Per Jephson

I mitt Neanderthal-system skulle det vara omöjligt att hitta kastslammen om partnern har kl K…. men en stark klöver med kontrollsvar borde leda till målet, 1kl-1hj-6NT?

Tore Mattsson

Lars-Göran Larsson skrev:


Ja, det finns två snarlika lösningar (eftersom kl ess och kung är likvärdiga) plus en till!

Joakim Nordlindh

Tore Mattsson skrev:


Lars-Göran Larsson skrev:


Ja, det finns två snarlika lösningar (eftersom kl ess och kung är likvärdiga) plus en till!

aha, då hade jag rätt nästan hela tiden, jag hade dom bara på fel hand :D, då har jag alla 3.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Per Jephson skrev:


I mitt Neanderthal-system skulle det vara omöjligt att hitta kastslammen om partnern har kl K…. men en stark klöver med kontrollsvar borde leda till målet, 1kl-1hj-6NT?

I dylika system är 1ru normalt 0-2 kontroller, inte precis 0. Det blir enormt oekonomiskt att låta svarsskalan vara 0/1/2/osv

Per Jephson

Tack för förtydligandet, avancerad budgivning är inte min paradgren…. hur skulle man kunna hitta slammen?

Ola Brandborn

Per Jephson skrev:


Tack för förtydligandet, avancerad budgivning är inte min paradgren…. hur skulle man kunna hitta slammen?


1 kl starkt - 1 ru 0-7
1 Hj 20+ - 1 sp 0-3/4
2 Kl har du verkligen ingenting - 2 Ru ”nej”, allt annat ”jo”
(eller byta plats på nej och ja, så att 2 hö vill spela det mot 23+ sang)
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

När jag, nån gång på vikingatiden, lärde mig system Jannersten, så betydde

2kl-2ru
3NT

jämn hand med 25-27 hp.

Av detta kan man väl dra slutsatsen att

2kl-2ru
4NT

också är en jämn hand, men med 28-30 hp.

Lars-Göran Larsson

De sänder matcherna i realbridge med kommentarer fördröjt 30 min! Är inte det att underskatta analytikerna? Man kanske ska lajka under tiden?

Per Jephson

Egentligen finns ju sex hemgångschanser med Syd som spelförare om man låter Ö-V byta klöverinnehav…. symmetry in action!

Joakim Nordlindh

Per Jephson skrev:


Egentligen finns ju sex hemgångschanser med Syd som spelförare om man låter Ö-V byta klöverinnehav…. symmetry in action!

Att det inte va så var ju hela poängen med problemet….

Per Jephson

Nevertheless… ge Väst:
A: Exxxx
B: Kxxxx
C: EKxxx
D:KnT9
E: KKnT
F: EKnT
och 4NT står som ett segel…

Michael Olsson

Joakim Nordlindh skrev:


Per Jephson skrev:


Egentligen finns ju sex hemgångschanser med Syd som spelförare om man låter Ö-V byta klöverinnehav…. symmetry in action!

Att det inte va så var ju hela poängen med problemet….

Dessutom ska det bli två bet om öst spelar ut och då finns det inte så många sitsar kvar.

Klöverutspel, bästa försvar och jämn hemgång. Det var tur jag hade spelföringen för annars går kontraktet två straff.

Lars-Göran Larsson

FACIT
Tack alla ni som lajkat och låtit andra ha nöjet att själva klura en stund,
Först: Kkn10 är likvärdigt Ekn10.

432
K9876
D5
Ekn10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
a) Syd spelförare: försvaret kan bara ta tre klöverstick.
b) Nord spelförare: försvaret maskar ut damen och undkommer blockeringen för två straff.
Enl premisserna rätt svar.
Byt Ö-Vs kort:
a) Syd spelförare: försvaret kan bara ta tre klöverstick
b) Nord spelförare: försvaret kan bara ta tre klöverstick med bästa spelföring (inte lägga dam i första stick).
Enl premisserna fel svar.
432
EK9876
D5
kn109
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Dedikerat hr Ödlund.
a) Syd spelförare: försvaret ta bara tre klöverstick
b) Nord spelförare: försvaret tar bara tre stick.
Enl premisserna fel svar.
Byt plats på Ö-Vs klöver:
a) Syd spelförare: försvaret kan bara ta tre klöverstick.
b) Nord spelförare: försvaret kan ”maska” ut damen och ändå behålla förbindelsen - tar fem klöverstick.
Enl premisserna rätt svar.
.
Edit: kl 9 tillhör kn109-kombinationen
Björn Westling

Per Jephson skrev:


Tack för förtydligandet, avancerad budgivning är inte min paradgren…. hur skulle man kunna hitta slammen?

1K-1R-1H-1S-2K-2R-2H-2S-2N-

Nu har öh visat PRÅÅÅM, medan svarshanden svarat så negativt som möjligt.
På 2 NT bjuder svaga handen 3 NT utan ens en dam att komma med. Annars bjuder han sin färg, om den så består av 5432, därmed visande minst en kung eller en dam någonstans. Så bra som EK har hen förnekat.
Alltså bjuder SH 3R vilket följs av slutbudet 6 NT

Per Jephson

Tack för det, tänkte väl att ett sofistikerat system skulle leda till målet….

Logga in för att kommentera