Forum » Allmänna diskussioner » Mixedlandslaget - Uteslutning av medlemmar?

Mixedlandslaget - Uteslutning av medlemmar?

91 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Pg Eliasson
Bild för Pg Eliasson

Har nu läst motionen och den lämnades in av S:t Erik av dess ordförande Mårten Gustavsson. Han tillhörde inte mixedlaget.

Dessutom är motionen väldigt enkelt skriven och bör kunna tolkas av stämman.

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Det var så många motioner om samma sak så de buntades ihop. Tyvärr så var Stockholms motion först så det blev den som bifölls och man skrev tydligen inte tillräckligt tydligt vad som var stämmans mening i protokollet.

Jag är enig med distriktens uppfattning om att det var meningen att det bara i framtiden skulle vara samma förutsättningar.

Sidor

Jenny Rudenstål

Alltså, det här får mig ju att undra om det finns fler beslut som stämman tagit som de nu ångrar såhär i efterhand. I så fall har ju styrelsen slagit fast hur de ska bära sig åt.
Tydligen är metoden att fråga alla distrikten igen, om huruvida de verkligen förstod vad de klubbade igenom på stämman.
Därefter pressar man de medlemmar som berörs av beslutet till att backa från sin beslutade ersättning.
Och om detta inte fungerar så publicerar man en arg artikel utan spår av självrannsakan och eget ansvar.
Sen låter de andra medlemmar rasa fritt och sprida uttryck som girig, uteslutning och aldrig mer landslagsuppdrag.
Jag tycker att det är fult gjort.

Sidor

Joakim Nordlindh

Vad är det för ”beslutade ersättning” du pratar om Jenny? Inget sånt beslut togs, det är ju därför alla är så upprörda.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Joakim Nordlindh skrev:

Vad är det för ”beslutade ersättning” du pratar om Jenny? Inget sånt beslut togs, det är ju därför alla är så upprörda.

Nu var du orättvis mot Jenny, stämman tog faktiskt ett sådant beslut. Å andra sidan var förutsättningarna från början att ingen ersättning skulle utgå för laget. Flera motioner tog upp denna fråga, och där blev det lite snurrigt eftersom verksamhetsåret samtidigt ändrades.

Sidor

Peter Friberg

Jenny Rudenstål skrev:

Alltså, det här får mig ju att undra om det finns fler beslut som stämman tagit som de nu ångrar såhär i efterhand. I så fall har ju styrelsen slagit fast hur de ska bära sig åt.
Tydligen är metoden att fråga alla distrikten igen, om huruvida de verkligen förstod vad de klubbade igenom på stämman.
Därefter pressar man de medlemmar som berörs av beslutet till att backa från sin beslutade ersättning.
Och om detta inte fungerar så publicerar man en arg artikel utan spår av självrannsakan och eget ansvar.
Sen låter de andra medlemmar rasa fritt och sprida uttryck som girig, uteslutning och aldrig mer landslagsuppdrag.
Jag tycker att det är fult gjort.

Kunde inte hålla med mer!
Blir också beklämd av att vissa tar till sådana brösttoner.
En annan sak; jag är inte bekant med hur landslaget tas ut i den här sporten men att en sådan här sak skulle påverka uttagningen tycker jag är anmärkningsvärt. Då har man konstiga kriterier när man tar ut landslaget.

Sidor

Per-Ola Cullin

Styrelsens beslut att förlikas för 25 000 kr
Jag är inte bekant med vilken självrisk förbundet har i sin rättsskyddsförsäkring, men även om den är väldigt låg så behöver man vara mycket säker på full framgång i en domstol för att väntevärdet i processen ska vara bättre än minus 25 000 kr. Det hade enligt min mening varit direkt felaktigt av styrelsen att inte förlikas på det beloppet. Styrelsens uppgift är inte att vara tuff utan att fatta ekonomiskt fördelaktiga beslut.

Motionens ursprung och formulering
Av inlägg i tråden får man intrycket av att den motion som stämman antog helt utan modifikationer skulle ha varit ett bedrägligt mästerverk från Gunnars sida. Roger pratar om att han skulle ha läst Gunnars (sic) motion från djävulsadvokatens perspektiv. Ola Brandborn pratar om att motionen var skriven på ett så förvillande sätt som möjligt. En välplanerad kupp!

Enligt min mening lämnar S:t Eriks motion inte något egentligt tolkningsutrymme. Den har formulerats så som jag sannolikt själv skulle ha formulerat en motion om mitt syfte var att täcka in såväl framtida mästerskap som Wuhan. Man kunde ha lagt till ”inklusive Wuhan”, men inom juridiken är det ofta klokt att akta sig för att lägga till sådant som följer av det redan sagda, eftersom det i sin tur kan leda till tolkningsproblem.

Är mixedlagets agerande omoraliskt och straffvärt?
Det verkar som att ilskan mot laget devis bygger på att de visste förutsättningarna och sedan ändå försöker få betalt, men varför skulle det vara omoraliskt att begära ersättning om föreningens högsta beslutande organ (stämman) har beslutat att ändra styrelsens beslut så att ersättningsrätt föreligger?

Det som verkar göra folk mest upprörda är dock att mixedlaget hotat med rättsliga åtgärder. Men rimligen måste man få vidta rättsliga åtgärder mot en förening som vägrar följa ett stämmobeslut. Om något skulle skada bridgens anseende så vore det nog just det, att förbundet började utesluta medlemmar som söker sin rätt.

För egen del hade jag släppt ersättningskravet när jag fått klart för mig att stämman hade missuppfattat motionen. Det är min moral. Men jag är försiktig med att pådyvla andra min moral. Som Anders Eriksson har beskrivit är det skillnad på lag och moral. Det finns en bra anledning till det, nämligen att människor har väldigt många olika uppfattningar om vad som är moraliskt riktigt i en given situation.

Avslutningsvis vill jag mana till sans. Gunnar Andersson har vid flera tillfällen varit en uppskattad (och oavlönad) kapten för svenska öppna landslaget. Även om ens egen moraliska kompass säger att det var förkastligt att hota med stämning, så är det - för att uttrycka det milt - magstarkt att förespråka att han nu utesluts ur förbundet.

Vänligen
Pocken

Sidor

Castor Mann

Bra skrivet Pocken, håller med dig helt.

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Jenny Rudenstål skrev:

Stämman var klar på vad som beslutades och styrelsen nekade mycket riktigt ersättning när kravet kom. När laget inte backade var man tvungen att gå till distrikten för klargörande i försöka att få laget att backa från sitt krav.

Tyvärr blev det tagna beslutet dåligt protokollfört och justerat, då motionen från Stockholm låg först bland alla ihopbuntade motioner om samma sak. Hade någon annan motion varit först i högen så hade man refererat till den i det protokollförda beslutet istället och vi hade sluppit hela denna soppa.

Klart att protokollet borde granskats mera av styrelse, stämma och justeringspersoner. Alla har del av ansvaret för denna härva men jag får nog hävda att det är även är ”fult” gjort från laget sida att fortsätta hävda ersättning. Laget förtjänar mycket av skiten då de söker egen vinning på ett misstag gjort av förbundet.

Sidor

Martin Löfgren

Några tydliggörande som inte försöker påverka ställningstagandet i själva sakfrågan, utan att mer i detalj redogöra för bakgrunden för de olika besluten under denna process, samt ett par kommentarer till ett par formuleringar i dagens tidigare inlägg:

Styrelsen känner inte något som helst mandat att censurera Forum, allra helst när det gäller inlägg som är eller kan tolkas som kritiska mot just styrelsen. Det finns moderatorer och en policy (se ”Forumregler för Svenska Bridgeförbundet”) och det är viktigt att betona att styrelsen måste vara oerhört försiktiga med att lägga sig i detta.

Det är beklagligt om den förklarande ”nyhet” som publicerades (jag tar fullt ansvar för den) uppfattas som ”arg”. Dock fick såväl mixedlagets kapten som förbundets sakrevisor se den för evt synpunkter före publiceringen, och den förstnämnde föreslog då ett tillägg - som togs med.

Lite allvarligt är det dock att påstå ”…pressar man de medlemmar…” .
All kommunikation har skett med lagets kapten (nästan uteslutande skriftligt pga ärendets art). I inget fall har hotfulla formuleringar använts mot vare sig laget eller individer i detta.

Ingen är nöjd med den uppkomna situationen som kan – som Pocken utmärkt redogör för – ses moraliskt eller juridiskt eller på något annat sätt.

Styrelsen är tillsatt för att göra sitt bästa för att företräda medlemmarnas intresse. För att undvika att vi missförstått medlemmars/ delegaters synpunkter när vi efter stämman hörde flera, bl a Riksstämmans mötesledning (där inte någon styrelsemedlem ingår) som sa att man uppfattade det som att beslutet endast var framåtriktat, så tillfrågade vi distrikten. Svaren på denna rundfråga är förstås juridiskt irrelevanta, men sågs av oss som vägledande.

Fel har begåtts, som Roger riktigt skriver, av tidigare styrelse och av nästan samtliga deltagare på Riksstämman (inklusive givetvis mig själv) som ansåg att en sak gällde men översåg formuleringen. Men vi kan enligt vår uppfattning inte då säga att ”det står ju där, så vad distrikten egentligen anser är oväsentligt.”

Mixedlaget hävdade - med all rätt - att Riksstämman är högsta beslutande organ, vilket är anledningen till att styrelsen övervägde att kalla till en extra Riksstämma, återigen för att just medlemmarna skulle kunna bestämma; samt att på en stämma bägge sidor kan komma fullt till tals.

I slutänden togs ett beslut att diskutera en förlikning. Givetvis togs detta av en rad av orsaker, men främst i akt och mening att bevaka medlemmarnas intressen i så hög grad som möjligt. En förlikning förutsätter ett visst mått av god vilja från bägge parter. En sådan vilja fanns och en överenskommelse träffades. Detta har givetvis medlemmarna rätt att ha synpunkter på.

Styrelsen kan tycka och känna vad den vill, men beslut får inte fattas grundat på känslor och temperament utan pragmatik. Det är i alla fall det vi försökt göra också denna gång.

Vad som eventuellt händer mer i den här tråden kan (vill/får) jag inte påverka, men hoppas att det kan bli utan övertoner.

Men, från SBFs styrelses sida är med överenskommelsen mellan oss och mixedlandslaget, saken utagerad. Med utagerad menar jag utagerad. Det skulle inte falla oss in att ge oss in på efterhandsrepressalier eller sura efterkommentarer. Två parter har enats i en överenskommelse i god tro. Punkt.

Sidor

Roger Wiklund
Bild för Roger Wiklund

Hej,

jag håller inte till 100% med varken Pocken eller Martin. Men jag har mer förståelse för agerandet från styrelsen efter deras beskrivning och lite eftertanke.

Dvs, jag hade fortfarande helst sett att man inte hade medlemmar med den inställningen och det beteendet men jag kan köpa styrelsens agerande. Någon måste ju så att säga sitta på de vuxnas stol.

Vad gäller intentionen med skrivelsens formulering har jag (endast ryktesvis) hört att den medvetet var skriven på ett lite lurigt sätt. Man skall naturligtvis inte lägga något värde vad gäller rykten men det kan säkert ha påverkat min inställning i frågan. Ibland är man ju mänsklig Smile .

Men om man nu uttalar sig offentligt via forumet så tycker jag fortfarande, å det skarpaste, att man inte svepande skriver ”Mixedlandslaget”. Om det är så att två medlemmar (Malin & Daniel) mailledes till ordförande Martin meddelat att man inte längre står bakom kravet så borde man tydliggöra det.

De två har ju i så fall agerat riktigt snyggt, och det borde inte vara så svårt att ge dem cred för det.

mvh
/Roger

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Roger Wiklund skrev:

Hej,

jag håller inte till 100% med varken Pocken eller Martin. Men jag har mer förståelse för agerandet från styrelsen efter deras beskrivning och lite eftertanke.

Dvs, jag hade fortfarande helst sett att man inte hade medlemmar med den inställningen och det beteendet men jag kan köpa styrelsens agerande. Någon måste ju så att säga sitta på de vuxnas stol.

Vad gäller intentionen med skrivelsens formulering har jag (endast ryktesvis) hört att den medvetet var skriven på ett lite lurigt sätt. Man skall naturligtvis inte lägga något värde vad gäller rykten men det kan säkert ha påverkat min inställning i frågan. Ibland är man ju mänsklig Smile .

Men om man nu uttalar sig offentligt via forumet så tycker jag fortfarande, å det skarpaste, att man inte svepande skriver ”Mixedlandslaget”. Om det är så att två medlemmar (Malin & Daniel) mailledes till ordförande Martin meddelat att man inte längre står bakom kravet så borde man tydliggöra det.

De två har ju i så fall agerat riktigt snyggt, och det borde inte vara så svårt att ge dem cred för det.

mvh
/Roger

Det fanns flera motioner i ärendet, åtminstone en sa att man retroaktivt ändå skulle ersätta kostnader för det som varit (och den var inte skriven lurigt), som lök på laxen ändrade man sedan verksamhetsåret och vips….så Roger, du kan ha rätt, men jag har inte sett det, jag tror det var ett ärligt ”moraliskt” försök

Sidor

Ola Mattsson

Sens moral: Sprid inte rykten vidare

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Ola Mattsson skrev:

Framför allt, tro inte på allt du läser eller hör, inte ens här!

Sidor

Jan Lagerman

Börje Rudenstål skrev:

Ola Mattsson skrev:

Framför allt, tro inte på allt du läser eller hör, inte ens här!

Don’t belive everything you read on internet.

— Abraham Lincoln

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Jag ställer mig lite frågande till protokollet från riksstämman. Där står det att finansieringen av mixedlaget skall rymmas inom budgetram och gäller från och med riksstämman. Eftersom VM gick före riksstämman kan jag inte se att finansiering för VM skall ingå i stämmans beslut. Någon som har lust att förklara varför från och med stämman betyder före stämman?

Sidor

Simon Granath

Stämman biföll motionen, med nåt påhäng. Någon borde ha yrkat på en ändring av beslutsförslaget i motionen men det gjorde ingen. När rs godtog ”innevarande säsong” inträdde rätten till ersättning.

Finansieringsdelen medför att kostnaden ska belasta kommande årets budget, typ. Ja, det känns lite motsägelsefullt.

Protokollet får kanske inte pris för årets novell, men det beror ju på att riksstämman inte var tillräckligt alert. Som man bäddar får man ligga.

Sidor

Henrik Johansson

Det är protokollet som är stämmans beslut. Motionen bifölls med ett tillägg, att ingen finansiering gällde före riksstämman. Det innebär att styrelsen har fattat ett beslut som strider mot på stämman fattade beslut och som kostade förbundet pengar. Tror nog styrelsen har lite att fundera på här, den verkar inte vara helt alert.

Innevarande säsong efter riksstämman har mixedlaget rätt till full finansiering enligt beslutet, inte före stämman.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Henrik Johansson skrev:

Innevarande säsong efter riksstämman har mixedlaget rätt till full finansiering enligt beslutet, inte före stämman.

Inte en orimlig tolkning men det kunde onekligen formulerats bättre:

1. Fullt stöd för mixedlandslaget från BK S:t Erik
Beslutades: Att bifalla motionen, med tilläggsyrkandet från styrelsen om att juniorer inte ska omfattas av det hela då andra förutsättningar gäller för dem. Likaså ska finansieringen göras inom beslutad budgetram och gäller från och med riksstämman 2019.

Sidor

Per-Ola Cullin

Henrik Johansson skrev:

Det är protokollet som är stämmans beslut. Motionen bifölls med ett tillägg, att ingen finansiering gällde före riksstämman. Det innebär att styrelsen har fattat ett beslut som strider mot på stämman fattade beslut och som kostade förbundet pengar. Tror nog styrelsen har lite att fundera på här, den verkar inte vara helt alert.

Protokollet är stämmans beslut
Nej. Protokollet är endast ett bevis om vad som beslutades på stämman. Detta förstår man kanske enklast om man tänker sig ett tillspetsat exempel där protokollföraren och justeraren på egen hand lagt till ”Henrik Johansson ska få 200 000 kr i arvode från förbundet för hans arbete under festivalen 2019.”.

Formuleringen om finansiering
Som jag uppfattat det sades ingenting som motsvarade det stycket under stämman. Det är då (se ovan) inte en del av beslutet, och tolkningsövningar blir irrelevanta.

Om jag har fel angående vad som sades på stämman, så är det en intressant fråga hur det ska tolkas. Men visst har finansiering den betydelse som Simon beskriver? Alltså något som handlar om hur förbundet ska möta kostnaderna, och inte om själva rätten till ersättning.

Vänligen
Pocken

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Per-Ola Cullin skrev:

Henrik Johansson skrev:

Protokollet är stämmans beslut
Nej. Protokollet är endast ett bevis om vad som beslutades på stämman. Detta förstår man kanske enklast om man tänker sig ett tillspetsat exempel där protokollföraren och justeraren på egen hand lagt till ”Henrik Johansson ska få 200 000 kr i arvode från förbundet för hans arbete under festivalen 2019.”.

Formuleringen om finansiering
Som jag uppfattat det sades ingenting som motsvarade det stycket under stämman. Det är då (se ovan) inte en del av beslutet, och tolkningsövningar blir irrelevanta.

Om jag har fel angående vad som sades på stämman, så är det en intressant fråga hur det ska tolkas. Men visst har finansiering den betydelse som Simon beskriver? Alltså något som handlar om hur förbundet ska möta kostnaderna, och inte om själva rätten till ersättning.

Vänligen
Pocken

Älskar exemplet….Tack vare Pocken blir vi alla bättre i jura!

Sidor

Henrik Johansson

Alla som var på stämman är eniga om att beslutet gäller från och med stämman och vi har en punkt i protokollet som stöder detta, även om den lämnar mycket att önska i tydlighet. Detta bevis på beslut gäller alltså inte?

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Som flera redan sagt: Dags att släppa detta och gå vidare! Sun

Sidor

Stefan Andersson

Instämmer

Sidor

Per-Ola Cullin

Henrik Johansson skrev:

Alla som var på stämman är eniga om att beslutet gäller från och med stämman och vi har en punkt i protokollet som stöder detta, även om den lämnar mycket att önska i tydlighet. Detta bevis på beslut gäller alltså inte?

Jag kommer att kommentera detta mycket kort, men sedan inte återkomma i saken, eftersom vi ju har dålig erfarenhet av att försöka övertyga varandra på internet. Och vi behöver inte bråka om vem som är mest tjurskallig. Smile

Jag ifrågasätter inte på något sätt att stämmodelegaterna, om de hade insett problemet, skulle ha fattat beslut om att Wuhan inte skulle ersättas. Vad delegaterna kan ha haft för inre föreställningar saknar dock i princip betydelse enligt min bedömning. Jag vet från relativt säkra källor att frågan om giltighetstiden inte berördes på stämman. Stämmans beslut var att motionen antogs. Motionen är - tycker jag - tydlig i fråga om giltighetstid.

Vänligen
Pocken

Sidor

Per Jephson

”Styrelsen känner inte något som helst mandat att censurera Forum, allra helst när det gäller inlägg som är eller kan tolkas som kritiska mot just styrelsen.” Denna upplysning torde vara upplyftande för den genomsnittlige Pyongyang-bon men tämligen överflödig i demokratiska organisationer…..eller?

”man vara mycket säker på full framgång i en domstol för att väntevärdet i processen ska vara bättre än minus 25 000 kr” betyder ju inte nödvändigtvis att man drabbas av skrämselhicka så fort en motpart (som framställs som vare sig moralisk eller omoralisk utan snarare amoralisk med en rättsuppfattning man normalt förknippar med sociopater…) skramlar med stämningstunnorna, en tingsrätt skulle kanske betrakta en dylik ansökan som lättsinnig och avfärda den utan vidare spisning (här är jag förmodligen ute och cyklar men det vore långt ifrån första gången…) …

Vad som är höjt över alla tvivel är att misstag har begåtts ( ”Klart att protokollet borde granskats mera av styrelse, stämma och justeringspersoner.”) vilket får konsekvenser för en redan ansträngd ekonomi, skönt då att den nya mjölkkossan Funbridge genererar tillräckligt med stålar för ytterligare några kamerala magplask.

”Men, från SBFs styrelses sida är med överenskommelsen mellan oss och mixedlandslaget, saken utagerad. Med utagerad menar jag utagerad.” En from förhoppning som dock förutsätter en generös bedömning från revisorerna beträffande ansvarsfrihet…

Då är det dags att inta skyddsställning och förbereda sig för de inkommande Stockholms-missilerna….

Sidor

Henrik Johansson

Stämmans beslut var att motionen antogs med ett tilläggsyrkande, I min värd betyder det att det finns ett tillägg till motionen som betyder något. Inte att det bara är motionen som gäller och att tilläggsyrkandet inte existerar.

Sen vad tilläggsyrkandet faktiskt betyder, det är något helt annat, men att påstå att det inte existerar är helt felaktigt.

Sidor

Dan Bylund

Man kan prata juridik och man kan prata sunt förnuft. Vi kan alla enas om att saken kunde ha hanterats bättre av såväl den avgående som den nyvalda styrelsen samt av alla oss delegater på stämman. Men det handlar inte om styrelseproffs här utan om en ideell förening. Där bör sunt förnuft råda och om då alla distrikt anser att någon retroaktivitet inte förelåg i beslutet, ja då är det inte sunt att hävda motsatsen utan det är bara slöseri med resurser. I detta fall i runda slängar 100 medlemsavgifter.

Sidor

Jan Matsson
Bild för Jan Matsson

Bra Dan och TACK!,
Skönt att åtminstone få ett uns av förnuftets röst i denna beklämmande fråga

Sidor

Lars Adie

Henrik Johansson skrev:

Jodå protokollet är justerat och juridiskt bindande men det är fortfarande vad som sas på riksstämman som protokollet speglar och där verkar ord stå mot ord.
Själva motionstexten är också ett problem om det skulle gått till rättegång.

Förstår att styrelsen gick med på en förlikning som det blev.

Sidor

Logga in för att kommentera