Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Sidor
Jag tror inte det var kickback.
Jag tror det var den vidare budgivningen efter 2H som de inte var överens om eftersom jag tror 2C är 6+D 11+ eller båda rödfärgarna obal 15-17. Men som sagt kan jag bara gissa.
Finns gott om vällyckade slambrickor och det går utmärkt att lära sig av dem med
Sidor
6Kl (alternativet är naturligtvis pass för 4Ru lär kosta mer än 600).
Sidor
Det var dbl på 3ru också om det spelar nån roll. Sen beror det väl på vad de båda dubblingar na visar
Sidor
Det är utmärkt Torbjörn, svar på tal!
Jag gillar det och det får gärna vara lite elakt också. Jag var värd det. Å andra sidan funkar länken men jag gjorde den så dåligt att du behöver ”markera”, ”kopiera” och ”klistra in” i adressfönstret. Men visst - man borde göra en direktlänk.
Sidor
Som sagt, det var en dubbling av öppnaren på 3ru också. Jag tycker det är viktigt och gör saken ännu svårare. Dom kan ju kanske ha sju stick (sex ruter + en stöld vilket ger 500). Grabbarna har dock bättre koll, så den som passade imponerade jämrans mycket på mig (för den som inte såg brickan tog de 1100 för likabricka). Tror jag hade bjudit 6kl och förlorat några imp. Live väntade och väntade jag och trodde aldrig han skulle klara likabricka (pass).
Spelar andra dubblingen någon roll för Torbjörn och er andra?
Sidor
När jag tittar en gång till ser jag att man knappast kan bjuda något bud mellan 4ru och 6kl. Kolla själv. Och 7kl kan man ju inte haspla ur sig. Eller kan någon tänka sig annat bud?
Vad skulle det vara för mening med 4NT och vad betyder det (fyra-ess-fråga / naturligt?)?
Sidor
Från femte segmentet: (3ru) - D - (pass) - ?
Vad göra med Kxxx / Kxxx / xxxx / x ?
Jag tror det är teoretiskt rätt med 3hj. Om man vill bjuda högfärgerna två gånger utifall Dubblaren återkommer med 4kl kan man lika gärna bjuda 4sp (jämfört först 3sp och sedan 4hj).
Mikael bjöd 3sp. Ola hade oturigt DJT / EDJ9x / x / EKJx och bjöd 4sp med snedsits och straff istället för 4hj. Jävla otur för det är enda problematiska fördelningen. Dock - hade M bjudit 3hj och O haft omvänt i högfärgerna hade han väl bjudit 3sp och 5-4:an är hittad.
(Max och Torbjörn får läsa korten utan att jag gör diagram, men de klagar nog inte. Tanken med inlägget vara att dryfta svar med båda hö gentemot en UD, hjärterbud skapar ju lättare utrymme för spaderbud an vice versa)
Sidor
Ingen i zonen
Alltså. Giv-knappen är SÅ enkel att använda.
Sidor
Tycker också att det verkar vettigare att bjuda 3Hj, men förstår hur de resonerar.
Tanken är väl att om p bjuder vidare (3NT eller 4Kl) ska han slippa preferera hjärtern på femläget. men det händer nog inte särskilt ofta. tittade på tjejerna och de bjöd också 3Sp. Men här bjöd sen dubblaren 4Hj. Men då hade man ju riktigt bra kort och puttade till 5Hj. Ru knekt ut men som tur var tog väst över och provade en ruter till så det gick hem. Sp ess Sp till stöld ruter till knekt och mer Sp så var det en enkel bet i 4 Hj.
Sidor
Tycker nog man ska bjuda 4Ru även om det är lite hårt så slipper man alla problem så fort p har minst 4 i någon hö. Lätt hänt att vi spelar 3Sp på 4-3 när 4Hj på 4-4 står
Sidor
Ja, men just denna gång kommer man väl i 5Hj då. Eller ska partnern nöja sig med 4Hj på QJT AQJxx x AKJx ?
Sidor
Visst kan man komma för högt det är väl största risken med 4Ru. Fast Sp MÅSTE ju inte sitta 5-1 emot…
Sidor
4ru! Bra tänkt av Johan. Think out of the box. Löste värsta problemet av två först, dvs färgvalet och proriterade ner nivåvalet. Borde vara rätt när det gäller lagtävling och 3- vs. 4-läget.
Och slutligen - hellre 5hj än 4sp med aktuell partner, eller hur?
Sidor
Yes! En annan fördel med 4Ru är att de nästan aldrig kommer att dubbla 4Hö om vi är för högt vilket är större risk om vi bjuder långsamt t.ex 3Hj-4Hj eller 3Hj-3NT-4Sp eller 3Sp-3NT-4Hj
Sidor
Yes! En annan fördel med 4Ru är att de nästan aldrig kommer att dubbla 4Hö om vi är för högt vilket är större risk om vi bjuder långsamt t.ex 3Hj-4Hj eller 3Hj-3NT-4Sp eller 3Sp-3NT-4Hj
Sidor
Nyströms 3Kl på sista brickan förstår jag inte. Enligt BBO var RD på 1NT ”bjud färger nerifrån” .
Så då borde 3Kl på 3Kl vara någon form av överbud. Iofs konstigt att ÖH bjöd 2Kl på RD på 3kortsfärg så antagligen var RD krav till 2Kl och isåfall kanske 3Kl borde vara naturligt men då borde väl Upmark ha passat. Någon som vet vad som hände?
Sidor
Man var väl i zon så 6Kl gav 1370/1390?
Sidor
Johan!
Jag vet att du är en mästare i bridge! Jag vet att dina analyser är intressanta och korrekta! Men, för tusan, ange sitsen så att jag vet vad du talar om!!
Sidor
(ref till J Lagermans fråga i hans tråd Bermuda Bowl)
Det har du också rätt i. Jag var dock imponerad över passet på 4ru dubbelt (= 1100). Med all respekt för aktuellt par, har jag funderat på om inte nyckeln till annat bud finns att finna i dubblingen på 3ru i sekvensen:
1hj - (pass) - 2kl* - (3ru);
D - (4ru) - pass - (pass);
D - (pass) - ?
(2kl GF med a) bal b) klöver c) trumfstöd)
Kan första dubblingen definieras så här?
a) jag har inte subminimum (11-12 utan shape)
b) handtyp 4-5-1-3 med lite variation
c) inte 6 bra hjärter (bjuder 3hj)
d) inte utpräglad högfärgshand med starka färger (bjuder 3sp)
e) ”semistöd” i klöver (inte fyra bra eller femstöd)
f) inte två, tre ”bra” ruter (bjuder 3NT)
sumering: 12/13+ med skärpa då take-out D är bättre bud än pass.
Därefter titta på problemhanden
Exx / EK / xx / Ekn10xxx
och fråga sig om parnern har typ KDxx / Dxxxx / Dx / Dx. Svar, nej det borde vara närmare KDxx /Dxxxx / Ex / Kx eller singelruter.
Vad vill jag spela då? Kanske svaret är 6kl (istället för möjliga 500/800, dvs 6/7 stick till fi i 4ru,
Tja, en fundering ni gärna får kritisera som efterhandskonstruktion.
Edit: det är ganska komplicerat för sen tillkommer ju ens eget kravpass och partnerns andra dubbling och båda buden har ju en nyans för beslutet.
Sidor
Nyström hade Ax 10x Kx AKxxxxx. (p)p(1NT)X(XX)p(2Kl)?
Enligt BBO var XX alltså krav till 4-kortsfärger nerifrån. Nu bjöd Nyström 3Kl så uppenbarligen måste han ha fått förklaringen att XX var relä till 2Kl. Nu bjöd Upmark 3Hj med Q9x Kxxxxx xxxx x varefter de kom i 3NTX med 2 straff. Så frågan var hur Upmark tolkade 3Kl beroende på vilka förklaringar han fick. Eftersom det var sista brickan och förlusten över 30 IMP kanske de inte försökte få en korrigering, vad vet jag.
Sidor
Jag tycks alltid befinna mig vid fel bord när något händer.
Hur får man hem 5 sp D med hjärter ess ut. Ser ut som en klöver och en ruterförlorare också.
Likaså 4 hj med A D i hj efter kungen och två ess vid sidan. Skulle blivit ruter ut.
Bara undrar. Absolut ingen kritik mot tjejerna. ÄR sÅÅÅÅ imponerad.
Sidor
Såg 5SpX. HjA följt av KlA och mera Kl så att klövern kunde stöldresas med 2 ingångar varpå 3 Ru försvann. Såg konstigt ut eftersom man såg Kxxxxx i Kl på bordet. Kan tänka mig att partnerns Hjx på utspelet tolkades som Lavintal för Kl, V vågade väl inte lägga en hög Hj(Lavintal för Ru) med xx i Ru. Så Ö spelade antagligen SF med singel Ru och 4-korts Kl isåfall kan P få en Kl-stöld. Vet inte budgivningen men den kanske var ”mörk”. Bordet alltså 9xx x Axx Kxxxxx SF AKQxxxx x J10xx x ungefär. F ö verkar lineupen inte spela så stor roll, Sverige är helt enkelt bättre!!
Sidor
Använd länk för att kolla spelet i efterhand så får du svar på hur spelet gick.
Sidor
Mycket riktigt lades lägsta Hj-hackan på HjA borde kanske lagts en mellanhacka
Sidor
Alla i zon
4hj av Öst, reservation för någon variation
Ida spelade ut liten ruter och Cecilia spelade på 10:an.
Klöverdam togs av esset och Ida skulle välja mellan spader- och ruteress hos partnern och valde, som jag tycker, rimliga (bästa?) vända i spader.
Cilla la kl 2 på esset. Om det betydde något vet jag inte. Längdmarkering är ju oftast det rimliga men kan någon hävda Lav här? Eller Oddball (gillar/ogillar utspelet)? Knappast.
Jag såg andra bordet (spelade ut sjuan från 873) + USA i öppna. Båda tog ruteress i första stick och vände i ruter (för en bet). Sverige hade chans till två straff.
Sidor
Fantastiskt lir av tjejerna.
Och då skall det fokuseras på tokiga brickor????
Jag bara undrar……….
Häng i nu hela vägen i morgon.
Sidor
Medhåll om fantastiskt spel, jag tycker det är mycket underhållande. Det här hänt fler än en gång att jag trott de spelat galet för att jag strax senare fått ångra mig och inse att de är smartare och förutseende.
På brickan (4hj) jag relaterade till strax ovan tycker jag båda tjejerna spelade bättre än andra borden (vilket jag antydde). Att ta ru ess och vända till bordets knekt borde kunnat vara hemsläppande, liksom en senare ruterretur av Ida kunde varit detsamma.
Jag ska titta mer för att försöka lära mig.
Sidor
Tack för bra och uttömmande svar. Såg bara obegripligt ut för en usel spelare .
Såg naturligtvis massor av bra spel också ( främst av svenskorna ) och lärde mig mycket . Ska bli kul att se fortsättningen.
Sidor
Tokiga brickor glömda efter korten instoppade, nästa bricka, nästa utmaning, nästa möjlighet bygger mentalt ny energi för fortsatt framgång för att lyckas. Det har ni tjejer! Vill av mitt hela hjärta att ni ska lyckas hela vägen.
/janne
Sidor