Forum » Allmänna diskussioner » Bermuda Bowl 2019, kommentarstråden.

Bermuda Bowl 2019, kommentarstråden.

126 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Håkan Johansson

Eller…man kanske måste spela ru så man kan köra ytterligare en ru när man vunnit med kl K..så väst kan lägga sin sista klöver..fast nord sakar en klöver på ru K…hm, jag får det till bet Surprised

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Vid bordet spelade Clementsson en spader till efter spader ess, Väst kom in och spelade klöver och Nord lade lågt vilket amerikanskan räddade genom att spela ruter ess och en ruter till.

Vi andra bordet spelade amerikanskan i andra stick istället ruter som Rimstedt tog för att spela hjärter vilket kanske kan förklaras av att budgivningen gått 1Hj-1NT-4Hj.

Inte helt enkelt att beta och man hade också tagit 10 stick (eller nio i 3Hj) vid alla BBO-bord som jag tittade på (vilket delvis kan förklaras med att flera bord spelat ut en iskall trumf (NIAN).

Sidor

Pg Eliasson
Bild för Pg Eliasson

Som jag sa var det en snabbanalys.
Om man duckar S J vilket man måste, kan nog öst kontra med att ta ut R A innan han slår ifrån sig i spader.
Nu duckar han kl Q och Nord kan inte fixa 2 ingångar alt dubbelrenons vända.

Notera att jag lämnar ingen garanti på mina analyser. KOm på detta i bilen hem.

Sidor

Bertil-G Johnson

Nej, spelet ska inte gå hem. När Cilla vände i trumf var det dubbelt olyckligt. Ruter ger Nord för kungen men det finns ingenting att saka.
På en trumf sätter Väst i knekten och nu ska Nord komma in till bordet för en andra trumf, Öst duckar klöverkung och blir sedan inpetad på den. Men Nord har bara trumf kvar och kan fortfarande inte komma in på bordet.

Sidor

Joakim Nordlindh

Är det nån carry-over? Och hur går slutspelet till, får man välja eller är det 1 mot 8 osv?

Sidor

Lisbeth Nilsson

Det har klagats mycket på BBO, där det blivit många fel. Jag tycker det är bra att man visar så många matcher och vi har ju sett Sverige varje dag hittills. Kul att följa dem. Sedan är man ju rätt slut efter att ha gått upp 04.00 varje morgon. Det är bara att kämpa på.
Ser okey ut för de svenska lagen, även om jag väntat mig mer av damerna, som gjort lite för många dåliga matcher. Hoppas de fixar slutspelet.
Mixedlaget håller jag alla tummar för. De har överraskat mig positivt.
Öppna finns inte mycket att säga om, de ångar på.
Veteranerna med all erfarenhet och rutin gör inte många glada däremot. Idag såg jag x spela bort 1 nt och 3 nt där det för mig såg obegripligt ut.
Men håller tummarna för alla och lovar att stiga upp varje morgon.

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Ingen carry over. 1-4 väljer bland 5-8.

Sidor

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Lisbeth Nilsson skrev:

Veteranerna med all erfarenhet och rutin gör inte många glada däremot. Idag såg jag x spela bort 1 nt och 3 nt där det för mig såg obegripligt ut.
Men håller tummarna för alla och lovar att stiga upp varje morgon.

Som åskådare på BBO är det lätt att glömma bort att spelarna inte ser alla 4 händerna som man själv gör, och då kan det för den som inte tänker på det se obegripligt ut. 1NT såg jag inte men däremot 3NT. Det handlade om att lösa rutern för att gå hem. Efter budgivning och tre inledande sticken viste man ganska säkert att N hade ruterdamen som man behöver hitta. Med öppna kort toppar man ut Dx men istället spelade man på att peta in N i kl för ruterfavör i fyrkortsläget. Var fel när N öppnat med 1Ru på KJx Kxx Qx KTxxx men hade varit enda hemgångschansen om N istället haft KJx Kxx Qxx KTxx.
Om man kallar det obegripligt bortspel är det nog man själv som inte begriper spelarnas problem.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Känns som hyfsad standard i öppen klass när:

Martel
Fleisher
Greco
Hampson
Lall
Moss

ligger på 16:de plats.

Sidor

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Eller så har de en sån där tävling som de bara vill glömma. Smile

Sidor

Björn Sörling

Torbjörn Jönsson skrev:

Känns som hyfsad standard i öppen klass när:

Martel
Fleisher
Greco
Hampson
Lall
Moss

ligger på 16:de plats.

Tyvärr verkar det som om Grues frånvaro har varit tungt för laget. Lall-Moss har inte haft bra, och ligger på -0.87 på min inofficiella IAF. De övriga USA2-paren ligger på plus.

Sidor

Claes Melin
Bild för Claes Melin

Thinking vore trevligt att kvala med en senior
2020 OBS som håller hygglig nivå hehehe

Sidor

Lisbeth Nilsson

Vet att man inte ska kritisera svenska landslagsspelare, men 4 ruter av veteranerna idag, när motståndarna är i 3 sp D (kostar 1100) och man själv gör 6 ruter är väl ingen bra bridge. Sedan bortspel av 4 hj med favör i utspelet heller. Vet att de kan bättre.

Öppna är jag mycket imponerad av.
Tjejerna ser ut att fixa slutspel. Bra.
Mixed hoppas jag fixar det trots utklassningen i ena matchen. Jobba på.

Sidor

Claus Clausen

Att du orkar ……….

Gnäll.

Sidor

Jan Eric Larsson

Alla gōr fel, även på världsmästarnivå. Om det fanns något lag som skulle lyckas undvika alla misstag, så vann de nog VM stort. Smile

Sidor

Torbjörn Jönsson

5
EKD4
EK6
KD854
Kkn108
72
kn543
763
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Ingen i zonen

(Från USA1 mot Israel, Meckstroth är Syd))

Du spelar 3NT som Syd och får spader 2 ut från Väst som har visat minst femkorts färg och Öst lägger nian. Du spelar klöver till kung och får tvåan från Väst och nian från Öst: vilken klöver spelar du nu?

Sidor

Johan Hasselgren

Jag undrar hur Sverige på denna bricka (rond 21 bricka 7) bjöd sig till 6ru i öppen klass? Någon som har koll?
Endast ett annat par bjöd slammen i denna klass så speciellt lätt eller självklart var det inte, speciellt efter spaderinkliv och höjning från syd. Blir svårare om v uppgraderar sin hand till en 14-16NT än efter ruteröppning eller behöver värdera handen som obal med ru om jämna händer går via 1kl.

Sidor

Peter Knudsen

Snabbanalyserna verkar på modet så här kommer nästa…

Kl D som safe:ar ATx mot J9
Sitter det Ax till JT9 och fi vänder med ny spader så verkar man bli
beroende av en fallande ruterdam el något slutspel.
Man klarar troligen även AJTx framför såvida inte dom inte lyckas casha hem ett ruterstick med rutervända i stick 4.

Heja Sverige =)

Sidor

Torbjörn Jönsson

Peter Knudsen skrev:

Snabbanalyserna verkar på modet så här kommer nästa…
Kl D som safe:ar ATx mot J9

Den dög i alla fall i praktiken (och för Meckstroth) när Väst hade:

AQxxxx
Jxx
x
A10x

Varför gick Sverige Open bet med hjärter ut? Kan man inte ”bara” spela klöver från toppen, ta sina åtta spel och spela spader för det nionde?

Edit: Såvida man inte tror att Väst har 5413 och istället spelar hjärter i tredje sista sticket (den listige Bangladesharen (?) verkar ha spelat ut Hj kn …).

Sidor

Jan Andersson

Såg faktiskt matchen och det var imponerande slambudgivning av båda paren. Har för mig att budg gick såhär:
1D-(1S)-2S-(p);
3D-4D;
4N-5C;
6D
1D var i det här fallet svag bal,
2S gissar jag var 5+H och UK.
4D var ett optimistiskt bud Smile

Sidor

Lars-Göran Larsson

Lisbeth Nilsson skrev:

Vet att man inte ska kritisera svenska landslagsspelare, men 4 ruter av veteranerna idag, när motståndarna är i 3 sp D (kostar 1100) och man själv gör 6 ruter är väl ingen bra bridge. Sedan bortspel av 4 hj med favör i utspelet heller. Vet att de kan bättre.

Öppna är jag mycket imponerad av.
Tjejerna ser ut att fixa slutspel. Bra.
Mixed hoppas jag fixar det trots utklassningen i ena matchen. Jobba på.

Det är självklart att du ska kunna kritisera landslagen tycker jag. De ska tåla det och gör det, tror jag. Dessutom får vi ibland förklaringar (som Mårs goda analys) eller intressanta diskussioner. Dessutom är det som du säger att vi alla vet att de normalt kan bättre. På dom bara Lisbeth!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Claus Clausen skrev:

Att du orkar ……….

Gnäll.

Du missuppfattar troligen, eftersom du skriver så.
Och vad är din kommentar? Gnäll? Smile

Sidor

Lars-Göran Larsson

Jan-Eric Larsson skrev:

Alla gōr fel, även på världsmästarnivå. Om det fanns något lag som skulle lyckas undvika alla misstag, så vann de nog VM stort. :)

Ahha, e de så. Då fattar jag.

Sidor

Johan Hasselgren

Snyggt till 6ru, osäker på vad som händer om s lägger in 3sp…

Sidor

Ola Brandborn

Lisbeth Nilsson skrev:

Visst var det synd att de inte hittade att straffpassa fi i 3 sp X, men det låter på dig som att det var en bra slam de missade. Well, med AJTx borta i trumf och lite sidofärger som inte får sitta alltför snett så var det kanske en okej utgång, men knappast slam att bjuda.

W: Axx/10x/KQ9xx/Axx
E: x/AK9xx/8xxx/Kxx

Sidor

Joakim Nordlindh

Johan Hasselgren skrev:

Snyggt till 6ru, osäker på vad som händer om s lägger in 3sp…

Jag tror inte han passade vid bordet, han bjöd 2NT är jag rätt säker på som antagligen visade nån sorts höjning, men det spärrade inte särskilt bra Smile

Sidor

Mats Nilsland

Ola Brandborn skrev:

Lisbeth Nilsson skrev:

Visst var det synd att de inte hittade att straffpassa fi i 3 sp X, men det låter på dig som att det var en bra slam de missade. Well, med AJTx borta i trumf och lite sidofärger som inte får sitta alltför snett så var det kanske en okej utgång, men knappast slam att bjuda.

W: Axx/10x/KQ9xx/Axx
E: x/AK9xx/8xxx/Kxx

Visst tål vi kritik! Svårt att hitta straffpass dock med Ess tredje i trumf. det är inte säkert alla färger sitter jämnt. 5 ruter borde vi hittat däremot Smile
PS det är väl ”bara 800” i alla fall, eller?

Sidor

Bertil-G Johnson

Apropå veteranbrickan ingick jag några år i Roland Walds ”stall” av BBO-kommentarer. Jag slutade när jag ideligen fick kolleger som kommenterade efter sitsen och inte efter de faktiska problem spelarna hade.

Som Ola säger: slammen är usel. Men hur är det med ett straffpass?

Väst
Nord
Öst
Syd
1
1
2
3
Pass
Pass
Dbl
Pass
?

Väst har alltså Axx/10x/KQ9xx/Axx.

I praktiken gick 3 för 800 (kan inte se hur det skulle bli 1100). Men hur hade det gått om Öst i stället haft
x/KDknxx/Exx/xxxx?

Mer än ett stick i varje färg är optimistiskt att tro på.

Väst hade tre val: pass, 4 och 4. Tyvärr valde han det minst lyckade. Personligen tycker jag passet är riktigt otäckt.

Sidor

Pg Eliasson
Bild för Pg Eliasson

Usel är ett överord. Jag har varit i betydligt sämre slammar.
Hemma nästan alla 2-2 i trump. Krånglar man till det och försöker gardera 3-1 med esset rätt uppstår andra problem. ca 40%.

Såg Björns läge. Inte lätt att göra rätt. Så lätt att bli influerad av att se alla kort dock. Vet inte vad öppningen 1 ruter visade. Svaret 2kl efter 1S in tror jag är en Nilsland special 5k hj 10+. Bra att bryta ihop och komma igen.

Sidor

Jan Eric Larsson

”Bara 800” är ju ett väldigt roligt citat. Låt oss alla börja använda det oftare! Smile

Sidor

Logga in för att kommentera