Forum » Allmänna diskussioner » Junior-VM lag Salsomaggiore

Junior-VM lag Salsomaggiore

132 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Jag tror att Sanna aldrig ljugit, fast det kanske har inträffat om det har gällt hennes chipsätande i familjen😂

Sidor

Pernilla Näs

Så kul !
Kör nu!

Sidor

Erik Fryklund

Godmorgon!

Domslutet är konfirmerat av di Sacco. Vi är vidare, Israel på BBO om drygt 90 minuter. Påven och Ivar sover.

Häng med!

Sidor

Gunnar Andersson

Pappa Sandins hint igår kväll framåt 21-tiden gav mig hopp. Snacka om att få vara glad när beslutet blev bekräftat i morse.
Bra jobbat av Erik/Micke/Sanna.

Sidor

Karin Olsson Svedlund

De är vidare nu 😀

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Grattis hela laget och lagledning mfl till till bra jobb. Dramatiken var stor tydligen, i bullentinen idag står det:

…Sweden won the fourth set against Poland by 50-17 to tie the match at 118-118, which included gaining 36 IMPs over
the last three deals! But the Swedes needed one more IMP, because they finished behind Poland in the Round Robin stage, which ishow ties are split, higher qualifier wins. So Poland were through? No! There was still ruling and review to come and it was Swedenwho got the nod. Poland asked for a further review and the result of it was decided today early in the morning, after the reviewercould access the video recording of the match. Sweden was confirmed to advance to the Semifinals…..”

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Gunnar Andersson skrev:

Pappa Sandins hint igår kväll framåt 21-tiden gav mig hopp. Snacka om att få vara glad när beslutet blev bekräftat i morse.
Bra jobbat av Erik/Micke/Sanna.

Och Fredrik!

Sidor

Johnny Östberg

Lars Nilsson var aldrig orolig 😊
Inte jag heller 😜 (Linda Bengtzing)

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

18-18…inte för att jag tror att någon fattar, men på den nivån är det. Men grattis U26.

Sidor

Erik Fryklund

Tack Henrik, som Du säkert förstår håller inte Mikael och jag med dig, i det här fallet. Vi hade accepterat beslutet som tagits, efter en review. Domaren dömer, som vi är helt övertygade om att Du också vet!

Sidor

Henrik Johansson

Erik Fryklund skrev:

Tack Henrik, som Du säkert förstår håller inte Mikael och jag med dig, i det här fallet. Vi hade accepterat beslutet som tagits, efter en review. Domaren dömer, som vi är helt övertygade om att Du också vet!

Exakt, domaren dömer… Vilket om jag tolkat allting rätt inte var det som skedde i det här fallet. Men sånt händer ibland och då är det jäkligt skönt att vara på rätt sida.

Sidor

Björn Ohlsson

Är det ingen som läser systemdeklarationerna innan mästerskapet/matchen startar? WBF Systems Committee? Coacher?

Kanske ’tur’ att PO Sundelin inte längre är involverad…

/B

Sidor

Erik Fryklund

Björn Ohlsson skrev:

Är det ingen som läser systemdeklarationerna innan mästerskapet/matchen startar? WBF Systems Committee? Coacher?

Kanske ’tur’ att PO Sundelin inte längre är involverad…

/B

Självklart är Micke och jag totalt oförberedda. Att vi missade polska tredjehandsöppningen tar jag på mig helt. Det kanske säger något om hur deras deklaration var skriven.

Sidor

Björn Ohlsson

Erik Fryklund skrev:

Självklart är Micke och jag totalt oförberedda. Att vi missade polska tredjehandsöppningen tar jag på mig helt. Det kanske säger något om hur deras deklaration var skriven.

Jag kollade upp deras deklaration

/B

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Björn Ohlsson skrev:

Erik Fryklund skrev:

/B

Funtar på varför man inte skrivit det där det fanns plats. De har skrivit det under ”passed hand bidding”, där det inte ens är applicerbart, samt på framsidan - som man ”bara” kollar för att checka utspel/markeringar - under ”bud som kräver speciella försvarsmetoder”.

Finns ju gott om plats på rätt ställe att skriva ”3rd any V: 0-12 hcp, 44+ +”:

Sidor

Henrik Johansson

Thomas Andersson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Erik Fryklund skrev:

/B

Funtar på varför man inte skrivit det där det fanns plats. De har skrivit det under ”passed hand bidding”, där det inte ens är applicerbart, samt på framsidan - som man ”bara” kollar för att checka utspel/markeringar - under ”bud som kräver speciella försvarsmetoder”.

Tolkar du det dom att 2 har samma betydelse oavsett position? Är det därför det står 1st/2nd för att det gäller även i 3rd/4th?

Sidor

Lars Andersson

Thomas Andersson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Erik Fryklund skrev:

/B

De valde att konsekvent fetstila 3/4-e hands öppningarna 2D/2H/2S och skriva informationen längst ut till höger. Det fanns utrymme på 2D men inte 2H/2S. Polackerna ansträngde sig alltså att förtydliga och borde inte varit svåra få svar från. T.ex kan man skriva till sin skärmgranne, alternativt fråga ”2D=??”.

Jag kan föreställa mig ramaskriket på det här forumet efter en protest åt andra hållet enligt samma logik och process. YMMV.

Sidor

Thomas Andersson

Henrik Johansson skrev:

Thomas Andersson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Erik Fryklund skrev:

/B

Tolkar du det dom att 2 har samma betydelse oavsett position? Är det därför det står 1st/2nd för att det gäller även i 3rd/4th?

Påstod jag det? Nej.

Det jag säger är att det inte står på adekvat plats, dvs den plats där man förväntar sig att det ska stå. Jag fick också leta för att hitta det. Själv hade jag frågat motståndaren vad det betyder eftersom jag ansett att informationen saknades (och hade antagligen då blivit anvisad till den plats de skrivit det på).

Sidor

Dan Bylund

Thomas Andersson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

/B

Finns ju gott om plats på rätt ställe att skriva ”3rd any V: 0-12 hcp, 44+ +”…

Ett problem med att beskriva positionsvarierade öppningsbud är ju att även den fortsatta budgivningen påverkas och då stämmer kanske inte längre det som står i kolumnerna responses och subsequent auction. Om deklarationen som Björn delade var den som fanns att tillgå vid bordet så hade man här trots allt ansträngt sig med att skriva ut betydelsen i fet stil (förvisso då på ett lite ologiskt ställe) samt även på första sidan under speciella öppningsbud. Visst kunde kanske polacken ha varit mer hjälpsam vid bordet, men Sanna kunde ju faktiskt ha frågat också. Hursomhelst ett för båda sidor olustigt sätt att avgöra en VM-kvartsfinal.

Sidor

Henrik Johansson

Thomas Andersson skrev:

Henrik Johansson skrev:

Thomas Andersson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Erik Fryklund skrev:

/B

Påstod jag det?

Nej, men du påstod inte motsatsen heller. Jag var mest intresserad om hur man tolkar det som står i rutan.

Sidor

Thomas Andersson

Henrik Johansson skrev:

Thomas Andersson skrev:

Henrik Johansson skrev:

Thomas Andersson skrev:

Björn Ohlsson skrev:

Erik Fryklund skrev:

/B

Påstod jag det?

Nej, men du påstod inte motsatsen heller. Jag var mest intresserad om hur man tolkar det som står i rutan.

Svaret på din undran är att jag inte hade vetat vad budet betyder i 3:e hand, och hade således frågat fi.

Lars Andersson skrev:

De valde att konsekvent fetstila 3/4-e hands öppningarna 2D/2H/2S och skriva informationen längst ut till höger. Det fanns utrymme på 2D men inte 2H/2S. Polackerna ansträngde sig alltså att förtydliga (…)

Delar inte den uppfattningen. Att skriva information på helt fel ställe bara för att det råkade finnas plats just där är inte att anstränga sig för att förtydliga. Hur ska man veta vilken plats man ska leta på?

Ja, det fanns utrymme på 2, men kanske inte på 2/2. Då ser man till att göra plats. T.ex. genom att ändra kolumnstorleken för ”ART”, ”MIN NO OF CARDS”, ”NEG DBL TO”. Den är skapad i Word och är inte raketforskning att fixa. Man skulle också kunna slå ihop 3/3 respektive 3/3 och spara 2 rader till att användas för annat.

Nog måste det vara högsta prioritet på att få med öppningsbudens betydelse, jämfört med andra sekvenser?

Ett annat alternativ hade varit att skriva det på ett supp sheet, med referens.

Sidor

Albin Lorentzson

Hejja Sverige Party !!
Trög start i första men vi har sett er ta igen större glapp 😁!
Kämpa!!!

Sidor

Ola Brandborn

Grattis Sverige, äntligen går ett domslut i vår väg (även om det kanske var felaktigt, men bollen är rund)

Therefor we have polled several players what they would do if the polish player passed 2♦. The conclusion is every singel continuation would lead to anything better than 3NT-1 for -100 which was the current score on the actual board and give your team the victory.

Förlåt en klubbspelare, men är inte detta helt fel fråga av domarna att fråga? ”Om polacken hade passat i stället för att bjuda 2 ruter”

Rätt fråga vore väl vara vad spelare av Sannas kaliber skulle bjuda mot 2 Ru svagt minst 4-4 i hö”? Eller vad är det jag missuppfattar?

Sidor

Henrik Johansson

Jag tror man har förutsatt att Sanna passar vilket hon hävdade att hon skulle göra, och att partnern till den som öppnade med 2Ru också skulle säga pass (vilket verkar rimligt med 22 i hö och AKxxx i ruter). Så nu är frågan vad Alex gör, och tydligen har pollen visat att man aldrig längre hamnar i 3NT på den här budgivningen.

Sidor

Pernilla Näs

Någon fler som har kramp i hö tumme? 😁

Sidor

Lillemor Jernberg
Bild för Lillemor Jernberg

Sista segmentet nu på Bbo

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

U21 BAM strålande dag. Vann överlägset kvalet, snitt 2,8!!! Utklassning. Grattis!

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

U26, grattis till finalen, onödigt spännande +1 imp

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Otroligt🤭 JätteGrattis

Sidor

Pernilla Näs

Grattis U 21!
U 26 har jag någon slags hatkärlek till. Älskar er alla som personer! Men varför ska man bli utsatt för denna sjuka spänning varje gång. Kram på er alla❤️❤️❤️

Sidor

Logga in för att kommentera