Forum » Allmänna diskussioner » Bridgefusket

Bridgefusket

163 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Ola Brandborn skrev:

Quote:

plus deras lagkamraters titlar och mästarpoäng

Hårt, men viktigt, lär göra så sponsorerna som bygger upp lagen i USA lär tänka både en och två gånger innan de plockar in par som det ”viskas om”.

En industri som bygger på ekonomiska villkor. Vad kan inte köpas i USA?
Bill Gates har inte försökt.

/janne

Sidor

Christer Enkvist
Bild för Christer Enkvist

Philip Berggren skrev:

Kan inte hålla med om att det är hårt. Är inget hårt straff att någon som fuskat till sig titlar och mästarpoäng fråntas dessa när det uppdagas. De borde snarare bli skadeståndsskyldiga mot sina sponsorer…

Huruvida det blir skadestånd är något som regleras i vanliga domstolar, huruvida det blir några är upp till de drabbade, dvs primärt sponsorer.

Det hårdaste bridgeförbunden kan göra är att avstänga från framtida spel och annulera tidigare bridgeframgångar och utmärkelser.

Sidor

Ola Brandborn

Philip Berggren skrev:

Ola Brandborn skrev:

Quote:

plus deras lagkamraters titlar och mästarpoäng

Hårt, men viktigt, lär göra så sponsorerna som bygger upp lagen i USA lär tänka både en och två gånger innan de plockar in par som det ”viskas om”.

Kan inte hålla med om att det är hårt. Är inget hårt straff att någon som fuskat till sig titlar och mästarpoäng fråntas dessa när det uppdagas. De borde snarare bli skadeståndsskyldiga mot sina sponsorer…

Läste du vilken del jag citerade? Jag hänvisade till att lagkamrater och temporära partners blir fråntagna sina titlar 4 år tillbaks i tiden. Exempelvis om någon av fuskarna spelat i par med en sponsor i en partävling (utan fusk) år 2012 och vunnit någon titel, så ryker nu denna titel och mästarpoängen etc för sponsorn. Som är helt oskyldig.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Fischer-Swartz funna skyldiga av det israeliska förbundet.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Tyskarna Josef Piekarek och Alexander Smirnoff har stängts av från spel i Nordamerika under fyra år fr o m juni 2016 samt från spel med varandra på livstid.

Sidor

Micke Melander

Nu är ett nytt par på tapeten, denna gång Italienska Enza Rossano-Antonio Vivaldi.

http://www.imp-bridge.nl/nieuws-archief/nieuw-bridge-schandaal. Det lär komma mer information, vad det lider.

Sidor

Lars Andersson

Micke Melander skrev:

Nu är ett nytt par på tapeten, denna gång Italienska Enza Rossano-Antonio Vivaldi.

http://www.imp-bridge.nl/nieuws-archief/nieuw-bridge-schandaal. Det lär komma mer information, vad det lider.

Så Micke. Vad ska svenska bridgeförbundet ta upp vid WBF:S möte i Wroclaw? Är vi nöjda med hur WBF och EBL fungerat senaste 40 åren med avseende på det systematiska fusket? Hur är det med Ronas kopplingar till fuskarna? Är han lämplig som ordförande i WBF?

Sidor

Peter Swensson

Lars Andersson skrev:

Micke Melander skrev:

Så Micke. Vad ska svenska bridgeförbundet ta upp vid WBF:S möte i Wroclaw? Är vi nöjda med hur WBF och EBL fungerat senaste 40 åren med avseende på det systematiska fusket? Hur är det med Ronas kopplingar till fuskarna? Är han lämplig som ordförande i WBF?

Well, det finns en kortare lista på ytterligare par som utreds efter att man hanterat elefanterna. Det har hållts föredömligt diskret; kvarnarna som börjat snurra mal på. Personligen tror jag inte att Rona bidragit någonting, men vad vet man. Nödvändiga generationsskiftet kanske inte huvudsakligen skall motiveras med fuskskandalerna

Sidor

Micke Melander

Om WBF mötet och eventuella aktioner vet jag intet. Gissar att den frågan kommer upp på det styrelsemöte som hålls imorgon fredag, jag vet att WBFs kongress i varje fall finns på dagordningen.

Sen är det väl en självklarhet att vare sig WBF eller EBL kommer att vara nöjda med facit i hand, om man skulle ställa dem den frågan. De insinuationer du gör om att Rona skulle ha kopplingar till fuskarna får du stå för och svara upp till. Jag tror inte en sekund på att han skulle haft vetskap om något, annat än möjligtvis de rykten som florerat. Lika lite tror jag Damiani eller någon av hans företrädare har haft det.

WBF möten är dock ”märkliga”, det brukar vara typ en enda lång rapport och sen är ordet fritt om man vill fråga om något. Det är inte typ svenska riksstämmor där man har förslagsrätt etc. Man väljer ju inte ens styret, då det är respektive Zon som utser sina representanter…

Vad gäller de fuskhistorier som nu kommer, om det är det som det handlar om då de inte blev beviljade att få deltaga vet vi ju nada om, vi vet inte ens om det är baserat på fusk.

Helt klart är att ny teknik gjort det möjligt att finna fuskarna. Hur ansvariga organisation borde agerat för 40 år sedan kan i varje fall inte jag klura ut. Vi ska dock komma ihåg att vi har ett äldre fall med de Italienska racerbilarna som togs med ”gammal teknik” i samband med Öppna EM på Teneriffa.

Observera! Detta är mina personliga uppfattningar och inte förbundets officiella uttalande eller åsikter.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Hä blev dubbelt. Hur tar man bort?

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Björn Ohlsson

Om man låter Google översätta den holländska texten får man:

”Strax före starten av World Bridge Games i Wroclaw är den italienska paret Enza Rossano-Antonio Vivaldi nekas tillträde till denna VM. Credential kommitté World Bridge Federation drog igår nödvändig inbjudan för detta par att delta. Rossano och Vivaldi skulle delta i VM blandade fyrmannaspel för Italien i Polen. 1998, Lille vann paret guldet vid VM blandade par. Vivaldi mellan 1973 och 1980, en del av den berömda Blå Team. År 1973 vann han guld på uppdrag av Italiens Ostend VM tillsammans med sina lagkamrater Giorgio Belladonna, Dano De Falco, Arturo Franco, Benito Garozzo och Rodolfo Pedrini. På grund av de italienska vinster vid olympiaden i Maastricht 2000 beviljade den italienska förbundet bro förlåtelse för vissa par, inklusive Rossano-Vivaldi. Uppenbarligen rykte Rossano och Vivaldi inte obefläckade landet.
Yves Aubrey, ordföranden för Credential Kommittén kommer att inga ytterligare meddelanden göra om orsaken till sitt handlande, men de kan gissa. Han hänvisar till analogin med Balicki-Zmudzinski affären strax före starten av Bermuda Bowl i Chennai, Indien förra året. Polackerna är misstänkt för bedrägeri. Avsedd är att utesluta möjliga par för WBF utan vidare förklaring. Denna förklaring saknades förra året med BZ och nu även med avseende på RV.
Nuförtiden finns det dessutom en utfrågning av Europeiska Bridgeförbund med BZ. Denna webbplats kommer snart att publiceras en intervju med Radek Kiełbasiński. Han var ordförande i den polska Bridge Federation förra året och berättar exklusivt till Jan van Cleeff sin syn på frågan BZ.”

Fetstilen la jag till.

Hur kan Rona kritisera Brogeland, med flera, för att hänga ut folk på nätet som fuskare, samtidigt som WBF drar tillbaka inbjudan med mycket kort varsel, och detta utan att presentera varken bevis eller skäl.

/B

Sidor

Lars Andersson

Micke Melander skrev:

Om WBF mötet och eventuella aktioner vet jag intet. Gissar att den frågan kommer upp på det styrelsemöte som hålls imorgon fredag, jag vet att WBFs kongress i varje fall finns på dagordningen.

Sen är det väl en självklarhet att vare sig WBF eller EBL kommer att vara nöjda med facit i hand, om man skulle ställa dem den frågan. De insinuationer du gör om att Rona skulle ha kopplingar till fuskarna får du stå för och svara upp till. Jag tror inte en sekund på att han skulle haft vetskap om något, annat än möjligtvis de rykten som florerat. Lika lite tror jag Damiani eller någon av hans företrädare har haft det.

WBF möten är dock ”märkliga”, det brukar vara typ en enda lång rapport och sen är ordet fritt om man vill fråga om något. Det är inte typ svenska riksstämmor där man har förslagsrätt etc. Man väljer ju inte ens styret, då det är respektive Zon som utser sina representanter…

Vad gäller de fuskhistorier som nu kommer, om det är det som det handlar om då de inte blev beviljade att få deltaga vet vi ju nada om, vi vet inte ens om det är baserat på fusk.

Helt klart är att ny teknik gjort det möjligt att finna fuskarna. Hur ansvariga organisation borde agerat för 40 år sedan kan i varje fall inte jag klura ut. Vi ska dock komma ihåg att vi har ett äldre fall med de Italienska racerbilarna som togs med ”gammal teknik” i samband med Öppna EM på Teneriffa.

Observera! Detta är mina personliga uppfattningar och inte förbundets officiella uttalande eller åsikter.

1. Det svenska förbundet borde publicera sina officiella åsikter. Om mötena är märkliga bör inte svenska representanter ansluta sig till det.
  2. Hur kommer det sig att de 2 mesta fuskarna, Fantoni-Nunes, ännu inte avlägsnats från plats 1 och 2 på världsrankingen?
  3. Kan WBF och EBL säga hur arbetet fortlöper med att ta bort de resultat som fuskande par uppnått? Rankingpoäng, medaljer, …
  4. Vilka principer ska gälla för lagkamrater till fuskare? Ska de behålla sina medaljer?

www.fulviofantoni.com
https://www.youtube.com/watch?v=OwWSvpBor6s
”Is it true you start every session 30 imps plus?”
Lol. Var det verkligen det han menade?

Det finns många fler frågor som behöver besvaras…

Sidor

Lars Andersson

Väntar med spänning på rapporten från kongressen!

Sidor

Tommy Andersson
Bild för Tommy Andersson

Lars Andersson skrev:

Micke rapporterar 3 - WBF Congress

Sidor

David Johansson

Har Vivaldi använt stråken felaktigt ?…. Bigsmile

Sidor

Lars Andersson

Tommy Andersson skrev:

Lars Andersson skrev:

Micke rapporterar 3 - WBF Congress

Fantastiskt vilken energi man lägger på fusket.

Inga frågor om Vivaldi-Rossano? Eller om varför Rona, som en del av sin återvalskampanj i Italien, valde att ge amnesti till 3 fuskande par efter OS-segern 2000? Vivaldi-Rossano var då regerande världsmästare i Mixed-Par och dömda för fusk i Italien. Efter amnestin var det fritt fram igen.

Sen undrar jag varför Per Jannersten, som såvitt jag vet inte har något med Svensk Bridge att göra, sitter på podiet på kongressen?

Sidor

Tomas Brenning

Lars Andersson skrev:

Sen undrar jag varför Per Jannersten, som såvitt jag vet inte har något med Svensk Bridge att göra, sitter på podiet på kongressen?

IBPA, är min gissning, nu när Patrick Jourdain har gått bort, men jag håller med om att det var konstigt att Per inte hade någon titel i den officiella presentationen av bilden.

Sidor

Björn Ohlsson

Borde inte pressen vara där för att ställa frågorna snarare än att besvara dem?
Finns det någon koppling mellan IBPA och WBF? Jag hoppas inte.

/B

Sidor

Björn Ohlsson

Har WBF sagt något om varför BZ fick inbjudan återkallad i Chennai? Utreder WBF BZ? Kommer de att behandla RV likadant?

/B

Sidor

Po Sundelin

Beträffande Buratti-Lanzarotti och påståendet att de avslöjades med gammal teknik:
För er som glömt eller aldrig hört vad som hände: B-L hamnade i slam med trumfen AK9x till kn8xxx och ett ess borta.
Han släppte knekten runt. MTH hade DTx. Motståndarna kallade på TD och sa att träkarlen hade kikat i korten och slagit sig flera gånger på vänsterarmen med tre utsträckta fingrar.
Juryn dömde 18-0 till motståndarna och stoppade BL från spel.

Tror ni på detta eller på den version jag fått av en god vän till spelföraren (Guido Ferraro).

Han hade helt enkelt råkat höra från grannbordet hur det satt.
Självklart borde han ha ropat på TD.
I stället försökte han förklara sitt spel med att det suttit dåligt hela tävlingen - laget behövde en svingbricka etc.

Jag försöker inte försvara spelföraren, men gillar inte juryns agerande.
BL hade dåligt rykte men ingen hade - med ”gammal teknik” hittat något konkret. Juryn ville komma åt paret och valde justitiemordvägen.

Sidor

Peter Swensson

Den sortens gamla svarta magi känner vi väl till

Sidor

Mårten Gustawsson

PO Sundelin skrev:

Beträffande Buratti-Lanzarotti och påståendet att de avslöjades med gammal teknik:
För er som glömt eller aldrig hört vad som hände: B-L hamnade i slam med trumfen AK9x till kn8xxx och ett ess borta.
Han släppte knekten runt. MTH hade DTx. Motståndarna kallade på TD och sa att träkarlen hade kikat i korten och slagit sig flera gånger på vänsterarmen med tre utsträckta fingrar.
Juryn dömde 18-0 till motståndarna och stoppade BL från spel.

Tror ni på detta eller på den version jag fått av en god vän till spelföraren (Guido Ferraro).

Han hade helt enkelt råkat höra från grannbordet hur det satt.
Självklart borde han ha ropat på TD.
I stället försökte han förklara sitt spel med att det suttit dåligt hela tävlingen - laget behövde en svingbricka etc.

Jag försöker inte försvara spelföraren, men gillar inte juryns agerande.
BL hade dåligt rykte men ingen hade - med ”gammal teknik” hittat något konkret. Juryn ville komma åt paret och valde justitiemordvägen.

Jag har svårt att tro på Ferraros version då den helt bortser från vad motståndarna beskriver.

Ilan Bareket, the Isreali defender sitting East: “Having spread the dummy Lanzarotti tilted to have a peak into my hand. Though I never intended to show him my cards I didn’t make any attempt to hide them. What struck me, however, was that Lanzarotti, having seen my cards touched his left forearm with three middle fingers of his right hand. It was a very unnatural gesture. Buratti called for the ♦J to which I played low in my normal tempo. Buratti went into a short tank, played small from his hand, and claimed.”

Jag antar då att ”han”, som råkade höra från grannbordet, var spelföraren. Var det träkarlen kan jag däremot tro på historien för då passer den ihop med Barekets.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

På det polska bridgeforumet kom det idag en post från juristen som företrädde Balicki-Zmudzinski inför EBL Disciplinary Commission i vilken han informerar att EBL Disciplinary Commission har friat paret från fuskanklagelser.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Oj!
Jag trodde det var i stort sett klarlagt att B-Z fuskat! En av dem ”rättade till” träkarlens hjärter, och ”råkade” då använda två fingrar. Så ”rättade han till” träkarlens klöver, och ”råkade” då använda fyra fingrar. Det slumpade sig så att han själv hade två hjärter och fyra klöver.

Är det nån som kan ge oss fler detaljer om domslutet?

Sidor

Johnny Blid

Sidor

Gunvor Karlsson

Hej, är det någon som vet eller hittar något mer om detta. Ska finnas någon You Tube video med graverande materila mot BZ

http://neapolitanclub.altervista.org/eng/pbu-new-investigation-balicki-zmudzinski.html

Sidor

Logga in för att kommentera