Forum » Allmänna diskussioner » Bridgefusket

Bridgefusket

163 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Mikael Westerlund skrev:

Är det satt något nytt datum nu för ”rättegången”?
Eller är det bara Israeliska förbundet som har satt ett datum nu? Och i så fall, är det datumet nu också ändrat?

Kort sagt. Vad är det för datum som gäller och vilka är spikade och vilka är preliminära idag?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

14:e februari, 8:e mars, 10:e mars.

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Tack.
Men alla dessa datum är väl hearings hos det Israeliska förbundet va?

Sidor

Thomas Ålander

14 februari är passerat. De andra är kvar att se fram emot.

Sidor

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Det rekommenderas att följa bridgewinners.com där det snabbast brukar komma information om vad som är på gång.
Om FS:s hearings står det så här

Sidor

Ola Rimstedt

neapolitanclub.altervista.org

Också en bra hemsida som snabbt publicerar senaste nytt

Sidor

Mikael Westerlund

Jag har varit inne på båda dessa Smile

Det jag väntar på nu är att någon som kan kanske kommer att översätta det första förhöret som var nu 14/2. Har tittat på det på video. men det ger ju inte så mycket när man inte kan språket tyvärr Sadsmile

Men det är alltså ingen som vet när förhöret i USA skall bli av nu?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Henrik Johansson

Förhöret i USA är framskjuten tills IBF har gjort sitt. Blir FS avstängda av IBF blir de automatiskt avstängda av ACBL tror jag.

Sidor

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Jan Kamras

Hej

Jag inser att alla är både nyfikna och otåliga. Eftersom jag är direkt delaktig i ”förundersökningarna” i de olika påstådda fusk-fallen får jag inte lov att yttra mig offentligt (inte ens internt till kollegorna i EBL-styret), inte ens ge ”neutral” information om sakläget eller tidslinjen.
EBL har också valt att inte gå ut med mer information på sin hemsida innan ett eventuellt vidare steg initierats. Man har valt en (kanske överdrivet) försiktig linje vad gäller hela proceduren, troligen påverkad av den rättsliga följetongen om de ”tyska doktorerna”.

Vad jag kan försäkra alla om är att EBL, alltsedan anklagelserna formellt framförts, tagit detta mycket allvarligt. En undersökningskommission (där jag alltså ingår) med vidsträckta befogenheter tillsattes inom en vecka. Förundersökningarna är enormt komplicerade, tids- och arbetskrävande men är inne i sitt slutskede i flera av fallen.
Man måste också komma ihåg att även om ett fall hamnar i Disciplinnämnden och de åtalade där skulle fällas har de enligt stadgarna rätt att överklaga till CAS (den internationella skiljedomstolen för sport) i Lausanne. Håll alltså inte andan i väntan på den slutliga upplösningen.

Mvh/Jan

Sidor

Mikael Westerlund

Tack för infon Jan.

Jag har bara en fråga som jag har undrat över och som jag tror du får/kan svara på.

Om nu det Israeliska förbundet finner F/S skyldiga, kommer det fortfarande att bli en ”rättegång” i WBF eller vad förbundet nu heter i USA. Och samma sak undrar jag över om de skulle bli friade av Israeliska förbundet. Vad som då händer med ”rättegången” i USA?

Lycka till med bridgen/Mikael Westerlund

Sidor

Jan Kamras

V.g. WBF (Världsbridgeförbundet) har de officiellt sagt att de överlåter åt EBL att fastställa skuldfrågan i de fall som härrör från EM 2014.

V.g. ACBL (Amerikanska bridgeförbundet) har jag ingen aning om vad de avser göra, men jag kan inte tänka mig att de skulle starta en oberoende undersökning avseende skuldfrågan, kanske snarare använda egna straffskalor gällande i sina egna turneringar om någon döms, m.t.p. att det (just nu) rör sig om spelare från andra WBF-zoner baserat på agerande i tävlingar utanför ACBL:s ”jurisdiction”. Om ACBL har bevis från egna tävlingar kan de, med fog, mycket väl göra en egen undersökning - vilket de är i stånd att göra oavsett då de ofta går sin egen väg.

V.g. IBF (Israeliska bridgeförbundet) verkar deras undersökning vara ”bredare” än EBL:s och därmed ännu mer tidskrävande, och min gissning är att de kommer att hitta anledningar avvakta resultatet av EBL:s undersökning.

V.g. övriga Nationsförbund med anklagade spelare har de sagt, eller i alla fall antytt, att de respekterar resultatet av EBL:s undersökning snarare än att starta egna.

En egenhet i sammanhanget är utformningen av EBL:s stadgar, som helt klart skrevs med andra problem i åtanke. Förenklat uttryckt kan EBL inte påtvinga ett Nationsförbund (NBO) något, men ett NBO kan tvinga EBL att följa ett NBO beslut, t.ex. v.g. avstängning av spelare.

N.B. Allt jag säger här gör jag som privatperson, inte å Undersökningskommissionens eller EBL:s vägnar.

Sidor

Henrik Johansson

Senaste nytt från Israel.

http://main.bridge.co.il/uploads/files/sec/sec-decision-18-en.pdf

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Tidsplan för EBL

The European Bridge League (EBL) has just issued the following statement:

”The investigating committee of the EBL has completed its examination of material relating of the partnerships of Fisher-Schwartz (Israel), Fantoni-Nunes (Monaco) and Piekarek-Smirnov (Germany).

After receiving the reports, the EBL President Yves Aubry decided to complain these 3 cases to the EBL Disciplinary Commission. The Chairman of the EBL Disciplinary Commission Jurica Carić, in relation with the pairs suspected of infractions to the laws of Bridge, has fixed the schedule of the hearings at the Headquarters of the EBL in Lausanne:

• April 14: Piekarek-Smirnov

• April 15 & 16: Fisher-Schwartz

• May 25 & 26: Fantoni-Nunes

On request of the EBL President, the Investigating Committee of the EBL continues to investigate on other pairs. A report concerning Balicki-Zmudzinski (Poland) has been asked by the President for the end of March.”

The EBL has also published the President’s Report about Cheating made during the EBL Officers’ Seminar in Rome (28.01.2016).

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jaha..

Sidor

Mikael Westerlund

Den här artikeln tycker jag var fantastiskt bra skriven måste jag säga.

Oavsett om man är nybörjare eller om man är en elitspelare så är det väldigt enkelt att hänga med och förstå. I ett litet stycke så går skribenten även igenom bad bridge går ut på och förklarar även detta på ett föredömligt sätt. Men det gäller att inte tröttna just när skribenten går igenom detta bara för att man redan kan spela bridge. Han går också egenom alla de fuskanklagelser mot de tre kända elitparen och förklarar på ett väldigt bra och sakligt sätt så att alla förstår.

Här har ni länken:

http://www.newyorker.com/magazine/2016/03/07/the-cheating-problem-in-professional-bridge

Tala gärna om vad ni tyckte efter ni läst det. Kanske bara är jag som blev imponerad av detta?

Sedan så är han också inne på samma spår som jag själv varit i ämnet Hur skall man få ordning på detta så att man i framtiden skall slippa liknande händelser.

Jag har föreslagit att man som medlem i ett bridgeförbund skall vara tvingad att skriva på ett avtal där man åtar sig att betala ett skadestånd på lämpligt belopp (500.000:-) i det fall man fälls för fusk. Summan skall naturligtvis vara olika beroende om man endast spelar klubbtävlingar i Sverige eller om man spelar Nationals i USA och har ett fett proffskontrakt. Hela iden med detta är ju att det skall vara mer än kännbart att ägna sig åt fusk!

Jag tror att bridgen ligger risigt till i framtiden om inte fuskare tas om hand med bestämdhet. Och inte många jag har talat med tycker att det är en bra ide att spela bridge på ett bord med 4 dataskärmar och att inte ens använda vare sig budlådor eller kortlekar. Och finns det inget annat sätt att stoppa fusket så är väl det den enda vägen att gå om man inte föredrar allternativet att den som fuskar mest och bäst vinner varje tävling.

Lycka till med den ärliga bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

En mycket instruktiv, lättläst och tänkvärd artikel!

Sidor

Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Mycket bra artikel! Tack för tipset!

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Anders Lundqvist skrev:

En mycket instruktiv, lättläst och tänkvärd artikel!

Välskriven, men lång.

F ö var det väl IBPA som gav Boye ett pris eller har han fått två?

Sidor

Magnus Eriksson

Sidor

Björn Ohlsson

Sven-Olov Flodqvist skrev:

F ö var det väl IBPA som gav Boye ett pris eller har han fått två?

/B

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Mikael Westerlund

Detta tycker jag var ett jättebra straff på alla sätt. Dels är det ett hårt straff men samtidigt mildrat lite granna eftersom de erkände innan det behövde kosta en förmögenhet samt ta hundratals mantimmar i beslag för utredningar osv.

Detta borde F/S ha gjort för länge sedan (om de nu är skyldiga). Och jag hoppas verkligen att deras straff blir betydligt hårdare om/när de fälls.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Gunvor Karlsson

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Mikael Westerlund

Det är dock inte speciellt svårt att hitta luckor/felaktigheter i båda dessa mattematiska uträkningar. Och att dessa dokument skulle få något som helst gehör i förhören ser jag som ofantligt små.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Lars Adie

Det matematiska är det säkert inget fel på, däremot svarar de inte på frågan om korrelationen mellan deras placering av brickan och deras utspel och drar ut det till orimliga proportioner/slutsatser.

Sidor

Micke Melander

Sidor

Sven-Olov Flodqvist

Sidor

Jan Lagerman

Sven-Olov Flodqvist skrev:

”Statistical Opinion”

Han tar bort alla bord där FS är spelförare.
Jag är ingen matematiker, men är inte detta märkligt?
En matematiker får gärna svara och berätta.

Sidor

Logga in för att kommentera