Forum » Allmänna diskussioner » Veteranrapportering VM

Veteranrapportering VM

44 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Johan Sylvan
Veteranrapportering VM

Hej alla! Gissar att Carina länkar detta till annan plats också.

Carina har ju utlovat att jag ska skriva om gårdagen.

Visserligen bestämdes det att Olle skulle ta första dagen men detta glömdes nog bort i den icke föraktliga ölsejdel som Olle inmundigade igår efter spelet.

Själv var jag som vanligt spik nykter och fick inte ens in det vatten jag beställde till middagen Devil

Hursomhelst spelade motståndarna som vanligt helt felfritt och vårt lag också men vi hade en infernalisk otur genomgående, bl a gick samtliga motståndarnas maskar medan våra sprack varje gång. Ibland t o m på samma brickor!

Så lite under medel för dagen då vi dock mötte 3 av slutspelskandidaterna.

Mot Frankrike i match ett hade Mårten: QJ Kxxx AJxx KQJ med ingen i zon och undertecknad giv: (Match 1 bricka 8)

På min öppning 1Kl(4+) bjuder vi normalt högfärg före lågfärg men eftersom Mårten hade så bra kort valde han 1Ru för att om möjligt få med alla färger i trumfdiskussionen.

Efter 2Sp(spärr) in av motståndarna och D av mig(extra styrka. ca 14+) ångrade han dock genast sitt budval…

Logiskt sett borde väl 3Hj nu vara krav eftersom man inte bjöd denna färg först och därmed borde ha i princip minst en öppningshand, men vem vågar chansa på att partnern håller med om detta i ett VM?

Lätt att bjuda när man tränar men svårare nu…
Hursomhelst fick han bjuda 3Sp som allmänt krav sålänge.

Jag bollade tillbaka med 4Sp och eftersom Mårten fortfarande inte borde ha 4-korts hjärter fick han ta ett praktiskt beslut.

Eftersom vi öppnar med 4korts Hö före 4korts lå och dessutom inte kan vara balans 18-19(öppnas med 2Ru) vet han att jag har minst 5Kl nu(med 1444 borde jag väl stött rutern kan man tycka), så han avslutade budgivningen med 6Kl.

När jag hade A AQxx Kxx Axxxx hängde 7Hj som synes bara på 3-2 i trumf.

Hade Mårten valt 1Hj första gången hade vi varit i 7Hj på ca 20 sekunder troligen…

Dock vann vi överraskande brickan när Fi missade slam vid andra bordet, ytterligare ett bevis för att man ska ha mycket på fötterna för att bjuda storslam i oklara lägen.(Jaja, jag vet att jag skrev att Fi spelade felfritt men jag överdrev kanske lite Smile )

I första matchen idag möter vi hemmalaget Marocko, tror PG o Gunnar vilar.
Vi får se vem som skriver måndagens rapport, beror på hur många likes jag får för denna…

Mvh Joppe

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johan Sylvan skrev:


… Logiskt sett borde väl 3Hj nu vara krav eftersom man inte bjöd denna färg först och därmed borde ha i princip minst en öppningshand, men vem vågar chansa på att partnern håller med om detta i ett VM?


Jag undrar, om det just för att ni är deltagare i ett VM, som det inte borde vara en chansning?
Menar du att ni har svårt att få ruterfärgen ”i spel” om ni bjuder som uppgjort, dvs prio 1hj före 1ru? Eller vad går resonemanget ut på?

Sidor

Johan Sylvan

Som vi spelar med 4kortsöppningar och högfärg före lågfärg VET partnern att vi inte ska spela Hjärter om jag inte bjuder 1Hj på 1Ru. Räcker det som svar eller vill du att jag utvecklar?

Sidor

Lars Adie

Ja 3Hj bör åtminstone vara 5-4, blev fel den här gången men det är inget fel med att försöka hitta bästa slam även om honnörerna i spader troligen är värdelösa.

(Beroende på vad dubblingen visar, 3hj om dubblingen visar 4hj är ju inte fel - om krav)

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ja, i ostörd budgivning räcker svaret men så är inte alltid fallet.
Vad som är aningen förvirrande är att du påstår att ni inte är säkra på att en ”1-ruterbjudare” kräver för minst en rond om han senare bjuder hjärter.
I aktuella fallet var ju din UD inte ”3-stöd” utan 14+, vilket säkert inte förnekar hjärterfärg (och ni svarar väl inte 1hj på 1kl med typ xx EKxx EKxxxx x, eller?)

Sidor

Lars-Göran Larsson

Lars Adie skrev:


Ja 3Hj bör åtminstone vara 5-4, blev fel den här gången men ser inget med att försöka hitta bästa slam även om honnörerna i spader troligen är värdelösa.


Det var ju tempot på 3 hj, inte fördelningen, som Johan beskrev som osäkert.
(och jag ifrågasatte varken Mårtens eller Johans omdöme i fortsatt aktuell budgivning)

Sidor

Ulf Lundgren

Hur bra skall storslammen vara för att bjudas i detta läge?

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Johan Sylvan skrev:


Hej alla! Gissar att Carina länkar detta till annan plats också.

Mvh Joppe

Kul och intressant läsning. Det är alltid kul att följa spelet på det här sättet när man inte själv kan vara på plats!
Keep it up och lycka till.

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Dan Bylund

Ulf Lundgren skrev:


Hur bra skall storslammen vara för att bjudas i detta läge?


Om man vet att motståndarna garanterat är i slam vid andra bordet så vinner man i längden på att bjuda en storslam som är minst 60%, dvs den är helt ok om den som i Joppes exempel endast hänger på en 3-2-sits i trumf. Problemet är ju dock att man sällan kan vara säker på att fi inte stannar i utgång på korten (återigen som i Joppes trevliga exempel) och då finns det genast mycket att förlora på att trycka in en osäker sjua.

Sidor

Johan Sylvan

Dag 2 VETERAN

Eftersom jag fick ett 50tal likes(hittills) på gårdagens rapport så tar jag även dagens Smile

De två första matcherna gav förväntade resultat utan att något spännande hände direkt.

Mot USA2 i tredje hade vi dock det oflyt som jag skojade lite om efter första dagen Devil

Mot PG o Gunnar hade USA2 ca KJ9x K10xx Jx Jxx.(Match 6 bricka 31=15),

Efter 1Ru av partnern och 1Sp in bjöd man 1NT. Sen på partnerns 2Ru hittade man 2NT!!!

ÖH som hade Q A9x 1098xxx AKx hittade ett pålägg och när försvaret missade klöverutspelet var det bara att bokföra en förlust på 10IMP Yawn
På en annan bricka på storslamstemat från igår hade jag: AKQx AKxxxx Kxx - i zon mot ozon.(Match 6 Bricka 21=5)

Jag öppnade med 2Kl UK i tredje hand och fick det normala 2Ru av Mårten. På mina 2Hj sa han 2NT som är lite positivt(minst), 2Sp bjuds alltid med 5-korts och 3Kl är avslag.

3Hj av mig och 4Ru(kontrollbud) av Mårten. Passade ju perfekt mot min hand eftersom det dessutom förnekar Kl-kontroll. Det går säkert att rita upp en svarshand där slam är dåligt men det är inte enkelt direkt…

Hursomhelst bjöd jag 4NT RKC och fick det förväntade svaret 5Ru(ett A). Så 5Sp som frågade efter HjQ och ev. extravärden.

Jag fick nu 6Ru i svar som medger HjQ och dessutom visar något extra i Ru dvs minst RuQ.

Nu lär ju storslam vara läggspel (mot t ex AQJx i Ru och Qx i Hj eller SpJ eller singelSp etc etc) eller åtminstone väldigt chansrik så länge trumfen sitter 3-2.

Eftersom vi mötte ett bra lag bedömde jag att de skulle bjuda minst lillslam så jag följde jag 60%-regeln Dan nämnde i förra rapporten och bjöd 7Hj.

När Mårten hade xxxx Qx AQ Jxxxx var tyvärr storslammen betydligt sämre än jag hade hoppats på, ca 2/3x2/3 = 4/9 men dock spelbar. Trumfen satt 4-1 men ”tur i oturen” satt spadern 5-0 så man gjorde inte ens lillslam(gick ev. att gå hem dubbeldummy i 6Hj med aktuell sits men tveksamt om man hittar det vid bordet).

Förväntade mig en 3a ut eller likabricka alltså. Vid andra bordet hade dock USA tagit in 300 i 3Klx!!!!

10IMP ut som lätt kunde gått åt andra hållet Devil

Idag möter vi Italien, Belgien och Guadeloupe och hoppas givetvis att avancera i tabellen.

Mvh Joppe

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Stort tack till dig Joppe för de här rapporterna, hoppas du fortsätter!

Sidor

Lisbeth Nilsson

Ja, trevligt med rapporter. Men är det inte dags för veteranerna att göra något rätt?? 1 bra bricka mot Italien och de flesta riktigt dåliga. I en annan match spelade motståndarna 1 Nt. Svenskarna hade tagit 6 spel och han som var inne hade beten med sp Ess, men vände med klöver istället och så var det hemma. Andra bordet fick 2 straff.
Hoppas de snart spelar så bra som de kan ( eller åtminstone borde kunna).

Sidor

Johan Sylvan

Hej Lisbeth!

Kul att du följer Vm-matcherna!

Dock är det inte så enkelt att alltid göra rätt om man inte har fullständig information.

Idag mot Italien t ex hade jag o Mårten uselt utan att göra några direkta fel baserat på det budsystem vi har valt. Ibland passar metoderna helt enkelt inte med de
kort man tilldelas.

Du är välkommen att maila mig till joppesylvan@hotmail.com om du vill veta vad som hänt på någon enskild bricka, kan också fråga lagkamraterna vad som hänt vid deras bord om du är intresserad.

Mvh Joppe

Sidor

Lisbeth Nilsson

Nej, det är väl bara att komma igen. Får hålla tummarna hårdare i fortsättningen.

Sidor

Johan Sylvan

VETERANERNA DAG 3

Lisbeth Nilsson har ju synpunkter på det usla svenska spelet i veteranklassen så igår erbjöd jag henne att maila mig om hon ville ha info om våra förlustbrickor.

Idag gör jag mer än så genom att beskriva hur beroende man är av MOTSTÅNDARNAS agerande oavsett vad man själv gör.

I gårdagens första match mot Italien (Match 7 bricka 2) bjöd Fi 6Hj på A AK10xx Ajxx Axx till Jxxx xxxx K10xx x efter att ha fått reda på 4stöd i Hj, singelklöver samt RuK(1Hj-3Hj-3Sp(relä)-4Ru(singel Kl)-4Sp(cuebid)-5Ru(cuebid)-6Hj).

Tror inte många bjöd den..

På sista brickan bjöd de som ett av få par 3NT i zonen på AKxxxxx till xx i ruter och 2 sidoess totalt 22Hp tror jag…(Match 7 bricka 16)

Givetvis satt rutern 2-2 annars ett antal zonbet. Och vid andra bordet bjöd italienarna 6Hj på - AQxxxx KQxxx Kx (Match 7 bricka 1) efter att partnern öppnat med 1Sp och visat minimum med 3-stöd i Hj.

Efter att partnern visat 2 ess chansade de helt enkelt på att inget av dem satt i spader vilket givetvis var korrekt mot Qxxxx Kxx Ax QJx…

För övrigt hände inget speciellt i matchen så dessa ca 40IMP var deras segermarginal.

I match 2 mot då ledande Belgien råkade lagen få spelföringen i en zonslam (Match 8 bricka 26 = 10) och en 3NTare på olika händer. (Match 8 bricka 29 = 13).

I slammen krävdes det dessutom att belgarna hittade rätt färg ut.

Tror ett eller två par utöver Sverige gick bet i slam.

På 3NT-brickan hade Sveriges utspelare längd i Ru och med den färgen i utspel gick det hem medan Hj ut från KJ punkt hade betat. Vid andra bordet Hade belgaren Qxxxxx i Hj som utpelshand och då var kontraktet stendött.

Dessa ca 25IMP var i princip de enda belgarna fick i matchen medan Sverige tog 31 så smygvinst för oss med 1 IMP.

Som kontrast till dessa oflytsbrickor kommer här en kavalkad av gåvor från Guadeloupe i sista matchen för dagen som vi vann med 78-0 i princip utan att ha ”skapat” några IMP själva åtminstone inte vid mitt och Mårtens bord.(Såklart gjorde vi inga direkta fel heller, bara normalt spel genomgående)

Ex 1: Fi hade AKQxx Qxxx KQx x mot Jx xxx Jxxxx Axx. (Match 9 bricka 10).

Efter 1Sp-(p)-1NT-(2Hj) hittade guadelouparen 3Ru(!!!) på 3kortsfärg och fick 5Ru(!) av partnern.

5 Zonbet efter en spelföring som lämnade en del övrigt att önska Smile

Ex 2: Vi hade en poll vid middagen om vilken budgivning som var värst. förra eller denna: Samme Fi som bjöd 3Ru i förra hade Kxxx Axx KJ10x 10x. (Match 9 bricka 13),

Efter att Mårten och han själv passat öppnade jag med 1Hj varpå guadeloupian nr 2 klev in med 2Kl. Han bjöd nu 2Ru NAT och när Mårten efter 2 pass balanserade med 2Hj hittade han 3Ru(!!!).

När träkarlen lade upp A10x xx AQx ADxxx hade han som synes 9 takstick med en Hj-stöld men han slog en träningsmask i klöver och gick en straff när 3NT var uppkast(satt DJ punkt i Sp hos mig).

Ex 3: Med alla grönt öppnade Mårten med 4Sp vilket följdes av 2 pass till G2 som hade A Kxx AKQxx DJxx. (Match 9 bricka 1).

Vi vanliga dödliga dubblar väl men G2 hittade 5Ru.

Efter 2 pass bjöd jag 5Sp och då passade hon oberört som om detta inte ens var ett problem…

Nu dök dock G1 upp som gubben i lådan och bjöd 6Ru med xx Axxx J10xx Axx, med tanke på hans pass på 5Ru misstänker jag att han offrade sig Smile

Dessbättre var kontraktet stendött och gick en straff.

Ex 4: G2 öppnade med 2Ru(24+) med AQx AK10x AK10xx A och fick 2NT(2 kungar eller 8+,inget ess) av G1. (Match 9 bricka 5).

Hennes 3Ru följdes av 3Hj NAT av G1.

På 4Kl cue fick hon 6Kl av G1(som trodde 4Kl var NAT).

Hon avslutade nu med eleganta 6NT(!!!!!).

Hade det varit partävling hade hon dock fått en topp eftersom jag gav 13e sticket i utspelet Smile

När jag försynt frågade varför hon inte bjöd 6Hj istället skakade hon bara på huvudet som om jag var galen…

Intressant var också att studera G1 och G2 när partnern kastade bort IMP på i princip varje bricka, totalt oberörda. Är tveksam om de överhuvudtaget märkte alla sjuka bud och motspel/spelföringar. Man skulle vilja vara en fluga på väggen när de gör sin efteranalys Smile

Trots katastrofen mot Italien har vi bara ca 4VP upp till slutspel och har hittills mött klart fler ”bra” lag än dåliga, dessutom brukar de sämre lagen tröttna när det framgår att de inte kommer nå slutspel så kan vi bara hålla normal nivå ser det bra ut inför fortsättningen där vi har 14 matcher kvar av de 23 kvalmatcherna.

Idag möter vi Norge Indien samt Argentina, alla 3 ”mittenlag”.

Jag o Mårten får vår första sovmorgon.

Mvh Joppe

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Johan Sylvan skrev:


Idag gör jag mer än så genom att beskriva hur beroende man är av MOTSTÅNDARNAS agerande oavsett vad man själv gör. I gårdagens första match mot Italien bjöd Fi 6Hj på A AK10xx Ajxx Axx till Jxxx xxxx K10xx x efter att ha fått reda på 4stöd i Hj, singelklöver samt RuK(1Hj-3Hj-3Sp(relä)-4Ru(singel Kl)-4Sp(cuebid)-5Ru(cuebid)-6Hj).

9/24 BB, 7/24 VC, 5/24 DT, 7/24 WC bjöd slammen om jag räknat rätt.

Det är dock en utmärkt slam, särskilt eftersom man hade AJ73+KT84. Den hänger således på 2-2 eller rutermask (man klarar 4-1 om man hittar Q tack vare sjuan och åttan). Drygt 70% ser det ut som - men visst var det bevisligen en svårbjuden slam.

Kämpa vidare! Kul att läsa det du skriver, men låt det inte stjäla fokus från spelet bara. Ödsla inte energi på såna som mig, det är ändå som att hälla vatten på en gås Smile

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Vad är en ”träningsmask”?

Sidor

Mats Nilsland

Torbjörn Jönsson skrev:


Vad är en ”träningsmask”?

En mask som inte behövs. T.ex ED på bordet och ett högt kort på handen som man inte tar ut utan slår masken i stället Smile

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mats Nilsland skrev:


Torbjörn Jönsson skrev:


Vad är en ”träningsmask”?

En mask som inte behövs. T.ex ED på bordet och ett högt kort på handen som man inte tar ut utan slår masken i stället :)


Tack, misstänkte det.

Thomas Andersson]<br /> [quote=Johan Sylvan skrev:


Kämpa vidare! Kul att läsa det du skriver, men låt det inte stjäla fokus från spelet bara. Ödsla inte energi på såna som mig, det är ändå som att hälla vatten på en gås :)

Nu har inte du spelat några större mästerskap men jag tycker det är rätt skönt att få skriva av sig brickor.

Sidor

Johan Sylvan

VETERAN DAG 4

Börjar sedvanligt med oflytsrapport och avslutar i positiv anda Smile

Mot Indien igår hade jag och Mårten staket med 4 brickor att spela, min bedömning var ca 40 IMPs ledning, tyvärr var det även FIs bedömning för nu började ett antal råa chansningar för att ta ikapp.

Bricka 14 (Match 11 alltså) hade de någon sorts budmissförstånd där den ene essfrågade för att sedan gå ner i 6Ru varpå den andre la på till storslam(!).

Vet inte exakt vad som gick ”snett” men 7Ru var uppkast och bjöds nog vid nästan alla bord så bara en utebliven vinstbricka.

Bricka 13 (Match 11) hade I1 Qxx xx AKJxxx Ax och fick 1Sp i öppning av I2.

4Kl in av mig och 4Ru av I1. På partnerns naturliga 4Hj chansade han nu in 6Sp, om det berodde på allmänt positiv livssyn eller ett försök att svinga tillbaka är svårt att veta Smile

Hela sitsen var Qxx xx AKJxxx Ax
10x KQ x KQJxxxxx Jxx 10xxx Qxxx xx
AKxxx AJxxx 10x x

Klart spelbar med spadern 3-2 föralldel men spelförloppet var inte så kul för vår del.

Spelar jag ut HjK stöldreser Fi troligen hjärtern för hemgång men med KlK ut hände följande:

KlA följt av uttrumfning i 3 drag. Sedan Ru10 runt som Mårten givetvis duckade.

Sen en låg Hj till min Q. Vänder jag nu med HjK blir Mårten skvisad i Hj och Ru när spelföraren tar för sina återstående trumf och det gick inte bättre när jag vände i Kl…

I2 stal och tog ut sista trumfen som tvingade Mårten att saka en Hj. Efter AK i ru spelade I2 sedan bordets sista Hj. Nu hade I2 ju full korträkning och om jag haft Q10 i Hj istället hade jag såklart tagit första Hj-sticket med 10an istället för damen så han toppade ut min kung för 1430 (devil).

Tror den bjöds vid ca 5 bord av 24 varav 2 fick straff.

På bricka 15 (Match 11) kastade de in en ny 6Sp utan att kolla essen eller trumdam.

De var av med ett ess och Qxxx i trumf men med Qx i Sp hos mig före AKxxx gick det inte att göra fel.

Tyvärr hade lagkamraterna koll och la ner den i 5Sp så ytterligare en stor förlustbricka.

Det slutade med en knapp vinst för oss på ca 10IMP bara tyvärr…

Den slammen bjöds dock vid ca hälften av borden.

Förstår att det blir tjatigt och uppfattas som gnäll av många när jag tar upp så många ”otursbrickor” men när (hittills) ca 90% av motståndarnas ca 50%iga slammar gått hem blir man ganska trött och som Mats Nilsland skrev tidigare i tråden är det skönt att skriva av sig brickor så man kan fokusera vidare…

Avslutar dock i positiv anda med en klinisk spelföring av Mårten i matchen mot Argentina. (Match 12 bricka 22 = 6).

Jag hade AJx Kxxxx Jx xxx och Mårten öppnade i sista hand med 1NT 15-17.

Eftersom jag vet hur hårt folk bjuder numera överbjöd jag lite och sa 2Ru följt av 3NT på Mårtens 2Hj.

Som vi spelar visar detta 5332 och ÖH har rätt att passa även med 3-stöd i Hj medan han efter 1NT-2Kl-2Ru-3Hj MÅSTE medge stöd.

Alla passade och hela sitsen var denna:

AJ4 K7432 J8 853
10873 6 K2 AQ9642 Q62 AJ98 107543 10
K95 Q105 AQ96 KJ7

Efter Kl ut till 10 och J spelade Mårten Hj till K och Ess.

När nu Fi vände i Ru visste man att klövern antingen satt 6-1 eller att Öst fått solsting, Mårten valde att spela på det förstnämnda.

Efter RuK och mera Ru till bordets RuJ slog han en Hj-mask med 10an som han hoppades skulle spricka, isåfall bryter Hj för enkel hemgång.

När Väst istället sakade en Kl blev det svårare eftersom bordet saknade ingångar för att både ställa hjärtern och få in sticket om inte spadermasken gick.

På RuA sakade Väst en Sp så nu visste Mårten att han hade fördelningen 4126 från start.

På HjQ och RuQ sakade Väst en Sp och en klöver till, om han håller 3 Sp och 2 Kl kan Mårten peta in honom i Kl och går hem om han har SpQ ELLER Sp10 som synes. Så nu hade Mårten valet att maska i Sp ELLER peta in Öst så han tvingas vända från SpQ.

Med 4 Sp hos Väst är det visserligen troligare att SpQ sitter där men Öst var ju förhandspassad och hade redan visat upp 9Hp.

Så Sp till Ess och Hj till Väst som kunde ta för sista rutern men sen fick vända från Sp från Sp Qx upp i Mårtens Kx till Jx. De trevliga motståndarna gratulerade Mårten till en vacker spelföring och jag konstaterade att jag hade en bricka till dagsrapporten Smile

Dock blev jämförelsen ett antiklimax när det visade sig att kontraktet var detsamma och att spelföringen var densamma kort för kort vid det
andra bordet (dull).

Fast med skillnaden att man nöjt sig med 2NT efter 1NT-2Ru-2Hj vid andra bordet och att ÖH lagt på till 3NT med minimum och 3343…

Verkar som om inviter är meningslösa numera, alla bud under utgång kanske ska vara slaminviter istället? Smile

Här var det 5 par som spelat hem 3NT totalt varav alltså 2 i våran match.

Som synes inte så lätt att vinna IMP när inte ens detta räckte Smile

Idag tar vi nya tag mot Israel, Columbia och Sydafrika.

Pg o Gunnar vilar morgonmatchen.

Ni kan lita på att vi kämpar på trots oflytet hittills och imorgon hoppas jag få skriva en helt igenom positiv rapport för förr eller senare brukar det vända plus att många lag tappar orken pga värmen och orutinen.

Mvh Joppe

Sidor

Stefan Andersson

Kom igen nu gubbar. En vacker dag vänder det! Cool

Sidor

Johan Nilsson

Rekommenderar en film till ikväll

Sidor

Leif Lundberg

Oerhört trevligt med rapporter från våra lag. Det uppskattas mycket.
Att oflytet blir flyt till slut är som det ska. Kul att det lossnade idag. Tror och hoppas på ännu bättre framöver Yes

Sidor

Johan Sylvan

VETERAN DAG 5

Idag blir det som utlovat en alltigenom positiv rapport med ett par kul brickor Smile

Israel, bricka 3: (Match 13).

Göran spelade 6Kl på AK85 Q42 Q532 64 till Q74 A87 K AKQJ87 efter att Nord varit inne med 3Hj.
Då högeryttern tidigt sakade en Sp utgick Göran från att han hade 5-korts så när VY bekände med SpJ på SpQ maskade han ut kvarvarande 109x mot AK8!

Vackert lir!!!

Visar vådan av att tidigt saka från längd för övrigt, är ofta avslöjande…

Israel, bricka 14: (Match 13).

Björn hade KJ10xxxxx x Kx Jx med egen giv.

Efter 4Sp(5Hj)p(6NT) spelade han givetvis(?????) ut RuK ifall Göran skulle ha RuQ och en ingång.

Därmed gick det stendöda kontraktet bara en bet, Hade han valt den andra kungen går kontraktet troligen 8 straff istället Smile

Colombia , bricka 19(3 egentligen): (Match 14).

I 3NT skulle Björn behandla AD10654 i Ru på bordet till 83 på handen för 5 stick i 3NT.

Eftersom han bara hade in ingång till handen valde han att börja med låg från bordet.

C1 som hade KJ punkt bakom tog listigt(?) för kungen så Björn tänkte givetvis maska ut C2s eventuella Jxxx vilket hade resulterat i ett antal straff…

Dock tog han ut 4 sidostick först vilket resulterade i att C2 sakade en Ru! Så övertrick istället i kontraktet Smile

Imorgon har vi Canada Pakistan och Hong Kong och hoppas förstås skapa lite luft inför den tuffare avslutningen där de ”bra” lagen alltid möts inbördes…

Pg o Gunnar vilar tror jag

Mvh Joppe

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Här finns en giv kommenterad av Mårten!
Länk

Given är från match 6, där herrarna mötte USA2.

Mark Horton har skrivit artikeln - och jag har fått lära mig att inte allt som skrivs finns i bulletinen. Smile

Sidor

Johan Sylvan

Fredin har försökt lägga in ett inlägg utan att lyckas och därför bett mig att göra det. Citerar härmed inlägget i sin helhet.
Mvh Joppe

”Joppe! Tack för trevliga inlägg. Personligen mycket imponerad av Görans 6C. Riktigt vasst och dessutom så visar det på att han vågar att ”vinna”! Det behövs för att gå långt.
Jag tror som jag skrev till dig för någon dag sedan att ni kommer att kvala enkelt (3:a tror jag att jag skrev).
Om du dessutom blir sjuk lagom till slutspelet så kan ni gå hur längst som helst Smile (ett skämt för er som inte förstår ironi)
Jag håller tummarna för er från Malmö.
Kämpa

Med vänlig hälsning,
Fredin”

Sidor

Björn Ohlsson

Fredin skrev:

Tack för trevliga inlägg.

Kan bara hålla med, fast det kan vara lite svårt att hänga med i spel och analyser utan givdiagram. Lite formatering skulle inte heller skada. Carina W kan säkert hjälpa till.

Lycka till med bridgen!

/B

Sidor

Olle Wademark

Joppe har tröttnat lite och får koncentrera sig på det han är bäst på, spelet Smile
Dagens allmänna rapport hittar ni här Fem matcher kvar.

En bricka från dagen.

Gunnar och PG lyckades få utgången på rätt hand när de öppnade med en stark och partnern svarade en som var UK med minst fyra . Vid andra bordet var strålkastaren på Mårten som skulle spela ut efter 1S -1NT ; 3NT. Han valde efter moget övervägande att starta med knekt och kontraktet gick snabbt 2 bet för 13 imp till rätt lag.
Brickan spelades på 96 bord och förutom ett par som stannade i 2NT och ett par som förolyckades i 4 var det bara 2 par som lyckades ta sig till 4 på Ö som också gick hem.


Dagens bricka får väl anses väga upp bricka 29 från match 8 när vi fick 3NT på den starka handen, vilket var fel när det då naturliga utspelet betade 3NT medan de som fick 3NT på den andra handen gick hem. Återigen var det få (4 par) som lyckades hitta den förlovade 5-2:an i spader och notera hemgång…
Belöningen för dagens bricka blev för Mårten sovmorgon och för PG och Gunnar en morgonmatch mot Reunion.
Handen på hjärtat, hur många vet vilken zon Reunion kvalat ifrån utan att tjuvkika?

Sidor

Johan Sylvan

VETERAN DAG 6

Olle har ju äntligen skött dagsrapporten så detta blir ett inlägg där jag gärna ser en viss interaktion från forumläsarna.

Jag har ju tidigare gnällt om vårt oflyt vad gäller FI-slammar så jag roade mig med att kolla statistiken hittills.

Det visade sig att jag o Mårten ”bara” låg 2 slamförluster ”back”.

Dock är givetvis våra slamvinster vackra och rättvisa medan förlusterna är sjukt orättvisa Smile Man tenderar ju som bekant att komma ihåg otursbrickorna men glömma vinsterna…

Igår bjöd jag o Mårten 6Hj efter att Mårten som blev träkarl hoppat till 4Kl efter 1Ru-1Hj vilket oftast är splinter men i nödfall kan vara cuebid bara.

Jag fick en oläsbar Sp ut och skulle nu behandla trumfen där jag hade AK9x på bordet till mina Q10xx utan tapp.

Slammen såg ju inte så svårbjuden ut(bjöds dock inte vid andra bordet) men eftersom jag bl a hade xxx i Kl till bordets singel så konstaterade jag att om andra bordet fått 2 gånger Kl ut till stöld hade man inget annat val än att lägga ner AK i trumf först såvida man inte kikat i korten och maskat ut VY Jxxx direkt…

På HjA bekände VY med 2an och HY med 4an. Jag la nu ner HjK för att enligt ovan ev. ”döda” brickan men det satt Jxxx till vänster så jag gick en straff.

En bra försvarare som har Jxxx i detta klassiska läge tenderar ju att lägga sitt näst högsta kort i detta läge (var 8an denna gång) för att ge sken av korthet men han la alltså sitt lägsta.

Har å andra sidan HY längden borde ju även han ha lagt 8an enligt samma princip…

Några funderingar som hjärntrusten bland forumläsarna gärna får ha synpunkter på:

1/ Vilka slutsatser kan man dra av att utspelat var Sp istället för Kl?

Om man diagnosticerar det till en singelSp ska man givetvis spela utspelshanden med Hj-längden.

Dock kan det å andra sidan vara viktigt att ställa ett Sp-stick åt partnern i utspelet innan Ru ev. är godspelad.

I detta läge är det f ö en nackdel med skärmar. Utan dessa hade jag ju fått höra utspelshandens frågor innan han spelade ut.

T ex ”lovar 4Kl renons eller kan han ha singelton?” ”Hur många Ess har spelföraren visat?” ”Hur bjuder ni med den handen respektive den handen?” mm mm

Utspelet kom dock tämligen snabbt vilket kanske tyder mer på singel spader (vilket det var) än ett svårt utspelsproblem.

2/ Kan man dra någon slutsats av att VY la just 2an och Hy 4an istället för tvärtom?

3/ Nu var ju motståndarna inte världklass men varför la ingen av dem 8an som man normalt sett gör från J8xx? Dock har HY inte råd att lägga Hj8 från J8xx när jag spelar HjA från bordets AK9x ifall VY har 10an singel…

Allt sammantaget borde jag nog ha löst detta och gått hem, det enda som talar emot är nog ovanstående jag skrev om att ev. ”döda” brickan.

Synpunkter emottas som sagt gärna av läsarna.

Imorgon möter vi som sagt Reunion, Holland och USA1 varav sista matchen spelas i raman på BBO

Jag o Mårten står över första matchen.

Mvh Joppe

Sidor

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Björn Ohlsson skrev:


Fredin skrev:

Tack för trevliga inlägg.


Kan bara hålla med, fast det kan vara lite svårt att hänga med i spel och analyser utan givdiagram. Lite formatering skulle inte heller skada. Carina W kan säkert hjälpa till.

Lycka till med bridgen!
/B


@Johan Sylvan;
Tack för trevliga inlägg Cool . Jag och många med mig, se ovan, kan bara hålla med. Lite givdiagram och formatering som Björn efterlyser höjer läsvärdet ca 95% och interaktionen från oss som hejar på dam- och veteranlaget.

Sidor

Johan Sylvan

Har nu formaterat om alla inlägg så de blir mer lättlästa.

Dock hinner jag inte lägga in alla givdiagram så de mest intresserade får helt enkelt omaka sig till att klicka fram brickorna själva.

Jag har angett bricknummer samt matchnummer i samtliga fall så det bör inte bereda något oöverstigligt hinder,

Mvh Joppe

Sidor

Logga in för att kommentera