Forum » Juniorbloggen » Juniorhelg i Peking

Juniorhelg i Peking

2 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Martin Löfgren
Juniorhelg i Peking

Norrköpingsbridgen med Marie Åfors och Göran Forss i spetsen stod som arrangör av JSM lag 2018. När det kunde konstateras att det inte skulle bli något SM på grund av för litet antal deltagare visade man prov på flexibilitet genom att ordna en ”juniorhelg” i Östergötlands finaste stad (subjektiv åsikt Cool ).

Det är väldigt tunnsått med juniorer i Sverige, och de som finns kommer mestadels antingen från spelande föräldrar eller från Varberg. Till helgen kompletterades det hela med 5 yngre juniorer från Sundsvall, 3 landslagsspelare (U21 och U16) från Stockholm och 3 från Norrköping. Lite trist var att när SM-statusen försvann så drog sig två och ett halvt landslagspar ur.

Nu blev det i stället en helg med mestadels bridgeaktiviteter men också några utflykter i det fantastiska sommarvädret. Marie och Göran kompletterades med Acke Strömberg (Sundsvall), Janne Malmström (Varberg) och mig själv för bridgeaktiviteterna, och med diverse klubbspelare för kosthållet.

Efter en stadsmatch Norrköping-Sundsvall anslöt sig Varbergarna mitt på lördagen och församlingen delades in i en ”Grupp 1” (mer rutinerade) och ”Grupp 2”. En uppsamlingstävling inledde, vilken vanns av Castor och Erik med Andreas Abragi på andra plats (anonym partner).

Därefter blev det utomhusaktivitet. Temat blev ”Topphonnörer i Norrköping” där fyra lag - ett av varje kulör - fick uppdraget att ta bästa selfie på tre kända platser i Norrköping och på bästa sätt illustrera korten ”Ess” ”Kung” och ”Dam”. Via en tipspromenad blev det sedan lite boule och annat i anrika Folkparken. Foton ska komma från Marie till hemsidan.

Efter mat spelades en IMP-partävling dit jag inviterat ordinarie partner Calle Ragnarsson att spela hela kvällen mot Castor och Erik (man vill ju sparra landslagsspelarna lite extra). Redan första brickan visade Erik var skåpet ska stå genom att plocka på sig alla 5 ruterna när vi bjöd annars bra 7 på en 44-anpassning…

Tävlingen vanns av Ludvig Melin och Hugo Kaspersson från Varberg.

Redan kl 9 på söndagsmorgonen var vi igång igen, denna gång med partävling. Andreas med o-/ökänd partner tog hem denna före Castor och Erik.

Grupp 2, den yngre, sysslade både med bridge och lite andra teambuildingövningar.

Efter lunch avslutades helgen med en individuell tävling. Castor vann före blott 13-årige Adrian Ljung från Sundsvall.

När sedan alla resultat från helgens aktiviteter räknats ihop blev helgens mästare Castor Mann före Adrian. I frånvaro av SM-medaljer fick dessa två en ”Norrköpingsbridgemedalj” som bästa i Grupp 1 respektive Grupp 2.

I Grupp 1 följde Axel Selvén och Ludvig Melin (Varberg) och Erik Hansson.

I Grupp 2 blev Wilhelm Palmqvist (Varberg) tvåa, Linus Svedberg och Bruno Ventura (bägge Sundsvall) trea respektive fyra.

Norrköpingsbridgen hade jagat ihop priser så att ingen gick lottlös från spellokalen.

SBFs försök, baserat på ett förslag från Danmark, att samköra JSM med ”JDM” kritiserades ju som bekant rätt hårt på hemsidan, varefter beslut togs om att upphöra med samarbetet och köra egna mästerskap.

Resultatet blev nu i stället ”inget JSM lag alls”. Oavsett om detta har något med samarbetet att göra så är detta en stark signal till SBFs styrelse att tillståndet för juniorbridgen i Sverige inte är bra. Jag hoppas vi snarast får igång en diskussion om vilken långsiktig strategi SBF har eller tänker etablera för att vända skutan åt rätt håll!

Själva juniorhelgen i Norrköping blev däremot en fin insats av Norrköpingsbridgen som jag tror alla juniorer, och inte minst de yngre, tyckte var lyckad. Ett stort tack till Marie och Göran och alla medhjälpare på klubben som gjorde detta till en uppskattad och minnesvärd helg trots att det inte blev ett SM!

Bilder från Helgen

Foton: Marie Åfors
Fler foton och mer om helgen på denna sida samt på Norrköpingsbridgens klubbsida.














Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Först och främst vill jag tacka Marie och Göran och alla Norrköpingsbor som ställde upp under denna helg och gjorde det till en härlig tillställning för såväl erfarna och nya juniorer. Även Martin och Acke förtjänar ett stort tack för upplägget och genomförandet att programmet.

Sedan är det självklart något som vi inom juniorkommittén måste fundera igenom hur vi ska ordna våra JSM-tävlingar under de närmaste åren tills den nya generationen, som förhoppningsvis är på ”G”, är mogen att börja spela JSM-tävlingarna.

Nu ser vi framåt mot Bridgefestivalen och låt det bli en stor juniorfest!
Ha en skön Bridgesommar önskar vi från Varberg.
//Janne

Logga in för att kommentera