Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Jag har:
AQ10853
Q84
97
K3
och Kalle Kanin öppnar naturligtvis med 1Hj (som sagt, läs: stora tummar, liten skärm) och partnern bjuder 2NT (stöd och utgångskrav). Att försöka få spadern med i bilden verkar lite optimistiskt så varför inte prova 3NT (min och balanserad hand). Partnern kontrollbjuder klövern och du gör detsamma i ruter (vad då? Shoot me!) som Väst dubblar.
Partnern 4Hj och jag bestämmer mig för att det nog inte blir roligare än så här och passar. Väst spelar ut ruteress:
(Funbridge, korta tävlingen, 23/7)
N-S i zonen
Väst har lite svårt att se att han skall trumfmatta bordet, fortsätter med klöver och jag tar resten för 87%.
Sensmoral: Stenbergs 2NT skall alltid lova fyrkortsstöd!
Sidor
Haha…har du fortfarande dotterns avlagda mobil? Måste ha varit Karapet som nöjde sig med 4hj efter dina 4 ru…ingen som bjöd klöverslammen? (Efter det mer traditionella 1sp-2 kl…)
Sidor
Jag tycker att jag läser gång på gång att folk minsann tycker att datorn på Funbridge minsann spelar bra i försvaret.
Nu har jag själv inte spelat en enda giv på Funbridge så jag har ju svårt att ha en egen åsikt. Men när jag läser att datorn vänder med ♣ efter ♦ A i utspel så är jag faktiskt ganska glad att jag hållt mig därifrån.
Någon här som kan rita upp en enda hand där syd har det han bjudit där det är rätt av motståndarna att vända i ♣
Jag vågar nog nästan även påstå att det är svårt att rita upp en enda hand som syd kan ha även med idel Psykbud där det är rätt att vända med ♣
Tror inte det finns en enda levande människa i världen som inte skulle vända med ♠ efter ♦ A
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Naturligtvis måste spadervändan vara rätt, även om hjärteröppningen kan vara fyrkorts (TJ spelar väl 5542…), den enda gången ruterfortsättning kan rättfärdigas är om Västrobban känner till att spelföraren har psykat….
Tycker Argine borde ha passat på 4 ruter X för att ge partner chans att räva (reva?) med förstakontroll och 4 hjärter är alldeles för blött, storslammen kan ju stå från taket (Exx-Dxxxx-Exx-Kx…)
Sidor
EX
QXXXX
KX
KXXX
Nu måste man vända i klöver för att ge p en stöld.
Det är som jag ser det fullständiskt logiskt att det blir klövervända. Med det bordet spelar man Lavintahl. Ö räknar hp och inser att spadervända är meningslöst och signalerar därför för klöver. Om inte annat kanske man kan lura bort spelföraren från en lyckad klövermask.
Micke. Läs nu 10 Ave Maria och lova att du inte vänder i spader med det bordet om partnern markerar för klövervända
Sidor
Du har självfallet en poäng om man bortser från inflationen i ruterkungar, det framgick inte vad Öst bekände med på ruteresset, hög borde indikera spadervända och låg renonsklöver (eller åtminstone möjligheten därtill…).
Vi gör om de hårda kungarna för att Syd ska få ihop en öppning…EKx-Dxxxx-x-Kxxx…
Då är faktiskt klövervändan bäst!!
Fem Fader Vår och femhundra bagis i böter till Evangeliska Fosterlandsstiftelsen…
Den handen bjuder inte jag 3NT med….
Mer sannolikt (från Västs horisont…) är väl KDX-Dxxxx-DKnx-Kx då klövervändan kostar…
Sidor
Notera att syd kontrollbjudit ruter (på en förmodad singelton) när man själv har AK i färgen. Det är inte alls orimligt att vända i klöver för att ge partnern stölden (att sanga med rutersingel är dock lite lustigt, men men…)
Sidor
Efter Torbjörns misclick ville han kanske få stopp på ekipaget, 4 ruter och pass på Argines 4 NT skulle kunna ge en plusscore… dubblingen omintetgjorde dock denna dubbla tomteskur….
Om de hade kommit i slam hade Väst aldrig kunnat hitta ruterfortsättningen och megatoppen vore ett faktum….
Vid närmare eftertanke illustrerar denna giv robotarnas (o)förmåga att behandla motstridig information, de kan ju inte ”ana ugglor i mossen”.
Om Öst i det aktuella fallet bekänner med ruter D i första stick kan Väst kanske dra slutsatsen att Syds cue var äkta, då ökar sannolikheten för att klövervändan är rätt, om Öst lägger en hacka har Syd rimligen en balanserad hand varför spadervända krävs (implicit omvänd Lavinthal?), med Tomas exempelhand blir läget annorlunda….
Sidor
Fast ditt förslag till hand innehåller ♦ K. Och den får vi väl ändå hoppas att även datorn som är utspelare vet att du inte har?
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Sidor
Du spelar 3NT (efter 1Ru-1Sp-2NT-3NT), får hjärterdam ut av Väst och Öst lägger hjärtertvå (udda antal). Jag återkommer men fundera på hur du vill spela och om du tar eller släpper.
(Funbridge, långa partävlingen 26/7)
Ingen i zonen
Sidor
Du släpper och Väst fortsätter med hjärterknekt (?) som du inte heller tar men du tar nästa när kungen kommer från Öst. Du spelar klöverkung , Väst lägger fyran och Öst femman. Öst/Väst spelar vanliga markeringar och lägger alltid lägsta när de visar jämnt antal.
Hur sitter klövern och hur spelar du nu?
Sidor
Om de lägger lägsta vid jämnt antal har de inte vanliga markeringar… (du sa dessutom att ♥2 visade udda antal). Jag antar att du skrivit fel och menade ”lägsta = udda”.
In any case, Argine falskar inte. Så ♣4+♣5 antyder en skumhet med bara ♣3 osynlig. En av dem är inte ”ärlig” - vilket bara kan bero på att det antingen sitter singel eller Qx. Men sitter det singel har någon lagt näst lägsta från 5 (Malmö-markering), vilket de inte spelar med (givet att du skrev fel ovan). Alltså kan det inte göra det heller. Toppa ut Qx verkar därmed 100%.
Sidor
Snyggt Andersson, du delar toppen men mig och en till och får 98% på brickan (det satt alltså Qx ”efter”).
(Och ja, jag skrev fel andra gången).
Sidor
Jag fick rutervända i stick 2 (tråkigare förbindelser).
Efter ”rätt” i klöver (toppning) borde jag (denna gång) spelat spader mot damen utan att ta ut esset (klarar även förbindelserna om någon tar och vänder ruter).
Valde ta lågfärgssticken och sen hj ess - hj. Men planen är dålig för oftast tar programmet in sig på rätt hand vid min inpetning och vänder mot spaderkung, istället för från densamma. Så också denna gång, så jag ska bättra på mina planer.
.
Egentligen en bra lärdom för spelföring mot bra motspelare: ”Spela inte på en inpetning om fi kan manövrera sig ifrån den, om du har en rimlig alternativplan”.
.
(Har väst Kx spader och Dknxxx hjärter kan de visserligen inget göra men då hade jag knappast fått rutervända?) Ergo - felspel och rättvisa.
Teoretiska väst med xxx(x) sp och Dkn punkt hj - funkar men knappast bra plan (öst skvisad till Kx Kx i hö med fyra kort kvar).
Sidor
Argine falskmakerade precis från en fyrkortsfärg (la lågt-högt) vilket jag aldrig sett förut. Vad är oddsen för att det händer precis när jag skrivit att hon aldrig gör det? Creepy.
Sidor
Kontraktet var 3 NT. Vilket var det förväntade resp. bästa resultatet?
Sidor
Jag släpper det.
Sidor
Var det verkligen likgiltiga hackor? Kanske inte alltid vill längdmarkera bort en halvhög hacka.
Sidor
Jag?
Var det inte Andersson som skrev det?
Sidor
Väst la Kl2+Kl6 medan Öst makerade korrekt Kl7+Kl4 på klöverkung+klöverdam.
Ö-V i zonen
Sidor
Om öst haft D-singel var väst tvungen behålla sexan för att kunna täcka syds åtta och sjua.
Sidor
Så Argine är alltså programmerad att med D853/D653 längdmarkera med femman? (För att följa upp med trean och då visa ett jämnt antal.) Det är ju den sämsta metoden, ärligt men svårläst för partnern.
Sidor
Ingen i zonen
Den här given från 27/7 långa tävlingen nr 25, stannade jag i 3 Hj och fick 25%.
Jag blev förvånad över att så många bjudit en så dålig utgång så jag gick in och kollade.
Det visade sig att jag spelade nordisk standard, och då gick budgivningen: 1Sp 1Nt 2Hj 3Hj Pass.
Om man spelade defaultinställningen gick budgivningen 1Sp 2Kl(Drury) 2Hj 4Hj.
Så det som borde varit en systemvinst, blev istället en systemförlust.
Sidor
Som jag misstänkte. Argine falskade inte, utan la det korrekta kortet. Hörde du det, Jönsson?
Sidor
Nej, det här är för svårt för mig så jag har zoomat ut.
Sidor
LOL… men om man då vill ge intryck av att Öst har DKn punkt så lägger man…. kan robotarna tänka så långt?
Sidor
Då förtydligar jag för säkerhets skull: Om Argine längdmarkerat, kunde det det ha kostat stick. Alltså längdmarkeras inte.
Vilket leder mig in på en av anledningarna till att jag inte spelar på funbridge - det handlar till rätt stor del om reverse engineering, att förstå hur Argine är programmerad och spela efter det. Det har då inte mycket med bridge att göra enligt mitt förmenande.
Sidor
Det har du naturligtvis rätt i Tomas, men även det är en intellektuell utmaning, så man kanske skall kalla det något annat, så kan man spela i alla fall.
Sidor
Ja de spelar efter standard, fast jag tror de markerar så tydligt som möjligt så länge det inte ger bort stick.
Robotens onödiga längdmarkeringar har talat om sitsen för mej flera gånger.
Sidor
Borde ändå vara rätt lätt att hitta rätt spel, finns det någon anledning för öst att inte spela korrekt markering (dvs som den är programmerad till att göra) ?
Sidor