Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
En oerhört underhållande jeremiad som maestro J av någon fortfarande obskyr anledning gjorde om till ett utspelsproblem…
Fobi mot inpetningar? You could have fooled me…( vad ska spelföraren ha… EDxx?….)
Skulle det vara så att Argine hittar denna märkliga spelföring utan tidigare ”erfarenhet” bör man ju spela i ottan…en tidig klövermask för spaderfimp eller inpetning verkar mycket rimligare…
PS/ Den stackars saten drog i klöver och blev sedan inpetad (usch, det är verkligen ett obehagligt ord…) efter ruterelimination och Ex i spader…/DS
Sidor
Som vinjes markeringar, fast i utspelet (låg-högt trumfutspel = tre udda färglängder, hög-låg = tre jämna färglängder).
Sidor
Jag spelade med en partner som jag inte spelat med innan. Vi hade 2/4 som utspel. Jag hade tre trumf, och spelade ut näst högsta, vilket var ett mycket effektivt sätt att mangla vårt trumfstick totalt.
Ett annat skäl att spela lägsta från 72 är ju t.ex. om partner vinner med trumfess, tar ner ett par stick och sedan vänder med en till så du kan stjäla över bordet. Eller hade kunnat stjäla över bordet om du inte dumt nog hade offrat sjuan i utspelat.
Sidor
Har skickat dig länk i PM
/Arne
Sidor
Har man tänkt till lite så spelar man dessutom med omvänd Vinje..
Sidor
Jag minns att jag spelade med Vinje-utspel under juniortiden, fast enbart vid drag som jag kommer ihåg det. Det var precis som 10-12 förutom att man spelade ut fjärde uppifrån från en sexkortsfärg.
Sidor
Vinje, som alltså var norrman, var långt före sin tid, och hans teorier är intressanta än idag. När det gäller utspel i annan färg än trumf, är det precis som du säger, men när man spelar ut eller sakar i trumf, försöker man signalera sin fördelning till partnern.
Det hela bygger på att en bridgehand alltid har en färg med jämnt antal kort och tre färger med udda antal kort, eller vice versa. I det första fallet säger man att handen har jämn paritet, och följaktligen har den udda paritet, om den ensamma färgen har ett udda antal kort. En 4-3-3-3-hand har alltså jämn paritet, medan 4-4-3-2-handen har udda paritet.
Om man spelar ut trumf, eller sakar då spelföraren drar trumf, lägger man högt - lågt om handen har jämn paritet, lågt - högt med udda paritet. Försvararna kan då ofta dra värdefulla slutsatser om varandras fördelning.
Sidor
Samma matematik gäller för spelföraren som med rätt slutsats får reda på båda försvarnas kort på motsvarande sätt.
Sidor
I allsvenska för en massa år sedan, ca 40 st, mötte vi ett par som markerade så.
Det stod sist på kortet efter schneider malmö Vinje
Vi i vårt lag med Daniel Auby i spetsen hade läst boken och nu instruerade Daniel oss i att inte fråga ngt om markeringarna.
Därför trodde vi oss att de skulle markera ärligt hela tiden.
Minns inget om att vi vann ngt på denna fina taktiska finess.
Sidor
Igår råkade jag ut för total härdsmälta i robothjärnan.
4NT beskrevs som RKC med spader-trumf.
5KL: 1 eller 4 keycards.
Första X: take-out; ”höjning i hj och kl”
Fattade absolut ingenting när jag fick se partners hand.
Kollade även vid några andra bord….
Andra spelare hade förstås samma inledning,
men på 4NT svarade flera 5RU: 0 el 3 keycards.
Roboten bjöd ändå 6SP!
Sidor
Passet på första X lovar håll i spader. Bjud ruter och Robothjärnan tänker rätt.
Sidor
PASS = ”håll” i partnerns färg?
Var hittar du det?
Står inget i beskrivningen av PASS’et:
Sidor
Rätt tänkt av Auby som mestadels. Jag ville naturligtvis bara påpeka saken att med motståndare som er finns risken för bakslag. Det kräver bara lite talang, lite tid vid bordet och kanske lite övning av spelföraren - och man bör tänka sig för som försvarare att lämna ut den informationen (markera så).
Vid en normal partävling är ovanan så stor och orken så liten att motspelarna förmodligen plussar på konventionen.
Sidor
Jag tycker hon bjuder bra även om 6NT var något överraskande (jag var Syd):
Och hon var själv också nöjd:
Edit: om jag lägger upp en bild och väljer ”liten” blir bilden som här för liten men väljer jag ”mellan” kommer inte hela bilden med. Brenning?
Sidor
Stefan O.
Beskrivningen av passet är detsamma oavsett Första X eller pass från Öst. Det är Robotpartner som tänker till. Min partner står med på dubbelt och då måste de finnas håll i min färg.
Sidor
umm….. 3SP är krav, så om Öst passar kan man knappast passa.
Och ”beskrivningen” … var hittar du den exakt?
Öst kan väl ha både 6 och 7 spader… och 3SP är det bästa (eller minst dåliga) kontraktet vi har?
För övrigt beskrevs ju dubbelt som typ ”UD” och inklivaren stod ju inte heller med på 3SP-X….
Sidor
Stefan O.
Robotinklivaren står inte med på dubblingen då det finns 0 defensivstick på den handen.
Sidor
Framförallt, så var ju första dubblingen ingen straff-X enl beskrivningen,
så det är väl ytterst sällsynt att Väst kan stå med då öht…
Sidor
Man kan med rätta kritisera Argines budgivning, men uppenbarligen tror mjukvaran att du har någon form av anpassning i ♠. Vilket leder mig in på…:
Vad hade du bjudit på 3♠ utan dubbling? Och varför bjöd du inte det nu? Du har en ruterfärg som spelar sig mot renons (med ett tapp) och det vore väl själve fasiken om inte den duger till ett ombud, även på 4-läget.
Kanske Argine tror du har en balanserad hand på grund av passet och därmed räknar med någon form av längd i ♠, inte vet jag. En annan spekulation är att du inte redubblade för att visa längd i ♥+♣, och inte heller bjöd om din ♦ - ergo längd i ♠.
Står dock fast vid att det dåliga resultatet lätt kunde undvikits på just den här given, det är ett självklart 4♦.
Sidor
Själv har jag en uppsjö av givar där Argine fått härdsmälta. Ofta är hon helt briljant, men har man som jag umgåtts med henne tillräckligt ofta så… Här är en av favoriterna:
4 NT visade hj och en lå, eller båda lå. 5♠️ var förstås lite hårt, men jag hoppades på ❤️E hos partnern. Nu fanns det ju ingen slam, men därifrån till att passa på 5♠️ är steget ganska långt.
Jag har aldrig nånsin råkat ut för att motståndarna psykat, så Argine borde svårligen kunna tro att 5♠️ var äkta. Jag bjöd 5♠️, och inte 5 NT för att en 5-3 i ❤️ inte skulle komma bort. (Partävling).
Ibland när Argine stöter på ett bud som hon inte riktigt förstår kan hon tänka till ett bra tag, men här kom passet så gott som omedelbart.
Sidor
Sicken soppa…pass på 3 spader X kan innebära 6-korts klöver(??!!), 5-korts högfärg eller minst 3-korts ruter… roboten sluter sig därmed till att spaderanpassning föreligger och förbigår 4 ruter ( som måste vara krav även i en kiselbaserad atmosfär….), därefter ljuger ett antal Syd (som, om jag har förstått det rätt, är människor av kött och blod….) om sina ess-innehav…… varför inte läsa en god bok istället??
Sidor
På den given som Torbjörn visade med 1ru 3kl 3 Sp X bjöd jag jag 4 Ru och fick 4 Hj från Argine som förklarades som naturligt, varpå jag passade, och fick ändå 25% på att spela utgång på 3 2.
Sidor
Antar du menar den given som jag la ut…
Japp, du slog alla oss som spelade 6♠-Dubbelt med hästlängder!

Sidor
Det är ingen rolig sak att skriva men Andersson har rätt: styrkeredubblingar är värdelösa! Under tre månader på Funbridge har jag redubblat kanske fem gånger (statistikunderlaget är med andra ord enormt) och det har inte varit bra en enda gång. Jag har straffdublat med med jämn hemgång vilket kanske kan hänföras till dåligt omdöme men framförallt blir det hopplöst att visa sina händer i den fortsatta budgivningen.
Partnern öppnar med 1Ru, dubbelt till höger, du redubblar, MTV 1Sp, pass till dig, du kan inte straffdubbla och nu då? Vad har partnern? Är han stark, svag , balanserad eller obalanserad? Vad har du när du bjuder nu?
Och sluta hacka på Argines budgivning för jag har inte sett henne redubbla en enda gång. Jag skall skriva in i systemet att att redubbelt visar exakt 4441 med singel i partners färg. Kanske det hon har gjort.
Sidor
Skål, Jönsson.
Sidor
LOL
Sidor
Bricka 17 korta tävlingen 18/7 fick vi faktiskt fast motståndarna efter 1 Sp D RD.
Sidor
Nej, det blev nog inga övertrick i 2RuD som öst/väst. Faktiskt svårt att hitta ett annat bud än RD på nords hand. Undrar hur alla de som kom i 4Sp bjöd. Typiskt att jag inte hade brickan.
Ingen i zonen
Sidor
Partävling, 5542 och du öppnar 1Ru med:
J862
QJ5
KJ63
AQ
partnern 1Hj och vad bjuder du nu?
Sidor
1NT, 2 tusen quacks.
Sidor