Hej igen,
Letat på Syskon, Maxbridge m fl. Vad heter vårt försvar?
1 Kl (16+)
Inkliv
1 Ru, Hj, Sp =5+ kort äkta och ca 6 HP+
1Nt=5-5 Lå
2Kl=5-5 Svarta
2Ru=5-5 Röda
2Hj=5-5 Hö
Försöker undvika namn på vår deklaration, beskriver hellre, men nu var det en på klubben som frågade efter namnet? Minns som sagt inte vart jag plockat detta ifrån..
Mvh
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Ingen aning Johan, men om du ändå gör reklam för den så kan du skriva vad Dbl visar.
Samt om samma gäller efter (1kl)-Pass-1Ru)-?
samt analogt efter starka 2kl . Nu är det inte lika frekvent men ändå.
dubbelt ger bara klöversidan massor med budutrymme, så det behövs inte … men visst en hand som hjälper makker att bjuda högt är ok
1Ru ger även det extra utrymme.
Du skulle kanske kunna kalla det ”Omvänd Truscott.”
Truscott visar tvåfärghänder på enläget och enfärgshänder på tvåläget. Jag tror mig ha hört begreppet ”omvänd Truscott” om man visar tvåfärgshänderna på tvåläget i stället.
Dbl visar naturligtvis kl+hj eller ru+sp
Dubbelt visar hj + en oftast längre färg, 1ru visar spader + en oftast längre färg, och konstruktivt. 1nt visar oftast 55 i hårda eller mjuka, högre bud visar färgen ovanför eller de två närmaste däröver.
Finns massa olika synpunkter vad dbl ska visa, själv brukar jag visa båda hö, så partnern kan spärra om det finns anpassning i en färg, inte för att hjälpa fi. Nu menade jag inte heller det som en fråga så att vi/jag skulle ha en redovisning eller tyckande här om Johans metod. Mer att kanske fixa till metoden med frekvensmässigt bra avtal. Den är säkert lika bra som alla andra system och kul om den har/får ett namn.
Jag letade lite i ”Bridge - Classic and Modern Conventions IV.” Det närmaste jag hittade var DISCO:
1♦/♥/1♠ naturligt
1NT lågfärgerna
2♣ svarta färgerna
2♦ röda färgerna
2♥/♠ naturlig ”svag två”
2NT högfärgerna
3♣/♠ naturlig spärr
Det skiljde sig bara när det gäller högfärgerna. Du kan kanske kalla det ”Modifierad DISCO”
Då kan man komplettera med den uppenbara kombinationen som saknas och Per-Inge skriver i tråden, att Dbl visar hårda eller mjuka färgerna.
Tackar tackar!
Modifierad Disco får det bli.
D spelar vi som UD.
Vi har naturliga inkliv mot 2Kl enda krav.
Gäller även efter 1Kl-(pass)-1Ru-
Mvh
T-J
Mot stark klöver.. man är väl någorlunda mottaglig lite överallt och 12+, typ.
kalla den ’TECHNO’ så blir det både modifierat och modernare
själv gillar jag ’DO1C’ fritt efter DONT fast ’disturb oppents 1 Club’ istället (spelar inte DONT över 1NT, men do1c funkar även mot polsk 1K);
X ~ utspelsdubbling, vill ha vända;
1R,H,S ____ ” ____ ; kan enstaka gg göras med eg 3-kortfärg om man har flyktfärg
1N= någon enfärgshand
2K K+ Hö
2R R + Hö
2H båda Hö
2N båda Lå
Balanserad 12-poängare är som upplagt att fienden säger RD och sedan häktar dig, det är väl den sämsta handen att gå in och bjuda med när du vet att fienden har minst halva poängstyrkan? Låt D visa någon sorts fördelningshand efetr tycke och smak där ni kan hitta en anpassning så att partnern kan spärra om möjligt.
En viktig grej att tänka på är denna.
Fi, som har starka kort, får oftast hand om spelföringen. Om jag går in och talar om hur det sitter kommer dom att prestera en bra spelföring.
Så: Visst är det bra att vara inne och störa, men avslöja inte för mycket! T ex
x
x
QJxxx
KQJxxx
När handen före mig säger en stark klöver skulle jag aldrig visa upp båda lå, jag skulle chansa med 3 klöver eller 4 klöver.
Eller, sett från andra hållet:
Jag spelade 4 spader med en lite mager trumf:
AT
///
KQxxx
Vänsteryttern hade varit inne med ett dubbeltydigt tvåfärgsvisande bud på min starka klöver. Jag kunde räkna ut att spader var en av hans färger, så jag inledde trumfbehandlingen med liten till tian. Gick bra, när det satt knekt-fjärde till vänster.
Just därför gillar jag ’motmedel’ som hjälper def göra rätt…