Har fått för mig att det lönar sig i längden att spela ut defensivt i partävling.
Vad säger ni om det?
Utspel mot 1 nt I PAR?
13 feb 2023 kl 11:40
Utspel mot 1 nt I PAR?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Det skulle innebära att man tar fler stick i NT kontrakt om man spelar ut passivt.
I så fall skulle det löna sig även i fyrmanna.
/B
Du får gärna dra ett exempel på vad du menar.
Men om du till exempel har Txxx xx xxx KDxx och väljer att spela ut spader istället för klöver så är jag med, det stämmer att klöver ganska ofta kan ge stick till deras knektar och tior men har partnern något toppkort kan ni ha missat betchansen.
Vad jag skulle spela ut beror på budgivningen.
Det finns inte ett helt självklart svar på aktivt eller passivt i par eller lag. Tråkiga -”Det beror på” är nog bästa svaret.
Vill inte klättra upp på någon pedistal som självutnämnd expert, men min erfarenhet som experimentalist är att varken överdriven aggressivitet eller passivitet är någon framgångsrik strategi. Sedan är det inte helt enkelt att klassera ett utspel som aktivt eller passivt.
-först därefter väljer vi kort enlig ”meny”
Prio är ungefär: ställa stick hos partner, skydda partners hand, ställa stick på egenhand, hinna först med våra trick/stölder innan spelföraren ställt sina färger, blockera kommunikation och skvisar, ge spelföraren förlorande alternativ tidigt och undvik inpetning av dig och partner.
Spela på trumfmatt bara när du har riktigt goda skäl; likadant med trumfutspel och drag för honnörer. Mot låga delkontrakt är drag i längsta färg mer motiverade på en generell nivå, men det är sannolikheten för träff just där som är gränssättande för framgång.
Överdriv aldrig ens goda tumregler.
Och precis som när du spelar spelföring är ”från svaghet mot styrka” bra att utgå ifrån.