Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
edit
Sidor
I Varberg har vi fått fler juniorer när Andrea och MayaLo började på gymnasiet förra året då de tillsammans med Lars-Anders Callenberg startade en grupp efter skolans slut på måndagar
Sidor
Den som verkligen krävde något av landslagsparen var förstås salig Daniel Auby, i min mening den överlägset bäste kapten Sverige haft (var ju dock för öppna landslaget…)
För övrigt håller jag med Pocken till 100%, tycker det är närmast ofattbart att komma med en massa åsikter/klagomål utan att ta reda på fakta först vilket gäller sågott som samtliga inlägg i denna tråd. Även jag själv gjorde ett förhastat inlägg tidigt innan jag tog reda på fler fakta men bad åtminstone om ursäkt omedelbart. NATURLIGTVIS är inte ledningen onda människor som inte bryr sig om juniorbridgen, tvärtom!!!
Och NATURLIGTVIS kan de med hänsyn till berörda spelare inte avslöja alla detaljer till beslutet. En enkel killgissning är t ex att aspiranterna inte är beredda att lägga ner det arbete/tid som krävs eller helt enkelt har tackat nej av olika skäl men vad vet jag?
Fullständig transparens om alla beslut är säkert bra för de som inte är inblandade men ledningen kan NATURLIGTVIS inte hänga ut enskilda spelare dessutom kan det ju vara konflikter mellan olika spelare/par som inte vill att dessa kommer till allmän kännedom.
Varför inte helt enkelt lita på att de ansvariga gör sågott de kan, det är ju de som är insatta i alla fakta!!!
Mvh Joppe
Sidor
Genom att jag har kontakt med alla inblandade vet jag att de som inte blev uttagna naturligtvis är besvikna. Det var inte så att det inte fanns spelare som kunde och ville åka. Ledningen tog beslutet att förstärka U26 och inte skicka U21 och även om de naturligtvis gör sitt bästa så kan det beslutet givetvis få diskuteras här.
Mitt huvudsakliga argument för att kritisera ledningen var emellertid hur man kommunicerade beslutet till U21 spelarna. Antagligen har man dock kontaktat alla spelare personligen och förklarat bättre.
Sidor
Det har du rätt i. Micke och Johnny verkar har haft flera långa samtal med juniorerna i Stockholm med omnejd. Jag fick ett intryck av bra ledarskap i det avseendet.
Det är olyckligt att de andra i laget inte fått känna sig som en del av laget.
Det är problematiskt att man är känslig för kritik och tolkar alla formulering här som obefogad kritik. Ibland blir formuleringar inte perfekta. Det är som om vi glömmer att vi är med i samma lag och vill bridgen väl. Om man inte vill ha kritik eller frågor måste man avstå ifrån att engagera sig. Det är nämligen ett av få privilegier de som engagerar sig har; de får kritik och med den kommer kärlek, omtanke och bekräftelse. Det går inte att få utan kritik.
Sidor
Varför skulle jag inte kunna skriva såhär?
Jag är inte insatt i ärendet precis som jag skrev.
Men jag har läst det utlåtande som ledarna har skrivit.
Jag har också läst de få fakta som finns här i tråden så som att det finns spelare som på grund av sin ålder har rätt att ställa upp i U21.
Då anser jag att anledningen inte spelar någon som helst roll.
Med andra ord så har jag inte på något ställe hävdat att en viss spelare visst borde få åka.
Det är landslagsledarna för juniorerna som tar ut laget och jag har inte på något ställe uttryckt mig att deras uttagning varit felaktig.
Däremot så är min åsikt att det är fruktansvärt korkat att inte skicka ett lag som har spelare som vill åka i U21.
Med detta så anser jag alltså att det är av underordnad betydelse hur starkt laget skulle vara.
Jag anser också att om man nu väljer att inte skicka ett lag med motiveringen att ”ni som finns kvar att välja mellan till U21 är för dåliga”. Är så fruktansvärt korkade och ignoranta mot våra juniorer. Och jag kan lova er att det sättet ni gör detta på är det absolut bästa sättet att göra det på om ni vill få dessa juniorer att helt sluta med bridge!
Bevis?
Javisst har jag det.
För 8-10 år sedan var jag i högsta grad insatt och såg samma beslut tas då.
Resultat, ett antal bridgejuniorer som samtliga sa till mig att de nu tänkte sluta helt med bridgen då all glädje med bridgen nu var borta!
Därför anser jag att så länge vi har spelare som vill och kan åka också skall uppmuntras att göra detta!
Och vad det gäller mitt uttryck hyckleri.
Ja, jag anser att detta är värsta sortens hyckleri.
Att alla tar alla chanser de får att uttrycka att vi minsann måste få in nya unga spelare till bridgen. Och i nästa andetag tala om för så unga spelare att ”visst, vi har kvalificerat oss (U21) till VM, men ni får inte åka då vi anser att ni är för dåliga!”
Berätta gärna för mig Pocken varför jag inte har rätt till den här åsikten?
Jag skrev att jag inte var insatt. Men jag har skrivit det lilla som skrivits och jag har tagit del av den fakta som finns här i den här tråden och den faktan visar att det finns spelare som kan och vill åka!
Med andra ord så anser jag att vi skall skicka ett lag till U21 alldeles oavsett om det skulle vara de absolut minst rutinerade.
Märk väl att jag använder orden ”minst rutinerade” och inte ”de sämsta”.
Lycka till med bridgen U21-laget
Mikael Westerlund
Sidor
Hej!
Man ska varken säga ”minst rutinerade” eller ”de sämsta” för de två par som blev kvar efter ett avhopp i U21-laget.
De paren är Harry/Ivar från Stockholm och MayaLo/Andrea från Varberg.
Det är två par som är mycket samspelta, båda paren tränar och spelar mycket, både med varandra och andra. Dessutom har paren mångårig internationell erfarenhet från många tidigare internationella mästerskap.
Jag ville bara säga att ”minst rutinerade” eller ”de sämsta” inte alls passar in i detta sammanhang.
Sidor
Dessto större anledning att dom naturligtvis skall få åka till VM!!!
Lycka till i VM U21-laget
/Mikael Westerlund
Sidor
Öppna landslaget på träningsläger i Marbella länk
Sidor
Tycker det är coolt att du som 13 åring är med och skriver vad du tycker. Jag vet att du vet mer om detta ämne än de flesta som skriver här. Men oavsett ålder och insyn måste det få tyckas. Vill uppmuntra!
Ordet måste vara fritt och det måste vara högt till tak i en demokratiskt uppbyggd organisation.
Beslut kan var fel och möjliga att förstå samtidigt. Och i backspegeln vet vi att i stunden ”helt rationella” beslut kan framstå som ren och skär idioti. Man inte bara kan skilja på sak och person, man måste göra det för alternativet leder alltid helt åt helvete.
Vissa använder bedrövligt språkbruk, andra är helt inriktade på att missförstå, etc… Så har verkligenheten alltid sett ut. Det kan man sura över om man vill sura hela sitt liv.
Smart att bara göra korta inlägg Matteo, när man har mer insikter och själv är nära trupperna. Jag ser klokskap och en potentiell framtida ledare inom 20 år. Säg till när du vill lära dig mer om gruppdynamik, vi kan spela också men du lär dig bridge bättre av andra.
Sidor
Först vill jag uppriktigt tacka dig och de andra i juniorlandslagsledningen eftersom ni faktiskt GÖR någon för våra juniorer (till skillnad från de flesta av oss andra).
Er anledning till att inte skicka något lag till VM är enligt nyheten ovan:
”Fokus ligger på att sända lag med samspelta par som tränar regelbundet inom truppen. JVM är den tuffaste tävlingen av alla som juniorer spelar med ett kval och sedan krävande knockout-matcher vilket gör just samspeltheten extra viktig”.
Inget fel på det men när verkligheten inte stämmer med kartan får man sänka ambitionen och skicka de två par man har alldeles oavsett samspelthet. Det är dessutom i alla fall delvis överreklamerat, vi hade plus på butlern när jag och och en annan österrikare bildade ett nytt par de sista fem matcherna på ett EM (vi hade verkligen bara en sida i kompendiet).
Även om det här paret aldrig kommer att spela fler gånger i något landslag är det förmodligen en väldigt lönsam investering för svensk bridge att låta dem spela VM (de kan spela bridge i minst 50 år till).
För att sammanfatta: OM det finns två par att skicka, gör det!
Sidor
Jag tycker det är orättvist mot de 5 etablerade paren att så många snuddar vid att vissa inte är samspelta: Sanna Clementsson/Alexander Sandin (U26) och Castor Mann (U26) har deltagit i mästerskap i ca 10 år. Andrea Nilsson/MayaLo Björk Heed (U21) dito i ca 6 år. Ivar Lichtenstein/Harry Hjort Warlenius (U21) enbart 3 års partnerskap men redan världsmästare. Erik Wiberg/Markus Bertheau (U26) var tidigare då och då ett par på klubben (och Markus deltog i U16 i flera mästerskap), höll sedan upp i ca 2 år, men när Markus kände för att börja igen för två år sedan så blev de ett aktivt par och spelar regelbundet - de hade med all säkerhet klarat sig bra i VM miljö. Dock saknas ett 6:e par, tyvärr. Kan tilläggas att alla utom MayaLo/Andrea spelar regelbundet i mitt lag Bananas på BK S:t Erik (visserligen mot klent motstånd, men dock)
Sidor
Castor Mann med Erik Hansson
Sidor
Innan i går hade jag inte riktigt koll på vad detta handlade om. Därför har jag avstått från att skriva i tråden. Jag tillhör nämligen dom som tycker att det är bra att ha, åtminstone viss, koll. I detta fall varför man väljer att inte skicka ett yngre juniorlag. Kanske det helt enkelt inte fanns tillräckligt med intresserade juniorer att skicka, tänkte jag. Något ekonomiskt motiv förelåg ju inte.
Nu när jag har mycket bra koll på detta kan jag konstatera att det fanns alldeles utmärkta möjligheter att skicka två juniorlag.
Att inte göra det känns lika märkligt för mig som för många andra i tråden. Märkligt är kanske ett för försiktigt ord egentligen.
Sidor
Vore kul att höra vilka dina källor är som gör dig så välinformerad Kvicken. Utgår från att det är juniorlandslagsledningen eftersom det bara är de som sitter på alla fakta.
Själv har jag en helt annan bild än du så uppenbarligen är jag felinformerad…
Mvh Joppe
Sidor
Nej det är inte juniorlandslagsledningen som är mina källor.
Sidor
Jaså?
Du kanske borde kolla med dem innan du påstår dig vara välinformerad. Speciellt eftersom det är de som tagit det beslut du tycker är felaktigt.
Mvh Joppe
Sidor
Kanske borde jag göra det
Sidor
OM man vet (vilket Kvick verkar göra) att det finns 4/6 juniorer som vill åka kan man väl uttrycka åsikten att de då också skall få göra det (utan att kolla med ledningen och inte minst eftersom de fullt förståeligt har sagt att man inte vill ytterligare kommunicera sina skäl)?
Sidor
Torbjörn, det jag vände mig mot var inte Kvicks åsikt utan att han påstod sig vara välinformerad. Har man inte ens pratat med en beslutsfattare är man naturligtvis inte välinformerad. Utgår från att Kvicken gör detta innan han fortsätter sitt tyckande.
Mvh Joppe
Sidor
Man behöver inte prata med beslutsfattare. Man måste kunna anse sig ha tillräcklig information ändå. Skulle alla behöva kontakta och prata med beslutsfattare innan man öppnade munnen skulle beslutsfattare inte hinna göra något annat än att återberätta beslutsunderlag.
Det är en helt orimlig ansats i alla sammanhang.
Och dessutom är inte alltid all grund till beslut offentlig information; det är i alla fall min erfarenhet från industrin.
En beslutsfattare kan sagt olika saker till olika personer och en beslutsfattare kan ha fel. Obs: Jag antyder inte att något av det är fallet här.
Man måste inte lita på samma källor (ens i fall som det här); tillräckligt välinformerade kan man vara ändå.
Modererat av Suz Lemborn
Sidor
Jag har fått informationen att beslutet att inte skicka U21 togs innan man tog ut U26, d.v.s. alla U21 var tillgängliga. Eftersom det då verkar så självklart att skicka två lag förutsätter jag numera att skälet att ej ta ut ett U21 är något som har stor betydelse men som inte kan redovisas offentligt. Det innebär inte att jag tycker det är rätt beslut eller att det inte fanns någon lösning men att vi kanske ska sluta rota i det.
Sidor
Borttaget citat.
Modererat Suz Lemborn
Sidor
Borttaget.
Modererat Suz Lemborn
Sidor
Kanske dags att lägga ner det här och inse att ledningen gör det bästa de kan för våra junisar. Är det verkligen nån som tror att de inte gör det??
Sidor
Borttaget.
Modererat Suz Lemborn
Sidor
Om det är det bästa de kan… Så är det exakt det som är problemet.
Svaret är således både ja och nej.
Jag tar gärna ett allvarligt menar samtal med berörda ledare om exakt vad jag avser, när de andas lugnt och vill lyssna och ta till sig information. Tänker inte bara på landslagsbiten, bilden jag ser efter pågående samtal med flera juniorer är att det är hela ”produkten” juniorbridge som inte är inkluderande nog.
Kommer inte ta allt det jag sett och hört på tavlan.
Sidor
Borttaget.
Modererat Suz Lemborn
Sidor
Borttaget.
Modererat Suz Lemborn
Sidor
(edit)
Vad gäller u21 nöjer jag mig med att konstatera att det är trist att de inte fick ihop ett lag.
Sidor