Veckans giv W44

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Christer Åström
Veckans giv W44

Spärra eller ej, bjuda emot eller ej

8
765
E1062
D10843
5
K983
K43
E9762
EK64
EDkn2
kn85
kn5
Dkn109732
104
D97
K
24
Nord
Öst
Syd
Väst
Väst giv
Ingen i zonen

På denna bricka fanns ett flertal olika resultat. Allt från att Väst verkar ha öppnat till att det gått pass till Syd som då öppnat med 1 NT. De som passivt valt att passa med Västs hand har fått betala för det med en delad nolla. Någon verkar ha öppnat med 2 spader och fått behålla detta för en god plusbricka och ytterligare några verkar ha öppnat med 3 spader med blandat resultat. Dåligt för de två som fick kontraktet dubblat och medel för den som fick spela det odubblat. Bättre gick det för de två par där motståndarna bjöd, troligen genom att Syd börjat med dubbelt.
I dagens bridge måste man vara aggressiv och då många spärrar på 3-nivån redan med 6-korts färger känns 3 spader som ett bra bud. Visst kan det gå dåligt ibland men man blir sällan utdubblad. Två spader kännas kanske ”säkrare”, men dels spärrar det normalt sämre och partnern lär tro att vi ”bara” har en 6-korts färg vilket kan vara negativt senare i budgivningen.
Om man nu spärrar med 3 spader, vad gör man då som Syd? Finns väl fyra alternativ, Dubbelt, 3NT, 4 hjärter eller pass.

Dubbelt: Med en bra 4 korts färg på egen hand kan man lite på att partnern bjuder om man inte har en överenskommelse om att Dubbelt är straffdubbling. Visst kan partnern bjuda 4 hjärter men risken är mycket stor att man får 4 klöver eller 4 ruter tillbaka och vad gör man då. Dubbelt känns därmed inte riktigt bra.

3 NT: en liten chansning på att Partnern har 8 - 10 poäng och det är ju inte otroligt. Men Väst bör väl ha minst 7-10 poäng för sin öppning då spadern uppenbarligen inte är så stark och då återstår ca 13 - 16 poäng för Nor och Öst att dela på så Nord har väl oftast runt 6 - 8 poäng och 3 NT kan visserligen gå hem men lika gärna gå en bet.

4 Hjärter: Tufft och troligen inte så bra bud. Partner kommer att passa med 2-3 hjärter och 6-korts ruter. Då är troligen dubbelt ett bättre bud då partner givetvis bjuder hjärtern om denna har minst 4.

Pass: Känns troligen tungt med 17 HP och Ess Kung i trumffärgen, men pass lär ge poäng in på merparten av brickor av denna typ och ofta räcker poäng in för att brickan ska bli medel eller bra. Pass är alltså ett bra bud med den hand som Syd har. I aktuell bricka fick man 56%.

Rangordnar buden enligt följande:
1. Pass
2. 3NT
3. Dubbelt
4. 4 Hjärter

Stefan Andersson

Jag bjuder 3 NT alla dagar i veckan. Vi får hoppas partnern har något kul i klöver eller ruter.

Stefan Andersson

Hamman:
” When 3 no is an option, bid it”

Nils Andersson

Budgivningen vid vårt bord började med 2 sp-pass-pass i det här läget visar väl 2 nt ungefär 15-17 nt så jag tycket inte alls det var konstigt att bjuda det. Sedan gäller 2 nt systemet. Tycker det borde finnas med bland alternativen. Men om man har överenskommelsen att 2 nt visar ud utan 4-korts hjärter blir det givetvis svårare. Så vilka alternativ man har beror ju mycket på hur väl genomarbetade metoder man har.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Nils Andersson skrev:


… Men om man har överenskommelsen att 2 nt visar ud utan 4-korts hjärter blir det givetvis svårare. Så vilka alternativ man har beror ju mycket på hur väl genomarbetade metoder man har.

Då borde väl D visa aktuell hand!

Nils Andersson

Åsa Andersson skrev:

Då borde väl D visa aktuell hand!

Visst, men det blir mycket svårare. Har partnern till en invit bjuder man 3 NT, men vad gör man om partnern bjuder 2 NT Lebensohl? Är inte risken stor att man chansar på 3 NT med fint spaderhåll och lite extra?

Nils Andersson

Stefan Andersson skrev:


Hamman:
” When 3 no is an option, bid it”

Men Hamman spelar oftast 4 manna och det är ett annat spel. I partävling kan man få topp på vad som helst.

Hans Thorgren

Nu har jag hittat hit. Visste inte om detta forum pga påbörjad senilitet. Brickan är intressant av flera skäl. 1. Budgivning. 2.Spelföring inkl. försvar.
Jag öppnar med 3 spader oaktat vilka jag möter i dessa zonförhållanden.
Syd har ett rent gissningsläge. Om vi ärgammalmodiga och bara räknar hp har öppnaren ca 7-9 hp, syd har 14 hp. Knektarna kan man glömma. Kvar i snitt 8 var till N och Ö. Men syds hand har en dålig fördelning och är inte någonting jag skulle vilja vara spelförare på. Mitt bud är tveklöst pass. Men om jag skulle bjuda dubbelt är det en optionell dubbling som enligt Mike Lawrence partnern skall passa på med jämn hand och bjuda färg med ojämn hand. I det här fallet skulle jag bjuda 5 klöver på nord hand och bara det visar att syd har för klent för en dubbling. Mikes teori stämmer nästan alltid om någon dubblar en spärröppning på 4-tricksnivån. Stå med med jämn hand och kliv ur med dålig men självklart skall man alltid gå vidare med så bra kort att man får slamvibbar.
Spelföring: Brickan är så intressant att jag skulle kunna haft med den i en jultävling. Hur många stick tar syd i sang mot bästa försvar?
Bara utspelet är ett problem i sig!
Hans

Hans

Logga in för att kommentera