Forum » Distrikts- och klubbforum » Mälardalens BF » ABB BK » Fråga om bridgeregler

Fråga om bridgeregler

3 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Törnblom
Fråga om bridgeregler

Hej allesammans,

Bäst att börja med att säga att jag ställer denna fråga av ren nyfikenhet utan några som helst krav på korrigering eller krav. Vi mötte ett trevligt och bra par på klubben då följande uppstod:

MTV öppnar med 1 NT 15-17. Partnern säger pass och näste man bjuder 2 ruter vilket var öf till 2 hj. Jag går in med 2 spader varpå sanghanden tar upp 2 hj dock utan att lägga det på bordet men det var nära. Hon ber om ursäkt men det var ju bara ett otillräckligt bud så jag utgår från att man får bjuda 3 hj utan åtgärd.
Det var inga problem utan det godkände vi naturligtvis,

Fråga uppkommer nu:

1. Om bjudaren passar får medspelaren bjuda vad han vill. Borde vara så om han har
    till ett bud.
  2. Om bjudaren tar upp en annan färg är medspelaren avstängd?
  3. Om bjudaren bjuder 3 hj har medspelaren rätt att höja till 4 hj om det inte är
    självklart?. Det frivilliga budet kan ju ge sken av max vilket blir en otillåten upp-
    lysning.

Vi löste det hela utan TLs inblandning för det känns lite petimetrisk att klaga när vi spelar i vänskaplig anda. Upplys mig gärna vad som gäller.

MVH/H

Nils Andersson

Det första som måste redas ut är varför bjöd man två hjärter. Gjordes ett mekaniskt felgrepp får det ändras och den som kommer efter för inte ens chansen att godkänna 2 h.

Det var inte ett mekaniskt felgrepp och den som satt efter godkände inte budet. Då går budet tillbaka och 2 H bjudaren måste bjuda ett tillräckligt bud.

Bjuder hen ett bud som som specificerar samma benämning eller ett mer precist bud händer inget och budgivningen fortsätter utan ytterligare korrigering.
.
Bjuder hen något annat eller pass är partnern tvungen att passa resten av budgivningen.

Försöker man med D eller RD godkänns det inte.

Detta står i lag 27.

Svarar generellt vad som gäller. När sådant här händer är det alltid bäst att ropa på TL, vi har bra sådan som dömer på klubben.

Peter Törnblom

Tack, det var mest en undran över vad som händer när 2 hj passar.

Logga in för att kommentera