"Efter skolan-bridge"


Idén med “efter skolan-bridge” är att göra spelandet så tillgängligt som möjligt. Istället för att behöva ta sig till en avlägsen bridgelokal för att spela med okända erbjuder ni elever att stanna kvar en timme extra på skolan - där de redan befinner sig - och spela med personer de kanske redan känner. Tröskeln till en ny verksamhet kan inte bli mycket lägre än så.

Det här metoden riktar sig naturligtvis i första hand till klubbar som har en elev, lärare eller annan anställd på skolan som kan bedriva aktiviteten “från insidan”. Det kommer underlätta möjligheten att få tillgång till en sal på skolan, och möjliggör dessutom personlig rekrytering i större utsträckning.

Metod

Själva genomförandet är synnerligen enkelt. Be att få tillgång till ett rum på skolan, allra helst en eftermiddag då många elever slutar lite tidigare. Informera om möjligheten att lära sig spela bridge, sätt upp ett eller två bord och börja jobba med dem som kommer dit.

Instruktion

  1. Först och främst behöver ni tillåtelse att bedriva er aktivitet på skolan, samt en sal att hålla till i. För någon som redan finns på skolan kan ett samtal och en överenskommelse med en vaktmästare vara allt som krävs. Bedriver ni inte aktiviteten inifrån sklan går ni lämpligen via någon elev eller lärare som ni känner på skolan. Givetvis kan ni även etablera en kontakt “från scratch” - lämpligen via skolans rektor - men då med betydande risk att ni får nej. Väljer ni den ingången är det mycket viktigt att ni har ett skriftligt underlag som beskriver er idé.

  2. Så snart ni har klart med tid och plats kan ni börja affischera, lägga ut flyers eller göra utskick om att ni startar en bridgeverksamhet på skolan. Vid det allra första tillfället kan det vara en bra idé att uppmana eleverna att anmäla sitt deltagande i förväg - är intresset stort behöver ni ju flera bord och flera som kan lära ut hur man spelar. Troligen är det dock inte den här vägen ni kommer få in huvuddelen av era spelare…

  3. …Den viktigaste delen av er rekrytering kommer nämligen vara att ta personlig kontakt med de elever ni tror kan vara särskilt intresserade av att lära sig spela bridge. Vilka de är kanske inte är helt uppenbart, men ju fler ni frågar desto större chans att ni får napp. Det är också den här vägen ni sedan kommer få in fler spelare - genom att de som börjat spela i sin tur drar med sina kompisar. Tveka därför inte att starta även om ni bara har två eller tre intresserade från början.

  4. Vad gäller själva undervisningen om hur man spelar rekommenderar vi alltid att ni startar med Minibridge, och går vidare därifrån. En verksamhet av det här slaget måste inte ses som en regelrätt ”kurs”, och det måste inte vara en erfaren bridgelärare som leder den. Blir era nya spelare riktigt bitna, lägg gärna in ett extrapass under helgen för dem som vill.

  5. Inget hindrar att ni formerar er verksamhet som en förening på skolan, men självklart bör huvudmålet vara att få era nya spelare att så småningom börja spela i er bridgeklubb. Även om det inte är någon stress med den saken bör ni bjuda med dem till klubben så snart de är mogna för det. Att testa tävlingsspel på BBO kan kanske vara ett steg på vägen…