Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior




Sidor
Eller så ropar man INTE på TL i undantagsfall. Vi måste få bort stigmat att ropa på TL. Tänkt vad bridgelivet skulle bli mycket enklare om det vore helt självklart att domar’n (TL) dömde så fort ett fel begåtts.
Sidor
Jag fortsätter att propagera för min åsikt från tidigare tråd att byta ut ordet ”ropa”(skråla) till något mjukare som att gå och hämta, tilltala TL att komma till bordet för att lösa problemet.
/janne
Sidor
Det finns lägen av fel, sen så finns det andra lägen av felaktigheter. Alldeles oavsett vad Henrik tycker.
Om någon gör revoke är det ju självklart att kalla på TL.
Men om man möter en rutinerad spelare som råkar saka någon annan färg när jag spelar min egen färg som spelförare, men hen ser det innan jag spelat på från andra handen, dvs solklart straffkort och det saknar helt betydelse enl min uppfattning, skulle jag aldrig kalla på TL.
Om jag istället möter en orutinerad motståndare i samma läge, är det självklart att kalla på TL, om inte annat för att lära FI.
Det är ingen större skillnad mot i verkliga livet, man löser problemen alltefter de dyker upp på bästa sätt, enl egen uppfattning.
Sidor
En sak som kan passa i diskussionen är kanske vad man ska göra om man inte riktigt vet vad partnerns bud betyder när motståndarna frågar.
Kanske man vill vara hjälpsam och säga vad man tror det betyder och det kan man göra mot de flesta motståndare, men inte mot alla eftersom det kan bestraffas om man gissar fel. Det riktiga är att antingen säga att man inte har någon överenskommelse eller förklara vad det inte kan vara (med ledning av vad andra bud skulle betyda).
Sen kan man ju också ha glömt vad det betyder och det kanske man får säga men då sätter man partnern i knipa genom den upplysningen, som ju inte han/hon får ta hänsyn till.
Sidor
Spelade lagtävling på klubben i Torsdags mot icke elit. Hade en ointressant hand med 4-k sp och singel hj. Motståndarna bjöd:
2ru-2NT
3sp-4sp
5hj-P
2ru alerterades som multi, 2NT som krav.
Ingen alert på 3sp.
Nu verkar det uppenbart att öppn handen hade hj och att 3sp visade detta vilket stämde med kortsitsen.
Ska jag låta detta bero eller kalla på TL som jag vet kommer att döma att 4sp ska spelas? Simon förstår säkert dilemmat. Jag valde att skydda tredje man och kallade på TL. Social bridge är svårt!
Sidor
Det hade inte jag vetat. Det är inte självklart att domslutet blir att 4♠ blir slutkontraktet. Kanske inte ens troligt.
Sidor
För 38 år sedan berättade den ”Den gamle storspelaren Magnus Lindqvist ” att bridge skall spelas i 2 klasser.
Klassisk = Alla öppningsbud måste vara naturliga .
Fristil = Alla system tillåtna.
Vilket jag än idag tycker var en briljant idé.
Det skulle gynna alla, framförallt klubbverksamheten som är så viktig för alla. Det är ju klubbarna som bidrar med ekonomin i allra högsta grad .
Arne
Sidor
Är det verkligen självklart att alltid kalla på TL vid revoke?
På bridgefestivalen så hade öst ett antal stick att plocka in i en färg, och sen skulle jag få resten. Under tiden som öst plockade in sina stick så gjorde väst revoke. Öst informerade om att jag hade rätt att kalla på TL, men jag lät bli det, eftersom revoken inte spelade någon roll. Jag kan inte se vad det skulle tillföra att tillkalla TL? Något som jag som är glad amatör missar?
Sidor
Ja, att du bröt mot reglerna. Men regler är ju tydligen inte till för att följas.
Lag 10A – BESLUT OM KORRIGERING
A. Rätten att besluta om korrigering
Endast tävlingsledaren har rätt att besluta om korrigering. Spelarna har inte rätt att på eget
initiativ besluta om korrigering (eller att avstå, se Lag 81C5).
Sidor
Låt oss ta ett exempel.
I en partävling med 100 bord spelas på en bricka 3NT med jämn hemgång. Vid 10 av borden görs samma revoke. Vid 2 av dessa bord tillkallas TL som, korrekt, dömer 3NT med en bet.
Varför skulle en enskild spelare ha rätt att påverka resultaten vid andra bord genom att undvika tillkalla TL?
Varför ska åtta spelförare komma undan, medan två får sin korrekta korrigering? Dessa två får en dubbel bestraffning; ett för korrigeringen av sitt regelbrott, ytterligare ett för att TL inte tillkallades för samma regelbrott vid ett annat bord. Istället för korrekta 9/98 får man nu 1/98. Var finns rättvisan?
Sidor
Fel formulerat. Jag kunde inte veta vad TL skulle döma, bara gissa.
Sidor
Jag tycker det hedrar dig, Dan-Henrik. Visst påverkar allt ni gör vid bordet tredje part, men likväl anser jag att revokaren blir överstraffad om han måste plikta.
Regler måste finnas, absolut. Men inte in absurdum.
Sidor
Då har jag lärt mig något nytt idag också. Hade ingen aning om att det var ett regelbrott att avstå från korrigering för ett rättvist resultat.
Sidor
Nu finns reglerna och varken du eller andra fuskare har rätt att besluta om de gäller just dig eller inte.
Revokaren blir inte alls överbestraffad. Han blir bestraffad enligt reglerna för att han bröt mot reglerna. Däremot blev många andra i tävlingen berövade av poäng de hade rätt till på grund av att alla fyra spelarna vid Dan-Henriks bord fuskade. Att fuska är inte hedrande. Det är bara fusk.
Sidor
Läste paragraf 81. Kan förstås ha missat nåt men det ingenting om att spelaren bryter mot reglerna om han avstår från att kräva kompensation?
Det står bara att TL har ansvar för regeltolkning.
Sidor
Det känns långsökt att fler gör revoke på samma bricka.
Jag tycker inte att det känns rättvist att jag ska få 100% på en bricka för att en motspelare med bara hackor råkar slänga fel kort. (Och dessutom sänka resultatet för alla andra spelförare som inte fått revoke)
Sidor
Du får stänga av alla fuskare, Henrik.
Det blir nog inte så många bridgespelare kvar men då slipper du iaf fäktas på forumet.
Sidor
Problemet är att du beslutar på eget initiativ att en spelares misstag inte ska medföra någon konsekvens när det påverkar andra spelare som INTE gjorde samma misstag eller, som Björn tog upp, som fick en korrigering för samma misstag. Bridge är ett spel som till stor del handlar om att vara fokuserad och inte göra misstag. Det kanske känns fel att påtala misstaget men det handlar om att tävlingen ska vara rättvis för ALLA inte bara de som råkar sitta vid aktuellt bord.
Sidor
Och vad hade straffet blivit för överträdelsen i det angivna fallet?
Sidor
Vid första förseelsen -50% av toppen på bricka alternativt -6 imp, vid upprepade förseelser det dubbla.
Sidor
Fast ärligt talat så trodde jag inte att det skulle medföra någon konsekvens, utan att det bara skulle uppta allas tid. Att domslutet skulle bli någon form av straffkort eller korrigering av resultatet till vad det skulle blivit utan revoke, dvs som inte hade påverkat utfallet i det här fallet.
Sidor
Och det är just därför du inte har rätten att besluta A eller B, för att du inte vet vad som är rätt. Nu lyckades dina motståndare få ett stick de inte hade rätt till eftersom den obligatoriska bestraffningen i den situationen du beskrev är ett stick.
Givetvis skulle dina motståndare själva ha ropat på TL när väl revoken är påpekad vid bordet. Nu lyckades de tack vare din okunskap få ett bättre resultat än vad de hade rätt till.
Sidor
Det står att TL efter eget omdöme kan avstå från korrigering på begäran av den ickefelande sidan. Men är ett regelbrott påtalat vid bordet är det bara TL och ingen annan som kan ta det beslutet. Inte spelarna. Om du gör något du inte har rätt att göra då är det ett regelbrott.
Sidor
Kan köpa det, men då krävs det väl att felaktigheten som begåtts också är påtalad?
Jag är inte helt klar över formuleringen ”påtalad” här.
Jag är medveten om att lagar måste tolkas för att kunna användas. Det kanske finns en tolkning att påtalad=upptäckt och att en spelare som släpper ett begånget regelbrott kan bestraffas.
Men jag tror inte vi kommer längre, jag hoppar diskussionen.
Men innan jag gör det vill jag erkänna att jag fuskar i golf också i så fall. Om jag i en tävling ser en spelare som droppar en boll från axeln som man gjorde förr, rapporterar jag det inte alltid till tävlingslednimgen.
Sidor
Det finns således en skyldighet att tillkalla TL om man noterar ett fel. Har båda sidor den skyldigheten? (Eller är den en rättighet som man kan välja att utnyttja?)
Sidor
Nej det är helt rätt och det har jag skrivit tidigare också. Förutom vissa undantag så finns det ingen skyldighet att påpeka regelbrott. Känner man för att blunda och vara tyst är det helt okej. Men om ett regelbrott påtalas ( t.ex. att nån upptäcker att han gjort revoke innan den är etablerad och således enligt reglerna ska få ett straffkort) då är det TL och enbart TL som bestämmer. Då har du inte rätt att själv bestämma att inte tillkalla TL.
När du spelar golftävling och slår ett utslag 1cm out of bounds, sparkar du in bollen på banan då eftersom 1cm hit eller dit inte spelar nån roll?
Sidor
Självklart är det så att jag måste påtala ett regelbrott som jag själv eller min partner har begått.
Men jag trodde i min uppenbara villfarelse att tråden behandlade det faktum att det var motståndarna som dabbade sig. Och att du påstod att jag måste tillkalla TL för att de gjort fel.
Så otroligt korkat av mig.
Sidor
Nej du behöver generellt inte påtala regelbrott som du eller din partner har begått heller…. Lag 9A5 reglerar detta “There is no obligation to draw attention to an infraction of law committed by one’s own side (but see Law 20F5 for correction of partner’s apparently mistaken explanation).
”
Så du har all rätt att blunda för vilka regelbrott du vill så länge inte någon annan säger något. Om ingen påtalar regelbrottet finns ju inga bevis för att nån har märkt det, och om ingen märker det är det ju svårt att korrigera för det.
Men ditt eget exempel på att du inte skulle ropa på TL när någon borde få ett straffkort, då är regelbrottet påpekat och du har inte rätt att på eget bevåg avstå från straffkortet.
Sidor
Inte så korkat, eftersom det är precis vad han skrivit…
Sidor
Någon måste tillkalla TL, vilken sida som gör det är hel irrelevant. Att inte tillkalla TL är ett regelbrott.
Sidor