Hej
Vi förlorade en K-O match i öppna EM 2 timmar efter att spelet var slut.
Vid mitt bord så öppnade jag med 2S som gick en bet.
Vid andra bordet så la mina lagkamrater upp brickan fel så att Nord fick Syds kort.
Det är givetvis mina lagkamraters ansvar eftersom de är N/S
Eftersom man spelar med paddor under budgivningen så blev fel spelare giv.
Giv Nord , EW/Zon
AQ9
9xxx
Axx
K10x
Xx. KJ10xxxx
J10xx. Ax
KJx. Qx
Xxxx. Jx
X
KQx
109xxx
AQ9x
Nu gick det pass , 1kl - 1S
Och sen så kom man i 3N med spader J ut som gick till Q. Hj till K, ruter till A och Hj till A.
Spader till duck och mer spader.
Nu tänkte väst i 9 minuter ( pausen är bevisad)
Med —,J10,KJ,xxxx skulle man saka.
Han borde ha kastat ruter K och då går Nikolai bet eftersom han maskar i klöver. Nu sakade de en klöver och Nikolai maskade i klöver.
Det borde han inte gjort anser jag.
TD ändrade scoren till hemgång eftersom han menade att Nikolai blev påverkad av den 9 min långa tankepausen.
Vi vann matchen, men under middagen fick vi reda på att de hade ändrat resultatet.
Detta kan jag förstå, men jag undrar om inte brickan borde strukits eftersom given var fel.
Det blev en hel annan giv när jag öppnade med 2S.
Är detta ett rätt domslut?




Korten blev märkliga!
AQx
Xxxx
Axx
K10x
X
KQx
109xxx
AQ9x
Motståndarna hade
KJ10xxxx
Ax
Qx
Jx
Xx
J10xx
KJx
Xxxx
Brickan skall inte strykas. Det finns en regel som säger
When, playing behind screens and bidding with tablets, a board is found placed upside down (by 180°) and a call is made (by either East or West), that call is visible for all 4 players as it is
”pushed” through the screen by the system automatically. In that case the board is deemed
to have started with an opening call out of rotation, accepted by the opponent as Law 53A
permits. The bidding and play continue with no further rectification.
Ja, det verkar vara rätt dömt.
Ur ”EBL Regulations for Bidding with Tablets”
2.5 When, playing behind screens and bidding with tablets, a board is found placed upside down (by 180°) and:
e) When more than one call is made before the wrong placement is discovered or if it not discovered at all before the play ends, item d) applies.
d) When a call is made (by either East or West), that call is visible for all 4 players as it is ”pushed” through the screen by the system automatically. In that case the board is deemed to have started with an opening call out of rotation, accepted by the opponent as Law 53A permits. The bidding and play continue with no further rectification.
Ö-V i zonen
Ok, tack