Forum » Allmänna diskussioner » Är detta rätt Henrik?

Är detta rätt Henrik?

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Fredin
Är detta rätt Henrik?

Hej

Vi förlorade en K-O match i öppna EM 2 timmar efter att spelet var slut.
Vid mitt bord så öppnade jag med 2S som gick en bet.
Vid andra bordet så la mina lagkamrater upp brickan fel så att Nord fick Syds kort.
Det är givetvis mina lagkamraters ansvar eftersom de är N/S
Eftersom man spelar med paddor under budgivningen så blev fel spelare giv.

Giv Nord , EW/Zon

AQ9
9xxx
Axx
K10x

Xx. KJ10xxxx
J10xx. Ax
KJx. Qx
Xxxx. Jx
X
KQx
109xxx
AQ9x

Nu gick det pass , 1kl - 1S
Och sen så kom man i 3N med spader J ut som gick till Q. Hj till K, ruter till A och Hj till A.
Spader till duck och mer spader.
Nu tänkte väst i 9 minuter ( pausen är bevisad)
Med —,J10,KJ,xxxx skulle man saka.
Han borde ha kastat ruter K och då går Nikolai bet eftersom han maskar i klöver. Nu sakade de en klöver och Nikolai maskade i klöver.
Det borde han inte gjort anser jag.
TD ändrade scoren till hemgång eftersom han menade att Nikolai blev påverkad av den 9 min långa tankepausen.
Vi vann matchen, men under middagen fick vi reda på att de hade ändrat resultatet.
Detta kan jag förstå, men jag undrar om inte brickan borde strukits eftersom given var fel.
Det blev en hel annan giv när jag öppnade med 2S.
Är detta ett rätt domslut?

Peter Fredin

Korten blev märkliga!

AQx
Xxxx
Axx
K10x

X
KQx
109xxx
AQ9x

Peter Fredin

Motståndarna hade

KJ10xxxx
Ax
Qx
Jx

Xx
J10xx
KJx
Xxxx

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Brickan skall inte strykas. Det finns en regel som säger

When, playing behind screens and bidding with tablets, a board is found placed upside down (by 180°) and a call is made (by either East or West), that call is visible for all 4 players as it is
”pushed” through the screen by the system automatically. In that case the board is deemed
to have started with an opening call out of rotation, accepted by the opponent as Law 53A
permits. The bidding and play continue with no further rectification.

Mårten Gustawsson

Ja, det verkar vara rätt dömt.

Ur ”EBL Regulations for Bidding with Tablets”
2.5 When, playing behind screens and bidding with tablets, a board is found placed upside down (by 180°) and:

e) When more than one call is made before the wrong placement is discovered or if it not discovered at all before the play ends, item d) applies.

d) When a call is made (by either East or West), that call is visible for all 4 players as it is ”pushed” through the screen by the system automatically. In that case the board is deemed to have started with an opening call out of rotation, accepted by the opponent as Law 53A permits. The bidding and play continue with no further rectification.

ED9
9752
E85
K103
Kkn107432
E4
D6
kn4
6
KD8
109732
ED92
85
kn1063
Kkn4
8765
6
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ö-V i zonen

Peter Fredin skrev:


Hej

Vi förlorade en K-O match i öppna EM 2 timmar efter att spelet var slut. Vid mitt bord så öppnade jag med 2S som gick en bet.

Vid andra bordet så la mina lagkamrater upp brickan fel så att Nord fick Syds kort. Det är givetvis mina lagkamraters ansvar eftersom de är N/S. Eftersom man spelar med paddor under budgivningen så blev fel spelare giv.

Nu gick det pass - 1kl - 1S
Och sen så kom man i 3N med spader J ut som gick till Q. Hj till K, ruter till A och Hj till A.
Spader till duck och mer spader.
Nu tänkte väst i 9 minuter ( pausen är bevisad)
Med —, J10, KJ, xxxx skulle man saka.
Han borde ha kastat ruter K och då går Nikolai bet eftersom han maskar i klöver. Nu sakade de en klöver och Nikolai maskade i klöver.
Det borde han inte gjort anser jag.

TD ändrade scoren till hemgång eftersom han menade att Nikolai blev påverkad av den 9 min långa tankepausen.

Vi vann matchen, men under middagen fick vi reda på att de hade ändrat resultatet.
Detta kan jag förstå, men jag undrar om inte brickan borde strukits eftersom given var fel.
Det blev en hel annan giv när jag öppnade med 2S.

Är detta ett rätt domslut?

Peter Fredin

Ok, tack

Logga in för att kommentera