Forum » Tävlingsledare och domslut » Ovanlig revokesituation

Ovanlig revokesituation

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Westling
Ovanlig revokesituation

Klöverkontrakt spelas.
Träkarlen är inne och spelar ruter dam. Spelföraren sakar hjärter och motståndaren vöst vinner med ruter kung för att vända med spader ess. Nu upptäcker väst att han råkade spela hjärter kung istället för ruter kung.
Hur döms det? Är revoken etablerad?

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Om spader ess är exponerat så är revoken etablerad.

Mvh
V-ås-åsa

Anders Eriksson

Tränaren har gjort revolt!
Ja när den sida som gjort revoke har spelat ett kort i nästa stick etableras revoken.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Frågan uppkom sannolikt eftersom ”revokaren” inte vann sticket och därmed inte var den som skulle spela ut i sticket därpå. Men det spelar ingen roll. 63A1 säger ”När den felande eller partner spelar i nästa stick (varje sådant spel, regelrätt eller otillåtet, etablerar revoken).”

Min fetstil. Spaderess är således utspelat i sticket därpå, vilket etablerar revoken. Det är ett otillåtet utspel då han inte vann revokesticket, men det saknar betydelse för revoken.

Sådär, nu är revoken hanterad. Nu gäller det att hantera nästa regelbrott - västs utspel av spaderess från fel hand…

Björn Westling

Thomas Andersson skrev:


Frågan uppkom sannolikt eftersom ”revokaren” inte vann sticket och därmed inte var den som skulle spela ut i sticket därpå. Men det spelar ingen roll. 63A1 säger ”När den felande eller partner spelar i nästa stick (varje sådant spel, regelrätt eller otillåtet, etablerar revoken).”

Min fetstil. Spaderess är således utspelat i sticket därpå, vilket etablerar revoken. Det är ett otillåtet utspel då han inte vann revokesticket, men det saknar betydelse för revoken.

Sådär, nu är revoken hanterad. Nu gäller det att hantera nästa regelbrott - västs utspel av spaderess från fel hand…

Och så tillkommer den extra komplikationen att väst har ruterkung som är otillåten info för öst. Eventuellt kan ju väst tänkas ha visat upp ruter kung och då få ett exponerat kort dessutom.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Björn Westling skrev:

Och så tillkommer den extra komplikationen att väst har ruterkung som är otillåten info för öst. Eventuellt kan ju väst tänkas ha visat upp ruter kung och då få ett exponerat kort dessutom.

Exponerat eller inte spelar ingen större roll…. om en motspelare nämner ett kort han har på sin hand blir det ett straffkort oavsett om det visas eller inte.

Logga in för att kommentera