Klöverkontrakt spelas.
Träkarlen är inne och spelar ruter dam. Spelföraren sakar hjärter och motståndaren vöst vinner med ruter kung för att vända med spader ess. Nu upptäcker väst att han råkade spela hjärter kung istället för ruter kung.
Hur döms det? Är revoken etablerad?
Ovanlig revokesituation
21 maj 2025 kl 10:53
#1
Ovanlig revokesituation
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior




Om spader ess är exponerat så är revoken etablerad.
Mvh
V-ås-åsa
Tränaren har gjort revolt!
Ja när den sida som gjort revoke har spelat ett kort i nästa stick etableras revoken.
Frågan uppkom sannolikt eftersom ”revokaren” inte vann sticket och därmed inte var den som skulle spela ut i sticket därpå. Men det spelar ingen roll. 63A1 säger ”När den felande eller partner spelar i nästa stick (varje sådant spel, regelrätt eller otillåtet, etablerar revoken).”
Min fetstil. Spaderess är således utspelat i sticket därpå, vilket etablerar revoken. Det är ett otillåtet utspel då han inte vann revokesticket, men det saknar betydelse för revoken.
Sådär, nu är revoken hanterad. Nu gäller det att hantera nästa regelbrott - västs utspel av spaderess från fel hand…
Och så tillkommer den extra komplikationen att väst har ruterkung som är otillåten info för öst. Eventuellt kan ju väst tänkas ha visat upp ruter kung och då få ett exponerat kort dessutom.
Exponerat eller inte spelar ingen större roll…. om en motspelare nämner ett kort han har på sin hand blir det ett straffkort oavsett om det visas eller inte.