Alert av UD?

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Rainer Trapp
Alert av UD?

Måste man alertera en dubbling av en lågfärgsöppning om handen kan se ut så här: ♠Qxxxx ♥️AJxxxxx ♦J ♣️x?

Rainer Trapp

Blev en hjärter hacka för mycket, fördelningen är 5=6=1=1

Björn Sörling

En UD ska inte alerteras. Enligt mig är en UD antingen:

acceptans av objudna färger eller
(honnörs)starka kort

Om parets överenskommelse* om dubbelt i det här fallet är att det är en UD (enligt ovan) ska det fortfarande inte alerteras. Om överenskommelsen är att det visar något specifikt - som t.ex. båda högfärgerna så ska det alerteras.

*En överenskommelse är antingen diskuterad eller något som man vet om genom samspelthet.

Rainer Trapp

Jag krånglade kanske till det genom att skriva UD i rubriken. Alltså: Jag öppnar med 1 ruter som är ett naturligt bud. Vänsteryttern (som inte bjudit något tidigare) bjuder X. Ingen alert. Kan jag då utgå från att X betyder UD, och alltså visar acceptans för objudna färger, eller extra honnörs styrka, eller måste jag även ta med i beräkningen att handen kan se ut som den gjorde, dvs 5-6 i högfärgerna och 8 hp?

Björn Ohlsson

Björn Sörling skrev:


En UD ska inte alerteras. Enligt mig är en UD antingen:

acceptans av objudna färger eller
(honnörs)starka kort


Regelverket har en annan definition av UD:

Särskild dubbling
Dubbling som visar något särskilt, d.v.s.:
• inte uppmanar partnern till bud
(= upplysningsdubbling);

/B

Björn Ohlsson

Rainer Trapp skrev:


Ingen alert. Kan jag då utgå från att X betyder UD, och alltså visar acceptans för objudna färger, eller extra honnörs styrka, eller måste jag även ta med i beräkningen att handen kan se ut som den gjorde, dvs 5-6 i högfärgerna och 8 hp?


Du kan utgå från att det inte är en särskild dubbling, men därmed inte sagt att det är en UD. I teorin skulle det kunna vara en straffdubbling.

/B

Rainer Trapp

Bra! Jag kan alltså utgå från att dubblingen är antingen UD eller straffdubbling, eftersom dubblingen inte alerteras. Jag har hittills aldrig mött någon som spelat så att dubbelt av en lågfärgsöppning är straffdubbling, så då kan jag gissa att dubblingen är en UD. Då är frågan: Får man vidga vad en UD är så att den också kan innehålla en 2-färgshand med så svag honnörs styrka som 8 hp, utan att behöva varsko motståndarna?

Björn Ohlsson

Rainer Trapp skrev:

Får man vidga vad en UD är så att den också kan innehålla en 2-färgshand med så svag honnörs styrka som 8 hp, utan att behöva varsko motståndarna?


Du utgår från din egen, och den allmänt accepterade, definitionen av UD. Regelverket har dock en annan definition, se ovan.

/B

Lars Adie

Rainer Trapp skrev:


Jag krånglade kanske till det genom att skriva UD i rubriken. Alltså: Jag öppnar med 1 ruter som är ett naturligt bud. Vänsteryttern (som inte bjudit något tidigare) bjuder X. Ingen alert. Kan jag då utgå från att X betyder UD, och alltså visar acceptans för objudna färger, eller extra honnörs styrka, eller måste jag även ta med i beräkningen att handen kan se ut som den gjorde, dvs 5-6 i högfärgerna och 8 hp?

Visar budet systemmässigt enbart högfärgerna är det en särskilt dubbling och ska alerteras är det inte en särskild dubbling ska det inte alerteras.

Lars Adie

Rainer Trapp skrev:


Bra! Jag kan alltså utgå från att dubblingen är antingen UD eller straffdubbling, eftersom dubblingen inte alerteras. Jag har hittills aldrig mött någon som spelat så att dubbelt av en lågfärgsöppning är straffdubbling, så då kan jag gissa att dubblingen är en UD. Då är frågan: Får man vidga vad en UD är så att den också kan innehålla en 2-färgshand med så svag honnörs styrka som 8 hp, utan att behöva varsko motståndarna?

Du får bjuda vad du vill men förklaringen måste stämma och där ingår att bjuda det som en ud men sedan be partnern välja mellan högfärgerna efter det förmodade svaret i andra lågfärgen.

Rainer Trapp

Märkligt. Man ska i pre-alert redogöra för öppnings bud som kan vara svagare än 10 hp. Men man kan tydligen komma överens med sin partner om att även en opassad hand kan bjuda en UD på motståndarnas öppnings bud med t.ex. 8 hp och utan någon tolerans för en av de objudna färgerna, och utan att alertera detta. Var är det rimliga och hjälpsamma i detta?

Lars Adie

Rainer Trapp skrev:


Märkligt. Man ska i pre-alert redogöra för öppnings bud som kan vara svagare än 10 hp. Men man kan tydligen komma överens med sin partner om att även en opassad hand kan bjuda en UD på motståndarnas öppnings bud med t.ex. 8 hp och utan någon tolerans för en av de objudna färgerna, och utan att alertera detta. Var är det rimliga och hjälpsamma i detta?

Det rimliga är att motståndaren lurar sin partner lika mycket som er, någon överenskommelse handlar det inte om - överenskommelser ska alerteras och det gäller även efter 1ru-(x)-p-(2kl)-p-(2hj) om det visar bägge högfärgerna och inte starkt med hjärter.

Fredrik Jarlvik

Rainer Trapp skrev:


Märkligt. Man ska i pre-alert redogöra för öppnings bud som kan vara svagare än 10 hp. Men man kan tydligen komma överens med sin partner om att även en opassad hand kan bjuda en UD på motståndarnas öppnings bud med t.ex. 8 hp och utan någon tolerans för en av de objudna färgerna, och utan att alertera detta. Var är det rimliga och hjälpsamma i detta?

Alerteringar och deklaration handlar om ”hjälpsamhet”. Har man bestämt att använda UD som vida avviker från praxis får man antingen skriva det på sitt deklarationskort och/eller alertera. Allt för att motståndarna ska få tillgång till samma information som vi har.

Logga in för att kommentera