Forum » Allmänna diskussioner » Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

319 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Dan Bylund skrev:


Henrik Johansson skrev:


Ta att man skall behöva alertera naturliga öppningar 1 i färg som lovar obalanserad hand. Hur många kommer att påverkas av den regeln? Min gissning är extremt få om ens någon. Det finns i princip ingen som spelar så nämligen så det är en helt onödig regel. Jag har mina aningar om att vad referensgruppen har velat komma åt är att tvinga de som spelar 5542 och öppnar med 1kl på alla balanserade händer som inte öppnas med NT-bud eller annat ska tvingas alertera 1Ru för att den inte kan vara balanserad, men eftersom ”lovar obalans” och ”förnekar balans” inte är varandras komplementmängder så har regeln som den är idag blivit helt onödigt. Jag är helt övertygad om att de som spelar 5542 där balanshänder öppnas med 1Kl kommer att öppna med 1Ru på xx xx AKxxx KQxx och således lovar inte 1Ru obalans och behöver inte alerteras (vilket givetvis är rätt).

Fast i den senast uppdaterade versionen så har man justerat skrivningen till att naturliga öppningar med 1 i färg som förnekar en balanserad hand ska alerteras. Så 1 för de flesta som spelar 5542 kommer att behöva alerteras (liksom en 5-korts högfärgsöppning som förnekar 5332-fördelning).

Ja tyvärr ser jag att du har rätt Dan. Helt galet men sant.

Den informationen skall givetvis ges vid en fråga, men det är helt galet att behöva alertera en naturlig öppning av den anledningen.

Sidor

Thomas Ålander

I Wikipedia nämns under System: ”Exempel på vanliga system är Modern standard och SAYC. I USA dominerar Five card major. Och bland de verkliga proffsspelarna olika varianter av s. k. klöversystem (där i princip endast slutbudet är ett naturligt bud).”
Där, bland proffsen, torde alertlappen komma väl till pass!

Sidor

Dan Bylund

Om vi tittar vidare i det nya regelverket så noterar jag att budet RD är tämligen styvmoderligt hanterat och att jämförelsen med en särskild dubbling haltar avsevärt. För nog är det en stor skillnad på en UD och en SOS-redubbling, exempelvis?

I enlighet med Britt-Maries inlägg tycker jag att man här bör tänka på den typiske klubbspelaren. För de som bland dessa upptäckt att det finns ytterligare en blå lapp i budlådan så betyder den att här finns det styrka och en tro på att det aktuella kontraktet är spelbart. Varför då inte alertera alla andra betydelser?

Sidor

Mats Nilsland

Kanske av intresse:

https://www.ebu.co.uk/article/new-blue-and-white-books

Blue book är bl.a. motsvarighet till våra alerteringsregler

Finns en funktion: announcement, som om jag förstår det rätt exempelvis innebär att om 1kl-(1ru)-1hj visar spader så ska man som partner säga det i stället för att alertera.

En fördel kan vara att kan komma ifrån problemet att fråga om man vill bjuda men inte annars, eller fråga med hjärter …

Sidor

Ola Brandborn

Är det försent att komma med kommentarer? Hoppas inte det:

1+, ”slaskruter” är alerteringspliktigt. Det var då en diskussion här tidigare om 0+ slaskruter var en delmängd av detta eller ej, och konsensus verkar vara att 0+ slaskruter ska (givetvis) alerteras.

Men drar man det till sin spets så betyder det då att 2+ slaskruter inte ska alerteras (och det kan ju rimligen inte vara meningen) (tex stark klöver med 4+ högfärgsöppningar så kan 1 ruter öppnas på 3325) så det exemplet bör nog omformuleras ännu en gång.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ola Brandborn skrev:


Är det försent att komma med kommentarer? Hoppas inte det:

1+, ”slaskruter” är alerteringspliktigt. Det var då en diskussion här tidigare om 0+ slaskruter var en delmängd av detta eller ej, och konsensus verkar vara att 0+ slaskruter ska (givetvis) alerteras.

Men drar man det till sin spets så betyder det då att 2+ slaskruter inte ska alerteras (och det kan ju rimligen inte vara meningen) (tex stark klöver med 4+ högfärgsöppningar så kan 1 ruter öppnas på 3325) så det exemplet bör nog omformuleras ännu en gång.

1 i lå skall alerteras om det inte lovar minst 3-kort i färgen, ser inte problemet.

Sidor

Dan Bylund

En liten fundering kring pre-alert och alert. Som dokumentet är skrivet nu så ska 1NT-öppningar som kan vara svagare än 14 hp både pre-alerteras och alerteras medan öppningar med 1 i färg som kan vara svagare än 10 hp endast ska pre-alerteras. Vad är skillnaden?

Sidor

Dan Bylund

I listan över definitioner känns nästan definitionen av ett starkt öppningsbud överflödig nu. Däremot saknar jag en definition av när en färg anses vara visad. Vet man inte det så vet man inte heller vad som menas med ny färg och då blir det oklart om exempelvis 1-2 ska alerteras beroende på om det är krav eller okrav.

Sidor

Joakim Nordlindh

Dan Bylund skrev:


I listan över definitioner känns nästan definitionen av ett starkt öppningsbud överflödig nu. Däremot saknar jag en definition av när en färg anses vara visad. Vet man inte det så vet man inte heller vad som menas med ny färg och då blir det oklart om exempelvis 1-2 ska alerteras beroende på om det är krav eller okrav.

Citerar reglerna om lägen som ska alerteras;
”På öppningsbud 1 trick i färg: ett svarsbud i ny färg under utgång som är okrav

På öppningsbud i färg: svarshandens höjning av visad färg som är krav. ”

1kl-2kl svagt ska alltså inte alerteras (ej ny färg)
1kl-2kl starkt ska inte heller alerteras (ej höjning av visad färg, 1kl visade ju bara 2)

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Hej!
Snart är det den 1 sept. och jag känner mig osäker på vilka alerteringsregler som är spikade att gälla från det datumet.

Tittar man under tävling, regler och dokument, tävlingar, så finns bara alerteringsregler daterade 2020. Med hjälp av lite sökning kan man hitta nya regelverket samt uppdateringar av dessa, inget dokument är daterat så frågan är, hur jag vet, vilket som är det senaste, finns det fler uppdateringar? Det vore ju bra om även de nya alerteringsreglerna finns på sidan med regelverket, så att man pluggar in rätt version inför den 1 sept.

V-ås-åsa

Den första omg. av allsvenskan äger ju rum 9/10 sept.

Sidor

Thomas Ålander

Om man nu som enkel klubbspelare på bronsnivå alerterar en gång för mycket, eller för litet, på en vanlig partävling en onsdagskväll, blir det stora efterräkningar då?
Är diskussionen i praktiken avsedd för tävlingar av ädlare valör än brons?

Sidor

Dan Bylund

Joakim Nordlindh skrev:



Citerar reglerna om lägen som ska alerteras;
”På öppningsbud 1 trick i färg: ett svarsbud i ny färg under utgång som är okrav

På öppningsbud i färg: svarshandens höjning av visad färg som är krav. ”

1kl-2kl svagt ska alltså inte alerteras (ej ny färg)
1kl-2kl starkt ska inte heller alerteras (ej höjning av visad färg, 1kl visade ju bara 2)

Din tolkning är alltså att en höjning av en onaturlig öppning med 1 i färg aldrig ska alerteras.

Denna tolkning förutsätter dock definitionerna att ny färg=tidigare ej bjuden färg samt att visad färg=genom tidigare bud känd färg på minst 4 kort (eller kanske 3 kort i en lågfärg då…). Men det är ju just dessa definitioner jag efterlyser.

Sidor

Dan Bylund

Thomas Ålander skrev:


Om man nu som enkel klubbspelare på bronsnivå alerterar en gång för mycket, eller för litet, på en vanlig partävling en onsdagskväll, blir det stora efterräkningar då?
Är diskussionen i praktiken avsedd för tävlingar av ädlare valör än brons?

Nej, du kan slappna av, inget kommer att hända om du nu i september råkar alertera Stayman t ex. Oftast kommer heller inget hända om du missar att alertera ett bud, utan endast om dina motståndare lider skada i ett läge där de inte borde haft anledning att förvänta sig en udda betydelse av ditt bud. Och då är det inte värre än att TL korrigerar scoren på brickan. Diskussionen här är bara för att vi vill ha tydliga direktiv till såväl hobby- som elitspelare.

Sidor

Ola Brandborn

Henrik Johansson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Är det försent att komma med kommentarer? Hoppas inte det:

1+, ”slaskruter” är alerteringspliktigt. Det var då en diskussion här tidigare om 0+ slaskruter var en delmängd av detta eller ej, och konsensus verkar vara att 0+ slaskruter ska (givetvis) alerteras.

Men drar man det till sin spets så betyder det då att 2+ slaskruter inte ska alerteras (och det kan ju rimligen inte vara meningen) (tex stark klöver med 4+ högfärgsöppningar så kan 1 ruter öppnas på 3325) så det exemplet bör nog omformuleras ännu en gång.

1 i lå skall alerteras om det inte lovar minst 3-kort i färgen, ser inte problemet.

Det är inte så konstigt att man inte ser problemet, man blir lätt hemmablind när man vet vad reglerna säger. Men för oss som inte har koll på allt så är problemet är att det är ett dåligt förklarat exempel, exempelvis hade en kommentar i stället för den tomma raden lydande (färre än 3) tydliggjort vad som gör det alerteringspliktigt.

Alternativt om man tar bort ”1+” i ”1+ Slaskruter”, för som det är nu så sitter man och funderar om det är 1+ som är det viktiga på raden (jämför med diskussionen 0+ och min kommentar om 2+).

Slaskruter hade räckt som exempel, gärna med kommentaren (kan vara färre än tre)

Eller 0+/1+/2+ ”slaskruter”

Sidor

Ola Brandborn

.

Sidor

Leif Lundberg

Förstår fortfarande inte vitsen med prealerter.
Är det för att man ska slippa kolla in deklarationen innan ronden/ halvleken börjar?
Är det för att slippa ha med sig deklarationer?
Eller vad?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ola Brandborn skrev:


Henrik Johansson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Är det försent att komma med kommentarer? Hoppas inte det:

1+, ”slaskruter” är alerteringspliktigt. Det var då en diskussion här tidigare om 0+ slaskruter var en delmängd av detta eller ej, och konsensus verkar vara att 0+ slaskruter ska (givetvis) alerteras.

Men drar man det till sin spets så betyder det då att 2+ slaskruter inte ska alerteras (och det kan ju rimligen inte vara meningen) (tex stark klöver med 4+ högfärgsöppningar så kan 1 ruter öppnas på 3325) så det exemplet bör nog omformuleras ännu en gång.

1 i lå skall alerteras om det inte lovar minst 3-kort i färgen, ser inte problemet.

Det är inte så konstigt att man inte ser problemet, man blir lätt hemmablind när man vet vad reglerna säger. Men för oss som inte har koll på allt så är problemet är att det är ett dåligt förklarat exempel, exempelvis hade en kommentar i stället för den tomma raden lydande (färre än 3) tydliggjort vad som gör det alerteringspliktigt.

Jag är inte mer hemmablind än vad du är Ola, jag har absolut ingenting att göra med framtagandet av de här alerteringsreglerna. Däremot läste jag första punkten under alerteringspliktiga bud och då blev allt glasklart för mig. Exemplen är just bara exempel, det är inte en fullständig lista över vad som skall alerteras eller inte.

Sidor

Erik Sjöstrand

Några kommentarer på senaste versionen av dokumentet:

Jag tycker att det är lite otydligt att det finns naturliga bud som är artificiella. Under artificiellt kontraktsbud står det ”innehåller information utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen”. Och under naturligt bud står ”bud i färg som föreslår att spela den färgen som trumf”.

I exempelsamlingen står sedan att öppningsbudet 2hj visandes 5+hj och sidofärg ska alerteras. Det finns dock ingen kommentar (i spalten) på varför det ska alerteras. Detta verkar vara det enda exemplet i samlingen på ett naturligt bud som ska alerteras, men som inte står med under ”Därutöver ska naturliga bud med särskild bibetydelse alerteras”.

Kanske går det att lägga till något om vad ”utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen” innebär? Det står t.ex. som undantag av naturliga bud att öppningsbud ett i färg som ”canapé” (kan ha längre sidofärg) ska alerteras. Innebär det att budet egentligen inte är artificiellt (eftersom det inte garanterar en sidofärg)? Öppningsbudet 2kl visande 6+kl eller 4kl och längre sidofärg ska då inte alerteras, eftersom det är på tvåläget? Rubriken om ”Hjälpsamhet” verkar ju inte vara en del av reglerna utan snarare en rekommendation.

Kanske skulle det gå att förtydliga vad ”ny färg” betyder? Är det ny färg för paret, eller ny färg för en viss spelare? Det står något om ”visad färg” också, så om jag öppnar med 1kl 2+ eller kanske dubbeltydig klöver så har jag inte visat någon färg. Är klöver en ny färg sedan då? Dvs om budgivningen går 1kl*-(1hj)-2kl, där 2kl är okrav, ska 2kl då alerteras (är det en ”ny färg” eller inte)? Jag hade tolkat reglerna (för det blir så konstigt annars) som att en färg är ny om någon i paret inte har lovat längd i den (3+lå eller 4+hö).

Jag skulle gärna se exempelsamlingen kompletteras med följande, eftersom de inte är helt ovanliga (och jag har hört många diskussioner i förra regelverket huruvida de ska alerteras eller inte):

  • (1hj)-X-(XX)-Pass. Ska pass alerteras om det är en svag hand som vill att dubblaren ska ta bort redubblingen? Pass verkar inte vara artificiellt enligt listan, men det är heller inte naturligt: ”ovilja att, för tillfället, delta i budgivningen” har man ju inte, eftersom man vill att partnern ska bjuda någonting.
  • 1kl-(pass)-1hö. Ska det alerteras om det lovar 5+hö? Ska det alerteras om det ofta görs på 4-korts hö och längre ruter? Som jag tolkar reglerna är svaret ”Nej” på båda frågorna.
  • 1NT-(pass)-2hj*-(pass); 2sp. 2hj var överföring. Ska 2sp alerteras? Det skulle det ju i gamla reglerna, men jag tycker väl ändå att det är ett bud som föreslår att spela färgen som trumf. Dessutom är det ju inte en ny färg (eller?).

Sidor

Erik Sjöstrand

Tiden att ändra i reglerna kanske är förbi (därför skrev jag i förra inlägget om saker som kanske kan förtydligas). Jag tycker dock att följande borde ändras:

Under de naturliga bud som ska alerteras står ”Öppningsbud 1 trick i färg som kan vara angivet på 4-kortsfärg med en längre sidofärg” samt ”Öppningsbud 1 trick i färg som visar eller förnekar en balanserad hand”. På den första av dessa tycker jag man kan ta bort ”1 trick”, dvs att om man öppnar med 2kl som visar 6+kl eller 4kl och 5+hö så ska det också alerteras. På andra tycker jag att bud i färg som visar balans, oavsett tricknivå, borde alerteras. Dvs om jag öppnar med 2ru som visar 3+ru och 9-11 balans så borde det alerteras. Sedan blir det väl iofs lite grumligt ifall 2ru visar 3+ru och 9-11 balans, men kan vara ”semibalans”, eftersom sådana bud inte täcks in av regeln – men det problemet finns ju redan med nuvarande definition: öppnar man med 1ru 3+ ska det alerteras om det lovar en balanserad hand, men ifall det kan bjudas på semibalanserade händer verkar det som att det inte ska alerteras.

Kanske kan det också argumenteras att ett färgbud som lovar en jämn hand också ”innehåller information utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen”, och isf borde ju regeln om att balansvisande färgbud ska alerteras kunna strykas.

Är det för övrigt någon av er som någonsin sett ett naturligt (3+lå eller 4+hö) öppningsbud på 1 trick i färg som visar en balanserad hand? De få ”balanspekare” jag sett (typ Säfflespader eller Hjortronklöver) har inte lovat naturlig längd i öppningsfärgen.

Sidor

Joakim Nordlindh

Fattar fortfarande inte vem som släppt igenom dessa nya regler. Tyvärr är det nog för sent nu och vi får dras med dessa tills vi har en bättre styrelse.

Det kanske sjukaste exemplet är att 1kl 3+ inte ska alerteras(inte ens om det kan vara 3 klöver och 6ruter) men 1ru 4+ ska alerteras om det lovar minst 5422 eller 4441

ALLA sangöppningar ska nu alerteras om dom någon gång kan göras på en 4441-fördelning.

Kravpass ska inte alerteras. Jag skulle iaf bli förvånad om den förhandspassade spelaren dök upp med 20hp eller om man bara genom att passa i ett visst läge kräver ett bud av partnern. Man måste alltså fråga om alla pass om man inte vill bli lurad.

Jag lär väl inte kunna göra något åt detta längre, jag behövde bara ventilera lite frustration, för hur styrelsen kan släppa igenom ett så pass uselt och ogenomtänkt förslag på nya regler är för mig obegripligt. Har dom ens läst reglerna?

Sidor

Johan Andersson

Artificiella pass ska alerteras. Jag gissar att om någon öppnar systemenligt med pass på 20hp så är det artificiellt?

Sidor

Joakim Möller

Johan Andersson skrev:


Artificiella pass ska alerteras. Jag gissar att om någon öppnar systemenligt med pass på 20hp så är det artificiellt?

Jag antar att det även gäller inne i budgivningen. Det finns par som har pass som starka budet efter inkliv. Med en blank hand måste man bjuda någonting annat än pass och då blir den intressanta frågan om dessa bud ska alerteras.
Ex) 1hj - 1sp, om 2hj som kan vara 0hp men visar färgen ska alerteras?
Vid de tillfällen jag mött detta system har de alerterat både pass och färgbuden som kan vara på 0hp.

Sidor

Joakim Nordlindh

Johan Andersson skrev:


Artificiella pass ska alerteras. Jag gissar att om någon öppnar systemenligt med pass på 20hp så är det artificiellt?

Nej det är det inte.

Om pass t.ex är svagt eller starkt och krav för en rond så är det inte ett artificiellt pass enligt de nya reglerna.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Joakim Nordlindh skrev:


Johan Andersson skrev:


Artificiella pass ska alerteras. Jag gissar att om någon öppnar systemenligt med pass på 20hp så är det artificiellt?

Nej det är det inte.

Om pass t.ex är svagt eller starkt och krav för en rond så är det inte ett artificiellt pass enligt de nya reglerna.

Det är inte heller ett naturligt pass. Problemet är att det finns en lucka i definitionen såtillvida att ”naturligt” och ”artificiellt” inte är varandras komplement. Det borde de antagligen vara, då hamnar inga pass i limbo.

Exempelsamlingen anger dock att kravpass ska alerteras, se 1NT-(D)-pass.

Sidor

Joakim Nordlindh

Thomas Andersson skrev:


Exempelsamlingen anger dock att kravpass ska alerteras, se 1NT-(D)-pass.

Vilket är en felskrivning. Det finns inget i alerteringsreglerna där det står att det passet ska alerteras.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Joakim Nordlindh skrev:


Thomas Andersson skrev:


Exempelsamlingen anger dock att kravpass ska alerteras, se 1NT-(D)-pass.

Vilket är en felskrivning.

Fast det kan du inte veta. Jag bedömer det som mer sannolikt att man inte insett att regelverket har en lucka som ger den oönskade effekten.

Dvs, om A och B motsäger varandra, är det inte säkert att det är B det är fel på.

Sidor

Erik Sjöstrand

Joakim Nordlindh skrev:


då den största förändringen är att man inte längre ska alertera onaturligt bud, reläbud, stayman, överbud t.ex

Vad är det som gör att man inte ska alertera reläbud och överbud? Dessa innehåller väl information utöver önskan att spela benämningen? Eller menar du att ett överbud inte ska alerteras för att informationen är ”självklar för spelare i allmänhet”?

Håller med om att det är konstigt att det finns bud som är varken naturliga eller artificiella.

En annan parentes är att definitionen för ”starkt” (som i reglerna bara används för vad som ska prealerteras) är 16+ hp när den i nuvarande systemregler är 15+ hp. Om jag förstått rätt ska systemreglerna också uppdateras, men lite synd då om man inte ”får” öppna stark klöver med 15+ NT t.ex. (det är ju inte helt ovanligt)

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Överbud och reläbud skall alerteras om de är artificiella. Ett tidigare förslag hade att överbud inte skulle alerteras men så vitt jag vet är det borttaget.

Sidor

Christian Bergek

Nu har jag lusläst tråden och håller med om att många delar av alerteringsreglerna kunde varit tydligare.
En sak som inflikats i några inlägg är ’Stayman’. Nu står det aldrig ”Stayman” i själva reglerna utan det uttrycks som ”Frågar efter minst fyrkorts högfärg” eller bara ”frågar efter högfärg”, och då framgår det klart att 2 i den betydelsen inte skall alerteras.

Högfärgsfrågan innebär för många att man själv måste ha en 4-korts högfärg för att bjuda 2. (Det var så konventionenen Stayman publicerades ursprungligen om jag förstått rätt.)
Enligt vårt system (och säkert även många andras) kan man dock också välja att gå via högfärgsfrågan 2 för att visa en en lågfärgshand med slamambitioner, och då gör man det även utan någon fyrkorts högfärg. (T.ex. fördelningen 2-2-6-3 och kanske bortemot 12-15 hp.) Det intressanta här är att 1NT-öppnaren kommer svara på frågan ’har du någon högfärg?’ till att börja med, och i de flesta fallen är det ju högfärgsanpassningen man är ute och letar efter som svarshand. Men, enstaka gånger visar det sig i nästa budrond att 2-budet bara var en omväg för att visa den starka lågfärgshanden, utan någon 4-korts högfärg.

Om då budgivningen går (ostört): 1NT - 2; 2 - 3; … och sedan hamnar man i t.ex. 6
Då kan det bli diskussion om spelföraren inte dyker upp med 4-korts , för hen måste väl ha 4-korts högfärg för att högfärgsfråga….???

Logiskt sett menar jag att det saknas något vad gäller den där högfärgsfrågan i alerteringsreglerna. Det är inte bara vad den frågar efter som är det intressanta, utan vad svarshanden behöver ha för att ställa frågan. Eller är det så att alla vi som använder 2 på detta sätt skall alertera 2 ändå, fastän det är en högfärgsfråga i grunden?

Sidor

Ola Brandborn

Om man spelar Fishbein mot spärrar så ska 3 ruter över 3 klöver inte allerteras (”ny lågfärg på lägsta nivå inom paret som kan vara trekortsfärg”)

Sidor

Logga in för att kommentera