Forum » Allmänna diskussioner » Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

Nya alerteringsreglerna - diskussionstråd

319 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Dan Bylund

Johan Bjurström skrev:

Johan Bjurström skrev:

Inkliv med 1Hö som lovar exakt 4, kan ev ha längre sidofärg. Alerteras?

(1Hj) 1NT (P) 2K = Slutbudsförslag. Alerteras?

Ingen som vet?

Endast regelmakarna kan väl svara…

Ett försök dock.

Utifrån intentionen kring hjälpsamhet: 1) Ja, absolut! 2) Kanske…beror på vem man möter

Utifrån regelverket: 1) Nej 2) Nej

Avundas inte våra tävlingsledare…

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det hela är väl väldigt enkelt. TL kan aldrig korrigera en score för att man inte har alerterat något som inte klart framgår av regelverket att det skall alerteras. Att inte vara hjälpsam är inget regelbrott, det är inte fusk, det är inte oetiskt.

Det är just därför man inte kan ha idiotregler som ”Alertera sådant som motståndarna kanske inte förstår”.

Sidor

Lars Adie

Henrik Johansson skrev:

Att inte vara hjälpsam är inget regelbrott, det är inte fusk, det är inte oetiskt.

Beror ju på vilka intentioner du har när du inte är hjälpsam, att du medvetet vill utnyttja systemet, bara missade det eller tänkte på annat.

Men ja håller med, regler ska vara tydliga och inte upp till läsaren.

Sidor

Thomas Ålander

Hej!
Skall s k överföringsbud alerteras?
Att 1 NT - 2kl(högfärgsfråga ) numera ej skall alerteras ty det är så vanligt är klart. Men 1 NT - 2Ru som överföring till hjärter, skall det alerteras? Det är ju inte ett naturligt bud. Skall svaret 2 Hj alerteras? Det är ju ett tvångsbud.
Kan man anse att 2 Ruterbudet är ett förtäckt hjärterbud och skall anses betyda hjärter? (Det betyder ju inte ruter!)
1NT - (P) - 2Ru - (3 Ru). Är då 3 Ru ett överbud i ruter, eller i hjärter(som ju är den underförstådda färgen) eller ett naturligt 3 ruter?

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Henrik Johansson skrev:

Det är just därför man inte kan ha idiotregler som ”Alertera sådant som motståndarna kanske inte förstår”.

Anledningen att det där med alert infördes, var att gentleman mötte gentleman, och då ville man säga ”pass på, det där min partner just bjöd kanske du missuppfattar!”

Perfekt! Bridge spelas ju – förhoppningsvis – av gentleman mot gentleman.

Att då, som en av våra tävlingsledare gör, säga ”Det är just därför man inte kan ha idiotregler som ’Alertera sådant som motståndarna kanske inte förstår’. ” är för mig obegripligt.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Han skrev att en TL inte kan korrigera score efter en sån regel och det är begripligt för mig.
Jag tror inte det är en motsats till att rekommendationerna innehåller ”hjälpsamhet”, vilket troligen åsyftar det du är ute efter.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Lars Adie skrev:

Henrik Johansson skrev:

Att inte vara hjälpsam är inget regelbrott, det är inte fusk, det är inte oetiskt.

Beror ju på vilka intentioner du har när du inte är hjälpsam, att du medvetet vill utnyttja systemet, bara missade det eller tänkte på annat.

Men ja håller med, regler ska vara tydliga och inte upp till läsaren.

Nonsens.
Märkligt att man inte förstår HJ när han påstår att regelbrott (eller för att veta om man bryter/följer reglerna) måste de ha en definition i regelverket som går att utläsa/tolka. Allt annat gör det ju meningslöst eller omöjligt att både följa och bryta mot dem.

Sidor

Lars Adie

Lars-Göran Larsson skrev:

Fast det var vad jag skrev i sista meningen.

Lämnar du till spelaren att tolka reglerna så kommer spelaren att tolka reglerna och inte alltid som du vill att de ska tolkas.

Och ja jag är av den uppfattningen att systematiskt låta bli att alertera skumma bud bara för att det är en gråzon kan vara både oetiskt och ett lagbrott medan att missa att alertera någon gång inte är det.

Sidor

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Thomas Ålander skrev:

Hej!
Skall s k överföringsbud alerteras?
Att 1 NT - 2kl(högfärgsfråga ) numera ej skall alerteras ty det är så vanligt är klart. Men 1 NT - 2Ru som överföring till hjärter, skall det alerteras? Det är ju inte ett naturligt bud. Skall svaret 2 Hj alerteras? Det är ju ett tvångsbud.
Kan man anse att 2 Ruterbudet är ett förtäckt hjärterbud och skall anses betyda hjärter? (Det betyder ju inte ruter!)
1NT - (P) - 2Ru - (3 Ru). Är då 3 Ru ett överbud i ruter, eller i hjärter(som ju är den underförstådda färgen) eller ett naturligt 3 ruter?

Hej!

Vid överföringen så skall 2 alerteras. Budet 2 är inte naturligt och ofta har det sidoinformation som att det förnekar 4+ och då skall det alerteras. Till skillnad mot att om du spelar 2 (dubbelstayman) och svaret 2 som då inte skall alerteras.

Vid det andra läget så om 3 är naturligt så skall det inte alerteras.

Sidor

Joakim Nordlindh

Johan Grönkvist skrev:

Budet 2 är inte naturligt

Du får gärna motivera detta påstående. Det är långt från uppenbart och antagligen felaktigt i de nya reglerna. Partnern lovar minst 5 och jag har minst 2. Varför är inte 2hj ett förslag att spela med hjärter som trumf?

Naturligt bud
 Bud i färg som föreslår att spela med den färgen som trumf.

Det är iaf för mig väldigt svårt att förklara för den som får tre pass efter sitt 2hj-bud att han inte föreslog att spela 2hj

Sidor

Lars Adie

Joakim Nordlindh skrev:

Johan Grönkvist skrev:

Budet 2 är inte naturligt

Du får gärna motivera detta påstående. Det är långt från uppenbart och antagligen felaktigt i de nya reglerna. Partnern lovar minst 5 och jag har minst 2. Varför är inte 2hj ett förslag att spela med hjärter som trumf?

Naturligt bud
 Bud i färg som föreslår att spela med den färgen som trumf.

Det är iaf för mig väldigt svårt att förklara för den som får tre pass efter sitt 2hj-bud att han inte föreslog att spela 2hj

Ja det saknas en punkt i reglerna att artificiella bud inte är naturliga (för att det är underförstått) men jag tror den saken redan är utredd i tråden.

Sidor

Dan Bylund

Lars Adie skrev:

Ja det saknas en punkt i reglerna att artificiella bud inte är naturliga (för att det är underförstått) men jag tror den saken redan är utredd i tråden.

Nja, denna punkt i regelverket klargör att överföringen med 2 är artificiell och ska alerteras:

”Bud i ny färg som kan innehålla färre än fyra kort (dock ej ”3+korts lågfärg”; se Undantag nedan). ”

Men jag håller helt med Joakim om att det inte är klarlagt huruvida sanghandens 2 sedan ska alerteras eller inte. Beror ju helt på definitionen av ”ny färg”, vilket ingen tycks vilja ge något tydligt svar kring. Möjligen kan det ligga något i Johans tankar om att det finns sidoinformation i de fall sanghanden kan välja andra svar på överföringen, men det torde väl egentligen falla in under något som alla bör kunna förvänta sig.

Sidor

Jan Lagerman

Lång tråd och jobbig att läsa då det finns så mycket tyckande blandat med hur det ska vara.

En fråga. Naturliga okravsbud, ska dessa någonsin alerteras?
Tex 1 - 1
Det fattar kanske alla att det inte ska alerteras om det är vanlig bridge.

I ett reläsystem, typ Ultimate Club, var 1 naturligt men okrav. Max 11hp och öppnaren skulle passa med 11-12hp och 3stöd.
(Med mer svarade man 2 relä på ruteröppningen)
Ska detta okravsbud 1 alerteras? Jag antar och hoppas det, eftersom det är okrav i ett läge där fi inte förväntas fatta detta.
Men är det så enl de nya reglerna?

I helgen mötte vi en spännande konvention.
1 (2NT) pass (3)
2NT visade de röda färgerna, och 3 var utgångsinvit.
(Med svaga kort, spelades en Lebensohlvariant 3 som svagt och 2NTbjudaren förväntades bjuda 3 som svararen passade på, eller korrigerade till 3, medans 3/ direkt var utg invit)
Ska detta naturliga okravsbud, men samtidigt ytterst ovanliga invitbud, alerteras?
Instinkten säger ja, men hur är det?

Sidor

Mats Nilsland

Det vore tråkigt om man inte får alertera när instinkten säger att man borde, men så är det ju det där med att partnern kan ha glömt bort att 3hj var invit. Vilken soppa!

Sidor

Fredrik Jarlvik

Jag är kanske fel ute, men 3 hjärter bör kanske alerteras oavsett styrka eftersom det inte lovar fyra hjärter.
Tidigare (och fortfarande) alerterar jag preferenser när partnern visat en känd tvåfärgshand.

Sidor

Fredrik Alfredsson

Som jag läser reglerna:
-preferens: ingen alert. Detta är ett naturligt slutbudsförslag i tidigare inom par visad färg.
-invitbetydelsen: alerteringspliktig. Information jag med normal bridgeförståelse inte kan förväntas förstå. En “oväntad/okänd bibetydelse “.

Sidor

Henrik Johansson

Ta och läs reglerna en gång till, eller kanske några gånger till.

När du har gjort det, ta och klistra in den delen av reglerna som säger att bud med ”Information jag med normal bridgeförståelse inte kan förväntas förstå. En “oväntad/okänd bibetydelse “.” , är alerteringspliktiga i den här tråden.

Sidor

Jan Lagerman

Mats Nilsland skrev:

Det vore tråkigt om man inte får alertera när instinkten säger att man borde, men så är det ju det där med att partnern kan ha glömt bort att 3hj var invit. Vilken soppa!

Det var skärmar så partnern får inte veta något.
Oavsett om det är 2NT-bjudaren, eller 3-bjudaren som glömt.

Men frågan var undran om principer, för det har framförts till mig att 3 kanske(?) inte behöver alerteras enl de nya reglerna.

Sidor

Henrik Johansson

Mats Nilsland skrev:

Du får givetvis alertera 3Hj, frågan är, måste man alertera 3Hj och där är reglerna i mitt tycke väldigt tydliga att det behöver man inte. Sen om det är en bra regel eller inte, det är en annan fråga.

Sidor

Joakim Nordlindh

Henrik Johansson skrev:

Ta och läs reglerna en gång till, eller kanske några gånger till.

När du har gjort det, ta och klistra in den delen av reglerna som säger att bud med ”Information jag med normal bridgeförståelse inte kan förväntas förstå. En “oväntad/okänd bibetydelse “.” , är alerteringspliktiga i den här tråden.

Artificiellt kontraktsbud Ett kontraktsbud som innehåller information utöver önskan att
spela kontrakt i den bjudna benämningen – färg eller sang – (när
denna information inte är självklar för spelare i allmänhet).

Alerteringspliktiga bud
Huvudregel är att artificiella bud ska alerteras.

Sidor

Per-Ola Cullin

Henrik Johansson skrev:

Mats Nilsland skrev:

Du får givetvis alertera 3Hj, frågan är, måste man alertera 3Hj och där är reglerna i mitt tycke väldigt tydliga att det behöver man inte. Sen om det är en bra regel eller inte, det är en annan fråga.

Jag delar din bedömning att reglerna är mycket tydliga. Jag kommer dock till motsatt slutsats, och det utan att behöva ta till hjälpsamhetsregeln.

Huvudregeln är att artificiella kontraktsbud ska alerteras. Inget av de listade undantagen är tillämpliga. Ett artificiellt kontraktsbud definieras som: Ett kontraktsbud som innehåller information utöver önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen – färg eller sang – (när denna information inte är självklar för spelare i allmänhet).

Det är inte självklart för spelare i allmänhet att 3Hj visar invitstyrka. Detta borde vara helt okontroversiellt? Är tanken att man inte heller ska alertera 1Hj - 2Hj som visar en god höjning, och 3Hj positivt i Lebensohl-sekvenser?

On a side note; är inte definitionen av ”artificellt kontraktsbud” olyckligt formulerad? Borde det inte stå ”Ett kontraktsbud som inte uttrycker en önskan om, eller som innehåller information utöver önskan, att spela kontrakt i den bjudna benämningen – färg eller sang – (när denna information inte är självklar för spelare i allmänhet)”?
Som jag läser den nuvarande definitionen kan ett bud vara artificiellt endast om det i grunden uttrycker en önskan om att spela i den bjudna benämningen, vilket knappast kan ha varit tanken.

Vänligen
Per-Ola

Sidor

Henrik Johansson

Som jag har skrivit säkert 10 ggr redan…Vilken styrka ett bud har gör aldrig ett bud artificiellt.

Budet 3Hj säger att man vill spela med hjärter som trumf (eller iallafall att man hellre vill spela med hjärter än ruter, och det är en information folk förväntas kunna förstå). Det är precis samma sak som budet 3Hj säger att man vill spela med hjärter som trumf i sekvensen 1Hj-3Hj helt oavsett om det är spärr, invit eller utgångskrav så är budet inte artificiellt. Exakt samma sak är det med en Öppning med 2Hj som visar 6+ hjärter, det är inte artificiellt oavsett om det är svagt, 10-13 eller en Acol-tvåa.

Sidor

Per-Ola Cullin

Henrik Johansson skrev:

Som jag har skrivit säkert 10 ggr redan…Vilken styrka ett bud har gör aldrig ett bud artificiellt.

Budet 3Hj säger att man vill spela med hjärter som trumf (eller iallafall att man hellre vill spela med hjärter än ruter, och det är en information folk förväntas kunna förstå). Det är precis samma sak som budet 3Hj säger att man vill spela med hjärter som trumf i sekvensen 1Hj-3Hj helt oavsett om det är spärr, invit eller utgångskrav så är budet inte artificiellt. Exakt samma sak är det med en Öppning med 2Hj som visar 6+ hjärter, det är inte artificiellt oavsett om det är svagt, 10-13 eller en Acol-tvåa.

Ber om ursäkt att jag kommer in sent. Jag ifrågasätter inte att tanken varit att styrkan ska vara irrelevant. Jag vet att Mårten hade den utgångspunkten när han arbetade med dokumentet. Men jag bedömer att ordalydelsen inte ger uttryck för detta. Och hur förhåller sig detta till exemplet från exempelsamlingen enligt vilken 1 Kl - (pass/X) - 2Kl 10+ ska alerteras?

Sidor

Henrik Johansson

Per-Ola Cullin skrev:

Henrik Johansson skrev:

Ber om ursäkt att jag kommer in sent. Jag ifrågasätter inte att tanken varit att styrkan ska vara irrelevant. Jag vet att Mårten hade den utgångspunkten när han arbetade med dokumentet. Men jag bedömer att ordalydelsen inte ger uttryck för detta. Och hur förhåller sig detta till exemplet från exempelsamlingen enligt vilken 1 Kl - (pass/X) - 2Kl 10+ ska alerteras?

För att vi har skrivit in undantag från huvudregeln, ett av undantagen är att ”På öppningsbud i färg: svarshandens höjning av visad färg som är krav.” Precis på samma sätt att vi har skrivit en ett undantag att 1Hj-3Hj som kan vara svagare än 7 hp skall alerteras och att 1NT öppning som kan vara svagare än 14hp skall alerteras. Alla de här buden är icke artificiella, men skall ändå alerteras.

Sidor

Henrik Johansson

Tilläggas skall att hade det varit WBF eller EBL så hade 3Hj i Lagermans problem varit alerteringspliktigt. De har ett väldigt generellt tillägg till sin huvudregel att inte alertera icke artificiella bud som hade varit aktuellt här.

Sidor

Per-Ola Cullin

Henrik Johansson skrev:

Per-Ola Cullin skrev:

Henrik Johansson skrev:

För att vi har skrivit in undantag från huvudregeln, ett av undantagen är att ”På öppningsbud i färg: svarshandens höjning av visad färg som är krav.” Precis på samma sätt att vi har skrivit en ett undantag att 1Hj-3Hj som kan vara svagare än 7 hp skall alerteras och att 1NT öppning som kan vara svagare än 14hp skall alerteras. Alla de här buden är icke artificiella, men skall ändå alerteras.

Okej. Då får jag kanske vika mig. Men borde inte denna mycket omvälvande regel kommit till tydligare uttryck i dokumentet?
T.ex.
”Artificiellt kontraktsbud: Ett kontraktsbud
1) som inte uttrycker en önskan att spela i den bjudna benämningen, eller
2) som utöver att uttrycka en önskan att spela kontrakt i den bjudna benämningen innehåller annan information än styrkan på budet (när
denna information inte är självklar för spelare i allmänhet).”

Sidor

Lars Adie

Per-Ola Cullin skrev:

Med den definitionen skulle du få alertera nästan alla bud eftersom alla bud innehåller någon information utöver kort i den benämning (färg/sang) du bjuder.

Sidor

Per-Ola Cullin

Lars Adie skrev:

Per-Ola Cullin skrev:

Med den definitionen skulle du få alertera nästan alla bud eftersom alla bud innehåller någon information utöver kort i den benämning (färg/sang) du bjuder.

Och varför är det inte så redan enligt den nuvarande definitionen? Min definition klargör i alla fall att styrke-information inte träffas av informationsbegreppet. Eller missar jag något?

Sidor

Henrik Johansson

Ordet artificiellt är definierat i lagboken, och det är inte tillåtet att skriva tilläggsbestämmelser som strider mot lagboken (lag 80B)

Det här är den korrekta definitionen av artificiellt, oavsett vad dokumentet faktiskt säger:

1. Ett kontraktsbud, dubbling eller redubbling som innehåller information utöver önskan att spela i den bjudna eller senast bjudna benämningen (när denna information inte är självklar för spelare i allmänhet). 2. Ett pass som lovar mer än en viss styrka. 3. Ett pass som lovar eller förnekar värden i någon annan färg än den senast bjudna.

Sidor

Henrik Johansson

Per-Ola Cullin skrev:

Min definition klargör i alla fall att styrke-information inte träffas av informationsbegreppet. Eller missar jag något?

Det räknas som information alla förstår att ett bud, om det inte är artificellt, säger något om styrka. Inte vilken styrka, men att det finns information om styrka i budet är information som tas för givet av bridgespelare i allmänhet.

Sidor

Logga in för att kommentera