Forum » Allmänna diskussioner » En ideells organisations undergång

En ideells organisations undergång

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Alexandersson
Bild för Mikael Alexandersson
En ideells organisations undergång

”En ideell organisation är aldrig mer än en generation ifrån sin egen undergång”

Dessa ord upprepades ett antal gånger av Eva Abragi på den punkt där hon presenterade sig själv och det arbete som bedrivs i juniorkommitén under helgens konferens i Örebro. Presentationen var på ett retoriskt plan överlägset allt annat under denna helg.

Vikten att få en rättvisande bild av nuläget då det gäller juniorer belystes. Som svar på ”hur många juniorer har förbundet?” har SBFs kansli svarat ca 300. Eva som har en son som är bridgejunior tillfrågades om han kände till namnen från listan. Trots att han är aktiv och känner till flertalet av juniorer kunde han inte identifiera de flesta. När man analyserat siffrorna kom man fram till att det riktiga antalet är mellan 60 och 70.

”En ideell organisation är aldrig mer än en generation ifrån sin egen undergång”

I Sverige finns det just nu tre kluster av juniorer, varav Värnamo i mitt distrikt JLBF är ett av dem. Där finns hjältar som Svenne, Katarina och Stina som jobbar hårt för att möjliggöra denna grupps utveckling som bridgespelare. Hoppas att de kan hålla i och göra detta till en varaktig framgång och sprida det till resten av distriket.

”En ideell organisation är aldrig mer än en generation ifrån sin egen undergång”

Min egen tolkning är att det är avkomma till dagens elitbridgespelare som är grunden till dagens exempellösa juniorframgångar. Det är framgångsrika bridgefamiljer som Rimstedt och Grönkvist som producerat en gyllene generation av juniorer. Enstaka bridgefamiljers bidrag är inte hållbart i längden. Det måste till mer, vi måste jobba systematiskt för att få till en förändring. SOS junior är en satsning som kan var vägen framåt.

”En ideell organisation är aldrig mer än en generation ifrån sin egen undergång”

Jag riktar en uppmaning till alla distrikt och klubbar. Sätt er in i problematiken och ta hjälp av förbundet om ni undrar om ni kan göra något. Det är nödvändigt att få till kommande generationer av bridgespelare om bridgen inte ska lida sotdöden.

(Eva: ursäkta om jag stal ditt koncept av att upprepa det inledande citatet. Vem har du hämtat det ifrån och är det korrekt?)

Mikael Alexandersson
Bild för Mikael Alexandersson

Jag hoppas att denna tråd kan bevisa att det inte endast är trådar om infekterade frågeställningar och alertering som kan få till ett stort antal svar.

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Som Mikael Grönkvist skrev 2016 i egen tråd ”Öppet brev…..” måste bridgen in i skolorna.

Eva Abragi

Bengt Samuelsson är upphovsman till citatet. Han var docent i Uppsala

”En ideell organisation är aldrig mer än en generation från sin egen undergång”.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Mikael Alexandersson skrev:


Som svar på ”hur många juniorer har förbundet?” har SBFs kansli svarat ca 300.
När man analyserat siffrorna kom man fram till att det riktiga antalet är mellan 60 och 70.


När jag för några år sedan gick igenom hur många som verkligen var aktiva var det snarare 30-40 (och då var jag ändå ganska generös och ansåg att man var aktiv om man spelade en gång i kvartalet). Det enda stället jag då kunde hitta juniorer var rankinglistan över juniorer (länk) och gå in på enskilda spelare och se hur mycket de spelat. Förbundet borde ha bättre listor men jag är tveksam till var de fått siffran ”ca 300” ifrån för jag räknade nu till 131 i (och då är där med de som inte spelat en tävling på 4 år och man kan undra varför de egentligen är medlemmar).
Po Sundelin

Känner någon någon bridgespelare på SÖ som skulle kunna påverka kolleger och kan vi isåfall hjälpa till inifrån så att säga?

Kan vi hitta en koppling mellan bridgespelande och goda skolbetyg? Åtminstone i matematik? Kan sådant påverka SÖ?

Apropå RF fick jag just en antydan om att deras bidrag till juniorverksamhet nog inte skulle överskattas, snarare tvärtom. Har SBF bedömt alla plus och minus?

Vad kan vi lära av småstegsutbildningen i schack? Först övningar med bara bönderna, sedan pjäs för pjäs. Kunskapsgradering.
Hur kan motsvarande göras i bridgen? Ta stick utan trumf eller budgivning, införa trumf, och sen? Minibridge verkar ha ett klurigt poängsystem för stick beroende på vad som är trumf - kunde kanske ligga senare i inlärningscykeln.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Jag har en annan idé.

För massa år sedan så ringde jag runt till olika skolor (dock inte så många) och pratade med rektorn för att höra hur de ställde sig till att ta in Bridge som ett möjligt ”Fritt val” som vi hade på den tiden jag gick i grundskolan (även om jag själv aldrig valde Bridge då).
Intresset bedömde jag som verkligt svalt. Kanske mest för att de ansåg att det är en alldeles för stor apparat att dra igång då man förmodligen är tvungen att få med sig så många skolor att det görs nationellt.

Min idé är att alla elitspelare i Sverige försöker ställa upp och spela med nya som gamla juniorer.

Om jag är en elitspelare eller inte får andra bedöma men jag ställer mer än gärna upp och spelar en partävling säg var 14:e dag med en junior.
Och om alla elitspelare gör samma sak så kommer det att finnas tillräckligt för att varje junior kommer få chansen att en gång i veckan få spela med en riktigt duktig spelare.

Vad har jag då fått den här idén från?
Jag vet att när jag var junior och ganska ny i bridgen så var min högsta önskan varje dag att få spela med en riktigt duktig spelare. Och ingenting triggade mig mer än detta!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Men för att förtydliga.

Det räcker alltså inte att 3 Elitspelare i Göteborg och 4 Elitspelare i Stockholm ställer upp.

Mitt förslag är att någon på förbundet verkligen ringer runt och pratar med säg de 200-300 med flest mästarpoäng i Sverige och frågar om de kan ställa upp och spela en kvällstävling var 14:e dag med en junior.
Sedan kan personen på förbundet agera förmedlare så att de rutinerade spelar helst med en ny junior varje gång, eller samma för den delen.

Lycka till med juniorbridgen
/Mikael Westerlund

Eva Abragi

Hej. Så härligt med engagemanget! Det som Mikael Westerlund puffar för går redan att hoppa på. Förbundet i form av JK har dragit igång mentorsprogrammet. Läs gärna senaste numret av tidningen Bridge. Vi söker duktiga och villiga personer som vill vara med. Anmäl intresse till Björn Sörling som håller i vårt register. Hittills har vi idkat förmedlingstjänst mellan både par och individuella spelare. Många fler mentorer behövs för att matchningen ska bli så bra som möjligt. Kom med du också

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Länk till senaste numret av Tidningen Bridge
Mentorsprogrammet presenteras på sidorna 46-47.

Po Sundelin

Jättebra grej för dem som passerat nybörjarstadiet, men hur engagera den som bara SETT en kortlek (och i bästa fall spelat bluffstopp eller casino)

Förr fanns i skolan ”Fritt valt arbete” där bridge var ett möjligt val. Hur försvann det?

Eva Abragi

Hej PO
Hela ämnet som i perioder hetat ”Fritt valt arbete”, ”Fria aktiviteter”, eller ”Elevens val” är borta. Skolorna är inte längre skyldiga att erbjuda det. Det betyder att just den plattformen är borta.

Det man kan göra nu är att sikta in sig på Fritidshemsverkssamheten och/eller fritidsgårdarna.

Kanske finns det fler bra arenor som andra har tänkt på. Låt och byta bra erfarenheter med varandra om var vi lyckas nå ut.

Micke Melander

Hej alla,
Eva har helt rätt - det finns dock några fler variabler och skolor har ”egentid”, som de själva förfogar över, och kan via denna profilera sig.

Min dotters skola (hon har just börjat nollan Smile ) är tex profilerad mot sång, dans och idrott att jämföra mot andra i närområdet som har andra val gjorda eller inga alls.

Se ex. 4.6

Edit tillägg. Sedan 4.6 skrevs har en del hänt. Eleverna har tex 177 timmar till sitt förfogande och skolan fortsatt 600. Detta är 2021. Se på den här sidan!

Ida Grönkvist

Det här är ett problem som vi i JK har lyft med styrelsen också, se bl.a. punkten 7 i mötesprotokoll 2 från verksamhetsår 2020/2021 (2020-12-14). Tidigare har alltså registrerade juniormedlemmar automatiskt stått kvar som medlemmar fram till den dag de fyller 26 år och har då tagits bort när de inte betalat medlemsavgiften. Efter beslut av styrelsen i mars 2021 kommer avregistrering som ”aktiv” nu ske efter två år om junioren inte har spelat några tävlingar arrangerade av förbundet eller om junioren/deras klubb inte på eget bevåg anmäler junioren som aktiv. På sikt är förhoppningen att listan därmed ska bli mer aktuell och spegla verkligheten. Det kan såklart diskuteras om det är några andra tidsgränser som bör gälla.

Edit: Avsett som ett svar på Torbjörns inlägg.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Gräv där du står.

Har man fått en junior att sätta sig vid ett bridgebord har det svåraste arbetet gjorts och något som naturligtvis skall tas till vara. Vad vet förbundet om de som spelat en tävling? Förmodligen ingenting eftersom man inte ens vet hur många de är. Ta reda på om de fortfarande spelar och om de behöver stöttas på något sätt. Varför började de? Om de slutat, varför? Vad skulle få dem att börja igen?

Jag tror många inte förstår hur svårt det är att få juniorer att spela bridge. Om förbundet satsar en miljon om året och får 20 juniorer att bli bridgespelare har man förmodligen lyckats över förväntan. Att inte ta vara på de 131 vi (potentiellt) redan har är ett enormt slöseri.

Eva Abragi

Hej Torbjörn
Det vi har försökt visa är att sättet som juniorer har registrerats medlemmar på ger en felaktig bild. Som Ida redan beskrivit har vi i JK drivit och fått gehör för att ändra hur länge man kan vara med som passiv junior. Sammanfattningen är att efter två års inaktivitet ramlar man ur. JK har en ganska god bild av hur det ser ut, det är därför vi har kunna ta fram det här och visa på situationen.

Vi hade för ett par veckor sedan Riksläger i Varberg där 33 st av de 60-70 st som finns var anmälda. 31 kom när det blev dags, någon fick förhinder och någon blev sjuk.

Men till själva poängen: Juniorerna är försvinnande få. Att hitta och ta vara på dem kan bara göras lokalt. Det är klubbarna som måste göra själva jobbet.

Från förbundet och JK kan man som klubb få hjälp via SOS junior och Sigrid Svensson. Ta vara på det, hör av er och anmäl er till projektet. Det är mindre svårt att hjälpas åt än att försöka ensam.

Som enskilda och engagerade bridgespelare kan vi alla bidra dels genom att uppmuntra juniorer vi möter att prova på, men framför allt - när vi möter en junior vid bordet, gör ert absolut bästa för att de ska gilla att sitta där. Och har man lite extra vilja och tycker sig vara en hyfsat bra spelare med viss pedagogisk förmåga - anmäl er som mentorer

Jan-Olof Hegethorn

Som tillfällig observatör vid några fredagsspel på StErik har jag sett att juniorspelssamlingarna efter spelet bara samlat enstaka deltagare och att ensam vuxen, Per S har servat spelet. Utdöande kanske är feluttryck men det behövs mer initiativ från oss vuxna bridgespelare att försöka få våra barn och barnbarn att spela kort och bridge.

/janne

Po Sundelin

[quote=Eva Abragi]

Hela ämnet som i perioder hetat ”Fritt valt arbete”, ”Fria aktiviteter”, eller ”Elevens val” är borta. Skolorna är inte längre skyldiga att erbjuda det. Det betyder att just den plattformen är borta.

Eller kan det finnas skolor som gör något utan att vara tvungna?
Kan vi påvisa ett samband mellan bridge och något som skolan anser är positivt (kanske matematik, logik,social förmåga?). Kan det vara ett konkurrensmedel gentemot andra skolor? Det gäller förstås att hitta rektorer eller andra som vet något om bridge och kan påverka skolans val.
Tyvärr faller väl argumentet ”Bra för matte” inte säkert lika väl ut hos skola som elev.

Kan vi (förbund eller distrikt) erbjuda lärarassistans som tex har framgångsrikt gjorts i Israel?

De ideer, satsningar och projekt som forekommer i och utanför Sverige borde redovisas i Tidningen Bridge, tex via en återkommande SBFsida kallad Juniorsatsningar.
Norska Mo i Rana har nämnts. Ibland kan även andras ideer vara värda att pröva.

Logga in för att kommentera