Forum » Tävlingsledare och domslut » Stopp i lagens namn?

Stopp i lagens namn?

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Per Jephson
Stopp i lagens namn?

Ponera att jag i naturlig budgivning öppnar med 1 hö, partner bjuder 1 NT och jag (i någon form av förvirrat tillstånd..) lägger upp en stopplapp följt av 2 kl… måste jag då höja mitt bud till en nivå som motsvarar min alertering? (båda buden är äkta men 3 kl visar 5-5)….
Alternativt är 2 kl och/eller 3 kl artificiellt , gäller samma regler då?
(Hade läget i går kväll, min bångstyriga högernäve plockade utan mitt medgivande fram en stopplapp varför jag, kanske utan att behöva, kände mig förpliktad att hoppa till 3 kl…)

Joakim Nordlindh

Har du bjudit 2kl så har du bjudit 2kl. Lagt bud ligger.

Om du har tänkt bjuda 3kl så är ditt stopp ett bra ’bevis’ att det var 3kl du tänkte bjuda och du får då ta tillbaka 2kl-budet och ersätta med 3kl under förutsättning att din partner inte bjudit än.

Per Jephson

OK, tack… jag hade ju tänkt bjuda 2 kl men efter min hjärnis med stopplappen var jag osäker på om jag var tvungen att följa upp med ett hopp….

Lars Adie

Per Jephson skrev:


OK, tack… jag hade ju tänkt bjuda 2 kl men efter min hjärnis med stopplappen var jag osäker på om jag var tvungen att följa upp med ett hopp….

Stopp är inget bud utan du får bjuda vad du vill, däremot får partnern inte använda den eventuella oi som stopplappen kan ge efter 2klöver.

Quote:

Om du har tänkt bjuda 3kl så är ditt stopp ett bra ’bevis’ att det var 3kl du tänkte bjuda och du får då ta tillbaka 2kl-budet och ersätta med 3kl under förutsättning att din partner inte bjudit än.

Och att du tagit fel och inte tänkt fel.

Logga in för att kommentera