Forum » Tävlingsledare och domslut » Alert av naturligt bud

Alert av naturligt bud

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Peter Nohrén
Alert av naturligt bud

Jag behöver tolkningshjälp av alterteringsreglerna. Nedanstående står under rubriken ”Hjälpsamhet”

”I tillägg till alerteringspliktiga bud (se rubrik Alerteringspliktiga bud) uppmuntras spelare alertera sådana bud vars betydelse, eller bibetydelse, motståndarna möjligen inte kan förstå – förutom de som enligt alerteringsregelverket uttryckligen inte ska alerteras.
Sådana alerter ska inte leda till poängkorrigering/-bestraffning.”

Var står det att en alertering av ett naturligt bud kan/ska leda till poängkorrigering/-bestraffning?
Och i så fall, hur?
Jag hittar inget sådant – har jag missat nåt eller är det så att ingen utförd alert någonsin kan bestraffas?

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Du kan rent teoretiskt bli bestraffad om du alerterar sådant som står i alerteringsreglerna att det inte skall alerteras. Framför allt om du gör det efter att TL sagt åt dig att sluta. Du kan givetvis också hamna i OI problem om du alerterar sådant som inte skall alerteras.

Att du kan (eller faktiskt snarare skall i vissa lägen) bestraffas framgår av lag 90B 7 och 8.

Björn Sörling

Är det nån som fått bestraffning för en alert ”för mycket”?

Peter Nohrén

Henrik Johansson skrev:

Du kan rent teoretiskt bli bestraffad om du alerterar sådant som står i alerteringsreglerna att det inte skall alerteras. Framför allt om du gör det efter att TL sagt åt dig att sluta. Du kan givetvis också hamna i OI problem om du alerterar sådant som inte skall alerteras.

Att du kan (eller faktiskt snarare skall i vissa lägen) bestraffas framgår av lag 90B 7 och 8.

OK, tack för svar!

Logga in för att kommentera