Ö spelar 4 hjärter.
Utspel ruter ess av syd, litet kort av väst, sak, klöver 2 av nord, litet kort av öst.
litet kort av syd, litet kort av väst., nord lägger spader 2 och säger direkt jag spelade fel, får jag ändra mig?
Öst godkänner det och syd byter och stjäl med liten hjärter.
Tävlingsledaren tillkallas.
Öst säger sedan att han trodde att nord hade ruter kvar på handen.
Hur dömer man ???

LAG 82 – RÄTTELSE AV FELAKTIGT TILLVÄGAGÅNGSSÄTT
A. Tävlingsledarens skyldighet
Tävlingsledaren är ansvarig för att rätta till fel i tillvägagångssätt och att se till att spelet fortskrider på ett sätt som inte strider mot lagarna.
LAG 47 – ATT ÅTERTA ETT SPELAT KORT
F. Annat återtagande
1. Ett kort kan återtas enligt Lag 53B.
2. Bortsett från vad denna lag säger, får ett spelat kort inte återtas.
Sammantaget borde det innebära att TL inte ska godkänna att Öst tillåtit återtagande av detta kort. Spader 2 ska spelas.
Men ska hjärtern bli stort straffkort?? I denna situation hade jag inte dömt så eftersom N fått ”tillåtelse” att ändra och det skulle kunna leda till oproportionerlig skada för NS.
Detta exempel visar tydligt att spelarna inte ska döma själva utan uppmuntras att kalla på TL, det är inte en fientlig handling!!
LAG 10 – BESLUT OM KORRIGERING
A. Rätten att besluta om korrigering
Endast tävlingsledaren har rätt att besluta om korrigering. Spelarna har inte rätt att på eget initiativ besluta om korrigering (eller att avstå, se Lag 81C5).
B. Tävlingsledarens rätt att ändra spelarnas beslut
Tävlingsledaren kan tillåta eller upphäva alla beslut om eller avstående från korrigering, som spelarna gjort utan tävlingsledarens anvisningar.
Mao, TL får försöka skipa rättvisa enligt eget omdöme.
/B
Har full sympati för Peters lösning, jag hade nog dock valt att tillämpa lag 11A
”Rätten till korrigering av ett fel kan förloras, om en spelare på den icke felande sidan gör något innan tävlingsledaren tillkallats. Om en sida har tjänat på fortsatt handlande av en motståndare som inte känt till de relevanta bestämmelserna i lagen, korrigerar tävlingsledaren endast denna sidas resultat genom att dra bort eventuella fördelar av handlandet. Den andra sidan behåller det resultat de fått vid bordet.
Dvs jag låter spelet fortsätta med hjärter 2 som spelat kort (och spader 2 som stort straffkort) och sedan korrigerar jag NS resultat till vad det hade blivit om de inte fått ändra utan tvingats spela spader 2 medan ÖV behåller det spelade resultatet.
På det här sättet får båda sidorna troligtvis det sämre resultatet av de två möjliga för sin sida och det lär dem förhoppningsvis att ropa på TL i tid till nästa gång.
Tack Henrik
Då gjorde jag nästan rätt.
Ö-V fick 100 % på brickan så de kom inte till skada.
Marian