Forum » Tävlingsledare och domslut » Hur dömer jag här?

Hur dömer jag här?

6 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Brandell
Hur dömer jag här?

Blir kallad till ett bord på klubben. När alla andra tre spelarna lagt 13 kort sitter en av försvarsspelarna kvar med ett kort. Hur dömer jag rätt i detta läge? Alla hade 13 kort. Så spelaren har missat att lägga ett kort i något av de 12 första sticken

Tomas Brandell

Nils Andersson

LAG 13 – FELAKTIGT ANTAL KORT1
A. Inget bud har bjudits
Om ingen spelare med ett felaktigt antal kort har bjudit:
1. Tävlingsledaren ska rätta felet, och om ingen spelare har sett någon annans kort, ska
tävlingsledaren begära att brickan spelas på normalt sätt.
2. När tävlingsledaren konstaterar att ett eller flera av brickans fack innehållit fel antal kort och
att en spelare har sett ett eller flera kort från en annan spelares hand, låter tävlingsledaren
brickan spelas och få ett resultat på normalt sätt. Om tävlingsledaren sedan anser att den
otillåtna informationen har påverkat resultatet på brickan, ska tävlingsledaren utdela ett
korrigerat resultat [se Lag 12C1(b)], och kan bestraffa en felande.
B. Upptäckt under budgivningen eller spelet
När tävlingsledaren konstaterar att en spelares hand ursprungligen innehöll fler än 13 kort, och
en annan spelare hade färre, och någon spelare med en felaktig hand har bjudit:
1. Om tävlingsledaren bedömer att given kan rättas och spelas, kan given spelas på detta vis,
utan ändring av något bud. Efter spelet kan tävlingsledaren utdela ett korrigerat resultat.
2. I övriga fall, när någon har bjudit med ett felaktigt antal kort, ska tävlingsledaren utdela ett
korrigerat resultat [se Lag 12C1(b)], och kan bestraffa en felande.
C. Extra kort
Extra kort som inte tillhör en giv tas bort när de upptäcks. Budgivningen och spelet fortsätter
utan ytterligare korrigering. Inget korrigerat resultat får utdömas om inte ett sådant kort redan
har spelats i ett avslutat stick.
D. Efter att spelet är slut
När det efter att spelet är slut konstateras att en spelares hand ursprungligen innehöll fler än 13
kort och någon annan spelares hand innehöll färre, måste resultatet strykas och ett korrigerat
resultat delas ut (Lag 86B kan gälla). En felande kan få en procedurbestraffning.

Om alla andra hade 13 kort borde 13C vara tillämpbart. Om någon hade 12 kort borde det vara 13 D.

Leif Lundberg

Jag misstänker att den som hade ett extrakort hade glömt att spela ett kort under nån av de tidigare sticken.
Lag 13 kan nog inte vara tillämpbar då.
Saknas lite information om hur det egentligen var.

Anders Eriksson

Kan landa i lag 67 - ”Felaktigt stick” om det visar sig handen hade 13 kort från början. Så fall måste redas ut vad som har hänt och det kan få konsekvensen att en revoke har gjorts.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det kan vara så att spelaren glömt att spela ett kort i ett stick. Då gäller 67B1, men det skulle även kunna vara då att spelaren spelat ett kort men satt tillbaka det på handen igen istället för att lägga det framför sig på bordet, då gäller 67B3.

Det är bara TL vid bordet som kan skaffa sig en uppfattning om vad som faktiskt hänt.

Thomas Brandell

Ok. Tack för tydligt svar, Henrik

Logga in för att kommentera