Prealert!

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Torbjörn Gustavsson
Prealert!

Sedan snart ett år tillbaka innehåller alerteringsreglerna en uppmaning att prealertera, vilket nästan ingen gör. Jag har själv varit lite skeptisk, men under festivalen har vi konsekvent prealerterat med gott resultat. De flesta bryr sig inte, men några har tackat och kunnat bestämma metoder. Och framför allt - vi har fått prealertering tillbaka, vilket besparat oss energin att behöva lusläsa motståndarnas deklaration för att se om vi behöver diskutera något.

Jag rekommenderar därför alla att börja med prealert.

Magnus Eriksson

En utmärkt idé.
Speciellt om man kör något udda.
Det finns par som inte spelar naturligt och kör med 8+ liknande öppningar.

I möte med 2 av dessa par blev det ingen prealert. Uselt!

Lars-Göran Larsson

Alerteringsregler
I detta dokument under ”prealert” står ” vid början av varje rond ska paret redogöra för…”.
Gäller inte det?
Jag uppfattar att man kan få ”bestraffning” eller korrigering mot sig om man inte alerter vissa bud (i alla fall om motspelarna lider skada).
Gäller inte liknande för utebliven prealert?
Varför behöver herrarna ovan uppmana till prealert?
Vad kan TL göra om utebliven prealert påpekas a) utan uppkommen skada? b) om skada anses, av TL, uppstått?

(jag ser att det står något förmildrande om det uteblir vid enstaka tillfälle - varför? gäller det även normal alert?)

Torbjörn Gustavsson

Jag vill inte ha kompensation för uppkommen skada. Jag vill få en allmän förändring av beteende så att ingen skada uppstår.

Dessutom kan tilläggas att min erfarenhet blev att det nästan alltid skapades en god stämning vid bordet efter prealert från båda sidor.

Lars-Göran Larsson

Samma här, helt klart huvudmålet som du nämner, jag vill bara förstå om prealert är en regel eller en rekommendation (från ansvariga, gissningsvis TK).
En tråd här gynnar troligen samma syfte.

Martin Norbäck Olivers

Vi med! Det räcker ju att säga: Hej, vad trevligt! Vi spelar 5542 med 15-17 sang och svaga 2-öppningar.

Martin Norbäck Olivers

Jag har en fråga som uppkommit praktiskt. Av någon anledning så är det så att det är många som helt saknar deklaration när de spelar, och det är förstås trist, men ok, då borde rimligtvis kravet på prealert vara ännu större.

Det har hänt mer än en gång att vi mött ett par som inte prealerterat 2 ruter multi, och sen bjuder de 2 ruter och partnern alerterar det som ”multi”. Vi har alltså inte fått chans att diskutera försvar mot 2 ruter multi och det är ju ännu värre att det finns flera varianter av multi som man skulle vilja ha olika försvar mot.

Hur ska man agera i den situationen? Tillkalla tävlingsledaren direkt? Spela vidare och eventuellt få ett justerat resultat efteråt?

Ola Brandborn

Du bör tillkalla TL så att motståndarna får en tillsägelse att skaffa sig en deklaration.

Däremot är 2 ru Multi en såpass vanlig konvention så det borde ni hoppeligen ha försvar mot.

Prealert är däremot väldigt nyttig när man som jag spelar stark ruter och slaskklöver (både 1 Ru och 1 Kl kan alltså vara på noll kort). Där behöver fienden snabbt komma överens om överbudet visar en 5-5 hand eller om det är naturligt.

Björn Westling

I fall där ingen deklaration presenteras, har man rätt att förutsätta att de spelar typ nordisk eller modern standard, dvs 15-17 NT, svaga 2, Blackwood, överföring, Stenberg?

Martin Norbäck Olivers

Ola Brandborn skrev:

Däremot är 2 ru Multi en såpass vanlig konvention så det borde ni hoppeligen ha försvar mot.

Jo, men det finns ju olika varianter. En del spelar att det bara är svagt, en del har olika starka bud osv. Så det vill man ju kunna fråga motståndarna om innan. Tänk om någon bjuder 2ru multi och sen går det pass pass och så sitter man där.

Joakim Nordlindh

Tror aldrig jag mött någon som har olika 2ru-multi-försvar beroende på vad som ingår i multin så jag tror du klarar dig utmärkt med ett.

Ola Brandborn

Joakim Nordlindh skrev:

Tror aldrig jag mött någon som har olika 2ru-multi-försvar beroende på vad som ingår i multin så jag tror du klarar dig utmärkt med ett.

Martin har en poäng i att om Multin enbart innehåller svag högfärg, så kan det gå 2 Ru-pass-pass-pass, och då sitter man med skägget i brevlådan om man passade med sin marmichand med planen att kunna UDa om ett varv.

Men det är i så fall bättre att ha två olika färdigdiskuterade Multiförsvar mot entydigt svaga Multi respektive mot Multi som har någon stark variant, i stället för att ta fem minuter av rondtiden att diskutera fram ett nytt försvar varje ny rond.

Martin Norbäck Olivers

Ola Brandborn skrev:

Men det är i så fall bättre att ha två olika färdigdiskuterade Multiförsvar mot entydigt svaga Multi respektive mot Multi som har någon stark variant, i stället för att ta fem minuter av rondtiden att diskutera fram ett nytt försvar varje ny rond.

Jag menar inte att man ska sitta och hitta på ett försvar. Däremot bör man få chans att se till att man är överens vilket försvar som gäller. När motståndarna väl har bjudit och alerterat så är det försent att göra detta.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Borttaget, läste slarvigt

Logga in för att kommentera