1) Hur många prickar (5542 system) får 1kl - (2+) eller kl. eller bal.
2) Hur många prickar får 2ru som visar 18-19 bal.
3) Hur många pricka får 2hj/2sp som visar 7-11 (11-13 i 4:e hand)
Prickar
9 feb 2024 kl 10:58
Prickar
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

2,
0,
0
Edit: Aha, 2 ruter det kanske slinker undan på noll prickar pga starkt bud?
För den som vill se dokumentet som beskriver prickar så finns det här>>>>>>
Lite synd att förbundet inte plockar bort ”konkurrerande”, inaktuella dokument då:
https://www.bridgefederation.se/sysregler2000.PDF
Hur många prickar har följande system ?
Funderar om jag kan spela det på Bronstävlingar
Pass 13+/0-7
1c 5+c (kan vara 5-5 i lå) 8-12 (ej 4 korts hö) /13+ any (3-4:e hand)
1d 1+ 8-14 11-12 balans /8-12 nat (enfärgshand)
1hj 5+ 8-12
1sp 5+ 8-12
1nt 8-10 balans/svagt 6+hö (0-7)
2kl 4+ hj längre sidofärg 8-12
2ru 4+sp längre sidofärg 8-12
2hj 3hj (4+5 i lågfärger 8-12)
2sp 3sp (4+5 i lågfärger) 8-12
Jag anar viss sarkasm här, men skit i det
Det beror på vad du har för ”öppningsbud” i tredje hand (verkar inte finnas något bud för 0-7, trots att partnern är obegränsad). Men som det är skrivet:
1kl = 3 prickar (för att det kan vara ”vad som helst” i tredje hand)
1ru = 3 prickar (för att det kan vara 4414 om jag fattat rätt). Om du hade öppnat 1hj med 4414 och 11-12 hade 1ru varit 2 prickar istället.
1hö = 0 prickar.
1NT = 3 prickar (för att det är artificiellt, inte pekar på någon färg och kan vara svagt)
2lå = 1 prick var (färgpekare)
2hö = 1 prick var (färgpekare, lovar längd i lågfärgerna)
Så nä inte bronstävling och inte lagtävling heller (bara ”guldlag”). 13 prickar. Eller så spelar du på en klubbtävling där klubben tillåter vad som helst (tror vi gör det i Skövde, iaf sist jag frågade).
Tack för svar Erik
antar att om man väljer hp intervallet som 15 + (starkt) så får man ingen prick på 1kl?
Och tänkte mig 1 ruter i 3/4 hand som 0-7 naturligt 8-12/balans 8-10
Nej du får fortfarande 1 prick på 1Kl även om du ändrar från 13+ any till 15+ any. Det är egentligen 3 prickar men takregeln om att ”bud som är starka eller naturliga får max en prick” slår till. Det är bara när ett bud alltid är 15+ som man kommer undan helt.
Om 1 ruter kan innehålla 0-7 ”vad som helst” i tredje hand får ruteröppningen 5 prickar, plus att det finns vissa regler kring att man ska lämna in deklarationer i förväg, förbereda förslag på försvar (som motståndarna får läsa vid bordet), motståndarna i lagtävling får seating rights etc.
Variant på din systemidé som skulle få spelas på partävlingar:
Pass = 11-14 NT, 13-16 obalans, 18-20 NT
1kl = 15-17 NT, 23+ NT, 17+ obalans eller 8-12 med 6+kl utan hö
1ru = 0-7 ”vad som helst” eller 8-12 med 6+ru utan hö
1hö = 8-12, 5+hö eller marmic med 4-korts hö
1NT = 8-10 NT
2kl = 8-12 med båda lå
2ru = 8-12 med 4sp och längre sidofärg
2hj = 8-12 med 4hj och längre sidofärg
2sp = 0-7 med 6+sp
2NT = 21-22
Som svar på pass:
1kl = Utgångskrav (ca 13+).
1ru = 0-7
1hö = 8-12. 4+hö, kan ha längre lågfärg. Magic Diamond style.
1NT = 8-11 NT.
2lå = 8-12. 5+lå utan högfärg.
2hö = 6+hö
2NT = Balanserad invit (ca 11-12).
Prickar:
Pass = 0 prickar
1kl = 1 prick (naturligt eller starkt). Utgångskrävande öppningsbud (svaret på ”passöppningen”) ger inga prickar.
1ru = 5 prickar (vilket gör att man har särsklida skyldigheter, men jaja)
1hö = 0 prickar
1NT = 0 prickar
2kl = 0 prickar
2ru = 1 prick (färgpekare)
2hö = 0 prickar
2NT = 0 prickar
Totalt 7 prickar, vilket är max för C-nivå (som brukar vara nivån för partävlingar).
Svarshandens 1KL efter pass blir väl tre prickar?. Det räknas bara som ett svarsbud om passet är starkt, men eftersom du har 8-12 handen med i pass så är passet inte starkt utan bara udda och då räknas alla partnerns bud efter P-(P)- som öppningsbud.
Ja passet är inte starkt (innehåller händer under 15 hp), kan vara ner till 11 om man har balans. Däremot är öppningen 1kl i tredje/fjärde hand utgångskrav, och utgångskrävande öppningsbud får inga prickar.
Det är en väldigt underlig del av regelverket som jag inte hittat något annat användningsområde för. Hur får man annars ett utgångskrävande öppningsbud som inte samtidigt visar 15+/18hfp? Kanske någon form av skev fördelningshand man vill kräva till utgång med… KQJ-tolfte och en singel
Se punkt 2 under rubrik 2.3 i regelverket.
Rätt, missade den, men jag är helt övertygad om att avsikten med ”utgångskrävande bud” är de händer som har utgång på egen hand även om partnern har 0 hp och renons i tänkt trumffärg. Men det står inte så. Jag hade nog kunnat tänka mig at KQJT-elfte och 2 singlar räcker för att kräva till utgång…
I ditt exempel behöver man ju inte ha utgång på egen hand eftersom man vet att partnern har minst 8hp.
Jag hade gissat att poängen är att om motståndarna deklarerat att de har kort till utgång så är det inte så svårt att försvara sig mot deras bud, därför ger ett utgångskrävande öppningsbud inga prickar. I så fall spelar det kanske inte så stor roll om det är en hand hos motståndarna som är väldigt stark eller om det är motståndarna tillsammans som har mycket kort.
Problemet här är att man kan kräva till utgång på 5hp till partnerns lovade 8 så det handlar inte om att man har en massa kort… Sen är väl det inget problem att försvara sig mot eftersom budgivnigen befinner sig i 1Kl, problemet handlar mer om att ge fullständiga förklaringar.
Du menar som en psyk, eller missar jag något?
KQ-elfte i högfärg och två hackor vid sidan. Du gör väldigt troligt utgång på egen hand och kan således kräva till utgång med 1Kl över partnerns pass.
Ah, du menar så. Men partnern har ju ett ganska brett spann, 11-20, så risken är väl att partnern bjuder för högt om bättre kort förväntas av ditt 1kl. Blir inte det samma sak som att öppna 2kl enda krav med den handen menar jag? 2kl är inte heller prickat eftersom motståndarna inte förväntas behöva några speciellt komplicerade försvarsmetoder över ett utgångskrävande bud?
Sa aldrig att det var någon speciellt bra teknik att bjuda så…bara att det är möjligt, men att det knappast var det regelmakarna hade i tanken när det skrev ”utgångskrävande bud” utan mer samma tanke som du hade att man skall spela någon utgång på grund av att man har tillräckligt med poäng till just någon utgång.
Men nu står det ”utgångskrävande bud” så skulle man få för sig att spela 1Sp som 0-7hp men minst 10 stick med med hjärter som trumf så är det 0 prickar, trots att det egentligen borde vara 5.
Nä, borde egentligen vara en prick, takregeln á la färgpekare