Forum » Tävlingsledare och domslut » Fel kort från träkarlen

Fel kort från träkarlen

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Thulin
Fel kort från träkarlen

Idag hände en lustig grej vid bordet.

Jag vill poängtera att jag bara är intresserad av vad som gäller. TL:s beslut påverkade inte brickan på något sätt.

Bordet har Qxxx i hjärter som är trumf.
Spelföraren begär ”en hjärter”.
Träkarlen spelar en hacka, det går x-x-x-9 som vinner sticket.
Nu säger spelaföraren:
”Vad hände? Jag spelade ju damen!”
Alla vid bordet håller med om att de hörde en ”en hjärter” även träkarlen.

Vad gäller?

Spelföraren fick spela damen och näste man fick då ändra sitt spelade kort om han ville, vilket han inte gjorde. Spelföraren var då (helt rimligt) tvungen att spela det kort han spelat tidigare. Och näste man fick och ändrade sitt spelade kort.

I den här situationen spelade det ingen roll, men spelföraren har ju nu information om motståndarnas händer som han inte borde ha. Om det skulle vara avgörande hur hanteras situationen då?

Alla (utom kanske spelföraren) log och hade trevligt vid bordet och var mest nyfikna på TL:s beslut Smile

Lars Adie

Eftersom ni var överens om att ni hört en hjärter ser jag ingen anledning till att TL ska låta spelföraren spela damen.

Återtagna kort hade varit OI för spelföraren men inte mtv ( 16C1 )

45c4 verkar inte gälla
(b) Spelföraren kan rätta ett oavsiktligt angivande av ett kort från träkarlen fram tills dess att nästa kort spelas från handen eller träkarlen. Ett angivande kan ändras efter en felsägning, men inte på grund av tappad koncentration eller ändrad avsikt. Om en motståndare, i rätt
tur, spelat på ett kort som var regelrätt före ändringen, får den motståndaren återta sitt kort, sätta tillbaks det till sin hand, och ersätta det med ett annat kort (se Lag 47D och 16C1).

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Det här är ett läge där de flesta dömer fel…Vi hade en simulering på de här lagarna på senaste TL-utbildningen för blivande internationella TL där ungefär 50% även på den nivån missade den vitala lagen.

Spelföraren har begärt ”en hjärter”. Det är ett ofullständigt begärande och då gäller 46B. Och då skyndar vi raskt vidare till 46B2 som säger ”Om spelföraren nämner en färg men ingen valör, anses spelföraren ha begärt det lägsta kortet i den färgen.

Alltså, en låg hjärter är spelad…..eller? Vi får backa lite….

46B säger ”Om spelförarens angivande av ett kort från träkarlen är ofullständigt eller felaktigt gäller följande (utom då spelförarens annorlunda avsikt är obestridlig)”

När spelföraren lägger en låg hjärter från handen så är det ett väldigt starkt tecken på att han faktiskt avsåg att spela hjärter dam, och om hans avsikt var att spela hjärter dam, då kan vi inte applicera någon av 46B1-B5, således är inget kort angivet från bordet även om han faktiskt sa ”en hjärter”

Lösningen blir att använda oss av 45D1 ”Om träkarlen lägger fram ett kort som om det vore spelat, utan att spelföraren angivit det, måste kortet återtas om felet uppmärksammas innan båda sidor spelat i nästa stick. En motspelare får återta ett kort som spelats efter misstaget men innan det uppmärksammades. Om spelförarens MTH ändrar sitt kort, får spelföraren återta ett kort som senare spelats på i det sticket (se Lag 16C). ”

Eftersom den spelförande sidan är den felande så är eventuellt återtagna kort från motståndarna otillåten information för spelföraren.

Dan Bylund

Hm, vad är troligast - att spelföraren både säger fel och sedan inte heller noterar att träkarlen tar fel kort eller att han helt enkelt får en tillfällig blackout när han spelar på lågt från handen? Vi gör alla hjärnisar ibland, men det är som jag ser det en del av spelet att kunna hålla fokus och vara uppmärksam. Jag är därför mycket tveksam till att lagarna börjar öppna upp för att kunna korrigera stick som detta.

Logga in för att kommentera