Forum » Ruter och Bridgemate » Konstigt i bridgemate vid svängda väderstreck.

Konstigt i bridgemate vid svängda väderstreck.

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Magnus Gustafsson
Konstigt i bridgemate vid svängda väderstreck.

Vi spelade en tävling i två grupper, A och B. Vi använder Bridgemate 1. Tävlingen skulle ha en gemensam resultatlista. Lika antal bord. Detta medförde att det blev ett ”speglat” spelschema. A1 fick exakt samma brickor och satt exakt samma väderstreck som B1. A2 fick samma som B2. B3 som C3 o.s.v. Jag valde då att svänga väderstrecken i grupp B på hälften av ronderna. I Ruter såg det bra ut. På guidekorten fungerade det som det skulle, alltså som jag ville ha det. I Bridgemate däremot hade väderstreckssvängningarna inte noterats. Det var fortfarande som det var innan min ändring. Det blev lite förvillat bland deltagarna då de inte visste hur de skulle sitta. Jag sa åt dem att gå efter guidekorten och ignorera det som stod i Bridgemate. Och, efter ett par kontroller så visade det sig stämma bra. Men, min fråga är nu, om någon vet något om detta om det ska vara så, att det inte är något att göra något åt? Kunde jag gjort på något annat vis så att det även visade rätt efter min ändring i dosorna?

L-M
Kolmården

Peter Nohrén

Jag skulle tro att det hade funkat om du i Ruter, efter ändringarna, hade uppdaterat Bridgematedatabasen från rond x.

Lars-Magnus Gustafsson

Peter Nohrén skrev:


Jag skulle tro att det hade funkat om du i Ruter, efter ändringarna, hade uppdaterat Bridgematedatabasen från rond x.

Jag provade det en bit in i tävlingen, men det hjälpte inte. Databasen skapades ju dessutom efter ändringen innan start.

Lars-Magnus Gustafsson

För den som intresserar sig för problemet så har jag kollat lite på hur, och varför det fungerar som det gör. (eller inte fungerar)

När man svänger brickorna i några ronder på slutet så fungerar inte flyttschemat.
Ex. par 1 sitter NS enligt nomalt flyttschema och ska nu sitta ÖV istället. Efter ronden ska ÖV, enligt spelschemat flytta till bord 2. Par 1 är i det fallet inte ÖV utan NS och skall, trots att de satt ÖV flytta som om de hade suttit NS.
Det är lite samma som om man suttit fel i en rond och går in i Ruter och svänger väderstreck. Man flyttar då enligt, som om man suttit rätt.


När man svängt ett antal ronder i ruter, manuellt så kommer ändå Bridgmate, just för flyttschemats skull att visa NS som NS i dosorna, även om de nu svängts till ÖV och det står så på guidekortet. Detta går inte att ändra genom att uppdatera från rond X. Man får, om man nu vill ändra det i dosorna gå in i Bridgemate control och ändra detta manuellt.
Enklaste lösningen är nog dock att, förstås informera om ändringarna och hur det fungerar men skriva för hand vart paren ska flytta från och med att det blir svängda brickor.

****’

Här har vi också lite av anledningen till varför man bör svänga brickor, och inte flytta på sig fysiskt vid flyttscheman med, per default svängda brickor. (och att det inte har att göra med att man, som sittepar inte orkar flytta på sig)

Logga in för att kommentera