Forum » Allmänna diskussioner » SBF och VM-kval

SBF och VM-kval

29 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Martin Löfgren
SBF och VM-kval

I en annan tråd diskuteras om det åstundande VM-kvalet (som ersättning för det EM som skulle ha gått på Madeira i juni men som ställdes in pga covid19), med vinkling mot det lag som representerar Italien.

För Italien ska Fulvio Fantoni spela. FF, i partnerskap med Claudio Nunes, hade fram till 2015 varit ett av världens absolut mest framgångsrika par, men avslöjades det året som fuskare ungefär samtidigt som israelerna Fischer-Schwartz och tyskarna Wladow-Elinescu (och några andra). Bridgevärldens reaktion var mestadels en blandning av bestörtning och ilska.

Frågor som ställts är varför FF tillåts spela och vad som är SBF:s hållning. I tillägg till inlägg här på Forum finns en lång tråd på ”Bridgewinners” (länk här för den intresserade som inte ännu tagit del av denna: http://bridgewinners.com/article/view/bad-news-for-bridge/ ). En hel del av trådskrivarna har ifrågasatt de domslut och påföljder som ådömdes FF och CN. Man undrar hur Italien kan nominera fuskare till sitt landslag och hur EBL:s ”Credentials Committee” kan ha godkänt laget.

Vårt ställningstagande i SBF har givetvis varit uppe till diskussion, och kontakt har även tagits med andra länder/organisationer, inklusive EBL.

Var och en kan ha sin uppfattning om de påföljder som Fantoni och Nunes ådömdes av CAS/WBF och EBL. Det strängaste individuella ”straffet” var såvitt vi vet avstängning på 5 år, en period som löpte ut för en kort tid sidan.

Men då Fantoni ”avtjänat” detta straff kan vi inte se annat än att han har rätt att spela för Italien, oavsett hur vi ser på det med moraliska glasögon. SBF:s hållning är därför att vi kommer att ställa upp i VM-kvalet även med Fantoni i det italienska laget.

Joakim Nordlindh

Hur ser reglerna ut som ”Credentials Committee” tillämpar? Har dom ens befogenhet att neka Italien med Fantoni?

Po Sundelin

Joakim,’JA, Credentials Committee kan ”icke-invitera” vem som helst utan att behöva förklara sig. Dehar fått/skaffat sig en stadgad rätt att föra precis vad de vill.
Jag gissar att de fått dena rätt för att slippa bli åtalade om de talar om sina skäl….
Det verkar inte som om de funnit några skäl i fantonifallet. Han har ju avtjänat sitt straff. Ska vi förlänga det? OBS, inte min åsikt, bara en möjlig förklaring.

Po Sundelin

Vore det inte trevligt med en gissningstävling vilka sex? lag som kvalificerar sig till VM, i stil med tippandet vid SMlag. Eller åtminstone 1-2-3.
Kanske gissandet bör avslutas senast onsdag med tanke på att spelet börjar på måndag

Min gissning utan speciell ordning:
Sverige,
Schweiz,
Norge,
Polen,
Frankrike,
England.
Oops, jag har visst missat både Ryssland , Danmark, Israel och Irland. Det var visst svårare än ja trodde.

Italien är som sagt automatkvalicerade som arrangörer av VM.

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

För info: 8 lag kvalar in numera.

Po Sundelin

Tur att jag satte frågetecken efter 6. Tack Carina. Tyvärr fanns det för många kandidater, alltså fler än 8, men som sagt, kanske man ska nöja sig med att tippa de tre första.

Lars Andersson

Verkar som om Italiens tre första motståndare missat att lämna sin lineup i tid. Evilgrin

Tore Mattsson

Men om Italien får 12 poäng i varje match räcker det förmodligen för att kvala in till champions cup.

Ola Brandborn

Tore Mattsson skrev:

Men om Italien får 12 poäng i varje match räcker det förmodligen för att kvala in till champions cup.

Blir många missade lineups där med…
Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Via Bridgewinners kan man läsa i länken här om ”England Speaks on The Euros

Många som hyllar English Bridge Unions statement Yes
Kan bara hålla med.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

WOW!

Jag ryser av välbehag över hela min kropp.
Jag blir helt överväldigad av glädje när jag ser att land efter land tydligt tar ställning mot grovt fusk!

Det här trodde jag aldrig att alla deltagande länder skulle kunna gå ihop och genomföra. Jag är full av beundran för detta tydliga ställningstagande mot Italien.
Och då tänker jag faktiskt inte mest mot ställningstagandet mot Fantoni, utan ställningstagandet mot Italien som inte själva verkar ha förstånd att låta bli att skicka ett lag med spelare dömda för grovt fusk!

Jag tycker nästan det är precis lika illa som det Fantoni gjort sig skyldig till och på ett sätt nästan värre.

Och när jag var inne och läste vad det Italienska forumet hade skrivit om saken (det var någon som publicerade här någon Google translate) så visar det väldigt tydligt vad man har för hållning mot fusk i det landet, ofattbart!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

En länk till från Bridgewinner Declaration of Solidarity med amerikanska spelare som deklarer sitt stöd till de som avstå spela mot Italien med ”Fulvio Fantoni on the team”

Lars Andersson

Arne Jordestedt skrev:

En länk till från Bridgewinner Declaration of Solidarity med amerikanska spelare som deklarer sitt stöd till de som avstå spela mot Italien med ”Fulvio Fantoni on the team”

Talk is cheap. De som agerar nu vid europatävlingen visar civilkurage. Den tidigare kampanjen #saynotocheats varade bara till sponsorpengarna sa annat.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Ska bli intressant att se nu de lag som har kvar Italien att möta på lördag och kanske balanserar på komma in bland de åtta främsta, om de agerar som alla andra lag hittills och tar sin nolla solidariskt.
Från nu omg 25 i denna ordning är dessa kvar Spanien, Irland, Schweiz, Polen, England, Israel och Norge, flera av dessa kanske kan hänga på en skör tråd….
Länk Italien kvar

Carl-Henrik Nauclér

Jag är rätt säker på att ingen kommer ställa upp mot Italien, nu vore det ju rent osportsligt för kvalet till BB. Hur kul vore det att gå vidare till VM genom att som enda land ta poäng mot Italien?

Magnus Eriksson

Med beröm godkänt Martin & Styrelsen Smile

Tom Gärds

Jag instämmer med Magnus Erikssons beröm till SBF:s styrelse. Kraftfullt och bra agerande vid rätt tidpunkt angående Fantonis medverkande i Champions Cup-kvalet.

Arne Jordestedt
Bild för Arne Jordestedt

Klart vi gillar det; ”Öppet brev från SBF:s styrelse till FIGB” Yes Smile

Ola Brandborn

Tävlingen är ju också ett kval till Champions Cup. Jag roade migatt titta vilka som varit vinnare genom åren

http://www.eurobridge.org/competitions/european-national-championship/champions-cup/

Antingen, IMHO, så stryker man de första åtta åren (give or take) där ur resultatlistorna, eller så har den tävlingen inget värde att skicka några spelare till.

Po Sundelin

Välformulerat, FSBs styre!

Ola Brandborn

PO Sundelin skrev:

På vilket sätt är det välformulerat? Det är korrekt stavat, om det är det du menar, men det är tyvärr alldeles för mellanmjölkaktigt.
Ola Brandborn

Inte bara jag som tycker så, verkar det som…
Länk

You gotta love the understatement of the Svensk.
I’d rephrase it in such a manner:
”The FIGB’s decision to include Mr Fantoni in the team representing Italy is a poke of a middle finger in the rest of the field’s eye, a disgrace to Italian bridge Federation and making a mockery out of Bridge, EBL, the NBO’s and every human being”.

Peder Linder

Ola Brandborn skrev:

PO Sundelin skrev:

På vilket sätt är det välformulerat? Det är korrekt stavat, om det är det du menar, men det är tyvärr alldeles för mellanmjölkaktigt.

Nä…bara du som uppvisar sedvanlig förmåga att läsa mellan raderna.

editerade lite

Po Sundelin

Ola, budskap som framförs högljutt och med de fula ord man kan når ofta inte fram som avsett, medan lugnt framförda understatements ofta gör det.

Tore Mattsson

Nästa post i den tråden illustrerar det som P-O skrev.

It appears to me that Mr. Lofgren and the SBF had a real objective, which was stated in the last sentence (quoted by Marek W. above).

What objective would you plan to further with your wording?

Ola Brandborn

PO Sundelin skrev:

Ola, budskap som framförs högljutt och med de fula ord man kan når ofta inte fram som avsett, medan lugnt framförda understatements ofta gör det.

Mig veterligen sitter Dawit Isak fortfarande i fängelse i Eritrea
Hans Kvick

Med lite mer högljudda protester hade han varit fri för länge sedan menar du?

Carl-Henrik Nauclér

Väl skrivet brev, gillar tonen för att få in Italien i bridgegemenskapen igen. Men varför fick detta hända? Varför kunde ingen neka Italien att ställa upp med Fantoni? Jag har ingen koll, men verkar som bridgevärlden bundit sig mot Olympiska kommitén, som frikände Nunes Fantoni. Är det inte hög tid att sluta ansöka om medlemskap i riksidrottförbundet och försöka få bridge till en OS gren internationellt? Hur mycket pengar och tid har inte kastats bort på det? Enda utdelningen är väl en tramsig artikel när Helgemo tog något preparat som var dopingklassat.

Sluta försök få in bridge i riksidrottförbundet, de har väl nekat med samma skäl i 30 år? Samarbeta med schacket som har en fungerande juniorverksamhet istället, skapa ett tankesportsförbund.

Thomas Ålander

Carl-Henrik Nauclér skrev:

Sluta försök få in bridge i riksidrottförbundet, de har väl nekat med samma skäl i 30 år? Samarbeta med schacket som har en fungerande juniorverksamhet istället, skapa ett tankesportsförbund.

Precis som det finns små förbund i RF så finns det små tankesportförbund, såsom i go, luffarschack(renju) m fl, och t ex kortspelet vira. Tag gärna med dem också i det ev samarbetet!

Logga in för att kommentera