Forum » Allmänna diskussioner » Miniatyr 24

Miniatyr 24

10 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Miniatyr 24

Det börjar bli dags att runda av denna lilla sommarövning, så här kommer mitt sista femkortsläge.

kn
E863
kn
10752
7
10
KDkn
D
E
K
94
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

Nord-Syd behöver fyra stick. Ingen trumf. Syd är inne.
Nils Andersson

Trist att det här söndagsnöjet tar slut. Tack för den här tiden.

Per Jephson

Kan bara instämma… hoppas att Max betraktar augusti som höstmånad….

Per-Ola Cullin

Ja, tack Max. Det uppskattas verkligen!

Thomas Winther

Tack Max - även jag har njutit av klurigheterna.

Tor-Björn Bohman
Bild för Tor-Björn Bohman

Thx Max
Hoppas du kan hitta flera av dessa trevliga småspel

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Stämmer in i hyllningarna Max!

Det här har varit både underhållande och trevlig tankegympa för att inte helt ”gro igen” under pandemin.

Då jag har fasat för att denna dag skall komma då du skriver ” så här kommer mitt sista femkortsläge.
Så hade jag önskat och hoppats att det ”sista” skulle vara lite klurigare.

Men å andra sidan så skriver du bara att det är sommaren sista Femkortsläge!

Detta ger oss utrymme att hoppas på ett sista 4-kortsläge samt ett sista 6-kortsläge Inlove
Så detta ser jag fram mot Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Bertil-G Johnson

Sällar mig till de sörjande – och förhoppningsfulla.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

FACIT
Efter kung-dam i klöver ser det ut så här.

kn
E8
kn
107
7
10
kn
D
E
K
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen

På klöverknekt måste Väst lägga nåt.
Sakar han ruter blir ju rutertio hög.
Sakar han hjärter tar man över klöverknekt med esset, för att ta in hjärterknekten.
Så han sakar spader. Bordet lägger lågt. I nästa stick får Öst komma in på spaderknekt, och agera klivsten till klöveresset.

Kul att så många ville vara med på dessa klurigheter! Tack till George S Coffin för inspirationen.

Jag ville förvissa mig om att jag stavat hans namn rätt, så jag googlade på Coffin, och hittade detta. Ska man skratta eller gråta?

Trumpkupen är en kontraktsbro kupp används när handen på bly (vanligtvis dummy) har inga trumf kvar, medan nästa hand i rotation bara har trumf, inklusive en hög som skulle ha varit på plats för en direkt finess om ett trumf kunde ha lett.

Carl-Henrik Nauclér

Stort tack för alla trevliga problem under sommaren Max. Just denna var väldigt enkel, eftersom man kunde utesluta alla andra kort än klöver som första kort, och sen var det inte så svårt att se västs problem på tredje klövern och lösningen. Hoppas på fler problem!

Logga in för att kommentera