Forum » Allmänna diskussioner » Alibispelaren

Alibispelaren

125 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson
Alibispelaren

Någon gång på 90-talet satt jag som vanligt på Vångavallens läktare och såg Trelleborg möta ett annat bottenlag (Hammarby?) i allsvenskan. Uselt spel, 0-0 efter 80 minuter och jag funderade på att att skylla på trängseln vid utgången för att kunna gå därifrån men kommer på att det faktiskt inte blir mycket trängsel av 2500 personer så jag sitter kvar.

”Fan, det där skulle jag kunna göra bättre”. ”Ok, kanske inte bättre för jag är trots allt trettiofyra och har bara spelat i sexan, men i alla fall lika bra”.

Det där är sådant som man bara säger och inget man menar något med och någon kommenterade det också med: ”Klart att du kan …”. Där borde det tagit slut men jag hade börjat bli upphetsad av tanken på att springa in på Malmö stadion och fortsatte: ”Nä, men helt säkert. Som alibispelare!”.

Eftersom det kanske bara är jag och mina fotbollskompisar som förstår det där behövs det en förklaring. Efter en match brukar man diskutera vem som varit bra eller dålig: ”Ottosson var helt iskall. Inte ett rätt på hela matchen”, ”men Kindvall var bra, snygg frispark i ribban” och så där håller man på tills man gått igenom nästan hela laget. Nästan, för det är alltid någon som man inte haft koll på. ”Magnusson då?”. Magnusson? Ja, jag vet att han var med men vad gjorde han egentligen och eftersom man inte kan komma på varken något bra eller dåligt blir det: ”Ja, han var väl helt ok”.

Och därmed har han lyckats igen, lagets alibispelare, för han har inga som helst ambitioner att vara något annat än just ”helt ok”. Han är killen som tar stolpen när andra laget slår en hörna vilket det inte går att att misslyckas med till skillnad om man förlorar en luftduell mot någon Ralf Edström wannabe. Han tar inkasten (hur svårt är det att KASTA en boll?). Han dribblar inte och han slår aldrig en crossboll men många bakåt och en bra dag också några i sidled. Han är alltså med i matchen (men ändå inte). Han var där, han har alibi, han är alibispelaren.

Fortsättning följer.

Sidor

Sylve Larsen
Bild för Sylve Larsen

Torbjörn Jönsson skrev:

Fortsättning följer.

Längtar!

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Som alibispelare på betydligt lägre nivå vill jag framhäva att viljan är större än förmågan(no zlatan).

/janne

Sidor

Torbjörn Jönsson

När man förstod att jag menade allvar om att försöka göra en allsvensk match utan att göra bort mig gick det från skepsis till öppet hån och värst var Jonas vilket kan ha haft att göra med att han faktiskt varit på planen den där dagen och att han tränat fyra gånger i veckan de senaste tio åren. Oavsett vilket behövde jag honom för jag fattade att jag aldrig skulle få chansen i en match men kanske kunde han fixa in mig på en träning.

Nu kunde jag förstås inte komma dit som den spelare jag var för då hade alla haft en förutfattad mening utan min plan var att utge mig för att vara ett hemvändande proffs från grekiska andraligan (man skall inte överdriva) som letade efter en ny klubb.

För att kunna bevisa att jag var tillräckligt bra tvingade jag honom att se en av mina matcher i sexan och trots att jag var rätt nöjd var ”löjligt långsam” ett av de snällare omdömena vilket han dessutom tvunget skulle bevisa genom att springa ifrån mig i flipflops. Även om jag försökte avfärda det som ointressant eftersom en alibispelare ändå aldrig tar några 30-meters löpningar förstod jag att det var kört och drömmen dog på en leråker på Söderslätt.

Den kanske viktigaste uppgiften som kapten för det österrikiska laget är att man skall sitta och hålla spelarna i handen. Inte bokstavligen men de vill att man skall sitta bredvid dem som moraliskt stöd när de spelar och de är så gulliga när de frågar ”sitter du hos mig?” att jag oftast gör det även om jag gör vad jag kan för att slippa. Att säga till båda borden att man måste sitta vid det andra bordet brukar fungera och då kan man ut och gå en runda i stället.

På OS i Lille skulle jag hämta en spelare i Bryssel men eftersom jag ville passa på att titta lite på staden sa jag att det nog skulle ta hela dagen. Fast då hade jag underskattat dem för någon måste räknat ut att det inte tar fyra timmar att köra 10 mil för när jag sitter i solen på Grand-Place och dricker en kall en så ringer de och undrar var jag håller hus. Då fick man hitta en extra bra restaurang till dem på kvällen och då blev de glada igen.

Under EM i Opatija var jag faktiskt på plats bakom en österrikare och eftersom jag såg en hand mer än de andra kunde jag se att han gjorde sitt bästa för att gå bet i 3NT samtidigt som en portugis gjorde sitt för att han faktiskt skulle gå hem. Och det var nog då som jag återigen tänkte: ”det där skulle jag kunna … (eller i alla fall lika bra)”. Fast det här gången hade jag lärt mig läxan och sa inget förrän någon gång i våras när folk uppenbarligen hade garden nere och jag lyckade sälja in mig som ett exproffs från Grekland.

Om drygt 14 dagar springer en alibispelare ut som vänsterback i det österrikiska landslaget på EM I Budapest!

Sidor

Jan Lagerman

Att vara Alibispelare innebär inte att man måste torska.
Att vara Alibispelare innebär att man fått en chans.

https://www.youtube.com/watch?v=APMrGHpyIcI

Här en annan Alibispelare som tog chansen.
Lycka till Torbjörn!

Sidor

Torbjörn Jönsson

Här får ni en 25 öres analys om hur det går i EM.

Polen är klara favoriter medan Sverige och England är de som närmast utmanar.

Det kommer också att gå bra för de nordiska lagen (Finland hör väl inte till Norden?)

Många länder har svagare lag än normalt och jag tror tex inte på normalt starka lag som Italien, Monaco, Israel, Turkiet, Tyskland, Bulgarien och Ryssland.

Frankrike, Rumänien, Irland och Estland kommer att förbättra sina placeringar från senaste EM.

Hur det går för Österrike återkommer jag med.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Jan Lagerman skrev:

Att vara Alibispelare innebär inte att man måste torska.
Att vara Alibispelare innebär att man fått en chans.

https://www.youtube.com/watch?v=APMrGHpyIcI

Här en annan Alibispelare som tog chansen.
Lycka till Torbjörn!

Tack Jan!

Som komplement till Bragd-Birger i laget kan jag möjligtvis leta upp en Ove Bengtson men någon Björn Borg lär jag tyvärr inte hitta.

Sidor

Björn Sörling

Inte för att det handlar om nån alibispelare, men ditt stora hopp är väl en Bradbury? Smile

Sidor

Torbjörn Jönsson

Björn Sörling skrev:

Inte för att det handlar om nån alibispelare, men ditt stora hopp är väl en Bradbury? :)

För att det skall fungera krävs det med tanke på att 37 länder är med ett fullskaligt krig i Europa där endast Österrike, Cypern, Georgien och några länder till är neutrala (Sverige får gå med i Nato) medan de andra tvingas lämna återbud.

Kanske lite väl extremt?

Sidor

Björn Sörling

You can do it!

Sidor

Jörgen Wedin

Jovisst hör Finland till Norden.

Sidor

Peter Swensson

Jörgen Wedin skrev:

Jovisst hör Finland till Norden.

han blandar i hop skandinavien med norden … låt honom blanda ihop det är roligast så

Sidor

Torbjörn Jönsson

Jag har väldigt svårt att tro på att Finland skulle tillhöra Norden. Har ni hört hur det låter när de pratar (i alla fall för de flesta av dem)?

(Jag var tvungen att skriva Norden eftersom jag ville ha med Island och Färöarna som jag också tror på (när det gäller Färöarna är det relativt). När skall förresten Brandborn ordna ett åländskt landslag?).

Sidor

Torbjörn Jönsson

Jag har väldigt svårt att tro på att Finland skulle tillhöra Norden. Har ni hört hur det låter när de pratar (i alla fall för de flesta av dem)?

(Jag var tvungen att skriva Norden eftersom jag ville ha med Island och Färöarna som det också kommer att gå bra för (när det gäller Färöarna är det relativt). När skall förresten Brandborn ordna ett åländskt landslag?).

Sidor

Torbjörn Jönsson

Portugal, Wales., Georgien, Cypern, Slovenien, Skottland, Tjeckien, Finland och Ukraina.

Nej, det är inte lagen som kommer att vinna EM utan de som Österrike har en chans att komma före och med 37 deltagande lag är jag nöjd med om vår placeringssiffra börjar med en tvåa. Låter det negativt och borde vi inte vara bättre än en liten ö som Färöarna? Knappast för på NM på hemmaplan blev de tvåa medan Sverige blev fyra och även om Sverige (och förmodligen de andra) inte ställde upp med de bästa var Wademark/Selberg, (Ola) Rimstedt/Säfsten, och Hult/Ekenberg i alla fall det näst bästa.

En av de österrikiska spelarna sa före ett EM: ”Jag sätter skamgränsen vid -0,5 på butlern. Sämre än det och jag lägger av i landslaget”. Han hade -0,41 och är därför med oss i Budapest fast den här gången har han inte en fd europamästare som partner så det kan mycket väl vara tack och hej för honom.

Det är väl ungefär där jag lägger mina personliga ambitioner. Vi spelar 16 brickor per match och säg att vi har samma resultat på 15 av dem och på den 16: de duckar vi en utgång i zonen där masken gick och som de bjöd ut vid andra bordet - ooh ooh, -0,6 på butlern …

En del ser ner på det här med IAF men jag tycker det är rätt kul och har tittat lite på tidigare år och på EM i Dublin 2012 hade Multon/Zimmerman -0,11 i gruppspelet och det räckte för att bli europamästare med Monaco så det gäller bara att välja rätt lagkamrater. Jag satt bakom Zimmerman när vi mötte dem och tyckte han var helt iskall men han verkar onekligen bli bättre och bättre för i Opatija 2014 var han och Multon bäst i gruppspelet med 0,95.

Wrang och Sylvan är förresten rena maskiner. 2012 hade de +0,6 (gruppspel) och +0,44 (slutspel), 2014 vad de ännu bättre med +0,77 och +0,88 och varje gång bäst i det svenska laget.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Hur bra är Österrike jämfört med svensk standard? När de brukar bli lite för kaxiga här nere och tror att de världsmästare hela högen säger jag att det finns 10 lag i Sverige som är bättre. Det kan de gått få höra men jag överdriver lite och gissar att ett österrikiskt landslag skulle hamna på övre halvan av allsvenskan men knappast mer. I år är vi sämre och vi hade nog precis klarat oss från att åka ur.

Så här står det om mig i spelarpresentationen:

”Torbjörn Jönsson (54), from swedish origin, lives in Austria since 2006. This is his first appearance on the Austrian Open Team as a player, but he was NPC from 2012-2014. He has 4 Austrian Championships to his credit. Retired. ”

Någon påpekade att det sista ordet blivit fel och att det skulle stått något liknande som hade varit bättre beskrivande.

Sidor

Niklas Warne

Retarded? Inte du väl, Torbjörn?

Sidor

Torbjörn Jönsson

Niklas Warne skrev:

Retarded? Inte du väl, Torbjörn?

Funderade på om man skulle förstå vilket ord som avsågs men det verkar inte ha varit något problem att räkna ut …

Sidor

Torbjörn Jönsson

Morgen geht´s los! Startar förmodligen i första matchen mot Tyskland. Har börjat bygga upp ursäkter ifall det går åt helvete i EM. Har haft djävulsk huvudvärk några dagar och fick igår konstaterat bihållsinflammation. Fått en massa fina droger med varningstrianglar på så det skall nog gå bra (och gör det inte det är jag så väck att jag inte märker något).

Det gäller att prioritera rätt saker och jag retade mig tidigare på våra fula tröjor vi hade i landslaget och till förra EM fixade jag lite snyggare med Österrikiska örnen och inte minst att ens eget namn stod på bröstet. Nu hörde jag att vi skall få nya blå (?) för i år som säkert är skitfula men jag tänker i alla fall ta i alla fall med mina gamla egendesignade.

Edit: Fick jag anledning att gnälla på hemsidan igen när bilden blev på snedden. Ser fram emot att få höra att det är handhavandefel och att jag skulle lagt in bilden i ett annat format eller liknande som jag inte kommer att begripa. Bra också att bilden beskurits så en del kanske tror att det finns en massa hår längre upp.

Sidor

Björn Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:

Edit: Fick jag anledning att gnälla på hemsidan igen när bilden blev på snedden. Ser fram emot att få höra att det är handhavandefel och att jag skulle lagt in bilden i ett annat format eller liknande som jag inte kommer att begripa. Bra också att bilden beskurits så en del kanske tror att det finns en massa hår längre upp.

Jag kommer inte säga att det är handhavandefel. Däremot är det väldans krångel det här med bilder.

Nu är inte jag nån expert på området men så här har jag uppfattat problemet.
Din telefon(iphone) sparar alltid bilden i landskapsformat och sparar även ner lite data som talar om hur bilden ska roteras. Problemet ligger i att det inte finns någon riktig standard för hur man sen ska visa bilder med denna rotations-data vilket då gör att programmen/webbläsarna hanterar bilden på olika sätt.

Inte ens de riktigt stora sajterna, undantaget Facebook, klarar av detta på ett bra sätt. tex Google/Gmail ”roterar” också din bild felaktigt.

Men jag noterar problemet och letar efter en lösning.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:

Bra också att bilden beskurits så en del kanske tror att det finns en massa hår längre upp.

Det är iPhones nya funktion, som beskär huvudbilder till att visa precis så mycket av hjässan som krävs för att rymma hjärnan på objektet.

PS. Lycka till i EM.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Lycka till, Torbjörn.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:

Det är iPhones nya funktion, som beskär huvudbilder till att visa precis så mycket av hjässan som krävs för att rymma hjärnan på objektet.

Det där tror jag inte alls på men jag kan inte förstå varför man också klippt bilden under naveln.

Sidor

Torbjörn Jönsson

”So here we are again, 127 losers and me”. Jag tror det var Jimmy Connors som sa det en gång när han kom till US Open och det var väl ungefär så jag kände mig när jag gick in i spellokalen. Fast tvärtom då alltså.

Trodde jag skulle kunna flyga under radarn i första matchen men nähädå in i BBO-fållan direkt och jag får hoppas att folk hade annat för sig en torsdag förmiddag än att titta på bridge.

Partnern öppnade med 1Ru (5542) och jag hade AKJ109xx xx xxx x. Jag kunde visa en svag lång spader, en inviterande, en stark och en svag hand som man ändå ville spela utgång på så vi bjöd 1Ru-1Sp-2C-4P-essfråga-6P och partnern lade upp D AKJ10 AJ105 J652. Av 36 bord var det bara vi och ett par till som hade lyckats bjuda den slammen och den gick också en välförtjänt bet med tanke på den stolpiga budgivningen (även om slammen faktiskt var någorlunda ok). Nu har vi i alla fall också diskuterat vad 1Ru-4Sp hade betytt.

26 VP (20-skala) på tre matcher är vi inte helt besvikna över med tanke på att vi hade hyfsat motstånd (Tyskland, Estland och Holland) och man påstod att det var första gången på 20 år som man slagit Holland.

Sidor

Peder Linder

Skitbridge på dig min vän…

Kämpa!!!!!

Sidor

Torbjörn Jönsson

Peder Linder skrev:

Skitbridge på dig min vän…

Kämpa!!!!!

Tack Peder, det där värmer när man vaknat 05:00 och insett att partnern inte kan ha spaderess för då hade han tagit för det och att man istället borde spelat hjärter för en zonbet till i 3 kl.

Fast det regnar manna också och med QJxxx Qxxxx xx x ser du partnern öppna med svaga två spader i första hand i ozon mot zon och tysken till höger dubblar. Du funderar på spader och NT på alla nivåer samt pass och redubbelt men förkastar allt som föga orginellt och istället blundar du, greppar i budlådan och upptäcker 4 kl i handen som du lägger i släden.

Det verkar fungerat för sauerkrauten till vänster verkar väldigt bekymrad och frågar till slut vad 4 kl betyder och jag svarar sanningsenligt att det har vi tyvärr ingen överenskommelse om vilket inte gör honom lyckligare. Till slut verkar han också ha blundat för han bjuder 4 ru på sina 16 hp och efter pass pass säger jag naturligtvis också pass fortare än en höna skiter och skriver in -190.

Ännu bättre mår du när tysken på din sida sticker in huvudet genom luckan och upprört frågar partnern vilken förklaring han fått på 4 kl och får till svar att österrikaren slagit ut med armarna i en gest som betydde ”ingen aning”.

Det var kanske inte vackert men 18 imp är 18 imp.

Sidor

Torbjörn Jönsson

”Toto, I have a feeling we are not in Kansas anymore”.

I morgon spelar man mot Helgemo/Helness

Sidor

Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:

”Toto, I have a feeling we are not in Kansas anymore”.

I morgon spelar man mot Helgemo/Helness

Heja Jönssonligan i raman. Motbevisa min tes om iPhones headcuttersoftware.

Sidor

Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:

Heja Jönssonligan i raman. Motbevisa min tes om iPhones headcuttersoftware.

Tja, det gick ju sådär med det. Kände mig faktiskt rätt lugn inför matchen även om en av mina egna ( …) försökte psyka mig med att säga: ”du vet väl att norrmännen alltid har 10 000 som tittar på dem när de spelar på BBO”. Förstod efter ett par brickor att jag var allt annat än lugn när jag var så kåt på att få in en bet på Helgemo i en sang att jag slängde mig över den (beten inte Helgemo) trots att varenda klubbspelare fått in två.

Svenskarna bor på samma hotel som vi (antar att pengarna är slut efter BIT-projektet) och jag sa till några av dem att man får hemlängtan när man inser att svenskar måste vara världens trevligaste och hyggligaste folk. Pratade lite med en av bröderna Rimstedt och hoppades lite på att han skulle visa sig vara en odräglig liten diva men han var hur trevlig som helst. Får hoppas på den andre.

Sidor

Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:

Tja, det gick ju sådär med det. Kände mig faktiskt rätt lugn inför matchen även om en av mina egna ( …) försökte psyka mig med att säga: ”du vet väl att norrmännen alltid har 10 000 som tittar på dem när de spelar på BBO”. Förstod efter ett par brickor att jag var allt annat än lugn när jag var så kåt på att få in en bet på Helgemo i en sang att jag slängde mig över den (beten inte Helgemo) trots att varenda klubbspelare fått in två.

Videolänken avslöjade att Jönsson inte var lika lugn och bekväm i sin spelarroll som när han häcklar Andersson på anslagstavlan Cool En del darr på manschetten kunde skönjas när alert-lappen skulle letas fram… Japp, det var lite hetsigt att casha in beten och mentalt skrika ”HEUREKA JAG TOG BET PÅ HELGEMO!”.
Sen kanske ni borde införa någon slags markering för att visa längder när ni spelar försvar mot 4, så att ni vet att ni ska casha klöveress och inte sitta kvar med en tämligen likgiltig klöverdam på upploppet (din partner) av rädsla för att bli inpetad på 8 Sadsmile Synd, jag hoppades på er. Men det är en lång tävling och misstag sker. Nu är det ny match.

Torbjörn Jönsson skrev:

Pratade lite med en av bröderna Rimstedt och hoppades lite på att han skulle visa sig vara en odräglig liten diva men han var hur trevlig som helst. Får hoppas på den andre.

Du får väl se till så att undertecknad hamnar i nåt landslag (be färöingarna ringa?) så du har ett riktigt s**n att gråta ut mot, för att själv framstå som en trevlig prick.

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Han är helt odräglig, utan tvekan. För att inte tala om hur snål han är. Han kommer inte att bjuda på ett enda stick när ni möter dem senare.
Btw, kollade lite på er match mot Monaco och tyckte nog att din pd stod för de dyraste av misstagen.

Sidor

Logga in för att kommentera