Vilken är den sämsta hand du kan ha om du kan gå hem i 3nt på egen hand och ta sista med ♦7? Du får spela alla 52 korten själv, dvs få sämsta möjliga försvar. Med sämsta hand menas färst ”fläckar”.
/B
Vilken är den sämsta hand du kan ha om du kan gå hem i 3nt på egen hand och ta sista med ♦7? Du får spela alla 52 korten själv, dvs få sämsta möjliga försvar. Med sämsta hand menas färst ”fläckar”.
/B
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
Jag svarar 56, men jag är inte säker på om jag fattade frågan
52 kanske?
I marginalen står siffran 39, men får ta en sömn på den!
På det sättet jag läste frågan så är 39 omöjligt svar, så få prickar finns det inte på en hand.
432
432
7432
432
är en undre gräns (4*9 +7 = 43). Lösningarna har lite fler fläckar, fast färre än 52.
/B
Edit.
Du lärde mig ordet färst, tack! Kan du lära mig räkna fläckar för knekt och ess också?
/B
Svårt problem. Efter fem minuter har jag tagit nio stick med ru 7 i sista på 77 fläckar. Men då har alla bekänt färg hela tiden, så jag har ”lite” och jobba på.
Jo, jag insåg det (mina 39 var nog, om jag minns rätt, antal prickar på de nio sticken).
Fick till 53 precis… närmar mig….
Kanske mina 51 står sig en stund. Kan någon som vet varna mig från att försöka med 50 (om det inte går alltså).
/B
Min mattelärare missade nog hur jag adderar o subtrherar.
Hursomhelst 50 är OK.
Visserligen brukar jag hävda att inget kontrakt är så dåligt att inte ett tillräckligt dåligt försvar kan släppa hem det, men en Väst med 34 hp får ha en väldigt överseende partner när han säger; Sorry ,jag släppte nog hem det där. Han kanske försökte uppfylla en annan tråds ”Trising ordnar sig alltid”.
/Trising
Din svensklärare missade nog kommatering och rättstavning peo, medan matteläraren knappast kan visa missnöje.
Hur som helst - jobbigt problem, kämpa vidare. Well done so far, som dom säger.
Var försiktig innan någon påpekar att detta är en bridge- och inte en språkspalt. Det finns en språktråd så att de icke intresserade lättare kan veta vad de bör avhålla sig ifrån att läsa.
Rätt svar är 46 ”fläckar”, t.ex:
32
32
75432
6432
Problemet är lånat av R. Pavlicek. På hans sida finns fler möjliga händer, men ingen sämre än 46.
/B
Jag gillar problemet men också hans not på slutet.
The Donald: Why am I not on the winner list? I will challenge these results in court and intend to sue RPbridge and PavCo for running this fake contest.