Forum » Allmänna diskussioner » Sämsta möjliga

Sämsta möjliga

19 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Björn Ohlsson
Sämsta möjliga

Vilken är den sämsta hand du kan ha om du kan gå hem i 3nt på egen hand och ta sista med 7? Du får spela alla 52 korten själv, dvs få sämsta möjliga försvar. Med sämsta hand menas färst ”fläckar”.

/B

Joakim Nordlindh

Jag svarar 56, men jag är inte säker på om jag fattade frågan Smile

Dan Bylund

52 kanske?

Björn Sörling

I marginalen står siffran 39, men får ta en sömn på den!

Joakim Nordlindh

Björn Sörling skrev:

På det sättet jag läste frågan så är 39 omöjligt svar, så få prickar finns det inte på en hand.

Björn Ohlsson

Joakim Nordlindh skrev:

På det sättet jag läste frågan så är 39 omöjligt svar, så få prickar finns det inte på en hand.

Du måste ha 13 kort varav 7 är ett.
432
432
7432
432
är en undre gräns (4*9 +7 = 43). Lösningarna har lite fler fläckar, fast färre än 52.

/B

Lars-Göran Larsson

Edit.
Du lärde mig ordet färst, tack! Kan du lära mig räkna fläckar för knekt och ess också?

Björn Ohlsson

Lars-Göran Larsson skrev:

Kan du lära mig räkna fläckar för knekt och ess också?

Kn = 11, E = 14

/B

Lars-Göran Larsson

Svårt problem. Efter fem minuter har jag tagit nio stick med ru 7 i sista på 77 fläckar. Men då har alla bekänt färg hela tiden, så jag har ”lite” och jobba på.

Björn Sörling

Joakim Nordlindh skrev:

Björn Sörling skrev:

Jo, jag insåg det (mina 39 var nog, om jag minns rätt, antal prickar på de nio sticken).

Joakim Nordlindh

Fick till 53 precis… närmar mig….

Po Sundelin

Kanske mina 51 står sig en stund. Kan någon som vet varna mig från att försöka med 50 (om det inte går alltså).

Björn Ohlsson

PO Sundelin skrev:

Kan någon som vet varna mig från att försöka med 50 (om det inte går alltså).

Jag tycker att du skall försöka med 50.

/B

Po Sundelin

Min mattelärare missade nog hur jag adderar o subtrherar.
Hursomhelst 50 är OK.
Visserligen brukar jag hävda att inget kontrakt är så dåligt att inte ett tillräckligt dåligt försvar kan släppa hem det, men en Väst med 34 hp får ha en väldigt överseende partner när han säger; Sorry ,jag släppte nog hem det där. Han kanske försökte uppfylla en annan tråds ”Trising ordnar sig alltid”.

Björn Ohlsson

PO Sundelin skrev:

Hursomhelst 50 är OK.

Då tycker jag att du skall försöka med 49.

/Trising

Lars-Göran Larsson

Din svensklärare missade nog kommatering och rättstavning peo, medan matteläraren knappast kan visa missnöje. Smile
Hur som helst - jobbigt problem, kämpa vidare. Well done so far, som dom säger.

Torbjörn Gustavsson

Lars-Göran Larsson skrev:

Din svensklärare missade nog kommatering och rättstavning peo,

Var försiktig innan någon påpekar att detta är en bridge- och inte en språkspalt. Det finns en språktråd så att de icke intresserade lättare kan veta vad de bör avhålla sig ifrån att läsa.
Björn Ohlsson

Rätt svar är 46 ”fläckar”, t.ex:

32
32
75432
6432

Problemet är lånat av R. Pavlicek. På hans sida finns fler möjliga händer, men ingen sämre än 46.

/B

Lars-Göran Larsson

Jag gillar problemet men också hans not på slutet.

The Donald: Why am I not on the winner list? I will challenge these results in court and intend to sue RPbridge and PavCo for running this fake contest.

Logga in för att kommentera