♠—
♥xx
♦?
♣?
♠kn10
♥—
♦1032
♣D862
♠—
♥xxx
♦?
♣?
♠D63
♥—
♦E93
♣1042
11
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ingen i zonen
Ingen i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Spelförare
Utspel
Träkarl
Syd
_
4♠
IMP. Detta är ett ganska komplicerat problem. Kan någon med spelkänsla / matematisk / analys kunskap över genomsnittet ge bästa spelsätt objektivt. Förslag välkomnas finns kanske inte facit.
ÖV har hamnat i 4S efter konkurrensbudgivning syd öppnade med 1H. Väst har efter eliminerat Hj och trumfat ut detta läge, och kan välja vilken hand du vill vara inne på. Finns det något spelsätt nu som är bättre än eller finns det flera lika bra spelsätt. Du kan inte spela hem kontraktet men vilket spelsätt ger störst chans till högst 4 stick till försvaret?
Du vet av budgivning och spel att Syd öppningshand 1S +6H (inkl KQ) och enkelhöjning av Nord hade 2Sp o 4H från start, om man kan räkna på ”lediga platser”, Man vet inte mer. Vi hade en diskussion om det efteråt och trodde på ett ”givet” variant, men visade sig med analysverktyg på aktuell sits att det var inte så, tillfälligt? Någon som kan ge sig på detta med klok kommentar?

Man får väl hoppas att Nord har klöverknekt? Ruteress och mer ruter känns väl som den naturliga spelföringen, så den är säkerligen fel eftersom du frågar…
Vad har de visat för kort hittills i spelet måste väl ändå vara intressant?
Nej det är implicit, men eftersom du frågar, utspel Hj till Syds Q Tas med Ess, stjäl en Hj på träkarlen och tar två rundor med trumf inne på valfri hand, (Som jag skrev har Syd visat KQ, 6e i Hj på inferens, och singel spader, Nord ergo 4k Hj och två trumf) (Budgivning (1H)-1S-(2H)-2S; (4H)-4S-(x) pass runt) Men jag är intresserad av det finns en bättre spellinje än andra här i läget.
Gäller att ha S inne på 3e Rutern så liten till 9 och hoppas är väl bäst!
Det är långt ifrån implicit att Syd har KD i hjärter liksom att det finns en ” bättre” spellinje i ett problem ”utan facit”…
BG:s lösning bygger ju på torsk i försvaret (e g liten från KD x på ruter från bordet) och eftersom det är en variabel som inte är förenlig med denna typ av problem kan det inte vara en korrekt variant… men skulle Nord komma in på ru Kn så lär han hitta klöver Kn i vända från E(K)-Kn-9…om fi inte kan casha tre klöver så går man bara en bet i vilket fall som helst…
Om S sätter i gubbe duckar man såklart
Och på nästa gubbe…?
Jag håller med och spelar i alla fall likadant.
Och efter ha läst ditt andra inlägg så håller jag med även där (att jag duckar om S sätter i en honör)
Och hade jag varit tvingad att vara inne på handen så hade jag börjat med liten ♦ från handen.
Kan inte tänka mig att det någonsin kan vara fel att släppa runt en ♦ här?
Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund
Då tar man såklart och slår en till sen får man bestämma sig om man vill spela S med Hx eller kl9 ?
Ingen i zonen
Hade förhoppning att PEO skulle komma in och berätta vilken spelplan som är bäst. Men nu får man har aktuell giv 9 kort kvar och vet är det inte samma sak.
För om man bara slår ifrån sig med kl så uppstår ett konstigt blockeringsläge som hindrar försvaret från att hämta 5 stick, givet att Spelföraren läser sitsen rätt, dvs Ru Hx på Syd. Du kan spela från Väst (eller öst) en kl och lägga lågt från träkarlen, prova själv sköta försvaret.
Spelar man intuitivt en ruter på nåt sätt först kommer Syd avblockera ru K och man tappar 5 stick. Lycka till med bridgen
känns som sämre chans att det sitter så
Jag hade nog inviterat med tre klöver med Arnes hand….