Forum » Allmänna diskussioner » Lätt? Kanske.

Lätt? Kanske.

44 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars-Göran Larsson
Lätt? Kanske.

Första hand i zon mot ozon.
843
E83
106
EDkn83
Du gör misstaget (?) att inte öppna så problemet studsar tillbaka nästa varv.
p - (1ru) - p - (p) -
?

Sidor

Mattias Andersson

Jag kan tipsa om budproblemet på syskon-sajten http://www.syskon.nu (Pun not intended, eller hur var det nu).

Sidor

Micke Melander

Det finns väl bara tre/fyra tänkbara bud.

Pass, UD, 2C och 1NT.

Jag hade valt UD varianten trots avsaknad av 4-k hö. Som kan bli en dyr historia om det vill sig illa. Men pass är ju för tråkigt Smile

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag dubblar efter moget övervägande (att mitt snitt när jag sitter i försvaret på Funbridge ligger runt 40% kan ha färgat mig).

Sidor

Lars-Göran Larsson

Jag hade korten tidigare idag på Funbridge, så facit på vad jag bjöd finns. Jag ska berätta kort och resultat senare - vilket naturligtvis inte är facit. Visar hur mogen (no-pun-inteded) Jönsson är.
.
(att fi system är 5533 tyckte jag inte spelade roll men borde kanske nämnt det?)

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Torbjörn Jönsson skrev:

Jag dubblar efter moget övervägande (att mitt snitt när jag sitter i försvaret på Funbridge ligger runt 40% kan ha färgat mig).

Att du är långsam vet vi alla, men ska det verkligen krävas ett moget övervägande för att komma fram till det mest självklara budet sen vikingatiden?

Har visst medlidande för de som väljer felbudet 2 (ja det är ett felbud, därav just medlidande snarare än sympati).

Sidor

Torbjörn Jönsson

Thomas Andersson skrev:

Att du är långsam vet vi alla ..,

Har visst medlidande för de som väljer felbudet 2 (ja det är ett felbud, därav just medlidande snarare än sympati).

Långsam? Det är möjligt men kan du bevisa det? När TL kommer till bordet kommer jag att säga: ”Vad? Vem? Jag? Nej! Det var han/hon! Jag svär!” (Inte nödvändigtvis i den ordningen).

2Kl var nog mitt fjärdeval.

(Varför måste vara 50% större (i alla fall i telefonen).

Sidor

Lars-Göran Larsson

Låt er nu inte avledas av Anderssons mogna utlåtande, han har haft fel förut. Metoder från vikingatiden enligt egen utsaga.

Sidor

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Lars-Göran Larsson skrev:

Låt er nu inte avledas av Anderssons mogna utlåtande, han har haft fel förut, senast var under vikingatiden.

Fixed it for you.

Sidor

Joakim Nordlindh

Hade TL gjort en poll och kommit tillbaka med nåt annat LA än dbl hade jag blivit besviken på pollunderlaget.

Sidor

Tom Gärds

Jag passar. Hade en liknande hand med omvända lågfärger i Chairman’s Cup-final för många många år sedan. Valde då 1Ru varpå budgivningen fortsatte (4H)-5Ru-(X). En korrekt offring för en liten vinstbricka, men förlust med 6 IMP i matchen. Pass hade gett tillräckligt med IMP för seger.

Sidor

Tore Mattsson

När jag agerar i sådana här lägen brukar motståndarna landa i 1 NT eller hitta en 44 i högfärg, när 1 Ru varit ett 33 kontrakt.

Sidor

Tomas Brenning

Torbjörn Jönsson skrev:

För att Google hade otur när de designade Android, eller om det var Samsung som hade otur när de designade ett grafiskt lager ovanpå Android. Jag har för mig att det är det senare. Min Android-nalle visar också klöver på steroider.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Torbjörn Jönsson skrev:

2Kl var nog mitt fjärdeval.

Låtsas känslig enbart? Versal ”k” här är ju oestetiskt så det förslår. To much information
.
Du är förlåten, använde ju telefon som ställer till oreda och jag vet att du inte stavar ess med ”ä”.

Sidor

Per Jephson

Tacka din hushållerska (Ms Click, heter hon inte så?) för att du inte öppnade med denna pråm , då hade det inte dröjt länge (som Tom påpekar) innan fi hade kommit i fyra hö…nu är det bara att casha in 90% för -150 och gå vidare….

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

När pd inte kunde bjuda över 1Ru verkar pass givet…

Sidor

Ola Brandborn

Har varit med om liknande läge:

Pass - (pass) - pass - (1 kl slask) - pass - (pass ) - X (10 HP Marmic) - (grubbel 5 kl) - rundpass.
5 kl obetbart…

Sidor

Torbjörn Jönsson

Versal ”k” här är ju oestetiskt så det förslår. To much information

I den här tråden har jag sett: Kl, kl, H, , C, UD, dbl, X och nu senast 1 kl (med mellanrum).

Kan stilpolisen reda ut vad som gäller?

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Torbjörn Jönsson skrev:

I den här tråden har jag sett: Kl, kl, H, , C, UD, dbl, X och nu senast 1 kl (med mellanrum).

Kan någon tala om för mig vad det är för fel på ?
Som jag ser det är det i alla fall hyfsat svårt att missförstå Smile

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Lars-Göran Larsson

Torbjörn Jönsson skrev:

Tack för att du ger mig tillfälle. Om inte de snygga symbolerna med rätt storlek kan användas ska det se ut så här:
(p) - 1kl - (1ru) - 1hj;
Drink - RD - (p) - 1NT;
(2kl)* = * alert
UD, upplysningsdubbling skrivs inte i budsekvens.
EKDkn109 föredras och AKQJT9 accepteras om de inte blandas.
1C, 2D, 3H, 4S förbjuds i kurser, accepters om det är konsekvent.
I löpande text skriver man en/ett, två, tre osv upp t o m tolv, sen är 13 okej - inte ”jag hade 2 ess och 3 kungar”. Äss fanns på vikingatiden men spelar man modern bridge används inte den stavningen.
Jag har nog missat nåt men då kompletterar hr Ödlund, hoppas jag.
.
Coctailglaset, när fi bjuder 1sp får man se upp med!
Star Guldstjärnor tilldelas sånt som #9.

Sidor

Thomas Ålander

Äss fanns på vikingatiden men spelar man modern bridge används inte den stavningen.

I SAOB hänvisas man vid kortet ESS till ÄSS. Ess är skriven 1922, och Äss är ännu inte författad.

Sidor

Ola Brandborn

Nu vet vi hur vi kan få herr Larsson på tilt, skriv ässfråga på deklarationen bara…

Sidor

Lars-Göran Larsson

Så sant Ola, det hade stört mig. Men SAOB och även NE som anger ess/äss kan man inte säga emot. Vi är överens om mitt fel. Handshake
Så kan det gå när man spelar ess (pun-intended).
.
Nu ska jag summera vad ni ansett:
- pass av Tom, Tore, Per, BG och Ola(?) = 5
- 2kl = 0
- D av Micke, Torbjörn, Thomas = 3
- dbl av Joakim som gjorde en hel pull = 5

Jag är ledsen att meddela att ingen har rätt, så jag får i nästa inlägg förklara varför 1NT är överlägset. Jag kan redan nu säga att de som är trötta på mina utlägg kan hoppa över det, för det är tydligt att jag behöver vara tydlig och pedagogisk.
Funbridgegiven (icke-bevis) kommer senare.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Första hand i zon mot ozon, mot 5533-system.
843 / E83 / 106 /EDkn83
p - (1ru) - p - (p);
?
Varför bjuda 1NT?
.
a) först måste vi observera att läget är väsensskilt från Olas #17, för partnern har inte passat i förhand. Han är alltså inte här begränsad i hp på samma sätt som passad partner är.
b) läget är också olikt om vi suttit i andra hand och inte passat tidigare.
c) att gardera Toms 4hj-bud är typ once-in-a-lifetime-läge och eftersom vi spelar ett ”frekvensspel” bortser vi från det.
d) detsamma gäller Pers tänkta resultat -150, alltså elva stick i ruter. Näst intill omöjligt att hitta en sån sits i detta läge med två ess på vår hand.
e) partnern har mycket riktigt (BG) ingen 5k hö. Han hade nästan alltid bjudit 1hö då.
d) skulle partnern ha 5k hö kan vi hamna rätt även om jag bjuder 1NT (men visst riskerar vi att Öh har stark obal i sådana fall, men frekvensspel är vad vi spelar).
e) allra vanligast är att partnern har en relativt stark hand som inte passar för UD, han har alltså ofta styrka/längd i ruter.
f) visst kan dubbelt leda till ett bra högfärgskontrakt på 4-3, det har jag inget emot, men om högfärgen är svag spelas nog sang lättare och UD leder garanterat till högfärgskontakt (om vi får slutbudet).
g) med typen Ex / KD108 / Exxx / xxx hade han klivit in med 1hj, vilket BG också räknat med.
h) 10x i ruter är inte att förakta som bra kort när sangutspelet kommer i den färgen och vi har 0-5 hp till höger och styrka på bordet.
Eller om fi tar fem snabba ruter? Då är väl resten vårt därefter.
i) om jag dubblar har Öh lättare att bjuda högfärg med mellanstark hand plus fördelning och kan lyckas hitta en fin konkurrensbudgivning med anpassning hos passade handen.
j) 1NT är inte lätt att dubbla med passad MTH även om det skulle vara rätt, vilket är otroligt . Kan kanske också leda oss till 2kl bra kontrakt.
k) att måla den lede på väggen och tro att jag agerar så att fienden kommer i ett bättre kontrakt är inte min stil. Speciellt som 2/3/4ru inte ger mer än 1ru.
l) vanligast är nog att partnern kommer att passa, invitera med 2NT eller direkt bjuda 3NT. Har jag något emot det? Nej.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Inget bevis men heller inget oävet exempel.

KD105
kn9
KD75
1072
962
10654
82
K654
843
E83
106
EDkn83
Ekn7
KD72
Ekn943
9
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
N-S i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Pass
1u
Pass
Pass
1NT
Pass
Pass
Pass
Torbjörn är på god väg men har inte hunnit upp i denna divisionen ännu. Kanske måste man ha så mycket tur som jag hade på den här given.
Utspel hjärter 2.
- hj kn
- kl till dam
- sp till dam
- kl 10 mask
- kl till kn
- kl ess
- sp mot K10x (och rätt försvar som bekände med kn)
- ru K täcktes med ess och ställde sin hj (spela spader hjälper inte mig för fi ställer sin hjärter med ru ess som ingång).
Min klöver kunde inte skvisa väst så 2+2+1+5=10.

Sidor

Micke Melander

Som sagt 1NT var ett av mina alternativ. Hade jag rankat buden hade de varit

Dbl, 1NT, Pass, 2C (Där båda de sista alternativen hade bjudits under pistolhot).

Sidor

Micke Melander

Det (o)lustiga i sammanhanget var att jag igår kväll spelade en utmaning mot min bror. IMP beräkning. Då gick budgivningen med alla i zonen. 1 ruter till vänster i första hand, som följdes av två pass till mig:

Q75
Q
JT5
AQ9652

5533 spelas och med tre robotar… Vad bjuder du nu då?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Trising låter inte som ett helt osannolikt kontrakt, 2kl bjuder jag iaf inte.
1NT får det bli.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Micke, den var mycket svårare!
I imp behöver man inte slåss om låga kontrakt om man riskerar större utbetalning av ena/andra slaget. Talar för pass.
Å andra sidan kan vi ha 3NT om klövern ger sex snabba. Men våra högfärgskort säger oss att partnern har kort klöver. Om han har UD-styrka så saknar han UD-fördelning. Talar för typen 3-4-4-2 under sangstyrka.
Det vore förfärligt att passa om hans hand liknar Kx / knxx /ADxx /Kxxx men att måla den vore så ofrekvent pga Sh:s pass att jag inte tror på den typen av kort.
Kan vi ha 5kl? Tappa 2 stick i hö? Nja, ofrekvent.
Vi kan ha en robot till vänster som passat med 5hp och 6k hö.
Jag vill inte bjuda, alltså inte ens pass. Observera att vi inte här har begränsat oss med ett tidigare pass, så enda alternativet 2kl kan få oanade konsekvenser. Hjälp!
(vore intressant att prova 1NT igen)

Sidor

Per Jephson

Dxxx
Dxxx
xxx
xx

Kn

EKxx
EKxxxx
Kx

Kast i fem ruter, liksom i fyra hjärter…
En handske, javisst… och kanske inte lika frekvent som din men betydligt skonsammare mot läsekretsen…

Sidor

Bengt-Göran Olofsson

Min pd har bjudit 1S med AKxxx

Sidor

Logga in för att kommentera