Forum » Allmänna diskussioner » Äntligen live bridge

Äntligen live bridge

69 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Leif Lundberg

Johan Wahlberg skrev:

Lars Andersson skrev:

Joakim Nordlindh skrev:

Jag tror du missar poängen Lasse. Dom vill ju spela bridge.

Jag tänkte fel, ursäkta. Det finns ju absolut ingen annan möjlighet att spela bridge än att besöka en offentlig lokal, i en svårt drabbad region, där majoriteten av besökarna är i den värsta riskgruppen att antingen dö av Covid-19 eller smitta sina medmänniskor.

Kan man inte hålla sig hemma om man tillhör riskgrupp?

Är det inte just sådana här tankar som gör att Stockholm har så höga dödstal?
Att man själv inte ingår i en riskgrupp och därmed inte bryr sig om FHM:s rekommendationer som är för allas skull. Lite ”Sköt dig själv och skit i andra”-mentalitet.
Och smittan sprids pga det och ännu fler dör.

Sidor

Stefan Andersson

”Detta kan i sociologisk mening innebär ett nedvärderande utpekande, en psykologisk brännmärkning, ett ”vi mot dem”, ett förakt för grupper eller enskilda personer som avviker från den egna samhällsnormen. Vanliga offer för stigmatisering i det västerländska samhället är exempelvis HBTQI-personer, bidragstagare eller andra ekonomiskt utsatta individer, invandrare, främlingsfientliga[3], ensamstående fäder, personer med fysiska defekter, sjukdomar, exempelvis HIV, och affektiva störningar[4]. Begreppet används främst av dem som vill tydliggöra och motarbeta existerande stigmatisering, samt av forskare som söker samband mellan avvikande beteenden och det omgivande samhällets reaktioner.

I stort sett alla individer tillhör någon grupp som stigmatiseras av någon annan grupp, ofta utan att vara medvetna om det och där även samhället i stort är omedvetna om det. Ett tydligt exempel på detta är fäder [5]. Andra stora grupper är stockholmare, och personer boende i mindre samhällen (”bönder”).”

Sidor

Johan Wahlberg

Leif Lundberg skrev:

Johan Wahlberg skrev:

Lars Andersson skrev:

Joakim Nordlindh skrev:

Jag tror du missar poängen Lasse. Dom vill ju spela bridge.

Jag tänkte fel, ursäkta. Det finns ju absolut ingen annan möjlighet att spela bridge än att besöka en offentlig lokal, i en svårt drabbad region, där majoriteten av besökarna är i den värsta riskgruppen att antingen dö av Covid-19 eller smitta sina medmänniskor.

Kan man inte hålla sig hemma om man tillhör riskgrupp?

Är det inte just sådana här tankar som gör att Stockholm har så höga dödstal?
Att man själv inte ingår i en riskgrupp och därmed inte bryr sig om FHM:s rekommendationer som är för allas skull. Lite ”Sköt dig själv och skit i andra”-mentalitet.
Och smittan sprids pga det och ännu fler dör.

Jag har sagt det för och jag säger det igen - det är svåra frågor och svåra beslut att fatta. Vad som är rätt och vad som är fel kan inte ens experterna enas om. Only time will tell!

Vi kan konstatera att Sverige har valt en helt egen väg. Jag är stolt över Sveriges väg. Jag både hoppas och tror att det är den rätta.

Trots att många har får det tufft så hade det kunna vara mycket mycket värre. Sverige har valt att inte stänga ner helt. Varför ska då bridgesverige stänga ner helt och hållet? Är det då inte bättre att man försöker hitta vägar framåt för att kunna smyga igång med verksamheten?

Att jag anser att man t.ex. inte ska bege sig till en bridgeklubb om man tillhör en riskgrupp pekar väl snarare på att jag bryr mig och att jag tycker att man ska följa FHM’s rekommendationer.

Även S:t Erik förordar naturligtvis deras rekommendationer enligt nyhetsbrevet om att de ska starta igång med begränsad verksamhet på prov.

”Följ Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det viktigaste av allt är att du inte kommer till klubben om du känner dig det minsta sjuk.”

Tydligt är att det finns många åsikter om hur Coronakrisen ska hanteras. Jag tycker det kan sammanfattas med att en del tror på Sveriges linje och en del inte. Jag anser t.ex. att S:t Erik och jag tror på Sveriges linje.

Så, står på er Sverige och S:t Erik!

Sidor

Lars Andersson

Svenska Strategin

EDIT: Sedan den 17 maj har Sverige haft det högsta dödstalet i världen/capita

Sidor

Johan Wahlberg

Lars Andersson skrev:

Svenska Strategin

Och vad är anledningen till detta?

Kan det finnas mörkertal i andra nationers rapportering?

Svårt med statistik.

Jäkligt illa att Sverige fick in Corona på många äldreboenden. Det är framför allt här Sverige sticker ut med sin överdödlighet. Jag tror i alla fall inte att det beror på hur S:t Erik har agerat.

Återigen, time will Tell.

Håll hjulen rullande!

Sidor

Per Jephson

33 likes, Don Quijote… så många har du väl inte fått sedan Ella bar fram dig till dopfunten!!
Visst blir man lite osäker med så många följare, nästan så det känns som om man har tänkt fel….. men då inser man att det fortfarande är samma gamla väderkvarnar som trots allt knarrar mest innehållslöst…

Sidor

Lars Andersson

Johan Wahlberg skrev:

Lars Andersson skrev:

Svenska Strategin

Svårt med statistik.

….

Om du läste det jag länkade
”Reported coronavirus deaths per million in Sweden stand at 358, according to Statista – even higher than the hard-hit US, at 267. The Swedish figure is dramatically worse than those of Denmark (93), Finland (53) and Norway (44). ”

Tänk att Sverige har så mycket mindre mörkertal än Norge, Danmark och Finland.

Sidor

Tore Mattsson

Hur många blir det som kan spela om medlemmar i riskgrupper skall stanna hemma?
Jag vet inte hur det ser ut i Stockholm, men i Göteborg är medelåldern på våra medlemmar 74 år.
Det gör ju att en klar majoritet inte kan spela i alla fall, om man skall följa FHM:s restriktioner.

Sidor

Lars Andersson

Corona i Norden

Den intresserade kan här bland annat se om den svenska kurvan planat ut. Stockholm och Västergötland har drabbats hårdast, man undrar varför (sportlovsresorna och mello?).

Sidor

Johan Wahlberg

Lars Andersson skrev:

Johan Wahlberg skrev:

Lars Andersson skrev:

Svenska Strategin

Svårt med statistik.

….

Om du läste det jag länkade
”Reported coronavirus deaths per million in Sweden stand at 358, according to Statista – even higher than the hard-hit US, at 267. The Swedish figure is dramatically worse than those of Denmark (93), Finland (53) and Norway (44). ”

Tänk att Sverige har så mycket mindre mörkertal än Norge, Danmark och Finland.

Om du läste vad jag skrev. Vad är anledningen till att det har blivit som det blivit? En stor orsak är så klart att vi har väldigt stor överdödlighet på äldreboenden.

Enligt FHM så har vi passerat toppen på kullen.

Rätt eller fel, du vet numera vad jag hoppas och tror på. Att vi tror olika är helt uppenbart.

Time will tell!

PS Hörde att självmorden har tagit fart i Italien. Jag har inte hört något om det i Sverige. (Källa Jennifer Wegerup)

Sidor

Johan Wahlberg

Lars Andersson skrev:

Svenska Strategin

För övrigt - Belgien hade total lock down och de har dubbelt så hög dödlighet per capita.

Sidor

Lars Andersson

Covid-19 på Länder

Problemet är att Sverige inte ”planat ut kurvan” jmf exempelvis Belgien. Sortera exempelvis på New Deaths

Sidor

Joakim Nordlindh

Statistik är så imponerande. Sidan du hänvisar till har Sverige på 84 dödsfall den 29/5. På Folkhälsomyndighetens hemsida är denna siffra 19.

Sidor

Tomas Brenning

Joakim Nordlindh skrev:

Statistik är så imponerande. Sidan du hänvisar till har Sverige på 84 dödsfall den 29/5. På Folkhälsomyndighetens hemsida är denna siffra 19.

FHM:s rapportering gör det utmanande för folk att veta vad de ska tro. Om man inte är road av statistik är det lätt att lyssna på siffrorna pressen basunerar ut.

Det som signaleras som alarmerande ena dagen och över den andra är ju antal rapporterade per dag. Dessa siffror är helt ointressanta då rapportörerna verkar ta ledigt över helgerna.

Jag tycker att följande sida är bra.

länk

Om man rullar ned en bit finns en graf under ”Antal döda i Sverige - dag för dag”. Grundinställningen är ”Daglig rapportering”. Där ser man jojoeffekten som beror på helglediga rapportörer. Om man däremot klickar på ”Fastslaget dödsdatum” får man en vettig bild av verkligheten.

Sidor

Per Jephson

Visst är det märkligt att FHM ständigt reserverar sig för ”helgeftersläpning”, under en kris som denna borde ju våra myndigheter vara på alerten dygnet runt?

Sidor

Lars Andersson

Dödssiffran senaste dygnet är 65 så att 19 dog den 29/5 faller på sin egen orimlighet. Brenning har koll som vanligt.

Sidor

Joel Brandell

Per Jephson skrev:

Visst är det märkligt att FHM ständigt reserverar sig för ”helgeftersläpning”, under en kris som denna borde ju våra myndigheter vara på alerten dygnet runt?

Det beror på att sjukvården har begränsade resurser, och att det är färre läkare som arbetar på helgen. Medicinskt arbete brukar då prioriteras, och det administrativa nedprioriteras och skjuts fram.

Men förstår inte utgångspunkten att här jämföra med antalet smittade eller döda i andra länder. Det är inte en tävling som går ut på att införa eller behålla restriktioner, så att Sverige i jämförelse med andra länder får färre fall.

Om vi om ett år har en insjuknad per dag och en miljon invånare, medan man i övriga världen har runt 0,5 per en miljon invånare…så är inte det ett argument i sig för restriktioner. Även omvänt, om Sverige i höst har tio döda per dag och en miljon invånare medan resten av världen har tjugo döda per en miljon invånare, så är det inte ett argument för att lätta på restriktionerna.

Vad det handlar om är ju att bekämpa spridningen, alldeles oavsett hur det går i andra länder. Mycket tyder på att spridningen i Sverige har minskat sedan mitten av april.

Med det sagt är jag väldigt skeptisk till att dra igång med bridge nu. Tycker också att man i utskicket från S:t Erik kunde skrivit inte bara att det är viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer, utan varit lite extra tydlig och påminna om att personer över 70 ska undvika social närhet till andra, och inte spela bridge annat än på nätet.

Tror att väldigt många (en majoritet?) av de anmälda är 70 fyllda. Inte alls bra.

Det kanske kan blir så att vi får leva med ett upplägg likt detta under hösten; långt mellan borden, ”kryss”, handtvätt, handsprit osv.. Antagligen kommer de två tävlingarna göra att man kommer kunna dra viktiga erfarenheter inför när det börjar mer på riktigt.

Sidor

Joel Brandell

Lars Andersson skrev:

Dödssiffran senaste dygnet är 65 så att 19 dog den 29/5 faller på sin egen orimlighet. Brenning har koll som vanligt.

För den 29 maj har det rapporterats in 19 döda. Antalet som rapporterats in idag (fram till 11.30) är 65. Dessa 65 fördelar sig på tidigare dagar (ingen alls för idag).

Inte heller den 29 maj är så att säga färdigrapporterad, utan siffran 19 kommer med all säkerhet att öka.

Har för mig att runt 90 procent av dödsfallen rapporteras in inom en vecka. Så vill man få en uppfattning om hur många som dog just den 29 maj bör man nog vänta till måndag nästa vecka eller så.

Sidor

Emma Karlsson

Detta blev en diskussion som väcker starka känslor! Vi är sannolikt en rätt liten minoritet bridgespelare som inte tillhör någon riskgrupp och för mig känns det inte realistiskt med SM-tävlingar inom överskådlig framtid. Riskerna med att samla så pass många spelare från alla delar av landet är helt enkelt för stora just nu. Tyvärr tillhör vi ju redan en ”utrotningshotad art” och jag är rädd om er allihopa!

Jag har spelat bridge i fem år och årets festival skulle ha blivit min sjätte raka. Hur tråkigt det än är så är jag glad att jag inte behöver kämpa mot frestelsen att åka till Örebro i sommar. Jag har spelat mycket bridge under dessa fem år och resor på dryga 100 mil hindrar inte en norrbottning. Det är lätt att sätta sig in i den situation Nils Andersson beskriver, klart att det hade varit svårt att motstå frestelsen att få spela SM-semi med sin sambo!

Däremot tycker jag att St:Erik ska ha en eloge för att man har börjat fundera över hur vi framöver ska kunna spela bridge på ett så säkert sätt som möjligt!

På sikt tror jag att vi måste ta in ”den svenska modellen” i bridgelokalen. Precis som Johan Wahlberg är jag stolt över den väg vi har valt och jag hoppas och tror på den. Att Sveriges alla bridgeklubbar frivilligt stängde ner sin verksamhet är ett bra exempel på hur vi tar ansvar och skyddar våra riskgrupper.

Stormen verkar tyvärr vara här för att stanna och när den har lugnat ner sig lite så är det också ansvarsfullt att lära sig att fungera i den. Vi vet alla vad bridgen betyder för vår livskvalitet och därför måste vi också göra vad vi kan för att rädda den. Stänger vi ner all live-bridge för länge så är risken stor att den helt dör ut i många delar av landet.

Bridgespelaren som hjälpte mig att hitta till nybörjarkursen brukar säga att ”receptet på lycka är att vara lite lagom korkad och att ha en hobby”! Fatta ”vilken gåva” att ge någon en hobby? (Förklaringen till mitt namn på funbridge……..det var någon stolle som trodde att jag tyckte mig vara en gåva till bridgen Bigsmile )

I Tegnells anda så är det nog ändå ansvarsfullt att så smått börja funder över hur vi på lokal och med tiden även på regional nivå kan spela live-bridge på ett säkert sätt trots Corona. Vi som inte tillhör riskgrupper kan experimentera oss fram i liten skala och med tiden kan kanske friska ”yngre-äldre” också våga vara med. Detta kräver dock att alla verkligen tar sitt ansvar och att man är tydlig med vilka säkerhetsåtgärder som tillämpas! Det kräver också lite av den kreativitet och handlingskraft som verkar finnas på St:Eriks!

Vem har tillverkat ”bridgekryssen” och till vilken kostnad? Varför frågar ingen det? Visa lite nyfikenhet och försök att väcka lite hopp och livslust hos medlemmarna. Istället för att kritisera St:Eriks så kan vi låta oss inspireras av dem och börja hoppas på att vi ska få tillbaka vår hobby och bli så lyckliga som vi kan när vi ju knappast anser oss vara ”lagom korkade” Wink

Sidor

Johan Wahlberg

Emma Karlsson skrev:

Detta blev en diskussion som väcker starka känslor! ……
Däremot tycker jag att St:Erik ska ha en eloge för att man har börjat fundera över hur vi framöver ska kunna spela bridge på ett så säkert sätt som möjligt!
….
På sikt tror jag att vi måste ta in ”den svenska modellen” i bridgelokalen. Precis som Johan Wahlberg är jag stolt över den väg vi har valt och jag hoppas och tror på den. Att Sveriges alla bridgeklubbar frivilligt stängde ner sin verksamhet är ett bra exempel på hur vi tar ansvar och skyddar våra riskgrupper.
…..

I Tegnells anda så är det nog ändå ansvarsfullt att så smått börja funder över hur vi på lokal och med tiden även på regional nivå kan spela live-bridge på ett säkert sätt trots Corona….

Detta kräver dock att alla verkligen tar sitt ansvar….

Istället för att kritisera St:Eriks så kan vi låta oss inspireras av dem och börja hoppas på att vi ska få tillbaka vår hobby och bli så lyckliga som vi kan när vi ju knappast anser oss vara ”lagom korkade” ;)

Mest sansade, välfunna och trevligaste inlägg på forumet någonsin! Yes Heart

Sidor

Johan Wahlberg

Lars Andersson skrev:

Tycker du att Brenning har koll eller inte?

Sidor

Joel Brandell

Johan Wahlberg skrev:

Lars Andersson skrev:

Det är sant att 19 döda för den 29 maj har rapporterats in.

Men det är ju också sant att den 29 maj dog sannolikt (för att inte säga helt säkert) fler än 19, men dessa utöver de 19 hade inte rapporterats in klockan 11.30 idag.

Ytterligare några dagar bakåt (säg 20-25 maj) bör vara ganska färdigrapporterade. Är man intresserad av hur många som dog den 29 maj får man vänta ytterligare. Men med all säkerhet är det ju väsentligt lägre än när siffrorna toppade i mitten av april. Skulle tro mindre än hälften.

Sidor

Tomas Brenning

Johan Wahlberg skrev:

Det tycker jag, men jag kan förstå den omvända tolkningen om man vill det.

Jag sa i och för sig inget om att siffrorna den senaste veckan var färdigrapporterade, man jag sa inte heller motsatsen. Min avsikt var endast att kommentera att varje enskild dags rapportering kan framstå som galen beroende på helg eller ej. Att siffrorna inte är färdigrapporterade är underförstått (inne i mitt huvud Smile ).

”Du ska förstå vad jag menar, inte vad jag säger.” som en god vän brukar säga till sin fru.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Ingen gillar en intressant avvikning av ämnet mer än jag och det behöver inte handla om bridge men kan ni inte enas om att ni nog får svårt att bli överens om statistiken. Och om ni mot förmodan skulle bli det skall den jämföras med våra grannländer…

Sidor

Peter Ventura
Bild för Peter Ventura

Bridgeförlaget kommer inom kort att påbörja försäljning av ”bridgekryss”. Mer info kommer på förbundets och Bridgeförlagets hemsida senare denna vecka.

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jag röstade inte på honom och har tidigare aldrig sett Stefan Löfven som ”min” statsminister men när en sådan här kris händer då är han det. Då håller vi ihop och i ett tal till svenska folket sa han det här och jag håller med om varje ord:

Det kommer några få, avgörande stunder i livet då du måste göra uppoffringar inte bara för din egen skull utan också för att ta ansvar för din omgivning, för dina medmänniskor, och för vårt land. Den stunden är nu. Den dagen är här. Och den uppgiften gäller alla. Var och en av oss har ett ansvar att förhindra smittspridning, att skydda äldre och andra.

Löfven talar om ansvar och St Erik vill i Stockholm genom ett kryphål anordna olika SM-finaler under flera helger med flera hundra deltagare och kvalificeringar för flera tusen där många kommer att vara från riskgrupper?!

Det skall ställas mot min mamma som brukade spela bridge två gånger i veckan men nu inte rört en kortlek på tre månader och hon klättrar på väggarna i sin lägenhet. Väninnorna ringer och undrar om hon inte vill komma hem på en kopp kaffe men då föreslår hon att de istället kan träffas på en bänk i parken. Hon säger att hon vill göra vad hon kan för att undvika att bli sjuk och veta att hon gjort sitt bästa.

Tack vare henne och många andra som tar sitt ansvar för att begränsa smittspridningen och inte belasta sjukvården kan de flesta arbetsplatser och skolor fortfarande hållas öppna i Sverige.

Kom därför inte och säg att S:t Erik företräder den svenska linjen för det är en ren förolämpning mot de som verkligen gör det.

Nu blir det inga finaler tack vare att styrelsen insåg att det skulle strida mot FHM:s rekommendationer på ett flertal sätt.

Det är utmärkt att S:t Erik försöker hitta vägar att få igång spelet på sin klubb men jag föreslår att man vänligt och bestämt talar om att spelare i riskgrupper tillsvidare tyvärr inte är välkomna.

Sidor

Nils Andersson

Västmanland rapporterar döda två dagar i veckan. När de gör det så landar de givetvis på rätt dag. Skulle tro att flera regioner gör på liknande sätt. Detta för ju med sig att eftersläpningen är stor och det tar ett bra tag innan siffrorna stämmer med verkligheten.

Sidor

Per Jephson

Det är stora skillnader mellan läkartätheten i den regionala sjukvården och den kommunala äldreomsorgen där huvudansvaret ligger på sjuksköterskor vare sig det är vardag eller helg, jag tror inte att en jourhavande eskulap i dessa tider väntar med att rapportera ett dödsfall bara för att det råkar vara lördag… därför förefaller FHMs kapacitet för datainsamling bristfällig…. men åter till pudelns kärna:
Att dra igång verksamheten på en klubb av S:t Eriks format ställer stora krav på den enskilde medlemmens självdisciplin, det finns ju ett antal exempel runt om i världen på den totala förödelse en enstaka bindgalen smittbärare kan åstadkomma, mot detta står sig ett antal grundläggande skyddsåtgärder tämligen slätt…

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Torbjörn Jönsson skrev:

Ingen gillar en intressant avvikning av ämnet mer än jag och det behöver inte handla om bridge men kan ni inte enas om att ni nog får svårt att bli överens om statistiken. Och om ni mot förmodan skulle bli det skall den jämföras med våra grannländer…

Kanske ska vi även skippa jämförandet med grannländer. Inte ens erkända experter kan med säkerhet uttala sig om hur statistiken ska tolkas, och då bör även vi vara försiktiga med det. Som exempel förefaller Stockholm enligt statistiken ha lyckats sämre än Köpenhamn, som i sin tur lyckats sämre än Skåne. Men Stockholm och Skåne har haft samma strategi. Slutsats? Jag vågar i alla fall inte dra någon.

Sidor

Philip Berggren

Torbjörn Gustavsson skrev:

Torbjörn Jönsson skrev:

Kanske ska vi även skippa jämförandet med grannländer. Inte ens erkända experter kan med säkerhet uttala sig om hur statistiken ska tolkas, och då bör även vi vara försiktiga med det. Som exempel förefaller Stockholm enligt statistiken ha lyckats sämre än Köpenhamn, som i sin tur lyckats sämre än Skåne. Men Stockholm och Skåne har haft samma strategi. Slutsats? Jag vågar i alla fall inte dra någon.

Slutsatsen man kan dra är väl att vi ska sluta hobbytolka statistik för vi här på forumet har nog i realiteten ingen som helst aning om vad vi pratar om. Nerd

Sidor

Logga in för att kommentera