Forum » Allmänna diskussioner » Skräcksenarie covid-19

Skräcksenarie covid-19

20 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars-Åke Gustafsson
Skräcksenarie covid-19

Tror vi får ställa in all bridge 2020 festivalen,Allsvenska,cupen enligt experter blir viruset i höst än farligare,så länge vi inte har någon medicin eller vaccin känns det ansvarslöst spela,då kommer frågan alla hyror som skall betalas finns någon hjälp att få vad säger dom styrande i förbundet.

Jan Lagerman

Lars-Åke Gustafsson skrev:

Tror vi får ställa in all bridge 2020 festivalen,Allsvenska,cupen enligt experter blir viruset i höst än farligare,så länge vi inte har någon medicin eller vaccin känns det ansvarslöst spela,då kommer frågan alla hyror som skall betalas finns någon hjälp att få vad säger dom styrande i förbundet.

”enligt experter”

Vilka experter?
De från FHM eller de ’forumexperter’ som skriver här?

Carl-Henrik Nauclér

Jag är absolut ingen expert, men brukar det inte vara tvärt om? Att virus oftare blir mindre farliga när de muterar. Virus som gör sin bärare kraftigt sjuk direkt har ju mindre chans att sprida sig vidare till andra.

Det vore otroligt tråkigt om Festivalen skulle behövas ställas in, håller tummarna för att så inte blir fallet.

Stefan Olausson

SBF har ju redan meddelat att beslut om Festivalen kommer senast 1 juni.

Verkar som en förnuftig tidsgräns, tycker jag.

Inte så sannolikt, förvisso,
men ifall nu covid-kurvorna otippat skulle toppa ut o dyka snabbt nedåt, finns väl ingen anledning att hasta till beslut.

Tore Mattsson

Om det gäller hotellrum så är de väl i allmänhet avbokningsbara utan någon större kostnad.
Eller så betalar man i alla fall och ser det som en investering, för att det skall finnas någonstans att bo året därpå.

Jan-Olof Hegethorn

Tore Mattsson skrev:

Om det gäller hotellrum så är de väl i allmänhet avbokningsbara utan någon större kostnad.
Eller så betalar man i alla fall och ser det som en investering, för att det skall finnas någonstans att bo året därpå.

Deltagande i diverse Veteranfinaler kan kanske fundera lite på sin medverkan.

/janne

Lars-Åke Gustafsson

Jan det var en virolog som sa detta jag hoppas verkligen du har rätt så skiten blåser bort om en månad och vi kan leva som vanligt frågan är vem som vågar ta ansvaret nu startar vi upp och kör som vanligt.

Jan-Olof Hegethorn

Lars-Åke Gustafsson skrev:

Jan det var en virolog som sa detta jag hoppas verkligen du har rätt så skiten blåser bort om en månad och vi kan leva som vanligt frågan är vem som vågar ta ansvaret nu startar vi upp och kör som vanligt.

Jag har varken rätt eller fel i mitt tyckande, det får eftervärlden ombesorga. Kina skapade skyddspansar runt hela Wuhan och svetsade igen dörrar till lägenheter för att begränsa smittspridning. Om Kina lyckas hålla 80% av resten av landet utanför fritt har de totalt överTrumpat i allt från förstånd till lysande ny ekonomi i motsats till USA.

/janne

Peter Swensson

Carl-Henrik Nauclér skrev:

Jag är absolut ingen expert, men brukar det inte vara tvärt om? Att virus oftare blir mindre farliga när de muterar. Virus som gör sin bärare kraftigt sjuk direkt har ju mindre chans att sprida sig vidare till andra.

Det vore otroligt tråkigt om Festivalen skulle behövas ställas in, håller tummarna för att så inte blir fallet.

Är inte heller en expert, men givet vad som brukar hända så kommer viruspandemier tillbaka säsongen efter. 2 till 3 härjningar är det vanligaste. Först senare brukar småttingarna vara i var mans mun så att säga; vi har 4 exempel på coronavirus som ingår i årliga flödet.
SARS- coV2 är långsamt muterande (inte jätte långsamt); dryg en mutation per två månader. Kommer nya fynd hela tiden, man orkar ju inte läsa alla nya artiklar… men nog lutar det åt att vi har två eller fler olika varianter av viruset i omlopp.

Så lugn! Det kommer mer virus, vi har attackerats av uslingarna i 4 miljoner år; och vi har många spår av dem i vårt DNA. Lilla företaget jag tidigare arbetade för sålde hela vaccinfabriker, med processer och allt. Undrar om de skär guld med smörkniv nu? Prognoserna har länge varit att fler virus kommer gå över till människa t ex som en väntad konsekvens av skogsskövling…

Intressant att saker man kan göra för något som är en mindre katastrof (det är i sanning en katastrof men allt tyder på att det kommer att bli en mycket mindre katastrof än t ex spanska sjukan). Vad är det som gör att vi nu vänder ut-och-in på allt? Har alla slutat tro på de västerländska värderingarna att allt är ekonomi?
Tänka på andra och skydda äldre… jag är paff! Låter för bra för att vara sant…

Överväger att sluta med att inte tro på människan…

Jan-Olof Hegethorn

Peter Swensson skrev:

Är inte heller en expert, men givet vad som brukar hända så kommer viruspandemier tillbaka säsongen efter. 2 till 3 härjningar är det vanligaste. Först senare brukar småttingarna vara i var mans mun så att säga; vi har 4 exempel på coronavirus som ingår i årliga flödet.
SARS- coV2 är långsamt muterande (inte jätte långsamt); dryg en mutation per två månader. Kommer nya fynd hela tiden, man orkar ju inte läsa alla nya artiklar… men nog lutar det åt att vi har två eller fler olika varianter av viruset i omlopp.

Så lugn! Det kommer mer virus, vi har attackerats av uslingarna i 4 miljoner år; och vi har många spår av dem i vårt DNA. Lilla företaget jag tidigare arbetade för sålde hela vaccinfabriker, med processer och allt. Undrar om de skär guld med smörkniv nu? Prognoserna har länge varit att fler virus kommer gå över till människa t ex som en väntad konsekvens av skogsskövling…

Intressant att saker man kan göra för något som är en mindre katastrof (det är i sanning en katastrof men allt tyder på att det kommer att bli en mycket mindre katastrof än t ex spanska sjukan). Vad är det som gör att vi nu vänder ut-och-in på allt? Har alla slutat tro på de västerländska värderingarna att allt är ekonomi?

Att sluta tro på människan slår hårt mot dig själv, den närmaste som kan väcka, fortsätta leva i dig.
Sköt om dig.

/janne

Peter Swensson

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Peter Swensson skrev:

Att sluta tro på människan slår hårt mot dig själv, den närmaste som kan väcka, fortsätta leva i dig.
Sköt om dig.

/janne

Mina dubbelnegationer förvirrar…

Jan-Olof Hegethorn

Peter Swensson skrev:

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Peter Swensson skrev:

Sköt om dig.

/janne

Mina dubbelnegationer förvirrar…

Ja, de har sänkt åtskilliga ”människor” som vanligstvist uttryckt sig på språk som bönder ser till att bönder förstår. Att skriftfärdiga lagvrängare ända sedan gåspennans tid trycker tillbaka arbetande skördebrukare när de svettats färdigt över åkerbruket och stapplar tillbaka till kvällsmåltiden var det enda som var kvar, Bibeln som gav tröst om inte frugan gjorde det.

/janne

Kjell Staffas

Som amatörvirolog och apropå eventuella jämförelser med Spanska sjukan etc. så vill jag bara upplysa om att dödstalen är mycket små i alla jämförelser med de historiska pandemierna som verkligen utplånade stora delar av befolkningen. Det finns än så länge inga statistiska data som visar på att corona är mer dödligt än de ”vanliga” influensorna. (Re-)aktionen hos världens politiker är i jämförelse direkt löjeväckande, baserat på vad epidemologerna rekommenderar. Att sedan folk är korkade kan vi inte göra så mycket åt. Även jag gör korkade saker i flera människors ögon, men jag kan motivera mina val! Att sitta och spela bridge live ”på klubben” är direkt korkat, men det har vi ju helt följdriktigt rättat oss efter.

Mattias Axner

Kjell Staffas skrev:

Det finns än så länge inga statistiska data som visar på att corona är mer dödligt än de ”vanliga” influensorna. (Re-)aktionen hos världens politiker är i jämförelse direkt löjeväckande, baserat på vad epidemologerna rekommenderar.

Säg det i Italien och Spanien och se vad folk där tycker…

Lars-Göran Larsson

Är inte grejen att vi inte ska ägna åt oss tyckande? I detta sammanhang gäller det, tycker jag(!). Lite utöver det vanliga borde det gälla ett bridgespelarforum, kan man också tycka.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Lars-Göran Larsson skrev:

Är inte grejen att vi inte ska ägna åt oss tyckande? I detta sammanhang gäller det, tycker jag(!). Lite utöver det vanliga borde det gälla ett bridgespelarforum, kan man också tycka.

Även de s.k. experna tycker en massa saker.
”Ungefär 9 av 10 smittade märker inte av det.”
”De som inte märker av det, smittar inte andra lika mycket”
”Ungefär 7-8% av alla, har blivit smittade av någon som verkligen är riktigt sjuk”
Men vi vet inte för det finns ingen statistik på det än…
Går att räkna upp massar av exempel på uttalanden som inte kan bekräftas.
Men bara 1-2% som verkligen är sanna.
Sista raden var ett exempel på mitt eget tyckande… Smile

Lars-Åke Gustafsson

Har funderat lite på oss manliga kön som är lite runda om magen kanske rökt hela livet dessutom högt blodtryck och över 70år.
Får vi Corona så låter det som dom flesta dör det är väl därför dom särskilt vill skydda oss så vi inte dör alla på samma gång våran chans finns väl om dom hittar vaxin verkar dröja 1 år till, hur vi skall klara detta utan några sociala kontakter usch vilken tanke.

Lars-Göran Larsson

Börje Rudenstål skrev:

Lars-Göran Larsson skrev:

Är inte grejen att vi inte ska ägna åt oss tyckande?.

(Börje skriver:) Även de s.k. experna tycker en massa saker.
(och vidare:)
Sista raden var ett exempel på mitt eget tyckande… :)

Jag uttryckte mig osedvanligt dumt eller korttänkt. Det är klart vi ska tycka saker på forumet, riktigt mycket och olika dessutom. Men helst inte om sånt vi inte fattar och ändå låter som en sakuppgift eller vidarbefordrad fakta. Man ska få tycka vad man vill, som Börje till landslaget och annat. Bara det framgår att det kommer från min virrhjärna.
Kjell Staffas

Mattias Axner skrev:

Kjell Staffas skrev:

Det finns än så länge inga statistiska data som visar på att corona är mer dödligt än de ”vanliga” influensorna. (Re-)aktionen hos världens politiker är i jämförelse direkt löjeväckande, baserat på vad epidemologerna rekommenderar.

Säg det i Italien och Spanien och se vad folk där tycker…

Du saknar både kunskap och perspektiv om livets gång. IDAG dör det c:a 2000 spanjorer, 1600 italienare och 15-20000 barn under 5 år i Afrika…

Joakim Nordlindh

..

Logga in för att kommentera