Forum » Allmänna diskussioner » Anmäld åsikt till DN

Anmäld åsikt till DN

24 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Chatarina Andersson
Anmäld åsikt till DN

Hej
Det är inte någon som på något sätt varit i kontakt med mig för att få ett yttrande i sakfrågan, före beslut fattades av DN.
Är glad över att det finns fortsatt åsikts frihet inom svensk bridge.
Vänligen
Chatarina Andersson

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Chatarina Andersson skrev:

Hej
Det är inte någon som på något sätt varit i kontakt med mig för att få ett yttrande i sakfrågan, före beslut fattades av DN.
Är glad över att det finns fortsatt åsikts frihet inom svensk bridge.
Vänligen
Chatarina Andersson

Vad handlar detta om?

Peter

Chatarina Andersson

Hej
Det handlade om mina åsikter som jag uttryckt här på forumet.

Jag hade tydligen fått ett mejl och id et mejlet stod det att jag kunde inkomma med ett uttalande. Ber om ursäkt att jag inte läste det ordentligt.
Men jag svarade på mejlet och skrev, Tack, så det borde väl ha stått att jag uttalat mig och svarat, tack.

Vänligen
Chatarina

Johan Sylvan

Jaha, det var ju klargörande:-)

Joakim Nordlindh

Tack Chatarina för att du uppmärksammade oss om detta.

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Vad är det här för substanslöst snack? I klass med det sämsta på FB! Det är väl rimligt att man tänker till och funderar över vad man vill berätta innan man startar en tråd, eller?

Po Sundelin

Jag läser forumet och försöker förstå vad trådskaparna vill säga. Det går oftast bra men inte denna gång. Ett försök till tolkning:
CA verkar ha anmälts till DN för något hon framfört gissningsvis på forumet. Hon tycks ha fått ett mail från DN som hon först slarvläst men senare ha besvarat (men inte fått något kvitto på).
Om nu CA avsåg att skapa intresse eller diskussion för något överhuvudtaget så borde hon ha infogat
Vad har anmälts?
Har DN fattat något beslut och vad?

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Så småningom har jag förstått att DN troligen inte betyder Dagens Nyheter utan DisciplinNämnden.

Däremot förstår jag fortfarande inte vad Chatarina försöker säga.

Peter

Per Jephson

Så man kan verkligen bli bestraffad för de åsikter man formulerar på detta forum, inte ens jag har fått någon påstötning för mina ofta oförskämda inlägg…
Om Disciplinnämnden är censor (eller i vart fall bedömer graden av otillbörlighet..) borde ordföranden i detta utskott vara en smula mer restriktiv med att torgföra sina egna åsikter..
Han borde ärligt talat inte förekomma i detta sammanhang för…. vem ska bedöma honom?

Jan-Olof Hegethorn

Pocken grip in och förklara för oss som inte förstår?

/janne

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

Gissar att Chatarina fått ett beslut från DN och blev förvånad, då hon trodde att hon inte hade fått chansen att bemöta?
Sen läser man vidare och då verkar beslutet gått i hennes favör?
Mvh
Tok-Johan
(2NT=9-12hp)

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Klargörande för processen i DN Case.

• X anmäler Y till DN för något.

• DN utreder fallet och ber X och Y förklara sig mm

• DN( Där Per-Ola Cullin är ordf) gör en bedömning i ärendet och fattar ett beslut som de skickar ut till berörda personer.

Jan-Olof Hegethorn

Johan Grönkvist skrev:

Klargörande för processen i DN Case.

• X anmäler Y till DN för något.

• DN utreder fallet och ber X och Y förklara sig mm

• DN( Där Per-Ola Cullin är ordf) gör en bedömning i ärendet och fattar ett beslut som de skickar ut till berörda personer.

Är X en vanlig person eller repesentant för en bridgeklubb? Har det någon betydelse för att DN ska ta det som ett ”case”, civilmål?

/janne

Lars-Göran Larsson

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Är X en vanlig person eller repesentant för en bridgeklubb? Har det någon betydelse för att DN ska ta det som ett ”case”, civilmål?
/janne

Här kan du läsa hur DN själva beskriver det.
Länk DN
Jan-Olof Hegethorn

Lars-Göran Larsson skrev:

/janne

Här kan du läsa hur DN själva beskriver det.
Länk DN

Nja, har läst tidigare. Var mera ute efter okända variabeln i ekvationen som pekar på upplösningen.

/janne

Lars-Göran Larsson

OK. Jag kan säga att jag känner till några fall då X varit ”privatperson” eller snarare bridgespelare (typ personligt påhopp) men naturligtvis också några då anmälaren varit representant för klubb (ex vis alkoholpåverkan under tävling). Upplösningarna har varit olika men i vissa fall obehagliga för Y.
Men du är möjligtvis ute efter någon annan aritmetik.
Eller syftar du på Chatarinas specifika fall? Har du skägg får du tala ur det.

Jan-Olof Hegethorn

OK. Jag kan säga att jag känner till några fall då X varit ”privatperson” eller snarare bridgespelare (typ personligt påhopp) men naturligtvis också några då anmälaren varit representant för klubb (ex vis alkoholpåverkan under tävling). Upplösningarna har varit olika men i vissa fall obehagliga för Y.
Men du är möjligtvis ute efter någon annan aritmetik.
Eller syftar du på Chatarinas specifika fall? Har du skägg får du tala ur det.

Jag är välrakad för det mesta. Att C uttalar sig är välbekant och blir påhoppad ibland så det kanske är tid att rensa i rabatten?

/janne

Lars-Göran Larsson

Vi har nog för lite att göra och för mycket tid över i vår C-19-isolering, både du och jag, Janne. Välansade eller inte ska vi kanske låta tråden vara till för de mer seriösa som vill höra om DN-fallet. Förbjud dig inte med motbud, kompis (det blir överbud).

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Vore klargörande om TS kunde utveckla vad hon har att säga. Halvkvävda visor är bara irriterande.

Torbjörn Gustavsson

Jag tolkar CA:s inlägg så här:
1. I första inlägget upplyser hon om att hon inte fått möjlighet att yttra sig inför ett beslut i DN. Hade så varit fallet skulle hon haft all anledning att irritera sig och påpeka detta på Anslagstavlan.
2. I andra inlägget korrigerar hon sig och upplyser om att hon missat att hon faktiskt fått möjlighet att yttra sig. Samtidigt ber hon om ursäkt.

Saken borde därmed vara utagerad och ingen anledning till vidare diskussion.

Jan-Olof Hegethorn

Vi har nog för lite att göra och för mycket tid över i vår C-19-isolering, både du och jag, Janne. Välansade eller inte ska vi kanske låta tråden vara till för de mer seriösa som vill höra om DN-fallet. Förbjud dig inte med motbud, kompis (det blir överbud).

Du har delvis rätt, min hjärtdoktor varnade mig kraftigt för att vistas utomhus i måndags. Jag är mest nyfiken på var roten till det onda växer i våran bridgehage för att kunna avsluta en seriös konflikt som skymmer både skägg och omgivande växtlighet.(kompis ofcourse).

/janne

Per Jephson

LOL…. det är kanske styrelsen som borde gripa in eftersom: (14:6)

”Styrelsen anser att det under en period rått en allt för mild policy i DN avseende påföljder. Från 1/7 2013 skall DN utdöma påföljder enligt nedan.

Varningar bör endast utdelas i undantagsfall, i sk ”ringa” förseelser. En varning skall likställas med en villkorlig dom, dvs vid upprepade förseelser skall DN ta stor hänsyn till tidigare ärenden rörande samma person.

I övrigt skall påföljden för en förseelse som minst vara en avstängning om 1-5 månader.

Påföljden för grova förseelser skall vara avstängning i minst sex månader och som längst arton månader.”

Här finns alltså direktiv för DN vilket med tanke på dess överlägsna juridiska kompetens känns magstarkt….

Finns det några exempel att studera vad beträffar beteende som motiverar påföljder från denna disciplinnämnd?

Jan-Olof Hegethorn

Per Jephson skrev:

LOL…. det är kanske styrelsen som borde gripa in eftersom: (14:6)

”Styrelsen anser att det under en period rått en allt för mild policy i DN avseende påföljder. Från 1/7 2013 skall DN utdöma påföljder enligt nedan.

Varningar bör endast utdelas i undantagsfall, i sk ”ringa” förseelser. En varning skall likställas med en villkorlig dom, dvs vid upprepade förseelser skall DN ta stor hänsyn till tidigare ärenden rörande samma person.

I övrigt skall påföljden för en förseelse som minst vara en avstängning om 1-5 månader.

Påföljden för grova förseelser skall vara avstängning i minst sex månader och som längst arton månader.”

Här finns alltså direktiv för DN vilket med tanke på dess överlägsna juridiska kompetens känns magstarkt….

Finns det några exempel att studera vad beträffar beteende som motiverar påföljder från denna disciplinnämnd?

Vet ej, men tror att endast domstolar(i dessa fall Svea Rikes) kan utdöma tillträdesförbud för personer. Att få deltaga i organiserat spel bör varje lokal klubb få bestämma men knappast kunna avhysa någon från lokalen utan myndighetsbeslut.

/janne

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Vet ej, men tror att endast domstolar(i dessa fall Svea Rikes) kan utdöma tillträdesförbud för personer. Att få deltaga i organiserat spel bör varje lokal klubb få bestämma men knappast kunna avhysa någon från lokalen utan myndighetsbeslut.

/janne

Det kommer säkert inlägg snart från nån som vet säkert, men jag är rätt övertygad om att du har fel där. Nog har man rätt att utestänga en person från en förening.

Logga in för att kommentera