UK har bestämt att spara på landslagen, främst för att kunna betala för vårt mixed-lag, vilket jag tycker är helt OK. Jag tycker att de OBS tävlingar som ordnas över en helg är ganska meningslösa och inte ger mycket vägledning. Mitt förslag är att man i stället utnyttjar BBO eller liknande och tvingar landslagsaspiranter att spela någon typ av serie med regelbundet spel, organiserat av UK/respektive kaptener.
Detta tycker jag ger både ett bättre underlag, mer att observera och kanske ger alla andra lite mer inblick i vad våra landslagsspelare håller på med.
Jag är medveten om att man inte kan förhindra fusk på nätet, men det finns kanske sätt att förhindra eller upptäcka det. Det är också viktigt att sätta press på de som aspirerar, att träna mer och kanske att följa upp träningen på något sätt.
Damerna har tydligen redan något i denna stil, via EBL.
OBS tävlingar kostar också pengar, bättre att lägga dessa på träning för de uttagna lagen, något som annars också det inte finns pengar för.
Bara en tanke, vad tycker du?
OBS och sånt
26 nov 2019 kl 10:37
OBS och sånt
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Fusk går inte att förhindra (men det går ju inte att förhindra live heller). Det går däremot att försvåra. Exempelvis att ena halvan i paret spelar från en dator stående på den lokala klubben under en klubbkväll. (Då kan man också popularisera landslagsbridgen genom att denne pratar med sina bakblåsare om sina metoder, varför vederbörande bjuder som den gör, osv). Rätt arrangerat så skulle det kunna vara en riktigt stor populariseringsgrej faktiskt. Jag skulle själv gärna bakspela någon landslagsspelare och samtidigt kunna höra hur denne resonerar.
Om sedan ”datorbridge” är ”riktig bridge” eller ej, det är ju en helt annan diskussion. Inom pokern är onlinepoker definitivt ”riktig poker” numera, men det var inte så 10 år sedan. Jag trivs dock själv bäst hållande en fysisk kortlek, i båda fallen.
Prata med bakblåsare kan man ju faktiskt göra även på BBO, tex kan en spelare berätta hur han/hon tänker under budgivningen
Intressanta idéer, tack Mats! Det du skriver är absolut värt att beakta (lite olika för olika klasser) och ska tas med i våra diskussioner.
En OBS har ju flera syften, bl a att se till att nya par/spelare får chansen att ”visa upp sig” i praktiken (och även om, som du skriver, en helg är för lite för att dra väldigt långtgående slutsatser, så är pressen större när man sitter vid sitt skärmbord och möter ett etablerat landslagspar med åskådare) och för kaptenerna att observera reaktioner etc.
Men visst, vi har ett sparkrav på oss och då ska vi vända på stenarna, och när konstruktiva inspel, som ditt, kommer måste vi ta med dessa i våra tankar.
Mats, kloka och intressanta tankar!
Det jag speciellt tycker om är de aspekter som Ola sedan framhäver, dvs. att det kan leda till ett ökat intresse ”ute i bygderna”.
Risken för fusk oroar mig inte. Som bekant fuskas det på sina håll ändå. Snarare är det väl så att risken för avslöjande ökar när fler kan se vad som händer?