I tisdags kväll (19 november) somnade Gösta Nordenson stilla in i sitt hem i Norrköping.
På 60-talet uppfann Gösta budlådan. I samarbete med Eric Jannersten fick
budlådan sitt internationella genombrott i samband med VM i Stockholm 1970.
De som vill läsa mer om Gösta hänvisas till en artikel i tidningen Bridge nr 5 2011.
På Nobeldagen 1989 gifte sig Gösta med Britt som tillsammans med Gunborg Silborn hade varit ankarpar i landslaget i 25 år med OS- o EM-guld som främsta meriter.
Gösta spelade på Norrköpingsbridgen fram till förra året då synen svek honom.
Britt är glädjande nog fortfarande aktiv spelare på klubben.
Budlådans uppfinnare - Gösta Nordenson - har gått ur tiden.
22 nov 2019 kl 19:41
Budlådans uppfinnare - Gösta Nordenson - har gått ur tiden.
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Tråkigt att min Gode Vän gått bort, fin bridgespelare och duktig golfspelare, som gästat Tenerife med Britt i många år. RIP/ Mats.
Ja, tiden slipper vi inte undan.
Jag var med Gösta några gånger på 60-talet runt om i Europa för att kränga idén med budlådor och vi hade en del roligt tillsammans. Ha det bra, Gösta, var du nu än är.
Och, förstås, en särskild omtanke om Britt, som jag träffade första gången under damfinalen 1963 och som sedan dess alltid haft en särskild plats i mitt hjärta. Så sent som 2008 spelade vi lag-SM för veteraner i samma lag. Gulle dej!
Varje gång jag för första gången visat en budlåda till ungdomar i hemstadens skolor har jag stolt kunnat förkunna ”det här är en uppfinning som används i i stort sett varenda bridgeklubb och varenda bridgemästerskap i hela världen, och uppfinnaren bor här i Norrköping”.
Humor och hygglighet präglade Gösta som väl ändå måste kunna karakteriseras som ”den sanne gentlemannen” (men med en liten smula Gossen Ruda i bakfickan).
R.I.P.
Tack för många trevliga möten vid de gröna borden. Du var en gentleman både vid och utanför bordet!
Fredde
Gösta var välkammad när jag och Barbro var på Teneriffa och höll sig i bakgrunden. Förutom berättelserna om budlådorna kommer jag väl ihåg när Britt sa att hon aldrig ”claimade” en bricka för att båda sidor kunde spela fel.